Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

technika

Opracowano pamięć RAM bazującą na ciekłym metalu. Może to otworzyć drogę do nowych odkryć technologicznych

Opracowano pamięć RAM bazującą na ciekłym metalu. Może to otworzyć drogę do nowych odkryć technologicznych

Większość przełomów technologicznych rozpoczyna się od nowatorskich projektów mających bardzo ograniczoną skalę. Początki zawsze bywają trudne, ale na takich zasadach opiera się niestety postęp. Jednym z przykładów wynalazków, które być może zaprocentują w odległej przyszłości, jest pamięć RAM bazująca na ciekłym metalu. Chińscy badacze opracowali prototyp tego typu rozwiązania. Może to być docelowo baza dla nowych technologii.

Assassin's Creed Mirage nie ograniczy się na premierę wyłącznie do jednej techniki upscalingu obrazu

Assassin's Creed Mirage nie ograniczy się na premierę wyłącznie do jednej techniki upscalingu obrazu

Kilka dni temu Ubisoft ujawnił oficjalne wymagania sprzętowe gry Assassin’s Creed Mirage. Nie są one zbyt wygórowane, choć nie ma oczywiście pewności, jak w praktyce gra będzie działała na danym komputerze. Uwagę zwraca też z pewnością optymalizacja pod sprzęt Intela. Wiele wskazywało na to, że jedyną dostępną techniką upscalingu obrazu będzie XeSS. Na szczęście przypuszczenia te w praktyce nie zrealizują się i otrzymamy alternatywy.

Intel XeSS został już zaadaptowany do ponad 50 gier. Technika dostępna jest od teraz w grze Diablo IV

Intel XeSS został już zaadaptowany do ponad 50 gier. Technika dostępna jest od teraz w grze Diablo IV

W zeszłym roku Intel wprowadził technikę XeSS (Xe Super Sampling), która obecnie konkuruje z rozwiązaniami NVIDII oraz AMD - odpowiednio z DLSS oraz FSR. Intel XeSS, podobnie jak NVIDIA DLSS, wykorzystuje algorytmy uczenia maszynowego do poprawy wydajności poprzez upscalowanie obrazu z niższej rozdzielczości do docelowej, wybranej przez użytkownika. Producent pochwalił się stopniem zaadaptowania swojego rozwiązania w dotychczasowych grach, Choć DLSS czy FSR mogą pochwalić się znacznie większą liczbą...

Intel XeSS 1.1 SDK został opublikowany. Na jakie zmiany można liczyć w najnowszej wersji techniki upscalingu obrazu?

Intel XeSS 1.1 SDK został opublikowany. Na jakie zmiany można liczyć w najnowszej wersji techniki upscalingu obrazu?

Intel XeSS to technika upscalingu obrazu, która stanowi alternatywę dla rozwiązań NVIDII i AMD. Najlepiej spisuje się na kartach graficznych z rodziny Intel ARC, które wykorzystują rdzenie XMX, ale działa także na układach konkurencji. Firma z Santa Clara zaprezentowała właśnie jej nową wersję XeSS 1.1, która zapewni wyższą wydajność i lepszą jakość obrazu wyświetlanego w grach. Głównym problemem pozostaje na razie mała liczba wspieranych tytułów.

AMD FSR 2.2 jest już dostępny w formie wtyczki dla silnika graficznego Unreal Engine

AMD FSR 2.2 jest już dostępny w formie wtyczki dla silnika graficznego Unreal Engine

Kilka tygodni temu AMD opublikowało kod źródłowy techniki FSR 2.2, tym samym umożliwiając twórcom gier jeszcze łatwiejszą implementację najnowszej wersji swojego rozwiązania. Teraz producent postanowił dodatkowo ułatwić zadanie developerom, którzy do swoich produkcji wykorzystują silnik graficzny Unreal Engine. AMD na platformie GPUOpen ogłosiło bowiem wprowadzenie wtyczki, aktywującej technikę FSR w wersji 2.2. Jakie jeszcze zmiany wprowadza omawiana wtyczka dla Unreal Engine?

