AMD FSR 2.0 będzie w pełni otwartym rozwiązaniem, dostępnym na kartach AMD Radeon i NVIDIA GeForce oraz konsolach Xbox
W ubiegłym tygodniu AMD wprowadziło nie tylko sterowniki Adrenalin Edition 22.3.1 ze wsparciem dla techniki Radeon Super Resolution, ale także ujawniło pierwsze konkrety dotyczące FidelityFX Super Resolution 2.0. AMD FSR 2.0 to nowa wersja rozwiązania, polegającego na upscalingu (tym razem jednak mowa o temporal upscaling) obrazu z niższej, bazowej rozdzielczości, wpływając tym samym na zwiększenie liczby klatek na sekundę. Pierwsza generacja nie była zbyt udanym rozwiązaniem, ale zwłaszcza na starszych kartach czy iGPU oferowała znaczącą poprawę wydajności. Druga generacja, choć nie wykorzystuje w żadnym stopniu AI, ma oferować zdecydowanie lepszą jakość obrazu podczas upscalowania. W trakcie prezentacji na Game Developers Conference, ujawniono nowe szczegóły dotyczące działania oraz wymagań AMD FSR 2.0.
Podczas prezentacji AMD w ramach Game Developers Conference, poznaliśmy nowe szczegóły dotyczące techniki FSR 2.0. Będzie to rozwiązanie otwarte, dostępne zarówno na kartach AMD Radeon, jak również NVIDIA GeForce. Dokumentacja będzie dostępna także dla konsol Xbox.
AMD Radeon Super Resolution oraz FidelityFX Super Resolution 2.0 - nadchodzą dwie nowe techniki upscalingu obrazu od AMD
AMD FSR 2.0 bazuje m.in. na wdrożeniu techniki temporal upscaling (skalowanie czasowe), która wykorzystuje informacje z wcześniejszych klatek w celu udoskonalenia jakości obrazu w kolejnych, renderowanych już z niższej rozdzielczości. Dzięki temporal upscaling, obraz ma być bardziej szczegółowy i wierny temu, co zobaczymy w natywnej rozdzielczości. Dodatkowo AMD FSR 2.0 korzysta z bardziej zaawansowanej metody antyaliasingu, oferującej lepszą jakość wygładzania krawędzi w porównaniu m.in. do zwykłego TAA. Kolejną zmianą względem pierwszej generacji jest to, że FSR 2.0 wykorzystuje teraz 3 główne elementy w potoku renderowania obrazu: wektory koloru, głębi oraz ruchu klatek. Wszystkie te elementy mają wpływać na zauważalną poprawę jakości końcowego obrazu.
Pierwsze porównanie AMD FSR 2.0 vs AMD RSR. Czy będzie konkurencją dla NVIDIA DLSS? Screeny wyglądają obiecująco
W przeciwieństwie do FSR 1.0, druga generacja ma być nieco dłuższa w implementacji, choć wszystko będzie zależeć od tego, czy dana gra od początku posiada ścieżki renderowania, w których wykorzystywany jest temporal upscaling. AMD deklaruje, że najszybszą implementację będzie oferowała najnowsza wersja techniki NVIDIA DLSS (mniej niż 3 dni), aczkolwiek FSR 2.0 przy obecności temporal upscalingu powinno być zaimplementowane przez developerów do gier w ciągu 3 dni. Czas ten wydłuży się do kilku tygodni, jeśli dana gra nie będzie natywnie wykorzystywać rozwiązań opartych na skalowaniu czasowym lub nie będzie posiadać wektorów ruchu. Obecnie AMD FSR 2.0 jest wdrażane do gier Deathloop oraz Forspoken. Kolejne tytuły będą ogłaszane w nadchodzących miesiącach.
AMD FSR 2.0 będzie korzystać z czterech głównych presetów: Quality, Balanced, Performance oraz Ultra Performance. Ze względu na zmiany w implementacji, druga generacja będzie stawiać nieco wyższe wymagania kartom graficznym, niemniej w dalszym ciągu pozostanie on rozwiązaniem w pełni otwartym. Choć nie ma większych ograniczeń w tym, na czym zechcemy odpalić grę z FSR 2.0, producent ujawnił pewne progi wśród GPU, które będą optymalnym wyborem dla poszczególnych rozdzielczości. W przypadku upscalowania do rozdzielczości Full HD, optymalne GPU ze stajni AMD to przynajmniej Radeon RX 590 lub Radeon RX 6500 XT. W przypadku NVIDII mowa o karcie NVIDIA GeForce GTX 1070 i wyżej. Dla upscalowanych rozdzielczości 1440p oraz 4K wymagania co do obecnego GPU są odpowiednio wyższe - lista znajduje się w powyższej tabeli, z kolei dokładna rozpiska poszczególnych trybów FSR 2.0 umieszczona została w poniższej tabeli. Dodatkowo potwierdzono, że pakiet bibliotek do FSR 2.0 zostanie także udostępniony dla konsol Xbox Series, jest zatem spora szansa, że urządzenia Microsoftu także będą otrzymywać wsparcie dla nowej wersji FidelityFX Super Resolution.
Podczas GDC 2022 zaprezentowano także kolejne przykłady zastosowania AMD FSR 2.0 na przykładzie gry Deathloop (pokaz z Forspoken odbędzie się zapewne w późniejszym czasie, jako że gra zadebiutuje dopiero w październiku a obecna wersja tytułu działa z FSR 1.0). Tym razem AMD przygotowało komplet dwóch scenariuszy, w którym natywna rozdzielczość 4K jest porównywana do trzech trybów FSR 2.0: Quality, Balanced oraz Performance. Na bazie gotowych screenów przygotowaliśmy kolejne porównania, które można zobaczyć niżej. Pliki ze screenami możecie z kolei pobrać także ze strony GPUOpen.