mod
- 1
- 2
- 3
- …
- następna ›
Unreal RTX Remix pozwala zagrać w legendarny tytuł z 1998 roku z Ray Tracingiem i innymi efektami, ale tylko w single player

Jesteśmy już całkiem blisko trzydziestolecia jednego z najbardziej przełomowych FPS-ów, jakie kiedykolwiek powstały (a i w całej branży plasuje się pod tym kątem dość wysoko). Nim jednak do niego dojdzie, zapewne dostaniemy jeszcze kilka interesujących projektów od społeczności. Jeżeli chodzi o najnowsze przedsięwzięcia, na pewno wart uwagi jest Unreal RTX Remix. Oferuje on sporo nowoczesnych rozwiązań, które docelowo uatrakcyjnią kolejne przejście klasyka.
Bloodborne PC Remaster Project - twórca modyfikacji zajmuje się poprawkami graficznymi fragmentów lokacji stworzonych pod PS4

Kwestia rozmów na temat jednej z najbardziej cenionych gier FromSoftware - a konkretnie dosłownie jakiejkolwiek nowej wersji, czy po prostu portu - jest dosyć osobliwa. Gra nadal znajduje się w edycji znanej z PlayStation 4 i pomimo przywoływania jej przy niemal każdym wielkim wydarzeniu Sony i nie tylko, właściciele IP pozostają nieugięci. Ale oczywiście społeczność graczy nie śpi, a teraz dostaliśmy aktualizację Bloodborne PC Remaster Project.
Wiedźmin 3: Dziki Gon - nowy mod wielkości DLC. Obóż, który można rozwijać, unikalne mechaniki i inne ciekawe atrakcje

Odkąd CD Projekt RED podrzucił moderskie narzędzia do trzeciej odsłony swojego najważniejszego jak dotąd IP, zaczęło się oczywiście pojawiać coraz to więcej projektów rozwijających je - jedne bardziej, inne mniej udane. Na pewno nie możemy narzekać na ich różnorodność. Od modyfikacji poprawiających kwestie audiowizualne po takie, które wprowadzają całe nowe wątki i postacie. A ostatnio Wiedźmin 3: Dziki Gon dostał kolejny wart wzmianki mod.
Serious Sam 2 - druga część kultowej serii obchodzi 20. urodziny, a twórcy przygotowali specjalny update

Chorwaci z Croteam stworzyli w swoim czasie serię, która może nie porażała oryginalnością, ale ładnie wpisała się w gatunek, przygotowując porządną alternatywę dla klasyków spod znaku Duke Nukem Forever, czy DOOMa. I tak umięśniony, rzucający one-linerami na prawo i lewo śmiałek do dziś otrzymał kilka odsłon - często dalekich od ideału, ale trzymających się nurtu, przyjemnych shooterów. A Serious Sam 2 ma już ponad dwie dychy na karku.
The Elder Scrolls V: Skyrim Lordbound - Modyfikacja oferująca jakieś 60 dodatkowych godzin rozgrywki

Jakkolwiek oczywiście masa graczy czeka na nową odsłonę tej słynnej serii, ostatnie wojaże Bethesdy wprowadzają wiele niepewności. Ale na razie fani niezmiennie mogą wybierać i przebierać wśród kolejnych modyfikacji, z których naprawdę spora część jest przynajmniej warta uwagi. Co rusz korzysta się choćby z The Elder Scrolls V: Skyrim, by na bazie tego nieśmiertelnego tytułu przygotować coś ciekawego. Tym razem mamy na przykład Lordbound.
Disciples II - polscy moderzy przygotowują Dzieje Navendaar, projekt rozwijający kultową alternatywę dla serii Heroes

Heroes of Might and Magic ma od niepamiętnych czasów żelazną pozycję w swoim nurcie, a jego popularność nie spada. Ale w swoim czasie można było dobrać sobie świetną alternatywę. Seria Disciples była pod wieloma względami bardziej ograniczona, ale z drugiej strony oferowała masę aspektów, których akurat próżno było szukać w "hirołsach". Co prawda po "dwójce" wszystko się rozjechało, niemniej klasyka pozostaje klasyką. Tym bardziej warto zwrócić uwagę na Dzieje Navendaar, rozwijający Disciples...
Fallout: London - ogromny, ambitny mod do Fallouta 4 wprowadza pierwsze z nadchodzących rozszerzeń

