Retro
Film The Matrix ma 20 lat i to wciąż produkcja bez konkurencji
The Matrix przez wielu od lat uznawany jest za film, który zmienił oblicze różnych gatunków, a niektórzy twierdzą wręcz, że zmienił oblicze całej kinematografii. Film do kin trafił 31 marca 1999 roku, a my w Polsce musieliśmy poczekać na niego do 13 sierpnia. Film był drugim kinowym dziełem sióstr Wachowskich, choć wtedy jeszcze braci, którzy nie tylko napisali scenariusze, ale wzięli odpowiedzialność także za reżyserię. The Matrix był spektakularnym zakończeniem lat dziewięćdziesiątych...
PureRetro: Historia konsoli 3DO, którą sprzedawano na licencji
Za twór, który ostatecznie rozpoznajemy dziś jako produkt Panasonica odpowiada dwóch inżynierów: Dave Needle i Robert J. „RJ” Mical – to nazwiska dobrze znane fanom Amigi (1985 r.) i Atari Lynxa (1989 r.). Innymi słowy to para inżynierów pracująca przy projekcie pierwszego komputera jednoznacznie kojarzonego z multimediami i grami porównywalnymi jakościowo do automatów oraz pierwszej na świecie, mobilnej konsoli do gier z kolorowym wyświetlaczem. 3DO to jednak zupełnie inna epoka w świecie gier...
Fenomen klikerów - gier, które pozornie zapewniają dobrą zabawę
Są jak plaga: pojawiają się w sklepach z aplikacjami całymi stadami, wpraszają do pamięci smartfona lub na dysk komputera i zżerają to co najcenniejsze: nasz wolny czas. Klikery (clicker games), znane także pod nazwą idle games (w wolnym tłumaczeniu gry dla próżniaków) oraz incremental games (gry przyrostowe) to jeden z najmłodszych gatunków gier wideo. Gatunek spopularyzowany przez dwa tytuły z 2013 roku: Candy Box oraz Cookie Clickera. Co jest wspólne dla tej pary gier? Czas, który wpływa na zawartość...
Creative Sound Blaster - Historia kart dźwiękowych. Kiedyś to było...
Jeszcze kilkanaście lat temu nazwę Sound Blaster znał niemal każdy użytkownik domowego komputera osobistego, nawet jeśli nie był graczem. Karty dźwiękowe tej serii, produkowane przez firmę Creative Technology, przez wiele lat były najbardziej znanymi produktami z tego sektora rynku PC. Produkty marki Sound Blaster są z nami do dziś i nie są to już tylko wewnętrzne karty dźwiękowe, ale też m.in. karty zewnętrzne, zestawy słuchawkowe, czy systemy nagłośnienia. Z kartami Sound Blaster niegdyś kojarzyły...
Najgorsze programy i systemy, które przeszły do historii
Wpadki na rynku komputerów osobistych istnieją od samego jego początków. Bywają produkty i usługi tak nieudane, że znikają one z ofert twórców i zostają zapomniane. Niektóre, o ile wiążą się z dużymi markami, w pamięci użytkowników czasem pozostają na lata, a nieprzyjemna woń choćby jednej porażki potrafi za jej twórcami ciągnąć się bardzo długo. Niektórzy dla odmiany potrafią wyciągać wnioski, wsłuchując i wczytując się w krytykę. Konsumenci potrafią być bezlitośni, choć czasem...
PureRetro: ZX Spectrum - historia małego 8-bitowego giganta
Najbardziej europejski z 8-bitowców. Najchętniej klonowana maszyna we Wschodniej Europie. Najtańszy w swojej klasie i najbardziej oszczędny w zakresie wyposażenia – to zaledwie kilka z określeń, które można by przyczepić na tablicy reklamującej mały, czarny komputer z gumową klawiaturą, który nie tylko odcisnął mocne piętno na 8-bitowym świecie, ale i na całym przemyśle gier wideo. Wystarczy wspomnieć chociażby nazwę Knight Lore. Maszyna, która podczas prac projektowych zmieniała nazwy z...
Cyrix - historia firmy, której procesory grały Intelowi na nosie
Na rynku procesorów x86 dziś jest spokój, sielanka, zwłaszcza jeśli sytuację porównamy do tej, która miała miejsce jeszcze dwadzieścia kilka lat temu. Postęp wyglądał zupełnie inaczej, bo choć modeli procesorów było znacznie mniej niż obecnie, to poszczególne układy starzały się znacznie szybciej. Wybierając procesor trzeba było więc mieć o wiele więcej umiaru niż dziś, bo najmocniejszy procesor na rynku w rok potrafił stać się niewystarczający do wielu zastosowań. Na rynku procesorów...
