upscalowanie obrazu
Arm ASR - zaprezentowano nową technikę upscalingu obrazu. Bazuje na AMD FSR 2, ale jest sporo wydajniejsza
![Arm ASR - zaprezentowano nową technikę upscalingu obrazu. Bazuje na AMD FSR 2, ale jest sporo wydajniejsza](/files/Image/m165/44178.png)
Trzy najpopularniejsze upscalery obrazu wykorzystywane obecnie w grach to NVIDIA DLSS, AMD FSR i Intel XeSS. Dzięki ich zastosowaniu możliwe jest uzyskanie zadowalającej wydajności w nowych grach nawet z Path Tracingiem, co jeszcze kilka lat temu pozostawało w sferze marzeń. Na rynek upscalerów chce wkroczyć także firma Arm, która przygotowała własny algorytm ASR (Accuracy Super Resolution). Rozwiązanie bazuje na AMD FSR 2, ale ma wyższą wydajność.
Microsoft DirectSR - zadebiutowało API, które uprości implementację NVIDIA DLSS, AMD FSR i Intel XeSS w grach
![Microsoft DirectSR - zadebiutowało API, które uprości implementację NVIDIA DLSS, AMD FSR i Intel XeSS w grach](/files/Image/m165/43754.png)
Techniki upscalowania obrazu w grach to już nieodłączny element pejzażu PC-towego. Ich aktywowanie pozwala cieszyć się większą liczbą FPS-ów, często bez znaczącego pogorszenia jakości obrazu. Microsoft udostępnił właśnie wstępną wersję DirectSR, czyli API, które sprawi, że implementacja NVIDIA DLSS, AMD FSR oraz Intel XeSS będzie prostsza niż kiedykolwiek wcześniej. Tym samym deweloperzy stracą poważny argument stojący za brakiem wsparcia dla którejś z technik.
Microsoft zapowiada, że funkcja Auto Super Resolution będzie dostępna początkowo tylko na ściśle określonym sprzęcie
![Microsoft zapowiada, że funkcja Auto Super Resolution będzie dostępna początkowo tylko na ściśle określonym sprzęcie](/files/Image/m165/43655.png)
Microsoft pracuje obecnie nad kilkoma ciekawymi rozwiązaniami. Oprócz wprowadzania coraz większej liczby elementów wykorzystujących sztuczną inteligencję, przygotowywana jest też funkcja Auto Super Resolution. Ma ona w przyszłości umożliwić aktywację upscalowania obrazu w większości dostępnych na rynku grach i aplikacjach. Rozwiązanie jest ciągle testowane, ale początkowo będzie cechowało się znaczącymi ograniczeniami.
Mozilla Firefox z obsługą funkcji NVIDIA RTX Video. Użytkownicy przeglądarki mogą już upscalować materiały wideo
![Mozilla Firefox z obsługą funkcji NVIDIA RTX Video. Użytkownicy przeglądarki mogą już upscalować materiały wideo](/files/Image/m165/43600.png)
NVIDIA RTX Video to zestaw dwóch ciekawych funkcji skierowanych przede wszystkim do posiadaczy monitorów o rozdzielczościach wyższych niż 1080p. Pozwalają one upscalować materiały filmowe z Internetu w celu polepszenia jakości, a także ich konwersję do trybu HDR. Do tej pory techniki te były dostępne w przeglądarkach bazujących na silniku Chromium. Wraz z najnowszą aktualizacją trafiły też wreszcie także do użytkowników Firefoksa.
Intel XeSS 1.3 - nadchodzi nowa wersja techniki upscalingu obrazu. Wśród głównych zalet lepsza jakość i wyższa liczba FPS-ów
![Intel XeSS 1.3 - nadchodzi nowa wersja techniki upscalingu obrazu. Wśród głównych zalet lepsza jakość i wyższa liczba FPS-ów](/files/Image/m165/43216.jpg)
Intel XeSS, choć nie jest tak popularny jak konkurencyjne NVIDIA DLSS i AMD FSR, trafia do coraz większej liczby gier. Amerykańska firma chwali się, że jej technikę upscalingu obrazu obsługuje już ponad 100 tytułów. Zapowiedziano też wersję 1.3, która zaoferuje nowe tryby jakości, pozwoli uzyskać wyższą liczbę klatek na sekundę w grach, a także poprawi niedoskonałości obrazu, które powstawały w wyniku zastosowania poprzednich wersji techniki.