Środowisko moderskie zawsze jest aktywne. W szczególności jeśli mówimy o grach Bethesdy. Na tym polu pojawiła się masa świetnych projektów - część z nich wręcz uważana jest za pod wieloma względami lepszą od pierwowzorów. Do najgłośniejszych przypadków w ostatnich latach należy Fallout: London, ogromne przedsięwzięcie wprowadzające do uniwersum stolicę Anglii. Pomimo trudnego startu odniosło sukces, a do tego będzie jeszcze rozwijane.
3Dfx Voodoo - pionierski akcelerator 3D powraca do życia dzięki modderowi, który odkrył sekrety architektury i ulepszył projekt

Firma 3Dfx była jednym z pionierów grafiki 3D z lat 1994–2002, która zapisała się w historii złotymi zgłoskami dzięki akceleratorowi 3D Voodoo i jego architekturze wyprzedzającej swoje czasy, deklasującej konkurencję tamtego okresu. Dzisiejszy rynek kart graficznych wciąż nosi ślady dziedzictwa 3Dfx, czego przykładem jest m.in. technologia SLI, a także wywodzący się z niej NVLink od NVIDIA. Dziś Voodoo powraca za sprawą moddera SDZ, który zgłębił tajniki akceleratora.
Warcraft 3: Re-Reforged - niezwykle ambitna modyfikacja naprawiająca niesławny remaster klasyka kontynuowana po latach

Znajdziemy całkiem sporo spartolonych remasterów - szczególnie w ostatnich latach, które aż kipią od mniej i bardziej udanych eksperymentów tego typu. Trudno jednak pobić to, czego dokonał Blizzard trochę ponad 5 lat temu. Wersja Reforged Warcrafta III miała być usprawnieniem, tymczasem zdewastowała masę elementów uwielbianych przez fanów, pogarszając też ogólną jakość gry. Na szczęście pojawiła się inicjatywa określana jako Warcraft 3: Re-Reforged. Od dłuższego czasu było trochę cicho,...
Wiedźmin 3: Dziki Gon - kolejny fanowski zestaw poprawek. Celem jest dodatkowe ulepszenie modeli przedmiotów

Zapewne minie jeszcze trochę czasu, nim prawdopodobnie najwybitniejsza jak dotąd gra CD Projekt RED (a na pewno pod względem powszechnego uznania) zostanie pozostawiona w spokoju. Co rusz pojawia się jakaś dobra okazja do odkurzenia przygody - czy to przez wzgląd na jakieś działania samych deweloperów, czy na przykład społeczności moderskiej. Tym razem mamy do czynienia z tym drugim zjawiskiem - a konkretnie pewnymi uzupełnieniami wizualnymi.
Skyblivion - twórcy prezentują z wyjaśnieniami pierwszy kwadrans minut wyjątkowej modyfikacji

Czwarta część The Elder Scrolls nadal niezmiennie porusza rzesze fanów na całym świecie. Wzbudza także rzecz jasna wiele skrajnych uczuć, jednak każda informacja o jakimś większym projekcie jest na ogół szeroko komentowana. W kwietniu nieco z zaskoczenia pojawił się remaster Obliviona - jednych przekonał, innych trochę mniej, jednak trudno zaprzeczyć, że borykał się z rozlicznymi problemami. Teraz czekamy na ruch moderów - Skyblivion.
Fallout: Bakersfield - rasowy FPS w kultowym uniwersum. Jeden z najlepiej zapowiadających się modów na dłuższym gameplayu

Ze wszystkich zapowiedzianych w ostatnim czasie modyfikacji chyba właśnie projekt od Red888guns robi największe wrażenie. Nie zapowiada się bowiem na byle wariację danej gry, a coś zupełnie świeżego w obrębie nurtu. Czerpiąc garściami przede wszystkim z serii DOOM, Fallout: Bakersfield przyciąga zarówno ciekawym stylem, jak i rzecz jasna znakomicie zapowiadającym się gameplayem. Ostatnio mogliśmy zerknąć na najdłuższy jak dotąd materiał.
Skyblivion - 15-minutowy materiał przedstawiający zmiany przybliżające do premiery fanowskiego remake'u Obliviona