NVIDIA DLSS 3.1 - nowy pakiet bibliotek SDK wprowadza opcję automatycznej aktualizacji plików w grach

NVIDIA DLSS 3.1 - nowy pakiet bibliotek SDK wprowadza opcję automatycznej aktualizacji plików w grach

W ubiegłym roku, przy okazji prezentacji architektury Ada Lovelace, NVIDIA wprowadziła również nową wersję techniki DLSS o numerze DLSS 3. Nakładają się na nią trzy główne elementy: Super Resolution (czyli to, czym jest obecnie DLSS 2), Frame Generator (wprowadzający dodatkowe klatki na bazie informacji z wektorów ruchu) oraz Reflex, zmniejszający opóźnienia. DLSS nieustannie jest rozwijany i sukcesywnie wprowadzany do kolejnych gier. Wraz z rozwojem pojawiają się kolejne wersje oprogramowania.

Internauta zbudował najmniejszą, działającą drukarkę 3D, która zmieści się w kieszeni

Internauta zbudował najmniejszą, działającą drukarkę 3D, która zmieści się w kieszeni

Drukarki 3D pozwalają najbardziej kreatywnym projektantom na nadawanie fizycznej formy swoim dziełom. W zależności od skali przedsięwzięcia, urządzenia zdolne do wydruku trójwymiarowych obiektów mogą mieć niemałe rozmiary, a także stosunkowo wysoką cenę. Jeden z internautów postanowił jednak udowodnić, że można zbudować małą drukarkę, która bez większego problemu zmieści się w kieszeni. Ważąca zaledwie 17 g miniatura jest według twórcy najmniejszym urządzeniem tego typu na świecie.

Naukowcy opracowali materiał, który zachowuje się jak T-1000 z Terminatora 2: Dzień Sądu. Inspiracja? Ogórki morskie!

Naukowcy opracowali materiał, który zachowuje się jak T-1000 z Terminatora 2: Dzień Sądu. Inspiracja? Ogórki morskie!

Kultowej serii filmów sci-fi pt. Terminator nie trzeba przedstawiać. Mimo iż jej najnowsze odsłony nie należały do najlepszych i renoma marki mocno podupadła, to oryginał i jego sequel o podtytule "Dzień Sądu" cieszą się niesłabnącą estymą po dziś dzień. Niedawno do sieci trafiła wiadomość, że naukowcy opracowali materiał, z którego ukształtowali maleńkie roboty przypominające ludziki z klocków LEGO, umiejące płynnie zmieniać swoją formę z ciekłej na stałą i odwrotnie!

Turbiny wiatrowe o wysokości Statuy Wolności mogą stanowić poważne zagrożenie. Ten stan rzeczy mogą odmienić... Chiny

Turbiny wiatrowe o wysokości Statuy Wolności mogą stanowić poważne zagrożenie. Ten stan rzeczy mogą odmienić... Chiny

Zmiany klimatyczne, odnawialne źródła energii i cała terminologia, która się z nimi wiąże to zagadnienia, które są nieustannie odmienianie przez wszystkie przypadki w mediach na całym świecie. Energetyka wiatrowa oraz fotowoltaika to niewątpliwie wiodące formy pozyskiwania tzw. zielonej energii. Dziś na tapet weźmiemy więc turbiny wiatrowe, których konstrukcje o zbyt dużych gabarytach, mogą stanowić realne zagrożenie.

AMD FSR 2.0 pojawi się w kolejnych 20 grach. Potwierdzono m.in. HITMAN III, Ghostwire: Tokyo, Saints Row oraz Lies of P

AMD FSR 2.0 pojawi się w kolejnych 20 grach. Potwierdzono m.in. HITMAN III, Ghostwire: Tokyo, Saints Row oraz Lies of P

Kilka miesięcy temu AMD oficjalnie ogłosiło drugą wersję techniki FidelityFX Super Resolution (FSR 2.0) i od tamtego czasu, rozwiązanie to pojawiło się w takich grach jak Deathloop, Chernobylite, Dying Light 2 Stay Human, Farming Simulator 2022, God of War czy Marvel's Spider-Man Remastered. Teraz poznaliśmy kolejny zestaw gier, gdzie FSR 2.0 się pojawi. Mowa o tytułach już mających premierę, jak i tych debiutujących w kolejnych miesiącach. Łącznie mowa o 20 produkcjach.

