gry wideo
- 1
- 2
- 3
- następna ›
Rok 2024 nie był zły dla branży gier wideo, ale brak jest przesłanek mogących wskazywać na dynamiczny rozwój
Branża gier od pewnego czasu jest zalewana remasterami i remake’ami starszych produkcji. Nie należy jednak nadmiernie się temu dziwić, gdyż produkcje te dobrze trafiają w gusta starszych graczy, których będzie wraz z upływem czasu coraz więcej. Czy branża jest w związku z tym w kryzysie? Dane za 2024 rok pokazują, że ogólna kondycja finansowa rynku nie jest zła, jednak doskwiera mu spowolnienie, które wyklucza na razie przejście do fazy dynamicznego rozwoju.
Amethyst to nowy projekt firm Sony i AMD, który ma za zadanie wykorzystanie pełnego potencjału AI w przyszłych grach
Sony wypuściło niedawno na rynek konsolę PlayStation 5 Pro, która bazuje oczywiście na podzespołach firmy AMD. Współpraca pomiędzy tymi podmiotami zacieśnia się. Dowodem na to jest nowy projekt, nad którym przedsiębiorstwa wspólnie pracują. Opatrzono go nazwą kodową Amethyst. Ma to być architektura dedykowana uczeniu maszynowemu oraz sztucznej inteligencji, która swoje zastosowanie znajdzie przede wszystkim w grach przyszłości.
Wybrani użytkownicy konsol Xbox Series X|S oraz Xbox One mogą już korzystać ze streamingu gier na swoje urządzenia
Choć streamowanie gier z chmury wciąż nie stało się standardem, to ma ono na pewno przyszłość w erze powszechnego Internetu i rosnących cen sprzętu komputerowego. Jednym z dostawców tego typu usług jest od pewnego czasu Microsoft. Amerykańska firma przygotowuje się do wprowadzenia streamingu także na konsole Xbox Series X|S oraz Xbox One. Z funkcji mogą już korzystać osoby, które zapisały się do odpowiedniego programu testowego.
The Game Awards z nowymi zasadami nominacji. Tytuł gry roku mogą teraz zdobyć nieoczywiste produkcje
Aktualny stan branży gier wideo nie napawa zbytnim optymizmem. W głównym nurcie próżno szukać świeżych pomysłów, a wydawane produkcje często nie trzymają odpowiedniej jakości i cechują się agresywną monetyzacją. Sytuację ratuje segment gier niezależnych, jednak są to zwykle produkcje niskobudżetowe, które nie są w stanie zadowolić większości graczy. Wiele wskazuje na to, że tegoroczna gala The Game Awards będzie wiernym odbiciem mainstreamowego rynku.
Dyrektor Take-Two nie wierzy, że sztuczna inteligencja zastąpi ludzi przy tworzeniu gier. GTA VI jest robione bez udziału AI
Niektórzy wydawcy gier upatrują w sztucznej inteligencji narzędzia, które pozwoli w przyszłości zastąpić wiele ludzkich stanowisk deweloperskich. Choć obecnie nawet nie zbliżyliśmy się do uwolnienia pełnego potencjału AI, to wiemy już, że technologia ta daje duże możliwości. Przyszłość nie została jednak jeszcze zdefiniowana. Uwagę na ten fakt zwrócił dyrektor generalny Take-Two - Strauss Zelnick. Według niego większość deweloperów może spać spokojnie.
NVIDIA GeForce NOW z miesięcznym limitem godzin rozgrywki dla abonentów. Są jednak też pozytywne zmiany w usłudze
NVIDIA GeForce NOW to prawdopodobnie najpopularniejsza usługa streamingująca gry z chmury. Praktycznie od samego początku oferuje opcję darmowego grania, jednak osoby opłacające subskrypcje otrzymują dostęp do szeregu benefitów. Niestety od przyszłego roku będą musiały one mierzyć się także dodatkowym ograniczeniem dotyczącym liczby godzin rozgrywki w miesiącu. W zamian NVIDIA ulepszyła możliwości oferowane przez plan Performance.