W tym roku ponownie przypomniała o sobie czwarta część The Elder Scrolls. Wypuszczony lekko z zaskoczenia remaster (choć fakt faktem, pewne plotki już to zwiastowały) wywołał z początku euforię, robiąc spore wrażenie szatą graficzną. Problemem były jednak, a jakże, techniczne niedoróbki, a najnowsze większe patche wygenerowały kontrowersje, parę elementów jeszcze psując. Należy z drugiej strony pamiętać o Skyblivion, mającym stanowić faktyczny remake Obliviona.
Fallout: Bakersfield - fanowski shooter w stylu DOOMa w kultowym uniwersum ze świetnym gameplay trailerem

Zarówno Fallout, jak i DOOM to marki, które nie mają sobie równych w swoich nurtach jeżeli chodzi o wiele aspektów, na czele z liczbą fanów na przestrzeni dekad. Naturalnie zatem bez większych kłopotów zdawałoby się w każdym roku znajdziemy jakiś projekt fanów związany czy to z jedną z serii, czy drugą. Nieco ponad dwa lata temu dowiedzieliśmy się o ciekawym przedsięwzięciu - Fallout: Bakersfield. Teraz zaś udostępniono pierwszy materiał ukazujący rozgrywkę.
Kampania z Command & Conquer: Tiberian Dawn do ogrania w kooperacji dzięki specjalnej modyfikacji

Okolice drugiej połowy lat 90. i początek XXI wieku przypadają na prawdziwy złoty okres strategii czasu rzeczywistego. Wtedy to pojawiały się tytuły, które do dziś na ogół uważa się za niedoścignione, jeśli chodzi o ten gatunek. Jedną z wielkich serii, jakie zdążyły rozkwitnąć, było Command & Conquer od studia Westwood. Nawet te najstarsze pozycje są pamiętane, a nierzadko nawet ogrywane. W tej ostatniej kwestii naturalnie pomocne jest środowisko moderskie.
Wiedźmin 3: Dziki Gon - już wkrótce CD Projekt RED wprowadzi międzyplatformowe korzystanie z modów

W maju 2015 roku CD Projekt RED wypuściło swój największy jak dotąd hit. Wiedźmin 3: Dziki Gon zachwycił cały świat, zbierając chyba wszystkie kluczowe branżowe nagrody i przede wszystkim dla wielu osób do dziś będąc absolutnym wzorem gry action RPG. Ostatnio o tytule znów było nieco głośniej - głównie przez wzgląd na wieści o czwartej części i dodanie narzędzi dla moderów. A przy okazji świętowania 10-lecia zapowiedziano coś ekstra.
Skywind - Morrowind na silniku Skyrima otrzymał 20-minutowy gameplay. Na pierwszym planie jeden z questów

Za nami premiera remastera The Elder Scrolls IV: Oblivion (mającego co prawda cechy remake'u, ale jednak) i początkowy entuzjazm spowodowany ożywieniem nostalgii nieco już opadł - zwłaszcza zważywszy na nieco późniejsze premiery. Ale temat związany z tą serią nigdy nie jest w pełni zamknięty, głównie przez wzgląd na moderską społeczność, która stale dodaje coś od siebie. Teraz ponownie możemy rzucić okiem na Skywind, jeden z bardziej imponujących projektów.
Wiedźmin 3: Dziki Gon - oto modyfikacja przywracająca system rozwoju postaci z pierwszego Wiedźmina

Choć Cyberpunk 2077 po długim okresie dopracowywania zrehabilitował się za słaby start, nie ma raczej większych wątpliwości, który tytuł CD Projekt RED będzie najbardziej ceniony. Wiedźmin 3 powstał dekadę temu i nadal trudno jest znaleźć pozycję na podobnym poziomie pod kątem narracji czy postaci. A jednak nie wszystkie elementy tak się zestarzały. Taki na przykład rozwój umiejętności Geralta był często poddawany krytyce nawet krótko po premierze.
Baldur's Gate 3 dostanie mod rozszerzający II akt gry. Pojawi się między innymi zupełnie nowy region