AMD Radeon Super Resolution - pochodna FSR, która ma być bezpośrednią odpowiedzią na NVIDIA Image Scaling

AMD Radeon Super Resolution - pochodna FSR, która ma być bezpośrednią odpowiedzią na NVIDIA Image Scaling

Kilka tygodni temu zaktualizowana została technika NVIDIA Image Scaling, która wykorzystuje m.in. algorytmy wyostrzania do ogólnej poprawy jakości obrazu - to opcja przygotowana zwłaszcza dla słabszych kart graficznych. Jeszcze kilka miesięcy Image Scaling wbudowany był w panel NVIDIA Control Panel oraz GeForce Experience. Teraz NVIDIA postanowiła w pełni uwolnić oprogramowanie, dzięki czemu będzie ono znacznie łatwiejsze do implementacji także na innych platformach. Podczas pierwszego pokazu NVIDIA chwaliła...

NVIDIA DLSS - technika dostępna dla gier zgodnych z DirectX 11 i DirectX 12 w systemie Linux z pomocą narzędzia Proton od Valve

NVIDIA DLSS - technika dostępna dla gier zgodnych z DirectX 11 i DirectX 12 w systemie Linux z pomocą narzędzia Proton od Valve

W ciągu ostatnich kilku miesięcy mogliśmy zaobserwować wzmożoną aktywność NVIDII w temacie promowania oraz rozpowszechniania techniki DLSS, która stała się jedną z ważniejszych aspektów, charakteryzujących karty graficzne GeForce RTX. DLSS został znacząco usprawniony, a niedawno otrzymaliśmy wersję 2.3, która stara się w bardziej zauważalny sposób redukować efekty smużenia. Ponadto sama implementacja stała się łatwiejsza, jako że dedykowane wtyczki zostały przygotowane zarówno dla silnika...

AMD FidelityFX Super Resolution od teraz dostępny w formie wtyczki dla silnika graficznego Unreal Engine 4

AMD FidelityFX Super Resolution od teraz dostępny w formie wtyczki dla silnika graficznego Unreal Engine 4

Wkrótce minie 6 miesięcy od premiery pierwszej generacji techniki AMD FidelityFX Super Resolution, czyli oprogramowania, celem którego jest rekonstrukcja obrazu z niższej rozdzielczości, dzięki zaprojektowanym algorytmom. Wykorzystanie FSR ma przede wszystkim wpłynąć na znaczącą poprawę wydajności i to nie tylko na najnowszych kartach graficznych AMD Radeon RX 6000, ale także starszych kartach Vega czy Polaris (ba! działa nawet na zintegrowanych układach graficznych w procesorach APU) oraz w konkurencyjnych...

Intel XeSS - producent demonstruje swoją technikę rekonstrukcji obrazu na przykładach gier Hitman 3 oraz The Riftbreaker

Intel XeSS - producent demonstruje swoją technikę rekonstrukcji obrazu na przykładach gier Hitman 3 oraz The Riftbreaker

Podczas tegorocznej prezentacji Intel Architecture Day, producent zaprezentował nie tylko architekturę stojącą za kartami graficznymi ARC (Xe-HPG), ale także przedstawił pierwsze szczegóły na temat autorskiej techniki XeSS, mającej na celu rekonstrukcję obrazu z niższej rozdzielczości, wykorzystując w tym celu uczenie maszynowe oraz dedykowane jednostki Matrix Engines (Xe Matrix Extensions), wbudowane w układy Xe-HPG. Wówczas jednak pokaz odbył się na specjalnie przygotowanym demie, wykorzystującym...

