Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

Felietony

Twórcy gier robią wszystko, tylko nie najbardziej pożądane tytuły? W tym może być sporo prawdy...

Twórcy gier robią wszystko, tylko nie najbardziej pożądane tytuły? W tym może być sporo prawdy...

Chyba każdy gracz ma w swojej głowie obraz wymarzonej gry, dla której można złożyć preorder od razu po pierwszej prezentacji. Dla jednych będzie to next-genowy Half-Life 3, dla innych chociażby The Last of Us: Part III, natomiast dla autora niniejszej publikacji - Gran Turismo w otwartym świecie. Przykładów takich gier można by uzbierać sporo. Dużo zależy tutaj oczywiście od wyobraźni i preferencji danego gracza, jednak gdy chłodnym okiem spojrzymy na szarą, otaczającą nas rzeczywistość i poczynania...

EHA Tech Tour 2024: Odwiedziliśmy firmę ASUS i omawiamy nowości z rynków płyt głównych, zasilaczy, monitorów i nie tylko

EHA Tech Tour 2024: Odwiedziliśmy firmę ASUS i omawiamy nowości z rynków płyt głównych, zasilaczy, monitorów i nie tylko

Podczas wydarzenia EHA Tech Tour 2024 w Tajpej, wraz z ośmioma pozostałymi redakcjami technologicznymi z grupy EHA, odwiedziliśmy największych producentów podzespołów komputerowych, by usłyszeć (i zobaczyć) o najnowszych produktach z branży PC, które trafią na półki sklepowe w 2025 roku. Ostatnią firmą, którą będziemy omawiać w ramach owego cyklu, jest ASUS. Przedsiębiorstwo pokazało nam w swojej siedzibie głównej sporo nowości z zakresu płyt głównych, monitorów, zasilaczy, a nawet coś...

EHA Tech Tour 2024: Monitory MSI QD-OLED ze złączami DisplayPort 2.1 oraz zestawy komputerowe z procesorami Intel Core Ultra

EHA Tech Tour 2024: Monitory MSI QD-OLED ze złączami DisplayPort 2.1 oraz zestawy komputerowe z procesorami Intel Core Ultra

Podczas pobytu w głównej siedzibie firmy MSI w Tajpej, podczas EHA Tech Tour 2024, mogliśmy zobaczyć nie tylko wizję na płyty główne pod rynek DIY, ale również nowe urządzenia, które dopiero trafią do sprzedaży w najbliższych tygodniach oraz miesiącach. Tym razem skupimy się na tematyce monitorów oraz płyt głównych. MSI jeszcze przed końcem roku oficjalnie zapowiedziało model MSI MPG 322URX z nowej generacji panelem QD-OLED oraz złączem DisplayPort 2.1 UHBR20. My ten monitor widzieliśmy w listopadzie,...

EHA Tech Tour 2024: Najnowsze zasilacze, chłodzenia procesorów oraz obudowy FSP dla wymagających użytkowników

EHA Tech Tour 2024: Najnowsze zasilacze, chłodzenia procesorów oraz obudowy FSP dla wymagających użytkowników

Tajwańska firma FSP znana jest z produkcji podzespołów komputerowych takich jak zasilacze czy chłodzenia dla procesorów, które później są dostarczane innym producentom, tj. chociażby be quiet!. FSP w ostatnich miesiącach coraz chętniej jednak wchodzi sama na rynek wspomnianych komponentów, przygotowując się w ten sposób do szerszej ekspansji. Próbkę nowych podzespołów - zasilaczy, chłodzenia procesorów czy obudów komputerowych, widzieliśmy już podczas targów Computex 2024 w Tajpej. Z kolei...