Doom, Heretic, Blood i Duke 3D - klasyka FPS w nowym wydaniu
Od dystrybutorów gier bardzo często otrzymujemy protezy klasyki, opakowane w DOSBoxa i udające (w takiej formie), że wciąż są świetne. Wiele pozmieniało się od czasów kart VGA i szalonych rozdzielczości sięgających w porywach do... 320x200 pikseli. Po co męczyć się z miniaturowym oknem rozciągniętym na na cały ekran lub grą w polu o wielkości znaczna pocztowego, skoro wokół istnieje wiele mniej lub bardziej udanych source portów, zachowujących clue oryginalnej rozgrywki, a zarazem oferujących...
PureRetro: Atari Jaguar - Historia konsoli będącej wielką porażką
Trudno dziś znaleźć na rynku konsolę równie zaniedbaną przez producenta, jak Atari Jaguar. Reklamowana jako pierwsza 64-bitowa maszyna do gier hasłem, które nie przystaje do konsoli do gier - „Do the math” i banalnym porównaniem, wskazującym że 64 bity to więcej niż 32 (oraz 16) stała się ostatnim oficjalnym produktem Atari, zanim na dobrze rozpoznawanej marce ktoś inny położył rękę. Współcześni gracze pamiętają markę Atari raczej z pudełek gier lub kojarzą ją ze sklepów, w których...
PureRetro: Historia Game Boya Color, który własnie skończył 20 lat
Chyba trudno znaleźć gracza z wieloletnim stażem, który nie słyszałby nazwy Nintendo Game Boy. W momencie swojej premiery w Japonii, 21.10.1998 roku, niemal dekadę od premiery monochromatycznego Game Boya, jego następca – Game Boy Color - nie miał na rynku solidnej konkurencji. Nawet kolorowy Atari Lynx, konstrukcja z 1989 roku, nie zdobyła równie dużej popularności, jako produkt Nintendo. A przecież japoński rynek pełen był konstrukcji, które mogły zdobyć uznanie graczy: SNK Neo Geo Pocket Color,...
PureRetro: Historia Sony PlayStation, bardzo fartownej konsoli
Jeśli istnieje jakaś nazwa, która może być dziś synonimem elektronicznej rozrywki to brzmi ona PlayStation. Po kilku generacjach konsol gier opracowanych przez Sony, wiemy kto dyktuje warunki na rynku i co najczęściej wybierają gracze. 500 milionów usatysfakcjonowanych posiadaczy konsol do gier nie może się przecież mylić. A jednak historia powstania pierwszej konsoli PlayStation jest równie intrygująca jak wiele exclusive’ów współcześnie wydawanych dla PS4. Najdziwniejsze jest w tym wszystkim...
PureRetro: Amiga 500 - maszyna, która wyprzedziła epokę
Wielu użytkowników Amigi zapamięta ten komputer przede wszystkim jako zgrabną konsolę do gier – właśnie do tego służyły pierwsze, domowe modele Amig pod koniec lat 80. Wystarczyło podłączyć maszynę do telewizora przez specjalny modulator, uruchomić i na znak łapki z dyskietką wcisnąć do stacji nośnik z grą. I przygotować się na nieprzespaną noc, bo Amiga 500 raz na zawsze opróżniła salony gier, przenosząc cyfrową rozrywkę do domów. Amigę 500 po raz pierwszy pokazano na targach CES...
PureRetro: ranking 100 najlepszych gier dla Amigi 500 i 600
Bez świetnych gier magia Amigi nie zawładnęłaby umysłami graczy na tak długo. W całej Europie i w Polsce są powody, by określić „Pięćsetkę” mianem maszyny kultowej. Co przyczyniło się do takiego stanu rzeczy? Oprócz konieczności częstego zmieniania dyskietek i pomstowania na błędy odczytu, na pewno Amiga 500 przeniosła cyfrową rozrywkę z salonów gier wprost do domów. Do wyśmienitej zabawy potrzebna była jedynie (kosztowna) A500, zapas dyskietek, niezniszczalny joystick, modulator telewizyjny...
PureRetro: Sega Dreamcast - smutna historia świetnej konsoli
Dreamcast to konsola do gier, która do dziś budzi emocje graczy. Niezależnie od wieku i ulubionych gatunków gier – większość graczy słyszała o legendarnej konsoli, której niedługo wybije 20 rocznica. Dreamcast debiutował w Japonii 27 listopada 1998 roku, prawie rok później zawędrował do USA i Europy, gdzie wcale niełatwo było zdobyć ówczesny produkt Segi, wchodzący na rynek z niebanalnym zestawem gier. Pomimo wszystkich elementów składających się na produkt, który powinien odnieść rynkowy...
