Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国
 

Intel XeSS 1.1 SDK został opublikowany. Na jakie zmiany można liczyć w najnowszej wersji techniki upscalingu obrazu?

Łukasz Stefaniak | 24-03-2023 15:00 |

Intel XeSS 1.1 SDK został opublikowany. Na jakie zmiany można liczyć w najnowszej wersji techniki upscalingu obrazu?Intel XeSS to technika upscalingu obrazu, która stanowi alternatywę dla rozwiązań NVIDII i AMD. Najlepiej spisuje się na kartach graficznych z rodziny Intel ARC, które wykorzystują rdzenie XMX, ale działa także na układach konkurencji. Firma z Santa Clara zaprezentowała właśnie jej nową wersję XeSS 1.1, która zapewni wyższą wydajność i lepszą jakość obrazu wyświetlanego w grach. Głównym problemem pozostaje na razie mała liczba wspieranych tytułów.

Intel zaprezentował nową wersję swojej techniki upscalingu obrazu. XeSS 1.1 ma zaoferować znacznie lepszą jakość i zauważalnie wyższą wydajność w grach, które obsługują rozwiązanie.

Intel XeSS 1.1 SDK został opublikowany. Na jakie zmiany można liczyć w najnowszej wersji techniki upscalingu obrazu? [1]

Intel XeSS w końcu debiutuje na rynku. Technika rekonstrukcji obrazu jest już dostępna w Shadow of the Tomb Raider

Ulepszeń doczekały się trzy implementacje jądra techniki. Pierwsza (Advanced XeSS Upscaling Model) jest dedykowana układom Intel ARC, druga (XeSS Upscaling Model) znajduje zastosowanie w przypadku zintegrowanych układów graficznych Intel Iris Xe. Trzecia implementacja działa w oparciu o tryb zgodności i jest wykorzystywana w przypadku kart graficznych innych producentów. We wszystkich tych wariantach dokonano głębokich niskopoziomowych optymalizacji, co powinno dać odpowiednie rezultaty podczas rozgrywki.

Intel XeSS kontra NVIDIA DLSS - sprawdzamy techniki upscalingu obrazu w Shadow of the Tomb Raider oraz HITMAN 3

Według danych przedstawionych przez Intel, dzięki powyższym ulepszeniom, w przypadku dedykowanych kart graficznych, możliwe jest teoretycznie uzyskanie wydajności lepszej o 20%. Na niższy wzrost mogą liczyć użytkownicy zintegrowanych układów. Mowa jest tutaj o około 9%. Bardziej imponująco prezentują się jednak ulepszenia w jakości generowanego obrazu. W przypadku XeSS 1.1 brak jest charakterystycznego migotania i mory, które były cechą poprzedniej wersji techniki. Mamy zatem do czynienia z dużo większą temporalną stabilnością grafiki. Jako przykład podano grę Shadow of the Tomb Raider, ale podobne rezultaty mają być możliwe do uzyskania w przypadku wszystkich produkcji wykorzystujących technikę.

Intel XeSS 1.1 SDK został opublikowany. Na jakie zmiany można liczyć w najnowszej wersji techniki upscalingu obrazu? [2]

Need for Speed Unbound na PC wraz z techniką NVIDIA DLSS 3. Intel XeSS debiutuje w Death Stranding oraz Farming Simulator 2022

XeSS wspiera cztery rodzaje ustawień: Performance, Balanced, Quality i Ultra Quality. Pierwsza z tych opcji, daje teoretycznie najgorszą jakość i jest zalecana w przypadku zintegrowanych układów graficznych. Rozdzielczość wyjściowa jest w tym przypadku dokładnie dwa razy wyższa niż rozdzielczość wejściowa. W przypadku 1920x1080 dochodzi zatem do upscalowania obrazu z 960x540. W trybie zapewniającym najwyższą jakość mowa jest o mnożniku rzędu 1,3, co daje zauważalnie lepszy efekt końcowy, ale także niższy przyrost liczby FPS-ów.

Intel XeSS 1.1 SDK został opublikowany. Na jakie zmiany można liczyć w najnowszej wersji techniki upscalingu obrazu? [3]

Intel XeSS przetestowane w Shadow of the Tomb Raider. Technika zaoferuje coś, czego nie znajdziemy ani w DLSS 2.X, ani w FSR 2.0

Intel pochwalił się też dokładnymi wynikami wydajności, jakie możliwe są do uzyskania dzięki XeSS we wspieranych tytułach. Testy przeprowadzono w rozdzielczości 1440p z wykorzystaniem ray tracingu na karcie graficznej Intel ARC A770. Zastosowanie techniki pozwala w skrajnym przypadku podwoić liczbę FPS-ów. Tak było w grach Ghostwire Tokyo oraz Hitman 3. Zmierzono również wydajność XeSS na układzie graficznym zintegrowanym z procesorem Intel Core i7-1370P. Tutaj wzrost wydajności jest znacznie skromniejszy i oscyluje w granicach 30-50%. W obu przypadkach nie są to tak imponujące wyniki, jak przy zastosowaniu techniki NVIDIA DLSS, ale cieszy dostępność alternatywy, która będzie z pewnością konsekwentnie rozwijana.

Intel XeSS 1.1 SDK został opublikowany. Na jakie zmiany można liczyć w najnowszej wersji techniki upscalingu obrazu? [4]

Intel XeSS 1.1 SDK został opublikowany. Na jakie zmiany można liczyć w najnowszej wersji techniki upscalingu obrazu? [5]

Źródło: Intel, WCCFTech
Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 5

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.