Już od lat Larian Studios odnosiło sukces za sukcesem w swoim gatunku i umacniając pozycję w branży. Prawdziwym ukoronowaniem tych starań była jednak trzecia odsłona Baldur's Gate. Po latach we wczesnym dostępie, w sierpniu 2023 roku doszło wreszcie do hucznej premiery, która okazała się triumfem daleko wychodzącym poza ramy swojego nurtu. Do dziś gra od czasu do czasu dostaje pewne usprawnienia - a do najważniejszych należy wsparcie dla modów.
Star Wars: Knights of the Old Republic II - oto mod Revenge of Revan. Pierwszy epizod fanowskiej kontynuacji wypuszczony

Epicka opowieść o Revanie ma już ponad dwadzieścia lat i wciąż cieszy się niesłabnącą popularnością. Najlepiej o tym świadczy oczekiwanie na remake, z którym nadal są problemy. Ale poza niezapomnianym tytułem od BioWare, pojawił się również sequel od Obsidian. Co prawda był on o wiele mniej dopracowany technicznie (w dużej mierze przez wzgląd na LucasArts, dający deweloperom o wiele za mało czasu), ale postacie czy genialna historia urzekły niejednego bardziej niż "jedynka".
AMD FSR 4 - moderzy znaleźli sposób na uruchomienie techniki w niewspieranych tytułach, ale jest kilka haczyków

Na początku marca 2025 roku, wraz z premierą pierwszych kart graficznych z rodziny Radeon RX 9000, AMD zaprezentowało nową wersję technologii upscalowania obrazu FSR 4, opartą na algorytmach sztucznej inteligencji, która znacząco podnosi jakość obrazu. Choć początkowo zaoferowano obsługę techniki jedynie w 30 tytułach, to moderzy szybko znaleźli sposób na jej implementację w niewspieranych grach, w tym Cyberpunku 2077.
Fallout Revelation Blues - w drodze fanowska próba odtworzenia Fallouta 3 od Black Isle, demo już dostępne

Na co dzień się o tym raczej nie wspomina, ale trzeci Fallout mógł wyglądać zupełnie inaczej. Jeszcze na początku XXI wieku miało się nim zająć Black Isle, jednak ostatecznie projekt nie wypalił i został anulowany, a sam zespół odpowiedzialny za Planescape: Torment czy pierwsze Fallouty przestał istnieć. Jak wiadomo, za "trójkę" wzięli się deweloperzy z Bethesdy, do dziś trzymając pieczę nad serią. Nie wszyscy jednak o tych faktach zapomnieli.
Skyblivion - Oblivion na silniku Skyrima z 40-minutowym gameplayem i komentarzem od twórców

Gdybyśmy mieli wymienić gry, które otrzymały największą liczbę modów, bez wątpienia w czołówce znalazłyby się pozycje z serii The Elder Scrolls. A jako że na razie do TES VI jest bardzo daleko, fanom tym bardziej pozostaje jedynie powracanie do klasyków bądź wyszukiwanie co ciekawszych wariacji. Spore emocje wzbudza powrót Obliviona odzianego w szaty Skyrima, który najprawdopodobniej powinien ujrzeć światło dzienne jeszcze w tym roku.
Dark Messiah of Might and Magic - fanowski RTX Remix z nowym zwiastunem. Mod Online Co-Op już dostępny

Studio Arkane znane jest głównie z tworzenia znakomitych immersive simów. Większość osób kojarzy ich ze świetnej serii Dishonored, mniej znanego, ale nadal cenionego Prey, czy... niestety katastrofalnego Redfall sprzed dwóch lat. Ale w roku 2006, jeszcze w czasach współpracy z Ubisoftem, powstało Dark Messiah of Might and Magic. Ten klimatyczny tytuł wprowadził wiele udanych konceptów, ze szczególnie wyróżniającym się systemem walki.
Baldur's Gate 3 - jedna z największych fanowskich kampanii otrzymała pierwszą grywalną wersję

Larian Studios dokonało czegoś, co powiodło się niewielu zespołom: nie tylko przejęli legendarną serię nie ośmieszając jej, ale dodatkowo tchnęli w nią zupełnie nową jakość. Konsekwentny rozwój sprawił, że mieli wystarczająco dużo czasu i pieniędzy, by tworzyć Baldur's Gate 3 latami w preferowanych warunkach. Od premiery minęło już nieco czasu, ale gra nadal jest w pewnych miejscach rozwijana. Mocnym przełomem okazało się dodanie narzędzi moderskich.
Vampire The Masquerade: Bloodlines - fanowski RTX Remaster na efektownych ujęciach ze znanej lokacji