Xbox Series X|S to wielki przegrany obecnej generacji konsol. Microsoft stara się jednak zredefiniować rynek gier
Na rynku konsol zdolnych bez większych problemów obsłużyć współczesne gry AAA liczą się od lat tylko dwaj producenci: Microsoft i Sony. Walkę, która toczy się pomiędzy Xboksem a PlayStation, jak dotąd zawsze wygrywała druga z wymienionych konsol. Najnowsze dane pokazują, że podobnie jest w przypadku obecnej generacji. Microsoft dzięki usłudze Game Pass zredefiniował jednak rynek gier wideo, co może zaprocentować znacząco w przyszłości.
The Crew 2 i The Crew Motorfest otrzymają tryby offline. Ubisoft chce tym razem uniknąć kontrowersji i krytyki
Ubisoft nie należy w ostatnim czasie do grona lubianych wydawców gier. Firmie zarzuca się między innymi brak oryginalności i zbyt szybkie porzucanie wsparcia dla starszych tytułów. Jest to problem zwłaszcza w produkcjach nastawionych na rozgrywkę sieciową. Taki los spotkał grę The Crew. Francuskie przedsiębiorstwo chce uniknąć powtórki z tej sytuacji, dlatego zapowiedziano, że The Crew 2 oraz The Crew Motorfest otrzymają tryby umożliwiające rozgrywkę offline.
NVIDIA GeForce NOW z 19 nowymi grami na wrzesień. Nie zabrakło Warhammer 40000: Space Marine 2 oraz polskiego akcentu
NVIDIA nieustannie rozwija usługę GeForce NOW. Jest to warta uwagi opcja dla osób, które dużo podróżują, nie dysponując przy tym gamingowym laptopem. Po usługę sięgają także często ci, którzy chcą zagrać w wysokich detalach, a nie planują wydawać dużej sumy pieniędzy na nowy sprzęt. Do GeForce NOW trafiają co miesiąc nowe gry. We wrześniu można będzie zagrać między innymi w Warhammer 40000: Space Marine 2. Jest też polski akcent.
The Spectrum - nadchodzi nowa retro konsola, która ma zapewnić podobne wrażenia jak legendarny ZX Spectrum
ZX Spectrum to legendarny komputer domowy, z którym styczność mieli przede wszystkim starsi użytkownicy. Był to w praktyce jeden z pierwszych komputerów, jakie trafiły do dystrybucji na terenie Polski. Wiele osób darzy go ogromnym sentymentem, ponieważ sprzęt ten był nieodłącznie związany z okresem ich dorastania. Już wkrótce wspomnienia te będzie można ożywić dzięki nowej konsoli retro The Spectrum. Do złudzenia przypomina ona oryginalny komputer.
Bungie dołącza do grona studiów, które przeprowadzą zwolnienia. Twórcy Destiny 2 postawią na bliską współpracę z Sony
Proces zwolnień, który dotknął wiele podmiotów zajmujących się tworzeniem gier komputerowych, nie dobiegł jeszcze końca. Tego typu zmiany przejdzie też, znane między innymi z gry Destiny 2, studio Bungie. Pracę straci znaczący odsetek dotychczasowych pracowników, ale nie oznacza to na szczęście całkowitego zamknięcia firmy. Podmiot ma postawić w przyszłości na dalsze zacieśnianie współpracy z Sony i rozwój już istniejących projektów.
GeForce RTX 4080, Unreal Engine 5 i 4K to kiepskie połączenie. Test pokazuje, jak wymagający jest silnik firmy Epic Games
Unreal Engine to od lat jeden z najpopularniejszych silników napędzających gry komputerowe. Jego najnowsza wersja, opatrzona cyfrą 5, przyniosła spore zmiany, ale także kontrowersje dotyczące chociażby optymalizacji. Implementacje UE5 powinny stawać się wraz z upływem czasu coraz lepsze, ale wiemy już, że ta wersja silnika nie będzie raczej demonem szybkości. Dowodzą temu chociażby ostatnie testy gier w rozdzielczości 4K na karcie GeForce RTX 4080.