Microsoft DirectSR uprości znacząco implementację technik NVIDIA DLSS, AMD FSR i Intel XeSS w grach
![Microsoft DirectSR uprości znacząco implementację technik NVIDIA DLSS, AMD FSR i Intel XeSS w grach](/files/Image/m165/42882.png)
Techniki upscalingu obrazu zagościły już na stałe w grach PC-towych. NVIDIA DLSS, AMD FSR i Intel XeSS trafiają do coraz większej liczby tytułów, zwiększając znacząco liczbę FPS-ów. Firma Microsoft planuje już wkrótce mocno uprościć ich implementację. Poznaliśmy pierwsze informacje na temat DirectSR. Głównym celem jest ułatwienie pracy deweloperem gier i poszerzenie listy tytułów wspieranych przez wszystkie wymienione techniki.
Super Resolution może w przyszłości trafić do każdej aplikacji uruchamianej na Windows 11. Microsoft już testuje tę funkcję
![Super Resolution może w przyszłości trafić do każdej aplikacji uruchamianej na Windows 11. Microsoft już testuje tę funkcję](/files/Image/m165/42694.png)
Funkcja Super Resolution stała się nieodłącznym elementem pejzażu grania na PC. Ma ona szereg wad i zalet, ale nadal trudno sobie wyobrazić bez niej obsługę Ray Tracingu w wielu tytułach. Według najnowszych doniesień Microsoft pracuje nad systemową odmianą Super Resolution, którą będzie można aktywować w dowolnej aplikacji. To oznacza prawdopodobnie możliwość jej użycia także w grach, które natywnie nie wspierają żadnego upscalingu obrazu.
Assassin's Creed Mirage nie ograniczy się na premierę wyłącznie do jednej techniki upscalingu obrazu
![Assassin's Creed Mirage nie ograniczy się na premierę wyłącznie do jednej techniki upscalingu obrazu](/files/Image/m165/41114.png)
Kilka dni temu Ubisoft ujawnił oficjalne wymagania sprzętowe gry Assassin’s Creed Mirage. Nie są one zbyt wygórowane, choć nie ma oczywiście pewności, jak w praktyce gra będzie działała na danym komputerze. Uwagę zwraca też z pewnością optymalizacja pod sprzęt Intela. Wiele wskazywało na to, że jedyną dostępną techniką upscalingu obrazu będzie XeSS. Na szczęście przypuszczenia te w praktyce nie zrealizują się i otrzymamy alternatywy.
AMD FidelityFX - opublikowano SDK w wersji 1.0 dla popularnej techniki upscalingu obrazu i innych rozwiązań graficznych
![AMD FidelityFX - opublikowano SDK w wersji 1.0 dla popularnej techniki upscalingu obrazu i innych rozwiązań graficznych](/files/Image/m165/40318.png)
Na rynku dostępne są obecnie trzy główne techniki upscalingu obrazu: AMD FSR, NVIDIA DLSS i Intel XeSS. Firma stojąca za pierwszym z tych rozwiązań, w celu ułatwienia implementacji, opublikowała pakiet bibliotek AMD FidelityFX SDK w wersji 1.0. Choć nie obejmuje on wyłącznie techniki FSR, to właśnie na ten element zwrócona jest największa uwaga graczy. Implementacja rozwiązania powinna być teraz łatwiejsza niż kiedykolwiek wcześniej.