Uniwersum Świata Mroku ma w swoim dorobku już całkiem solidną partię projektów. Żaden jednak nie dorównuje jakości Vampire The Masquerade: Bloodlines z 2004 roku. Z wielu powodów (w dużej mierze przez podejście wydawców z Activision) nie odniosła sukcesu komercyjnego na premierę, wychodząc z rozlicznymi bugami, wskutek czego Troika upadła. Z czasem jednak gra stała się kultowa, a jakość dialogów czy fabuły została wsparta przez mody graczy.
The Elder Scrolls V: Skyrim ze wsparciem dla funkcji PBR. Dzięki modowi Community Shaders gra nigdy nie wyglądała lepiej

The Elder Scrolls V: Skyrim to jedna z najczęściej modowanych gier w historii branży. W sieci można znaleźć nie tylko modyfikacje dodające nowe questy czy lokacje, ale także ulepszające znacząco oprawę graficzną tej ponad 13-letniej gry Bethesdy. Olbrzymi postęp zaoferowały swojego czasu mody bazujące na pakiecie ENB, który dodawał bardziej zaawansowane efekty graficzne. Teraz kolejny krok wykonano za pośrednictwem projektu Community Shaders 1.0.2.
STALKER 2 oraz zmodowany STALKER: Anomaly na bezpośrednim porównaniu. Stary silnik X-Ray Monolith wciąż potrafi zaskoczyć

Premiera gry STALKER 2: Heart of Chornobyl była średnio udana. Z jednej strony otrzymaliśmy bardzo klimatyczną produkcję, która jest wierna dziedzictwu serii. Z drugiej, nie brakuje niestety problemów technicznych oraz bugów, które skutecznie psują zabawę. STALKER 2 jest w o tyle trudnym położeniu, że musi konkurować także z olbrzymią liczbą modów do pierwszych gier z serii. Jednym z nich jest samodzielna modyfikacja Anomaly, która wciąż potrafi wyglądać dobrze.
Wiedźmin 3: Dziki Gon - Finalna wersja imponującego moda HD Reworked Project - NextGen Edition jest już dostępna

W przyszłym roku będziemy świętować 10-lecie premiery gry Wiedźmin 3: Dziki Gon. Ostatnia wciąż produkcja z wiedźmińskiego uniwersum nieustannie cieszy się dużą popularnością wśród graczy, co w ostatnich miesiącach zostało jeszcze mocniej podsycone poprzez premierę narzędzi moderskich. Kto śledzi tematykę modyfikacji do Wiedźmina 3, ten wie doskonale o projekcie HD Reworked Project, który był ulepszany od lat. Teraz w końcu otrzymaliśmy finalną wersję i trzeba przyznać, że efekt prac...
Portal 2 otrzymał mod wprowadzający obsługę Path Tracingu. Pierwsza część gry z nieoficjalnym wsparciem dla AMD FSR 3.1

Na rynek trafia coraz więcej produkcji, które oferują wsparcie dla Ray Tracingu i Path Tracingu. Dalsze przyspieszenie trendu jest spodziewane po premierze konsumenckich kart graficznych Blackwell. Trwają jednak także prace nad licznymi modyfikacjami, które mają zaimplementować te techniki w starszych produkcjach. Jedną z nich jest Portal 2. Remaster pierwszej części gry wzbogacił się z kolei o wsparcie dla FSR 3.1, co ucieszy posiadaczy kart AMD.
Let Down City - oto mod do Fallout 4 o wielkości DLC z nutką cyberpunkowej dystopii

Wciąż jeszcze nie ucichły echa zmagań w postapokaliptycznym Londynie (zwłaszcza, że ten imponujący mod miał po premierze sporo do poprawy), a już pojawia się temat innej modyfikacji, która rozmiarami nie ustępuje sporej części rozszerzeń od deweloperów. Kto jednak nie ma specjalnej ochoty na wałęsanie się po europejskim mieście, ale nadal pragnie pozostać w tym uniwersum, może wkroczyć do podziemnej placówki z zupełnie inną otoczką.
Wiedźmin 3: Dziki Gon - The Price Of Neutrality z części pierwszej powraca dzięki modowi z REDKit