Humble Games kończy działalność w atmosferze kontrowersji. Wszyscy pracownicy zostali zwolnieni
Ostatnich kilkanaście miesięcy nie było zbyt udanych dla branży gier wideo. Przetoczyła się bowiem przez nią fala redukcji etatów i wiele wskazuje na to, że proces ten nie dobiegł jeszcze końca. Zwolnienia objęły także pracowników Humble Games. Należący do Humble Bundle podmiot znany jest z działalności wydawniczej na rynku gier niezależnych. Niestety wraz ze zwolnieniami podjęto decyzję o jego całkowitym zamknięciu. Nie zabrakło przy tym kontrowersji.
Sprzedaż gier w Europie utrzymuje się na dobrym poziomie. Zdominowały ją przede wszystkim EA Sports FC 24 i Helldivers 2
Nie każdy okres jest tak łaskawy dla dużych gier, jak 2023 rok. Wyjątkowo obrodziło bowiem wtedy w warte uwagi produkcje. Pierwsza połowa bieżącego roku jest znacznie gorsza dla pozycji z segmentu AAA. Można byłoby spodziewać się, że doprowadzi to do skurczenia się rynku. Jak pokazują dane sprzedażowe z Europy, spadek został, co prawda, odnotowany, ale jest on bardzo niewielki. Rynek napędzają głównie takie tytuły, jak EA Sports FC 24 oraz Helldivers 2.
Upadek gier z kategorii AAA, czyli dlaczego sięgam coraz częściej po produkcje retro i gry niezależne
Gry komputerowe przeszły długą drogę od czasu ich początków w latach 70. XX wieku. Choć da się wskazać bez trudu pozytywy współcześnie wydawanych tytułów, to branżę trapią niestety liczne problemy. Obecna kondycja segmentu AAA jest na tyle zła, że wielu graczy poszukuje alternatyw. Zazwyczaj stają się nimi dwie kategorie gier: retro i produkcje niezależne, zwane często "indykami" (od angielskiego terminu "indie"). Oba te segmenty nieustannie rosną w siłę i jest to prawdopodobnie dopiero początek...
Arm ASR - zaprezentowano nową technikę upscalingu obrazu. Bazuje na AMD FSR 2, ale jest sporo wydajniejsza
Trzy najpopularniejsze upscalery obrazu wykorzystywane obecnie w grach to NVIDIA DLSS, AMD FSR i Intel XeSS. Dzięki ich zastosowaniu możliwe jest uzyskanie zadowalającej wydajności w nowych grach nawet z Path Tracingiem, co jeszcze kilka lat temu pozostawało w sferze marzeń. Na rynek upscalerów chce wkroczyć także firma Arm, która przygotowała własny algorytm ASR (Accuracy Super Resolution). Rozwiązanie bazuje na AMD FSR 2, ale ma wyższą wydajność.
AMD ujawnia szczegóły na temat Neural Texture Block Compression. Algorytm pozwoli zmniejszyć rozmiar tekstur
Jednym z problemów współczesnych gier są wymagania w zakresie przestrzeni dyskowej. Dzisiaj nikogo nie zaskakują już produkcje AAA, które zajmują ponad 150 GB. Znacząca część tej wartości to coraz bardziej szczegółowe tekstury, bez których trudno wyobrazić sobie grę z dobrą oprawą graficzną. Częściowo problem ten może rozwiązać algorytm AMD Neural Texture Block Compression (NTBC), którego szczegóły zostały zaprezentowane przez amerykańską firmę.
Humble Choice z bardzo atrakcyjnymi grami na lipiec. Wśród nich A Plague Tale: Requiem oraz polski Ghostrunner 2
Humble Bundle jest znane nie tylko z oferowania tanich pakietów gier, których zakup wspiera częściowo organizacje charytatywne, ale także z abonamentu Humble Choice. W jego ramach gracze każdego miesiąca otrzymują dobrej jakości produkcje, a subskrypcję można oczywiście w każdej chwili wstrzymać, zachowując dostęp do gier. Lipcowa oferta Humble Choice prezentuje się nad wyraz ciekawie. Na graczy czekają między innymi A Plague Tale: Requiem i Ghostrunner 2.