Pure Retro #17 - Star Wars: Dark Forces. Kyle Katarn na ratunek, czyli o grze wyjątkowej nie tylko w odległej galaktyce

Pure Retro #17 - Star Wars: Dark Forces. Kyle Katarn na ratunek, czyli o grze wyjątkowej nie tylko w odległej galaktyce

Chyba każdy ma jakieś serie składające się na opokę jego dzieciństwa. Coś, co przypomina dawne, bardziej beztroskie czasy, pozwala na chwilę poczuć się niemal jak dziecko, które w naiwny, nieskażony cynizmem sposób konsumuje popkulturę. Jeśli chodzi o mnie, na absolutnym podium znajdują się Gwiezdne Wojny. Nie to, co w tej chwili produkuje Disney, a pochodzące z innego okresu relikty poprzedniego kanonu, oficjalnie określane jako Legendy. I jasne, nie ma co na siłę ich idealizować, bo i one miały...

EHA Tech Tour 2024: Czym odznaczają się i co oferują płyty główne MSI, przeznaczone na rynek DIY?

EHA Tech Tour 2024: Czym odznaczają się i co oferują płyty główne MSI, przeznaczone na rynek DIY?

W ramach tegorocznego wyjazdu EHA Tech Tour 2024, wraz ze wszystkimi pozostałymi redakcjami z grupy EHA, odwiedziliśmy na Tajwanie kilku czołowych producentów sprzętu komputerowego. Byliśmy m.in. w głównej siedzibie firmy MSI w Tajpej, gdzie mogliśmy posłuchać oraz porozmawiać na temat funkcjonalności płyt głównych dla rynku DIY (w wolnym tłumaczeniu - zrób to sam). W ostatnich latach doczekaliśmy się bowiem wprowadzenia wielu nowych funkcji dla użytkowników, które albo pozwalają na lepszą kontrolę...

Pure Retro #16 - Half-Life 2. Wojna światów według Valve. Dwadzieścia lat od triumfalnego powrotu Gordona Freemana

Pure Retro #16 - Half-Life 2. Wojna światów według Valve. Dwadzieścia lat od triumfalnego powrotu Gordona Freemana

Nie każde arcydzieło musi być w stu procentach innowacyjne, reinterpretować gatunku na nowo, a przynajmniej podważać jego podstaw. Czasem kluczowe jest na przykład uzupełnienie konceptów poprzednika i rozwinięcie odpowiednich aspektów, tak by formuła zmutowała w coś jeszcze bardziej rewolucyjnego. Na takiej zasadzie o ile w 1999 roku Half-Life niemal samodzielnie dokonał zwrotu, jeżeli chodzi o postrzeganie gier FPS, o tyle powstała 5 lat później kontynuacja była absolutną bombą dla branży. A...

Dragon Age: Origins kończy 15 lat - Wspominamy najlepszą część sagi oraz przypominamy zmiany w serii na przestrzeni lat

Dragon Age: Origins kończy 15 lat - Wspominamy najlepszą część sagi oraz przypominamy zmiany w serii na przestrzeni lat

Jeszcze kilkanaście lat temu kanadyjskie studio BioWare było jednym z najbardziej utalentowanych studiów, przygotowujących angażujące gry cRPG dla pojedynczego gracza. Z pewnością wielu z naszych Czytelników kojarzy dwie pierwsze części Baldur's Gate, Star Wars: Knights of the Old Republic czy Jedi Empire. BioWare w 2007 roku powołało również do życia swoją kosmiczną space-operę w postaci marki Mass Effect. Producentowi jednak zależało na stworzeniu własnego IP, w którym do życia powołany zostałby...

Pure Retro #15 - Planescape Torment. Błądzenie po krawędziach Wieloświata. Dekonstrukcja gier RPG, jakiej nie powtórzy nikt

Pure Retro #15 - Planescape Torment. Błądzenie po krawędziach Wieloświata. Dekonstrukcja gier RPG, jakiej nie powtórzy nikt

Są pewne gry, do których powracam cyklicznie. Takiego Jazza Jackrabbita 2 odpalam na każde święta bożonarodzeniowe na zbliżonej zasadzie, na jakiej wielu włącza w telewizji Kevina. Przynajmniej parę razy na rok w losowych okresach łapię też ochotę na którąś z pierwszych części Gothiców, tak w ramach nostalgii, podobnie jest z np. Morrowindem. Pewne tytuły jednak przeżywa się na nowo w nieco innym sensie niż zwykły czar wspomnień. Najwybitniejsze dzieła, niezależnie od medium, mają to do...

