The Elder Scrolls Online jako pierwsza gra ze wsparciem dla techniki NVIDIA DLAA, będącą pochodną supersamplingu DLSS
Technika NVIDIA DLSS została po raz pierwszy zaprezentowana w 2018 roku, wraz z debiutem architektury Turing. DLSS wykorzystuje rdzenie Tensor, wbudowane w karty graficzne GeForce RTX, do zwiększenia wydajności poprzez upscalowanie obrazu z niższej rozdzielczości bazowej. W ostatnich latach DLSS bardzo mocno się rozwinął, będąc oferowanym w coraz większej liczbie gier. Tylko w ostatnich tygodniach DLSS pojawił się m.in. w takich grach jak DOOM Eternal czy Red Dead Redemption 2. Wkrótce także pojawi się w The Elder Scrolls Online, będącej jedną z najpopularniejszych obecnie gier MMORPG. Co ciekawe, studio ZeniMax Online Studios ujawniło, że gra doczeka się także innej techniki, niestosowanej dotychczas w żadnej innej grze. Mowa o NVIDIA DLAA, będącej niejako pochodną DLSS.
The Elder Scrolls Online otrzyma wsparcie nie tylko dla techniki NVIDIA DLSS, ale także DLAA, będącą niejako pochodną wcześniejszego rozwiązania. DLAA nie wpływa na polepszenie wydajności, ale przede wszystkim na ulepszenie antyaliansingu, co przyda się wydajniejszym kartom graficznym NVIDIA.
NVIDIA DLSS doczeka się trybu Ultra Quality, podobnie jak AMD FidelityFX Super Resolution. Otrzymamy lepszą jakość obrazu
Alex Tadif ze studia ZeniMax Online Studios potwierdził, iż developerzy współpracowali z NVIDIĄ nad implementacją nie tylko techniki DLSS, ale także wspomnianego DLAA. Jak wiadomo, DLSS wykorzystywany jest przede wszystkim do zwiększenia wydajności. Może to się przydać głównie nieco mniej wydajnym kartom GeForce RTX, posiadającym rdzenie Tensor. NVIDIA DLAA, choć także oparta jest na algorytmach sztucznej inteligencji, nie daje żadnych wzrostów wydajności. Zamiast tego wykorzystywana jest do znacznego polepszenia efektu antyaliasingu, czyli redukcji poszarpanych krawędzi (wygładzanie krawędzi).
Red Dead Redemption 2 już z obsługą techniki NVIDIA DLSS - wzrost wydajności w 4K sięga 45% na kartach GeForce RTX
Przedstawiciel studia jest dumny z możliwości zaprezentowania tej techniki. Nie brakuje także deklaracji, że to zdecydowanie najlepsza metoda AA, jaka kiedykolwiek została pokazana. Wygląda na to, że DLAA bazuje po części na DLSS, ale usuwana jest cała część techniki, która odpowiada za uspcaling obrazu. DLAA ma skupiać się wyłącznie na jakości obrazu, a nie na dalszym usprawnieniu wydajności. Nowa technika ma zostać wykorzystana w kartach NVIDIA GeForce RTX (bazuje bowiem na rdzeniach Tensor), choć głównie przyda się najmocniejszym układom, które i bez DLSS oferują odpowiednio wysokie osiągi w grze. Na razie jednak nie wiemy czy DLAA w najbliższym czasie zostanie wykorzystane także w innych grach. NVIDIA DLAA, wraz z DLSS, zadebiutuje w ramach aktualizacji 32 dla The Elder Scrolls Online. Po jej publikacji będziemy w stanie więcej powiedzieć na temat tego, jak prezentuje się rzeczona metoda AA.
Just announced on our ESO stream are some exciting additions on the way for our coming fall content update.
— Alex Tardif (@longbool) September 17, 2021
The first is DLSS! Another welcome lift to our now 7 year old MMO.
The second is something new from NV (1/3)
We are adding a new option for NVIDIA DLAA (Deep Learning Anti-Aliasing), using their DL technology, but without the upscaling component, at full resolution for some fantastic AA quality. On RTX cards people run ESO at high fps already, so a pure AA option works well! (2/3)
— Alex Tardif (@longbool) September 17, 2021
Huge thanks to the team at NVIDIA for humoring and then supporting us releasing this when we brought up and tested this hijacking of their DLSS tech into its own thing. It's not something every game would need, but for ESO it just made sense. Great stuff <3
— Alex Tardif (@longbool) September 17, 2021
Powiązane publikacje

Sterowniki NVIDIA Game Ready z serii 572.xx powodują poważne problemy na kartach graficznych GeForce RTX 4000 i RTX 5000
205
AMD Radeon RX 9070 w wersji referencyjnej doczekał się pierwszego testu. Układ spisuje się zaskakująco przewidywalnie
31
Lisa Su chwali się sukcesem układu Radeon RX 9070 XT. CEO AMD potwierdza ogromne zainteresowanie i zwiększoną podaż
114
NVIDIA GeForce RTX 5060 Ti oraz RTX 5060 - premiera kart graficznych odbędzie się niebawem. Wyciekły konkretne daty
80