Steam pozwala już nagrywać i udostępniać materiały wideo z gier. Funkcja jest dostępna na razie w wersji beta
Firma Valve robi wiele, żeby Steam był nieustannie najpopularniejszą platformą dystrybucji cyfrowej. Zmiany w kliencie zazwyczaj nie są rewolucyjne, ale dobrze przemyślane. Taki potencjał ma też udostępniona ostatnio funkcja nagrywania materiałów wideo z gier. Osoby chcące zarejestrować swoją rozgrywkę nie będą zatem musiały korzystać z zewnętrznych aplikacji. Dużą zaletą jest też pełna kompatybilność z handheldem Steam Deck.
S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy zostało wzbogacone o oficjalną obsługę modów na konsolach
Gry z serii S.T.A.L.K.E.R. należą do jednych z najbardziej klimatycznych w historii branży. Trwają ciągle prace nad pełnoprawnym sequelem, który powinien zadebiutować we wrześniu bieżącego roku. Póki co, wiele osób decyduje się sięgnąć po starsze odsłony serii. Niedawno trafiły one także na konsole Xbox oraz PlayStation. Poważną wadą tych edycji był jednak brak wsparcia dla modyfikacji, z których wersje PC-towe mocno słyną. Teraz to się jednak zmieniło.
Amazon Luna jest już oficjalnie dostępna w Polsce. Posiadacze Prime mogą zagrać w kilkudziesiąt gier z GOG-a
Serwisy streamingujące gry komputerowe to ciekawe rozwiązanie, w którym niektórzy upatrują realnej alternatywy dla tradycyjnej rozgrywki. Jakiś czas temu Amazon uruchomił swój serwis tego typu. Ostatnio usługa Luna zadebiutowała oficjalnie także w Polsce. Co więcej, nawiązano partnerstwo z serwisem GOG, dzięki czemu część gier z bibliotek użytkowników jest dostępne w serwisie streamingowym. Wymagana jest jednak subskrypcja Prime.
Obsidian nie obawia się zamknięcia przez Microsoft. Dyrektor generalny studia ma plany na bliższą i dalszą przyszłość
W ostatnich miesiącach przez branżę gier przetoczyła się fala zwolnień. Największa redukcja zatrudnienia odbyła się w podmiotach należących do Microsoftu. Od 2018 roku do firmy z Redmond należy też Obsidian Entertainment, który ma na swoim koncie jedne z najlepszych gier RPG z ostatniego dwudziestolecia. CEO studia i jego współzałożyciel - Feargus Urquhart - w niedawnym wywiadzie zdradził, że jest spokojny o przyszłość zarządzanego przez siebie podmiotu.
Phil Spencer z Microsoftu tłumaczy się ze zwolnień w podległych mu studiach. Mówi o podejmowaniu trudnych decyzji
Ostatnich kilkanaście miesięcy upłynęło pod znakiem pokaźnych zwolnień w branży gier. Jedne z największych objęły studia podległe Microsoftowi. Wydaje się, że amerykańska spółka ma potencjał finansowy, by zapewnić odpowiednią liczbę miejsc pracy. Zdecydowano się jednak na pokaźne cięcia w zatrudnieniu. Z decyzji tej tłumaczył się ostatnio Phil Spencer. Szef gamingowego działu Microsoftu powiedział, że nie była to dla niego łatwa decyzja.
Gry strategiczne cieszą się coraz mniejszym zainteresowaniem. Dziś gracze preferują szybką i łatwą formę rozrywki
Świat nieustannie się zmienia, a wraz z nim wewnętrzną metamorfozę przechodzą ludzie. Można to zauważyć po sposobie myślenia, zachowania, czy poglądów poszczególnych jednostek. Życie w coraz większym pędzie sprawia, że przeciętny człowiek przeznacza bardzo mało czasu na jakąkolwiek aktywność i szybko zmienia ją na inną. Brak skupienia uwidacznia się także w branży gier, gdzie strategiczne myślenie i produkcje z nim związane powoli odchodzą do lamusa.
W pięć miesięcy 2024 roku zwolniono tyle osób w branży gier, ile przez cały poprzedni rok. To nie koniec tego procesu
Branża gier wideo przeżywa teraz niewątpliwie trudny okres. Wiąże się to między innymi z pokaźnymi zwolnieniami, które są od pewnego czasu przeprowadzane w kolejnych studiach. Wiele wskazuje na to, że obecny rok będzie znacznie gorszy pod tym względem od poprzedniego. Zaledwie pięć miesięcy 2024 roku wystarczyło, żeby liczba zwolnień w branży zrównała się z wynikiem za cały 2023 rok. Zapewne na tym jednak się nie skończy i proces będzie kontynuowany.