GTA: San Andreas kończy 20 lat! Ponadczasowy klasyk, maksymalnie rozwijający technologię z GTA 3 i Vice City

GTA: San Andreas kończy 20 lat! Ponadczasowy klasyk, maksymalnie rozwijający technologię z GTA 3 i Vice City

Olbrzymia popularność marki Grand Theft Auto rozpoczęła się wraz z premierą GTA 3 w 2001 roku. Firma DMA Design (później ochrzczone na Rockstar North) weszła w pełni w generację 3D, dzięki czemu trzecie Grand Theft Auto było kompletnie odmienne względem wcześniejszych gier. Produkcją tą Rockstar pokazał jak robić wciągające, otwarte światy. Raptem rok później dostaliśmy kolejną grę - GTA: Vice City, które pod każdym względem było lepsze od poprzednika. Na następny tytuł z serii poczekaliśmy...

Alien: Isolation ma już 10 lat na karku i nadal pozostaje niedoścignionym wzorem gry z Obcym w roli drapieżnika idealnego

Alien: Isolation ma już 10 lat na karku i nadal pozostaje niedoścignionym wzorem gry z Obcym w roli drapieżnika idealnego

Gry z serii Alien (Obcy) miały w przeszłości swoje lepsze i gorsze momenty. W przeszłości mieliśmy (nie)przyjemność doświadczyć premiery takiej gry jak chociażby Aliens: Colonial Marines, które mogło na lata pogrzebać szanse na udaną grę z tego uniwersum. W końcu jednak do stworzenia całkowicie nowej gry, zaprzęgnięto studio Creative Assembly, które dotychczas (i zresztą nadal) było znane z gier strategicznych z serii Total War. Wydawcą była firma SEGA i szczerze powiedziawszy niewielu graczy...

Pure Retro #14 - S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla. Długa droga do Zony. Początek jednej z najbardziej immersyjnych serii w historii

Pure Retro #14 - S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla. Długa droga do Zony. Początek jednej z najbardziej immersyjnych serii w historii

Jednym z najciekawszych, nierozerwalnie związanych z pewnymi gatunkami gier wideo elementów, jest możliwość zanurzenia się w jakimś uniwersum i kreowania własnej postaci. Nieważne, czy mowa o potomku szacownego rodu kupców i odkrywców w Warhammer 40K: Rogue Trader, czy świeżo upieczonym krwiopijcy w Vampire: The Masquerade - Bloodlines. Chodzi o immersję, wejście w świat tak bardzo sugestywnie nakreślony, że na godzinę, dwie lub siedem czujemy się jego częścią. Dokładnie to czułem również...

Jak zmieniał się rozwój grafiki na przestrzeni lat? API DirectX, Ray Tracing i Path Tracing, a w końcu software górujący nad hardware

Jak zmieniał się rozwój grafiki na przestrzeni lat? API DirectX, Ray Tracing i Path Tracing, a w końcu software górujący nad hardware

Kilka tygodni temu świętowaliśmy nasze 18 urodziny. Taki długi okres w branży komputerowej to niemal wieczność, na co wpływ ma nieustanny rozwój, zarówno podzespołów komputerowych, jak i również software'u, którego celem jest wspomaganie hardware'u oraz umożliwienie wydobycia ze sprzętu pełnego potencjału. Myślę, że mnóstwo naszych Czytelników zgodzi się, że jeszcze kilka, kilkanaście lat temu byliśmy świadkami znacznie prężniej rozwijanego hardware'u i to właśnie komponenty górowały...