Wiedźmińskie uniwersum to niemal niewyczerpalne źródło nowych historii. Obecnie deweloperzy z CD Projektu pracują nad kilkoma przedsięwzięciami, o których dowiemy się więcej za jakiś czas, ale w międzyczasie społeczność moderska otrzymała wsparcie w postaci narzędzi REDKit. I jeżeli ktoś się zastanawiał nad tym, w jakim stopniu będzie on pomocny w tworzeniu ciekawej treści, właśnie otrzymaliśmy kolejne dowody na skuteczność inicjatywy.
Fallout: Vault 13 - prace nad modem przenoszącym zawartość gry Fallout 1 na silnik Fallouta 4 zostały oficjalnie wstrzymane

Odkąd marka Fallout została przejęta przez Bethesdę, fani cyklu podzielili się na co najmniej dwie grupy. Jedni twierdzą, że prawdziwymi Falloutami pozostają tylko dwie pierwsze części (lub trzy, jeśli uwzględnimy Fallout Tactics). Drudzy z kolei uważają, że trójwymiarowy świat to naturalny krok w ewolucji serii. Obie te strony mógł pogodzić mod Fallout: Vault 13, który przenosi zawartość pierwszej odsłony na silnik Fallouta 4. Niestety nie ujrzy on światła dziennego.
Batman: Arkham Asylum - oto finalna wersja modyfikacji Asylum Reborn, zestawu tekstur poprawiających wygląd gry

Czego by Rocksteady nie zrobiło, tak czy inaczej już zapisali się złotymi zgłoskami w historii branży. Ktoś mógłby powiedzieć, że obecnie rozmieniają swoje bazujące na komiksach DC uniwersum na drobne (i w zasadzie coraz trudniej się z tym kłócić), niemniej te kilka stworzonych gier z Mrocznym Rycerzem w roli głównej jest nie do zignorowania. Od ich premiery minęło już nieco czasu, zwłaszcza Arkham Asylum, dlatego warto rzucić okiem na jakieś ich modyfikacje.
Fallout: London - wielki mod z aktualizacją 1.02. Setki poprawek, w tym ulepszenie szaty graficznej

Seria Fallout to dość wdzięczny materiał na modyfikacje. Na przestrzeni lat otrzymaliśmy ich całkiem sporo, w tym jakaś część cieszyła się nie mniejszą sympatią niż właściwe gry. A społeczność moderska stale znajduje kolejne pomysły na rozwinięcie uniwersum. Ostatnimi czasy pojawiło się wiele projektów przenoszących graczy do bardziej nietypowych lokacji. Najwięcej mówi się o ogromnym projekcie z postapokalipsą w Londynie, choć natrafił on na sporo problemów.
Wiedźmin 3: Dziki Gon Tales of The Witcher, to ciekawe fanowskie rozszerzenie do gry wielkości płatnego DLC

CD Projekt RED pracuje obecnie nad kilkoma różnymi tytułami i zdaje się mieć za sobą najgorsze momenty, gdy Cyberpunk 2077 rozczarował sporą część graczy doprawdy kiepsko przygotowaną premierą - zwłaszcza na konsole poprzedniej generacji, ale nie tylko. Jednak rozwój nowych gier nie jest jedyną rzeczą, jaką ostatnimi czasy zajęli się deweloperzy. Pojawił się na przykład pakiet REDkit, wydatnie wspierający scenę moderską. A oto jeden z owoców tych działań.
- 1
- 2
- 3
- …
- następna ›
Test Battlefield 6 - Analiza jakości obrazu, wydajności DLSS 4 oraz wpływu Multi Frame Generation na opóźnienia systemowe
Test wydajności Battlefield 6 - Wymagania sprzętowe nie zabijają, ale graficznie również bez fajerwerków
Pudełko, sprzęt i dokumentacja - czy potrzeba czegoś więcej? Sony i Apple pokazują, że nie. W ślad za ładowarkami mogą iść przewody...
Koniec z instalacją Windows 11 bez konta Microsoft. Popularne triki przestają działać w nowych wersjach systemu
Karty graficzne NVIDIA GeForce RTX 5000 SUPER dalekie od debiutu. Premiera może odbyć się bliżej połowy 2026 roku