Starfield - moder zapowiada dodanie obsługi DLSS 3 już w trakcie przedpremierowego dostępu
![Starfield - moder zapowiada dodanie obsługi DLSS 3 już w trakcie przedpremierowego dostępu](/files/Image/m165/40150.png)
Niedawno świat obiegła wiadomość o partnerstwie pomiędzy AMD, a Bethesdą przy produkcji gry Starfield. W rezultacie tytuł ma być w szczególny sposób zoptymalizowany pod najnowszy sprzęt pierwszej z tych firm. Nie to jednak wywołało największe oburzenie. Wspópraca pomiędzy dwoma firmami oznacza najprawdopodobniej, że w Starfieldzie nie uświadczymy oficjalnie wsparcia dla innej techniki upscalingu niż FSR. Zmienić to postanowił znany moder.
Elden Ring - przetestowano mod wprowadzający do gry obsługę techniki NVIDIA DLSS. Wzrost wydajności jest zauważalny
![Elden Ring - przetestowano mod wprowadzający do gry obsługę techniki NVIDIA DLSS. Wzrost wydajności jest zauważalny](/files/Image/m165/39219.png)
W marcu bieżącego roku zadebiutowała aktualizacja wprowadzająca do gry Elden Ring obsługę Ray Tracingu. Choć w wyniku jej aktywowania jakość grafiki wyraźnie się poprawia, to problemem jest spadek wydajności. W dodatku nie ma oficjalnego wsparcia dla technik upscalingu obrazu, na czele z NVIDIA DLSS. Sytuacji tej postanowił zaradzić pewien twórca modyfikacji. Wiemy już, na jak znaczący wzrost liczby FPS-ów można liczyć.
Intel XeSS 1.1 SDK został opublikowany. Na jakie zmiany można liczyć w najnowszej wersji techniki upscalingu obrazu?
![Intel XeSS 1.1 SDK został opublikowany. Na jakie zmiany można liczyć w najnowszej wersji techniki upscalingu obrazu?](/files/Image/m165/38988.jpg)
Intel XeSS to technika upscalingu obrazu, która stanowi alternatywę dla rozwiązań NVIDII i AMD. Najlepiej spisuje się na kartach graficznych z rodziny Intel ARC, które wykorzystują rdzenie XMX, ale działa także na układach konkurencji. Firma z Santa Clara zaprezentowała właśnie jej nową wersję XeSS 1.1, która zapewni wyższą wydajność i lepszą jakość obrazu wyświetlanego w grach. Głównym problemem pozostaje na razie mała liczba wspieranych tytułów.
Intel XeSS z prezentacją podczas GDC 2022. Nowa technika ma oferować lepszą jakość obrazu niż typowe czasowe skalowanie
![Intel XeSS z prezentacją podczas GDC 2022. Nowa technika ma oferować lepszą jakość obrazu niż typowe czasowe skalowanie](/files/Image/m165/35887.jpg)
W przyszłym tygodniu Intel ujawni w końcu pierwsze układy graficzne ARC Alchemist, które trafią do laptopów. Wśród zaprezentowanych GPU będzie m.in. Intel ARC A370M jako propozycja z segmentu entry-level. Na mocniejsze warianty ARC będziemy musieli poczekać do drugiego kwartału roku. Wraz z nową architekturą Xe-HPG zadebiutuje także technika XeSS (Xe Super Sampling), która najwyraźniej będzie konkurencją nie tylko dla NVIDIA DLSS, ale także świeżo pokazanego AMD FidelityFX Super Resolution 2.0....
Wyniki konkursu na 18. urodziny PurePC - Rozdaliśmy karty graficznie, laptopy, procesory i wiele innych cennych nagród
Upadek gier z kategorii AAA, czyli dlaczego sięgam coraz częściej po produkcje retro i gry niezależne
AMD Radeon RX 8000 - karty graficzne RDNA 4 zadebiutują w 2025 roku. Najpierw NAVI 48, potem NAVI 44
Noctua NH-D15 G2 - premiera kolejnej generacji flagowych coolerów z wydajnymi i cichymi wentylatorami
Test procesora AMD Ryzen 5 3600 pięć lat po premierze. Tanie sześć rdzeni kontra Intel Core i3-12100F. Obydwa kosztują 350 złotych