Pure Retro #13 - Doom 3, czyli próba połączenia przeciwieństw. Kontrowersyjne podejście i cud techniki swoich czasów

Pure Retro #13 - Doom 3, czyli próba połączenia przeciwieństw. Kontrowersyjne podejście i cud techniki swoich czasów

Rok 2004 był piękny, jeżeli chodzi o gry wideo. Świt wybitnych strategii, znakomite gry akcji różnej maści, no i oczywiście fenomenalne FPS-y. Szczególnie warto zwrócić uwagę na ówczesne lato i jesień, gdy rynek został wręcz zalany przez pozycje, które albo stały się natychmiastowymi hitami, albo z czasem do nich dołączały. O ile najbardziej z tamtego okresu cenię sobie Vampire: The Masquerade - Bloodlines, o tyle z wielu powodów na jej sukces trzeba było poczekać. Ale wydaje mi się, że najwięcej...

Pure Retro #12 - StarCraft. Rozważania o prawdopodobnie najbardziej kompletnej grze RTS w historii

Pure Retro #12 - StarCraft. Rozważania o prawdopodobnie najbardziej kompletnej grze RTS w historii

Ostatnie lata ubiegłego wieku przypadają na hegemonię wielkich strategii czasu rzeczywistego. Total Annihilation, Dune II, serie Command & Conquer, Age of Empires, wreszcie wielki wkład Blizzarda, postrzeganego zupełnie inaczej niż dziś - czyli dwa pierwsze Warcrafty, z których wyewoluował bohater tego tekstu. StarCraft to temat rzeka, w dużej mierze przez wzgląd na mnogość rozwiązań pozwalających na to, że bawić się przy nim może wiele rodzajów graczy. W tych rozważaniach postaram się uwypuklić...

Upadek gier z kategorii AAA, czyli dlaczego sięgam coraz częściej po produkcje retro i gry niezależne

Upadek gier z kategorii AAA, czyli dlaczego sięgam coraz częściej po produkcje retro i gry niezależne

Gry komputerowe przeszły długą drogę od czasu ich początków w latach 70. XX wieku. Choć da się wskazać bez trudu pozytywy współcześnie wydawanych tytułów, to branżę trapią niestety liczne problemy. Obecna kondycja segmentu AAA jest na tyle zła, że wielu graczy poszukuje alternatyw. Zazwyczaj stają się nimi dwie kategorie gier: retro i produkcje niezależne, zwane często "indykami" (od angielskiego terminu "indie"). Oba te segmenty nieustannie rosną w siłę i jest to prawdopodobnie dopiero początek...

Charakterystyka współczesnych monitorów OLED na przykładzie modelu AOC AGON PRO AG276QZD

Charakterystyka współczesnych monitorów OLED na przykładzie modelu AOC AGON PRO AG276QZD

Po latach unikania rynku monitorów, wyświetlacze OLED w ostatnich latach w końcu zaczęły się coraz częściej pojawiać, początkowo wyłącznie w wersji o przekątnej 27 cali i rozdzielczości 2560 x 1440 pikseli, by z czasem rozwinąć się do większych przekątnych i rozdzielczości, a także wchodząc na rynek ultrapanoramicznych monitorów, zarówno tych o proporcjach 21:9 jak również 32:9. Obecnie za rozwój rynku monitorów OLED odpowiadają dwie główne firmy, odpowiedzialne za produkcję paneli. Jest...

PurePC.pl skończyło 18 lat, a my odpalamy wehikuł czasu i przypominamy rozwój laptopów do gier w tym czasie

PurePC.pl skończyło 18 lat, a my odpalamy wehikuł czasu i przypominamy rozwój laptopów do gier w tym czasie

PurePC.pl niedawno skończyło 18 lat, a w naszej branży jest to niczym wieczność. Przez ten okres czasu byliśmy świadkami setek premier produktowych, zarówno na rynku procesorów, kart graficznych, pamięci, dysków czy notebooków. W tym wpisie skupie się na tej ostatniej grupie, wszak to właśnie o laptopach najwięcej piszę na łamach PurePC.pl. Choć pierwsze laptopy do gier zaczęły pojawiać się w okolicach 2005 roku (mowa o takich rasowych notebookach, których już design z daleka krzyczał, że...