PureRetro: Historia Commodore 64, czyli 8-bitowej legendy
VIC-40, tak brzmiała nazwa kodowa najlepiej sprzedającego się na świecie 8-bitowca. Premierowy pokaz tej maszyny odbył się na CES-ie, w 1982 roku. Kilka miesięcy później ruszyła produkcja Commodore 64. Wykurzył on z rynku swojego poprzednika, VIC-20, namieszał w ówczesnym świecie komputerów, komputerowej rozrywki i wychował całe pokolenia cyfrowych artystów. Do dziś jest najchętniej wspominaną, domową maszynką do gier. Chociaż jego korzenie tkwią głęboko w świecie kalkulatorów i maszyn biurowych,...
PureRetro: Najlepsze emulatory Amigi - Przegląd i konfiguracja
Można wymienić przynajmniej kilka powodów, dla których sięgamy po emulatory, aby udawać inne modele komputerów i maszyn do gier: brak miejsca na postawienie w domu prawdziwej Amigi, coraz większe koszty nawet podstawowej konfiguracji „Przyjacióki”, czy też po prostu wygoda – zamiast rozstawiać przy telewizorze kolejny komputer, łatwiej jest zagrać na ulubionym padzie podłączonym do PC. Istnieje wiele metod emulacji Amigi – od gotowych, komercyjnych pakietów działających od pierwszego uruchomienia...
PureRetro: Historia Pegasusa, pirackiej wersji Nintendo NES
Niepozorne, wykonane z tworzywa sztucznego pudełko, spięte kablami z zasilaniem i padami. Kawałek plastiku wypełnionego elektroniką, w którego wnętrzu tętni elektroniczne serce. Dawno, dawno temu nikogo jednak nie obchodziło wyposażenie i specyfikacja techniczna tworu zwanego Pegasusem. W latach 90. liczyło się tylko to, co niewielka skrzyneczka, podłączona do telewizora, mogła zaoferować swojemu posiadaczowi. Tysiące godzin rozrywki w gry wideo! Bez konieczności odkładania rocznej pensji na wynalazek...
PureRetro: Amiga 1200 skończyła 25 lat! Przypominamy jej historię
Channel Z - tak brzmiała nazwa kodowa projektu, za którego pierwowzór posłużył utwór zespołu B-52s z albumu Cosmic Thing. I taki właśnie, tajemniczy napis widnieje na PCB Amiga 1200. Trzecia generacja Amig właśnie wchodziła na rynek, a jej najjaśniejszą gwiazdą miała być Amiga 1200, debiutująca 21 października 1992 roku. Minęło już ćwierć wieku od tego momentu, wiele na rynku komputerów się pozmieniało, jednak jeden element jest stały: uwielbienie właścicieli do ich Amig. Dociekamy, skąd...
Emulator starych konsol i komputerów? Jak zbudować taki sprzęt?
Spoglądając na poziom dzisiejszych gier komputerowych i konsolowych, naprawdę trudno oprzeć się wrażeniu, że produkcje sprzed kilkunastu lat określane teraz mianem archaicznych, oferowały w gruncie rzeczy nieporównywalnie wyższą grywalność. Ostatnio naszła mnie właśnie taka refleksja, jednak może to kwestia odpowiedniej perspektywy, doświadczenia lub rozczarowania aktualnymi standardami? Z rozrzewnieniem wspominam czasy Pegasusa, SNES, Amiga CD32, Nintendo 64, kiedy grafika nie miała żadnego znaczenia,...
Historia 3Dfx VooDoo - Narodziny i upadek legendy - Fakty i testy
VooDoo większości czytelników kojarzy się zapewne z wyznaniem religijnym popularnym w rejonie Haiti, aczkolwiek członków tego egzotycznego kultu raczej na PurePC nie znajdziecie. Niemniej osoby romansujące z rynkiem komputerów osobistych charakterystyczną nazwę pamiętają zapewne z odległych czasów, kiedy światem gier komputerowych rządziły piksele oraz dwuwymiarowe bitmapy, zaś pełny trójwymiar dopiero niezgrabnie raczkował. Wtedy jeszcze karty graficzne potrafiły stosunkowo niewiele, aczkolwiek...
System ocen komentarzy plus i minus na PurePC - Dyskusja, ewolucja i propozycje sensownych zmian
Test wydajności STALKER 2: Heart of Chornobyl - Wymagania sprzętowe gorsze od anomalii. Unreal Engine 5 jeńców nie bierze
AMD Ryzen 7 9800X3D błyskawicznie znika z półek sklepowych. Problemy z dostępnością procesora pojawiły się w Europie i USA
Wymagania sprzętowe Indiana Jones and the Great Circle PC. Wymagane karty graficzne ze sprzętową akceleracją Ray Tracingu
AMD Radeon RX 8800 XT - poznaliśmy przypuszczalne TDP nowej karty graficznej, a także wzrost wydajności w Ray Tracingu