Shadow of the Tomb Raider, Rise od the Tomb Raider, trylogia Crysis Remastered i Baldur's Gate 3 z obsługą NVIDIA DLSS 2.0

Shadow of the Tomb Raider, Rise od the Tomb Raider, trylogia Crysis Remastered i Baldur's Gate 3 z obsługą NVIDIA DLSS 2.0

NVIDIA nie zaprzestaje starań w promowaniu swojej techniki DLSS, zwłaszcza że coraz większa liczba gier zaczyna wspierać technikę AMD FidelityFX Super Resolution, a Intel opracował także swoje rozwiązanie o nazwie XeSS, które działa na podobnej zasadzie co DLSS. Praktycznie w każdym tygodniu słyszymy o kolejnych implementacjach tego rozwiązania. Nie powinno to być specjalnie zaskakujące, jako że obecnie dodanie DLSS do gier opartych na takich silnikach jak Unreal Engine czy Unity jest już znacznie...

The Elder Scrolls Online jako pierwsza gra ze wsparciem dla techniki NVIDIA DLAA, będącą pochodną supersamplingu DLSS

The Elder Scrolls Online jako pierwsza gra ze wsparciem dla techniki NVIDIA DLAA, będącą pochodną supersamplingu DLSS

Technika NVIDIA DLSS została po raz pierwszy zaprezentowana w 2018 roku, wraz z debiutem architektury Turing. DLSS wykorzystuje rdzenie Tensor, wbudowane w karty graficzne GeForce RTX, do zwiększenia wydajności poprzez upscalowanie obrazu z niższej rozdzielczości bazowej. W ostatnich latach DLSS bardzo mocno się rozwinął, będąc oferowanym w coraz większej liczbie gier. Tylko w ostatnich tygodniach DLSS pojawił się m.in. w takich grach jak DOOM Eternal czy Red Dead Redemption 2. Wkrótce także pojawi się...

Dying Light 2 oraz Marvel's Guardians of the Galaxy z obsługą Ray Tracingu oraz techniki NVIDIA DLSS od premiery

Dying Light 2 oraz Marvel's Guardians of the Galaxy z obsługą Ray Tracingu oraz techniki NVIDIA DLSS od premiery

W tym roku zadebiutuje jeszcze przynajmniej kilka, potencjalnie bardzo ciekawych gier. Wśród nich znajdziemy m.in. wyczekiwanego Dying Light 2 od polskiego studia Techland oraz Marvel's Guardians of the Galaxy, autorstwa Eidos Montreal. Druga część "zombie-apokalipsy" po wielu perturbacjach zadebiutuje na rynku 7 grudnia (oby w lepszym stanie niż Cyberpunk 2077 z 10 grudnia 2020). Z kolei Marvel's Guardians of the Galaxy, w przeciwieństwie do Avengers, ma być projektem w pełni skupiającym się na trybie pojedynczego...

Funkcja DirectStorage MI będzie dostępna także dla Windows 10 - Microsoft wycofuje się z wcześniejszej deklaracji

Funkcja DirectStorage MI będzie dostępna także dla Windows 10 - Microsoft wycofuje się z wcześniejszej deklaracji

Podczas pierwszej, publicznej prezentacji systemu operacyjnego Windows 11, firma Microsoft mocno promowała jedno z rozwiązań dla graczy - funkcję DirectStorage MI API, które zadomowiło się już na konsolach Xbox Series X/S. Dzięki niej, programiści gier mogą wykorzystać pełnię możliwości nośników SSD PCIe NVMe, dzięki usunięciu wąskiego gardła, którym jest wolniejsza komunikacja pomiędzy magazynem danych a kartą graficzną. Podczas wspomnianej prezentacji Windowsa 11 wspomniano o tym, że funkcja...