Klient walczy z Microsoft, bo wysłał Surface Laptop Studio do naprawy. Serwis nie pomógł, ale anulował gwarancję

Klient walczy z Microsoft, bo wysłał Surface Laptop Studio do naprawy. Serwis nie pomógł, ale anulował gwarancję

Jeśli mówimy o wpadkach firmy Microsoft, to przeważnie dotyczą one błędów i niedoróbek w systemach Windows. Jak się jednak okazuje, podobne problemy zdarzają się również sprzętowi od amerykańskiego przedsiębiorstwa. Jeden z naszych czytelników zmuszony był wysłać notebooka Surface Laptop Studio z topową specyfikacją na reklamację. Niestety, sprzęt wrócił nienaprawiony, a na domiar złego firma anulowała gwarancję na urządzenie. Powodem miało być rzekome zalanie laptopa, którego serwis...

Motorola edge 50 ultra - prawdopodobnie najbardziej uniwersalny flagowiec na rynku. Doskonały wybór dla każdego

Motorola edge 50 ultra - prawdopodobnie najbardziej uniwersalny flagowiec na rynku. Doskonały wybór dla każdego

W dzisiejszych czasach ceny flagowych, niezwykle zaawansowanych smartfonów zwyczajnie odjechały w kosmos. Konsumenci muszą wydawać wiele tysięcy złotych za wymarzone urządzenie i nie byłoby w tym może nic szokującego, gdyby nie fakt, że modelom tym ciągle wiele brakuje do doskonałości. Oczywiście w najwyższym segmencie można liczyć na wysoką wydajność i czy świetną jakość zdjęć, jednak często w zamian użytkownicy doświadczają m.in. przeciętnej kultury pracy, wolnego ładowania baterii...

Historia PurePC bez cenzury z okazji 18. urodzin - Początki bywały trudne, jednak wyszliśmy na prostą i pozostajemy niezależni

Historia PurePC bez cenzury z okazji 18. urodzin - Początki bywały trudne, jednak wyszliśmy na prostą i pozostajemy niezależni

PurePC właśnie osiągnęło pełnoletniość, zostając jednym z najstarszych polskich serwisów poświęconych technologii, który aktywnie funkcjonuje od momentu założenia. Chociaż w międzyczasie zamknięto serwisy eGielda, Nvision, FrazPC, PCLab i wiele mniejszych, natomiast niemal wszystkie jeszcze istniejące zostały częściami wielkich medialnych molochów, PurePC niczym niezdobyta osada zamieszkała przez nieugiętych Galów, wciąż stawia opór korporacyjnym najeźdźcom. Osiemnaste urodziny świętujemy...

Pure Retro #11 - Fallout. Postnuklearna opowieść o zepsutym świecie. Mroczne początki legendarnego uniwersum

 Pure Retro #11 - Fallout. Postnuklearna opowieść o zepsutym świecie. Mroczne początki legendarnego uniwersum

Nie oszukujmy się, to jedna z gier, o których prędzej czy później musiałem coś napisać. Większa część dotychczasowych odsłon mojej serii tyczyła się pozycji z settingiem związanym z szeroko pojętym fantasy. Nie bez przyczyny - właśnie od takich klimatów rozpoczęła się moja osobista podróż po gatunkach gier innych niż najprostsze platformówki. Ale w końcu musiałem trafić na nurt pozbawiony lochów, smoków, boskich potomków i potężnych artefaktów do zdobycia. Tak się akurat złożyło,...

Pure Retro #10 - Icewind Dale. Taktyczny dungeon crawler pomiędzy Diablo i Baldurem, czyli mroźna anomalia gatunku.

Pure Retro #10 - Icewind Dale. Taktyczny dungeon crawler pomiędzy Diablo i Baldurem, czyli mroźna anomalia gatunku.