Bethesda zarobi dziesiątki milionów dolarów dzięki premierze pierwszego sezonu serialu Fallout
Serial Fallout to jeden z przykładów, jak powinno robić się filmowe adaptacje gier komputerowych. Choć produkcja nie jest całkowicie pozbawiona mankamentów, to świat znany z gier został w niej odwzorowany kapitalnie. Dotyczy to zwłaszcza odsłon, nad którymi pieczę sprawowała Bethesda. Amerykańska firma może mieć powody do zadowolenia, ponieważ według nieoficjalnych wyliczeń zarobi na pierwszym sezonie serialu dziesiątki milionów dolarów.
Polski oddział Larian Studios oficjalnie wystartował. To już siódma placówka deweloperów gry Baldur's Gate 3
Studio Larian to obecnie jeden z najbardziej cenionych przez graczy podmiotów w branży gier komputerowych. Deweloperzy na przestrzeni lat robili wiele, by zadbać o swój wizerunek, czego kulminacją było wydanie w zeszłym roku idącej mocno pod prąd obecnym trendom gry Baldur’s Gate 3. Rozwój wywodzącego się z Belgii studia trwa w najlepsze. Dowodem na to jest otwarcie kolejnego (siódmego już) oddziału, tym razem w naszym rodzimym kraju.
Activision Blizzard otworzył w Polsce nowe studio. Zajmie się produkcją gier z kategorii AAA
O Activision Blizzard od czasu przejęcia przez Microsoft słyszeliśmy głównie w kontekście zwolnień pracowników. Firma jednak nie tylko zwalnia, ale także zatrudnia. Najlepszym dowodem na to jest otwarcie nowego studia Elsewhere Entertainment, które zajmuje się produkcją bliżej nieokreślonej na razie gry z kategorii AAA. Dla graczy z naszego kraju jest to o tyle ważna informacja, że siedzibę dewelopera postanowiono umiejscowić w Polsce.
Spersonalizowane reklamy w płatnych grach? Electronic Arts już nad tym pracuje. Nadchodzi nowa era w branży gier
Obecnie reklamy atakują nas praktycznie z każdej strony. Te najbardziej natrętne pojawiają się na platformie YouTube oraz w telewizji, natomiast nie brakuje ich również w radiu, podczas robienia zakupów w supermarkecie, czy też przed seansem w kinie. Już dawno przedostały się one także do branży gier, choć wiele firm chce iść o krok dalej. Jedną z nich jest Electronic Arts. Ma ona zamiar wdrożyć spersonalizowane reklamy do swoich wysokobudżetowych produkcji (tzw. AAA).
IGN x ID@Xbox Digital Showcase - wszystkie gry niezależne, jakie pokazano na wydarzeniu. Wśród nich 33 Immortals i Centum
Pod koniec kwietnia 2024 roku odbyło się specjalne wydarzenie IGN x ID@Xbox Digital Showcase, na którym niezależni twórcy otrzymali możliwość zaprezentowania swoich gier. Nie wszystkie indyki (ang. indie) były zupełnie nowymi tytułami, ponieważ na pokazie przedstawiono także aktualizacje do znanych produkcji, takich jak Vampire Survivors. Przy okazji ogłoszono, które gry trafią do subskrypcji Xbox Game Pass. Pokrótce można się przyjrzeć całemu zestawieniu.
Embracer Group podzieli się oficjalnie na trzy podmioty. To dalszy ciąg restrukturyzacji szwedzkiej spółki
Embracer Group jest pokaźnym podmiotem w branży gier komputerowych. Szwedzka spółka ma w swoich rękach liczne studia deweloperskie i marki. Niestety na skutek wycofania się kluczowego inwestora od pewnego czasu znajduje się ona w trudnej sytuacji finansowej. Choć etap największych zwolnień firma ma już ponoć za sobą, to restrukturyzacja nie zakończyła się jeszcze w pełni. Dowodzi temu decyzja o podzieleniu holdingu na trzy odrębne podmioty.