Red Dead Redemption 2 już z obsługą techniki NVIDIA DLSS - wzrost wydajności w 4K sięga 45% na kartach GeForce RTX

Red Dead Redemption 2 już z obsługą techniki NVIDIA DLSS - wzrost wydajności w 4K sięga 45% na kartach GeForce RTX

Red Dead Redemption 2, wydane w 2019 roku, to bez wątpienia jedna z najlepiej wyglądających gier z otwartym światem. Okupione to jednak jest wysokimi wymaganiami sprzętowymi, zwłaszcza jeśli chcemy ustawić wszystkie opcje graficzne na maksymalny poziom. Produkcja studia Rockstar oferuje kilkadziesiąt różnych opcji, które poprawiają oprawę wizualną, jednak wiele z nich na poziomie Ultra potrafi zamęczyć nawet najmocniejsze karty graficzne. Podczas targów Computex firma NVIDIA ujawniła, że Red Dead...

Xbox Series X/S - Microsoft może wykorzystać technikę AMD FidelityFX Super Resolution do poprawy wydajności gier

Xbox Series X/S - Microsoft może wykorzystać technikę AMD FidelityFX Super Resolution do poprawy wydajności gier

Kilka dni temu AMD ujawniło pierwsze szczegóły dotyczące techniki FidelityFX Super Resolution, która w domyśle ma znacznie zwiększyć wydajność poprzez upscalowanie obrazu do wyższej rozdzielczości. Producent podczas swojej konferencji w ramach targów Computex omawiał FSR głównie pod kątem kart graficznych w komputerach - dotyczy to zarówno układów Radeon jak i konkurencyjnych NVIDIA GeForce. Niedługo później swoje zainteresowanie techniką AMD wykazała firma Intel, która entuzjastycznie podchodzi...

NVIDIA pracuje nad techniką Smart Access Memory dla RTX 3000

NVIDIA pracuje nad techniką Smart Access Memory dla RTX 3000

Wraz z zapowiedzią kart graficznych AMD Radeon RX 6000, producent ujawnił również ciekawe rozwiązanie o nazwie Smart Access Memory, które będzie kompatybilne z procesorami AMD Ryzen 5000. Celem tej technologii jest optymalizacja transferu danych pomiędzy procesorem i kartą graficzną, dzięki czemu w wybranych grach mamy uzyskać od 5 do nawet 11 procent lepsze wyniki w porównaniu do scenariusza, gdzie nie będziemy w stanie wykorzystać Smart Access Memory. Według najnowszych informacji, które pochodzą...

Pegasus: Nie uchronią się tu nawet osoby świadome techniczne

Pegasus: Nie uchronią się tu nawet osoby świadome techniczne

Pegasus, za którego stworzeniem stoi NSO Group, to wielomodułowe rozwiązanie służące między innymi podsłuchiwaniu użytkowników smartfonów. Narzędzie to wykorzystuje do inwigilacji celów zespół technik, wśród których znajdziemy Network Injection Attack. Właśnie tego typu atak został przeprowadzony wobec pewnego dziennikarza i aktywisty, który mimo posiadania wiedzy z zakresu cyberbezpieczeństwa padł ofiarą NIA. Powody inwigilacji Omara Radi'ego zostawmy na boku, tło sprawy nie jest tu istotne....

Khronos Group prezentuje zestaw rozszerzeń Vulkan Ray Tracing

Khronos Group prezentuje zestaw rozszerzeń Vulkan Ray Tracing

Śledzenie promieni to technika renderowania, która realistycznie symuluje sposób w jaki promienie światła przecinają się i wchodzą w interakcje z geometrią sceny, materiałami i źródłami światła. Technologia ta jest szeroko stosowana do renderowania filmów, ale od niedawna wykorzystuje się ją również w aplikacjach i grach wideo. Większość osób o technologii śledzenia promieni pierwszy raz usłyszało przy okazji premiery kart graficznych GeForce RTX 2000, które oferują jej sprzętową obsługę....

Naukowcy stworzyli niezniszczalną baterię litowo-jonową

Naukowcy stworzyli niezniszczalną baterię litowo-jonową

W tak wielu dziedzinach technologii dochodzi do przełomów, ale jeśli chodzi o baterie, niezależnie, czy mówimy o laptopach, smartfonach czy elektrycznych autach, skazani jesteśmy na rozwiązania litowo-jonowe. Mają one niewątpliwe zalety, ale jak pokazuje casus Samsung Galaxy Note 7, najmniejsza usterka może wywołać ogromny, palący się (także dosłownie) problem. W przeciągu pięciu lat grupie naukowców z wydziału fizyki stosowanej na Uniwersytecie Johnsa Hopkinsa udało się stworzyć baterię, która...