Całą serię tych felietonów rozpocząłem Wrotami Baldura - wyjątkową pozycją, która wzięła branżę z zaskoczenia, zachwycając tysiące graczy i w zasadzie rozpoczynając zupełnie nową erę w dziejach gatunku, który w tamtych czasach nie był traktowany zbyt poważnie. Z tego też względu stwierdziłem, że pierwszą dziesiątkę cyklu zamknę tekstem o swoistym uboższym krewniaku wizjonerskiego projektu BioWare. Icewind Dale miało też istotną rolę w moich początkowych doświadczeniach, jeżeli...

Pure Retro #9 - Alone in the Dark, czyli skromne początki grafiki 3D. Ten survival horror mocno wpłynął na rozwój gier

Pure Retro #9 - Alone in the Dark, czyli skromne początki grafiki 3D. Ten survival horror mocno wpłynął na rozwój gier

Ostrożnie przemykam przez kolejny korytarz, jednocześnie analizując stan mojego zdrowia, zasoby i aktualny oręż. Jak zwykle zbyt mało. Słyszę jakieś szmery, lecz brakuje mi pewności co do tego, z której strony dochodzą. Po chwili skupiam się na celu i ruszam dalej, instynktownie poszukując dobrej pozycji do ataku lub odwrotu... W zasadzie tego typu luźny, wyrwany z kontekstu opis mógłby pasować do wielu survival horrorów, ale przypuszczam, że przynajmniej w ostatnim czasie większość osób wpierw...

Pure Retro #8 - Warcraft: Orcs & Humans. Pordzewiały przodek gatunku. Szczypta Diuny wymieszana z klasyczną fantastyką

Pure Retro #8 - Warcraft: Orcs & Humans. Pordzewiały przodek gatunku. Szczypta Diuny wymieszana z klasyczną fantastyką

Są serie tak długie i z na tyle pokręconymi kolejami losu, że ich geneza nierzadko ginie w mrokach dziejów. W tym roku miną już trzy dekady od premiery gry niesamowicie dziś anachronicznej, a zarazem niezwykle istotnej dla więcej niż jednego gatunku. Większość osób słysząc o uniwersum Wacraft, w mig przyswaja sobie obraz kultowej gry MMORPG - będącej daleko poza swoim szczytem, aczkolwiek wciąż trzymającej się na nogach jak nic innego z tego nurtu. Sam należę do tych, którzy wychowali się na...

Smartfon, czyli ostateczna forma mobilnego urządzenia osobistego. Producenci mają coraz mniejsze pole do popisu

Smartfon, czyli ostateczna forma mobilnego urządzenia osobistego. Producenci mają coraz mniejsze pole do popisu

Jesteśmy w pierwszym kwartale 2024 roku, a zatem byliśmy już świadkami kilku premier flagowych smartfonów od wiodących producentów. Samsung pokazał swoje modele Galaxy S24, OnePlus globalnie zaprezentował 6,82-calową "dwunastkę", w sklepach zaraz pojawi się Xiaomi 14 (choć w drodze jest jeszcze model Ultra) i na ten moment czekamy jeszcze na ruch ze strony innych liczących się producentów. I wszystko byłoby zupełnie w porządku, gdyby nie to, że z roku na rok ogólna ekscytacja nowymi modelami jest...

Nie łudźmy się - gier takich, jak za naszej młodości już nie będzie, czyli słów kilka o tym, co dyktuje kierunek rozwoju gier

Nie łudźmy się - gier takich, jak za naszej młodości już nie będzie, czyli słów kilka o tym, co dyktuje kierunek rozwoju gier

Chwilę temu Eiji Aonuma - producent serii gier pt. Legend of Zelda - stwierdził, że gry z liniową fabułą coraz bardziej tracą na popularności, a większość graczy preferuje bardziej otwarte tytuły, które dają więcej wolności w eksploracji i podejmowaniu decyzji. Dodał również, że gracze sięgają dziś po liniowe przygody tylko ze względu na... nostalgię, czym dał do zrozumienia, że za tzw. korytarzówkami tęsknią jedynie starsi wiekiem gracze. Najciekawsze co jednak przyznał, to to, że osobiście...