Spodobała ci się gra? Daj twórcom napiwek! Były prezes Blizzard Entertainment uważa to za świetny pomysł
Naprawdę spora część z debiutujących dziś gier wideo wydaje się stworzona tylko z chęci jak największego zysku. Producenci zatracają zdrowy rozsądek i kierując się wyłącznie kwestią pieniędzy, posuwają się do coraz gorszych działań. Nadal istnieją jednak tytuły, które potrafią zapewnić satysfakcjonującą rozgrywkę, a przy tym płaci się tylko raz za całą grę. Mike Ybarra twierdzi, że gracze powinni mieć możliwość, aby zapłacić takim twórcom trochę więcej.
Baldur's Gate 3 zdominowało ceremonię wręczenia nagród BAFTA Games Awards 2024. Nie zabrakło także polskiego akcentu
Baldur’s Gate 3 stało się prawdziwym fenomenem w branży gier komputerowych. Produkcje cechujące się tak wysoką jakością wykonania bardzo rzadko trafiają ostatnio w ręce graczy. Tytuł Larian Studios został okrzyknięty najlepszą grą ostatnich lat, co potwierdzają liczne nagrody branżowe. Deweloperzy odnieśli duży sukces także podczas BAFTA Games Awards 2024, gdzie Baldur’s Gate 3 zdeklasowało swoich konkurentów pod kątem liczby zdobytych nagród.
Blizzard Entertainment wraca oficjalnie do Państwa Środka. Firma podpisała nową umowę z chińskim NetEase
Na początku 2023 roku zakończona została wieloletnia współpraca pomiędzy Blizzard Entertainment a chińską firmą NetEase. Wiązało się to z zawieszeniem usług sieciowych do gier Blizzarda w Państwie Środka. W rezultacie tamtejsi gracze zostali oficjalnie odcięci między innymi od takich tytułów, jak World of Warcraft, Overwatch 2 czy Hearthstone. Od tamtego czasu sporo się jednak zmieniło i już wkrótce gry Blizzarda powrócą na rynek chiński.
Xbox znalazł się na zakręcie. Sprzedaż konsol Microsoftu w Europie mocno spada, a to nie koniec złych wieści
Zasadnicza część wojny konsolowej toczy się od lat na płaszczyźnie Microsoft - Sony. Jest spora szansa, że jeszcze w tym roku otrzymamy od tych firm odświeżone wersje sprzętu, które lepiej będą w stanie sprostać wymaganiom współczesnych gier. Nie da się zaprzeczyć, że górą w tej generacji jest PlayStation 5 i raczej się to w przyszłości nie zmieni. Potwierdzają to też najnowsze nieoficjalne doniesienia o bardzo złej sytuacji Xboksa na rynku europejskim.
Microsoft chce opatentować funkcję, która pozwoli zmniejszyć wymagania sprzętowe Ray Tracingu w grach
Ray Tracing i jego najbardziej zaawansowana odmiana, czyli Path Tracing, mają olbrzymie wymagania sprzętowe. Osoby decydujące się na ich włączenie w najnowszych grach muszą zazwyczaj liczyć się z koniecznością aktywowania którejś techniki upscalingu obrazu. Ray Tracing wymaga nie tylko szybkiej karty graficznej, ale także sporej ilości VRAM. Microsoft chce opatentować funkcję, która pozwoli docelowo znacząco zmniejszyć te wymagania.
- 1
- 2
- 3
- następna ›
NVIDIA GeForce RTX 5090 i RTX 5080 - poznaliśmy współczynnik TDP kart graficznych. Czas przygotować się na ogromny pobór mocy
DLSS 4 przetestowany w grze Cyberpunk 2077 na karcie NVIDIA GeForce RTX 5080. Wnioski? Duża poprawa jakości skalowania
NVIDIA GeForce RTX 5090, RTX 5080, RTX 5070 Ti oraz RTX 5070 - Prezentacja nowej generacji kart graficznych Blackwell
NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti - Poznaliśmy nowe szczegóły specyfikacji karty graficznej Blackwell
Karta graficzna AMD Radeon RX 9070 XT ma oferować konkurencyjną wydajność w stosunku do GeForce RTX 4080