Intel XeSS z prezentacją podczas GDC 2022. Nowa technika ma oferować lepszą jakość obrazu niż typowe czasowe skalowanie
W przyszłym tygodniu Intel ujawni w końcu pierwsze układy graficzne ARC Alchemist, które trafią do laptopów. Wśród zaprezentowanych GPU będzie m.in. Intel ARC A370M jako propozycja z segmentu entry-level. Na mocniejsze warianty ARC będziemy musieli poczekać do drugiego kwartału roku. Wraz z nową architekturą Xe-HPG zadebiutuje także technika XeSS (Xe Super Sampling), która najwyraźniej będzie konkurencją nie tylko dla NVIDIA DLSS, ale także świeżo pokazanego AMD FidelityFX Super Resolution 2.0. Każda z firm zechce wprowadzić rozwiązanie oferujące jak największy przyrost wydajności, kosztem jak najmniejszego pogorszenia obrazu (przynajmniej w trybach jakości). Podczas tegorocznego Game Developers Conference poznaliśmy kolejne szczegóły dotyczące już dwóch technik upscalingu: AMD FSR 2.0 oraz... Intel XeSS.
Podczas prezentacji w ramach GDC 2022, Intel ujawnił nowe szczegóły dotyczące techniki XeSS. Według deklaracji producenta, Xe Super Sampling ma oferować lepszą jakość obrazu od typowego skalowania czasowego.
AMD FSR 2.0 będzie w pełni otwartym rozwiązaniem, dostępnym na kartach AMD Radeon i NVIDIA GeForce oraz konsolach Xbox
Intel zdaje się być pewnym swojego rozwiązania, skoro podczas GDC 2022 nie brakowało zapewnień, że rezultaty oferowane przez XeSS przewyższają inne techniki oparte na czasowym skalowaniu obrazu (temporal upscaling). Intel XeSS będzie w pełni zgodny z DirectX 12 (biblioteki DX12 będą wymagane do działania), wykorzystując przy tym opartym na Intel Vector Shading język NN (Neural Networking) działający na architekturze ARC SIMD firmy Intel. Producent potwierdził, że pakiet SDK dla XeSS będzie ogólnodostępny, tworząc w ten sposób kolejne w pełni otwarte rozwiązanie dla GPU. Nie będzie ono ograniczone do kart Intel ARC Alchemist, choć tutaj efekty wzrostu wydajności mają być najbardziej zauważalne. Jest to możliwe poprzez wykorzystanie dedykowanych jednostek Xe Matrix Engine, będących częścią bloków Xe-CORE w układach graficznych Xe-HPG. Karty NVIDII oraz AMD (oczywiście te, które wspierają wymagania Intela) będą mogły skorzystać z XeSS z pomocą obsługi Shader Model 6.4+ oraz instrukcji DP4a.
Pierwsze porównanie AMD FSR 2.0 vs AMD RSR. Czy będzie konkurencją dla NVIDIA DLSS? Screeny wyglądają obiecująco
Intel XeSS będzie oferował łącznie pięć trybów obrazu: Ultra Quality (wśród innych technik oferowany wyłącznie z AMD FSR 1.0), Quality, Balanced, Performance oraz Ultra Performance. Cztery pozostałe tryby będą zatem tożsame z tym, co oferuje NVIDIA DLSS oraz AMD FSR 2.0. Intel nie podzielił się jeszcze szczegółami dotyczącymi tego, z jakich rozdzielczości bazowych obraz jest upscalowany w górę, zamiast tego skupiając się na wzrostach wydajności. W przypadku kart graficznych ARC Alchemist, tryb Ultra Quality ma przynieść do 30% lepszą wydajność, Quality - do 50%, Balanced - do 70%, Performance - do 100%, a Ultra Performance nawet do 200% wyższą wydajność GPU. Oczywiście mowa o najwyższych wskaźnikach, bo sporo będzie uzależnione od konkretnych gier.
Podczas prezentacji w ramach GDC 2022, Intel pokazał możliwości XeSS na bazie karty graficznej Intel ARC (dokładnego modelu nie ujawniono). Test przeprowadzono na demie technologicznym silnika Unreal Engine z aktywnym Ray Tracingiem. W przypadku trybu Ultra Quality, wzrost wydajności w 1440p wynosił 21%, z kolei w 4K - 27%. Dla trybu Quality wzrost wydajności sięgał już odpowiednio 41 oraz 53%; dla Balanced - 59 oraz 80%; dla Performance - 79 oraz 120%, a dla Ultra Performance odpowiednio 97 oraz 153%. Wyraźnie wyższe wzrosty wydajności zaobserwowano zatem w rozdzielczości 4K. Podczas prezentacji potwierdzono także, że nadal trwają prace nad redukcją efektów ghostingu. W tym zakresie Intel XeSS obecnie ma oferować lepszą jakość w porównaniu do zwykłych technik czasowego skalowania z dodatkowym użyciem antyaliasingu TAA, ale widocznie producent jeszcze bardziej chce poprawić ten aspekt. Spodziewamy się, że więcej na temat XeSS usłyszymy 30 marca, gdy odbędzie się prezentacja firmy dotyczącej rodziny Intel ARC.
Powiązane publikacje

ASUS ROG Astral GeForce RTX 5080 DOOM Edition to limitowana karta graficzna dla fanów gry DOOM: The Dark Ages
38
NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti - Podkręcono pamięć karty graficznej. Kości GDDR7 od SK hynix osiągnęły 34 Gb/s
188
ASUS GeForce RTX 5000 ROG Astral - karty graficzne Blackwell, które posiadają akcelerometr i żyroskop
90
AMD Radeon RX 9070 GRE został oficjalnie zaprezentowany w Chinach - Potwierdzono specyfikację i cenę karty RDNA 4
59