Pure Retro #7 - Gothic. Możesz opuścić Kolonię, ale Kolonia nie wyjdzie z ciebie nigdy. Zapiski z drewnianego świata

Pure Retro #7 - Gothic. Możesz opuścić Kolonię, ale Kolonia nie wyjdzie z ciebie nigdy. Zapiski z drewnianego świata

No i zostałem cholernym skazańcem. Podziękować staremu Rhobarowi, który nie mógł sobie poradzić z jakimiś zielonoskórymi, więc reszta ojczyzny też musi cierpieć. Wypad za magiczną barierę - też zresztą spieprzoną przez magów - i do końca życia zbierać rudę, niezależnie od popełnionego przestępstwa. Nawet nie wiem, co zrobiłem. Grunt, że oszczędzili mi reszty paplaniny urzędniczego grzyba. Na odchodne wcisnęli w łapę list do Maga Ognia. Zapieczętowany. Aż kusi, żeby poczytać. Oczywiście...

Xbox na prostej drodze do przegranej w tej generacji konsol. A miało być tak pięknie...

Xbox na prostej drodze do przegranej w tej generacji konsol. A miało być tak pięknie...

Nieco ponad półtora roku temu napisałem felieton o tytule "Microsoft ma szansę zdetronizować Sony w tej generacji konsol. Nad producentem Xboksa zbierają się jednak czarne chmury...", w którym głośno zastanawiałem się nad przyszłością marki Xbox. Moja ówczesna opinia na temat liczby gier na wyłączność czy ogólnej polityki firmy nie była zbyt pozytywna, ale jednocześnie miałem cichą nadzieję, że Microsoft dopiero się rozkręca i w nadchodzących miesiącach to Sony będzie postawione pod ścianą....

Pure Retro #6 - Legacy of Kain: Soul Reaver. Historia upadłego wampira, która nie doczekała się pełnoprawnego zakończenia

Pure Retro #6 - Legacy of Kain: Soul Reaver. Historia upadłego wampira, która nie doczekała się pełnoprawnego zakończenia

Uniwersum świata Nosgoth do dziś pozostaje absolutnym unikatem. Gry w przeszłości siłą rzeczy musiały stawiać na większą wyrazistość narracji - w końcu do pewnego momentu technologia była cokolwiek ograniczona, toteż nie mogliśmy liczyć na kinową prezentację. Ale nawet wtedy seria Legacy of Kain wyróżniała się na tle lwiej części pozycji swoją literackością, siłą przekazu i niezwykle mroczną historią, gdzie brakuje jednoznacznego bohatera tudzież antagonisty. To także wyjątkowa złożona...

Alan Wake 2 jako przykład kreatywnego podejścia studia Remedy do gier z gatunku survival horror

Alan Wake 2 jako przykład kreatywnego podejścia studia Remedy do gier z gatunku survival horror

Pierwszy Alan Wake zadebiutował w 2010 roku, jeszcze jako tytuł ekskluzywny dla konsoli Xbox 360. Studio Remedy Entertainment opowiedziało historię tytułowego pisarza, który musi zmierzyć się z koszmarami własnego umysłu i uratować swoją żonę Alice, która została porwana przez Ducha Mroku, wprost w odmęty jeziora Caludron Lake. Przez 13 lat czekaliśmy na kontynuację historii, w międzyczasie dowiadywaliśmy się o kilku różnych próbach przygotowania drugiej części, jednak finalnie żaden pomysł...

Sony PlayStation 4 ma już 10 lat! Czy nadal warto kupić tę konsolę do gier w 2023 roku?

Sony PlayStation 4 ma już 10 lat! Czy nadal warto kupić tę konsolę do gier w 2023 roku?