Czy HBO GO to jedna z najgorszych platform VOD na rynku?

Czy HBO GO to jedna z najgorszych platform VOD na rynku?

HBO GO jest obecnie jedną z największych platform VOD (Video on Demand) w Polsce, głównie dzięki ciekawym serialom oraz filmom (choć częściej serialom). Popularność HBO GO w Polsce była już dość duża jeszcze zanim zdecydowała się wprowadzić osobny abonament nie powiązany z umowami z sieciami operatorskimi. Bez wątpienia spore grono osób wybierało abonament ze względu na obecność takich produkcji jak Gra o Tron, Westworld, Czernobyl, Wielkie Kłamstewka czy Ostre Przedmioty. Niezła oferta VOD...

NVIDIA Max-Q - Przegląd laptopów do grania z kartami GeForce

NVIDIA Max-Q - Przegląd laptopów do grania z kartami GeForce

W drugiej połowie 2016 roku rynek notebooków przeznaczonych do gier został odmieniony z powodu premiery mobilnych kart graficznych NVIDII bazujących na architekturze Pascal. Próg wydajności udało się podnieść w praktycznie wszystkich półkach cenowych. Mobilne odpowiedniki normalnych kart cechowały się praktycznie identycznymi parametrami prócz nieco obniżonego taktowania rdzenia. Nowe układy trafiły do laptopów, które z oczywistych względów nie posiadają tak rozbudowanych układów chłodzenia...

NASA InSight - lądowanie już dziś. Gdzie można obejrzeć na żywo?

NASA InSight - lądowanie już dziś. Gdzie można obejrzeć na żywo?

InSight to kolejna misja na Marsa, która ruszyła z Ziemi 5 maja bieżącego roku. Już dziś, po siedmiu miesiącach lotu, lądownik o tej samej nazwie wyląduje na powierzchni planety. Ma to nastąpić już dziś około godziny 21:00. NASA zorganizuje transmisję na żywo, którą będzie można oglądać na stronie agencji, jak i w serwisach społecznościowych. "Na żywo" jest tu tylko troszę na wyrost, bo strumień wideo na Ziemię docierać będzie z kilkunastominutowym opóźnieniem opóźnieniem. InSight wyląduje...

W 2020 roku nad Ziemią pojawi się sztuczny, Chiński księżyc

W 2020 roku nad Ziemią pojawi się sztuczny, Chiński księżyc

Chiny chcą aby już za nie dalej niż dwa lata Ziemia zyskała nowego satelitę. Tym razem jednak nie ma to być satelita komunikacyjny, szpiegowski, czy naukowy. Ma to być "kolega" naszego naturalnego satelity, a więc Księżyca. Plany potwierdził rząd Chin. Wu Chunfeng z zarządu Chengdu Aerospace Science and Technology Microelectronics System Research Insitute zapowiedział, że na orbicie ziemskiej nowy satelita m zostać umieszczony w 2020 roku. Dla Ziemian jego obecność ma oznaczać dodatkowe źródło...

NVIDIA Infinite Resolution - nadchodzi rewolucja w grafice?

NVIDIA Infinite Resolution - nadchodzi rewolucja w grafice?

Rozdzielczość tekstur to kluczowa kwestia jeśli chodzi o jakość grafiki w grach komputerowych - tekstury w końcu pokrywają w zasadzie każdą wirtualną powierzchnię, dlatego jeśli są one niskiej jakości, cała rozgrywka nie będzie specjalnie widowiskowa. Twórcy gier najczęściej przygotowują odpowiedni pakiet tekstur do wyboru, w zależności od wybranej jakości. To wydawać by się mogło oczywiste prawo może jednak za jakiś czas zakończyć swoją egzystencję, bowiem inżynierowie NVIDII opracowali...

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.