W opinii wielu głównie starszych graczy najlepszą konsolą w historii jest kultowe już PlayStation 2. To kanciaste i legendarne dziś urządzenie miało właściwie wszystko, co niezbędne było do sukcesu. Zaoferowało nie tylko przyzwoitą specyfikację zdolną do przetrwania tych kilku lat coraz szybszego rozwoju, ale przede wszystkim wspaniałe i niezapomniane gry. Użytkownicy mogli liczyć na świetną zabawę właściwie niezależnie od preferencji, bo do wyboru były świetne bijatyki (np. Tekken), wyścigi...

Pure Retro #5 - Baldur's Gate II. Esencja starej szkoły cRPG. Legenda trwa, czyli jak dziś wygląda jedna z najlepszych gier gatunku

Pure Retro #5 - Baldur's Gate II. Esencja starej szkoły cRPG. Legenda trwa, czyli jak dziś wygląda jedna z najlepszych gier gatunku

Rozpocząłem ten luźny cykl omówieniem pierwszych Wrót Baldura, toteż decyzja o napisaniu czegoś o kontynuacji po krótkiej przerwie wydaje mi się naturalna. Mam zresztą całkiem niezłą okazję, jako że na przełomie lata i jesieni na pecetach, a potem konsolach Sony aktualnej generacji pojawiła się pełnoprawna wersja trzeciej części legendarnej serii. Jej trudny do zakwestionowania sukces przywołał mnóstwo dyskusji odnośnie kondycji dzisiejszej branży, w szczególności gier AAA mniej bądź bardziej...

Fallout 3 zadebiutował równo 15 lat temu. Tej gry obawiało się wielu, a i tak dostaliśmy jednego z lepszych RPG-ów

Fallout 3 zadebiutował równo 15 lat temu. Tej gry obawiało się wielu, a i tak dostaliśmy jednego z lepszych RPG-ów

Chyba nikt nie zaprzeczy, że żyjemy dziś w erze remasterów, remake'ów, wszelakich odświeżeń i rebootów. Można odnieść wrażenie, że wielu twórcom nie chce się już projektować nowych uniwersów, jakby w myśl w zasady, że ludzie najbardziej lubią to, co już dobrze znają. Tyle tylko, że idea przekształcania słynnej marki w coś zupełnie świeżego, przystosowanego dla młodszych graczy nie jest taka zupełnie nowa. Jeden z najlepszych, a zarazem jeden ze starszych już przykładów całkowitego...

Czy sztuczna inteligencja zastąpi wkrótce programistów i podstępnie przystąpi do samodzielnej modyfikacji i replikacji?

Czy sztuczna inteligencja zastąpi wkrótce programistów i podstępnie przystąpi do samodzielnej modyfikacji i replikacji?

WIelu popularyzatorów nauki twierdzi niemal jednogłośnie - nabycie przez sztuczną inteligencję samoświadomości to pieśń bardzo dalekiej przyszłości. Z tym problemem będą borykały się więc z pewnością dopiero kolejne pokolenia. Przed nami jednak nieco inna kwestia - jak wiele zawodów, jeszcze za naszego życia jest w stanie zastąpić sztuczna inteligencja? I czy koniec końców zacznie się ona replikować (powielać) i modyfikować swój kod, stwarzając dla nas potencjalne zagrożenie?

GTA 5 kończy 10 lat! Najpopularniejsza część Grand Theft Auto, która zadebiutowała na trzech generacjach konsol i PC

GTA 5 kończy 10 lat! Najpopularniejsza część Grand Theft Auto, która zadebiutowała na trzech generacjach konsol i PC

Marka Grand Theft Auto w ostatnich latach miała kilka okrągłych rocznic - zaczęło się od 20-lecia GTA 3 w 2021 roku, raptem kilkanaście dni przed premierą zremasterowanej kolekcji GTA The Trilogy - The Definitive Edition. W październiku 2022 roku okrągłą rocznicę (także 20-lecie) obchodziła gra GTA: Vice City, do dzisiaj uznawana przez wielu za najlepszą część serii. Raptem miesiąc później (listopad 2022) marka GTA miała kolejną rocznicę - tym razem 25-lecie powołania do życia Grand Theft...

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.