klatki na sekundę
NVIDIA App może obniżać wydajność sprzętu w grach. Przetestowano kilka gier na karcie graficznej GeForce RTX 4060

NVIDIA App, która zastąpiła niedawno całkowicie GeForce Experience, to aplikacja z wieloma przydatnymi funkcjami. Za jej pomocą można zmieniać ustawienia sterowników do kart amerykańskiej firmy, monitorować parametry GPU czy stosować specjalne filtry w grach. Oprogramowanie ma jednak też problemy. W sieci pojawiły się doniesienia o tym, że obniża ono wydajność sprzętu w grach, co poparte zostało testami. Do sprawy odniosła się też sama NVIDIA.
GeForce RTX 4080, Unreal Engine 5 i 4K to kiepskie połączenie. Test pokazuje, jak wymagający jest silnik firmy Epic Games

Unreal Engine to od lat jeden z najpopularniejszych silników napędzających gry komputerowe. Jego najnowsza wersja, opatrzona cyfrą 5, przyniosła spore zmiany, ale także kontrowersje dotyczące chociażby optymalizacji. Implementacje UE5 powinny stawać się wraz z upływem czasu coraz lepsze, ale wiemy już, że ta wersja silnika nie będzie raczej demonem szybkości. Dowodzą temu chociażby ostatnie testy gier w rozdzielczości 4K na karcie GeForce RTX 4080.
Unreal Engine 5 i Unreal Engine 4 na materiałach porównawczych. Czy wzrost jakości uzasadnia tak duży spadek liczby FPS-ów?

Unreal Engine od lat pozostaje jednym z najpopularniejszych silników napędzających gry komputerowe. Kolejne wersje zwykle oferowały duży wzrost jakości grafiki. Obecnie Unreal Engine 5 zaczyna wypierać starszą edycję silnika, jednak nie brakuje głosów krytycznych odnośnie wydajności, którą oferuje. W sieci opublikowano bezpośrednie zestawienie UE 5 z UE 4. Rezultaty porównania nie każdemu się spodobają, ponieważ nowa wersja silnika wypadła w niej kiepsko.
Intel XeSS 1.3 - nadchodzi nowa wersja techniki upscalingu obrazu. Wśród głównych zalet lepsza jakość i wyższa liczba FPS-ów

Intel XeSS, choć nie jest tak popularny jak konkurencyjne NVIDIA DLSS i AMD FSR, trafia do coraz większej liczby gier. Amerykańska firma chwali się, że jej technikę upscalingu obrazu obsługuje już ponad 100 tytułów. Zapowiedziano też wersję 1.3, która zaoferuje nowe tryby jakości, pozwoli uzyskać wyższą liczbę klatek na sekundę w grach, a także poprawi niedoskonałości obrazu, które powstawały w wyniku zastosowania poprzednich wersji techniki.
Microsoft Windows 11 - użytkownicy sprzętu AMD zgłaszają poważne problemy z wydajnością po instalacji nowej aktualizacji

Proces wdrażania aktualizacji do systemów operacyjnych Windows nie zawsze przebiega gładko. Doniesienia o rozmaitych problemach, które trapią użytkowników, pojawiają się z dosyć dużą częstotliwością. Tak jest też niestety w przypadku Windowsa 11 i marcowej aktualizacji, mającej oznaczenie KB5035853. Najnowsza poprawka może powodować problemy z wydajnością na sprzęcie wyposażonym w podzespoły firmy AMD, a nawet być przyczyną błędów BSOD.
Banishers: Ghosts of New Eden z obsługą DLSS 3. Wzrost liczby klatek na sekundę jest znaczący

Gra Banishers: Ghosts of New Eden przypadła do gustu wielu krytykom. PC-towa wersja tytułu oscyluje aktualnie w okolicach średniej 80/100 na portalu Metacritic. Wynika z tego, że studio DON’T NOD dostarczyło udaną produkcję. Gra posiada także wsparcie dla techniki NVIDIA DLSS 3, która będzie przydatna zwłaszcza dla osób planujących grać w rozdzielczości 4K, z wyższą częstotliwością odświeżania monitora. W takim przypadku można liczyć na znaczący wzrost liczby FPS-ów.
Avatar: Frontiers of Pandora z modem, który wprowadza obsługę Frame Generation w ramach techniki NVIDIA DLSS 3

Avatar: Frontiers of Pandora to wedle opinii graczy i recenzentów przeciętna produkcja w pięknej oprawie graficznej. Deweloperzy z Massive Entertainment w zasadzie jeden do jednego przełożyli świat znany z filmów do gry. Oczywiście jakość oprawy graficznej sprawia, że tytuł ma swoje wymagania sprzętowe. Niestety jedyną dostępną opcją generowania klatek jest FSR 3. Pewien znany moder postanowił zaradzić tej kwestii i zaimplementował w grze DLSS 3.
Intel Core i9-14900K - ustanowiono rekord liczby klatek na sekundę w grze Counter-Strike 2

Bicie rekordów podkręcania podzespołów komputerowych polega nie tylko na podnoszeniu taktowania, ale także na osiąganiu rzeczywistych rezultatów w aplikacjach, a nawet grach. Grupa overclockerów postanowiła sięgnąć po palmę pierwszeństwa w liczbie FPS-ów w grze Counter-Strike 2. Za bazę posłużył procesor Intel Core i9-14900K, który został podkręcony do wartości 8 GHz. Tak wysoka liczba klatek na sekundę to jednak głównie sztuka dla sztuki.
Assassin's Creed Mirage i Lies of P z modem dodającym obsługę techniki NVIDIA DLSS 3

Choć technika NVIDIA DLSS 3 trafia do coraz większej liczby tytułów, to wciąż nie jest branżowym standardem. Nie brakuje dużych produkcji, które jej nie wykorzystują. W takiej sytuacji często na scenę wkraczają moderzy. Tak było chociażby w przypadku Starfielda i wielu innych starszych gier. Wydane ostatnio Assassin’s Creed Mirage oraz Lies of P także domyślnie nie obsługują na razie DLSS 3, ale są już modyfikacje, które zmieniają ten stan rzeczy.
Starfield nie wykorzystuje w sposób optymalny nośników SSD. Może to prowadzić do spadków liczby klatek na sekundę

Starfield jest grą, która była optymalizowana przede wszystkim pod sprzęt AMD. Nawet to jednak nie gwarantuje braku problemów. Wielu użytkowników doświadcza delikatnych przycięć obrazu podczas podróżowania po niektórych lokacjach, niezależnie od konfiguracji sprzętowej. Okazuje się, że główną przyczyną może być nieoptymalne wykorzystywanie przez grę nośników SSD. Choć nie jest to problem krytyczny, to posiadaczy mocniejszego sprzętu może on nieco irytować.
Fallout 4 - pokazano mod wprowadzający obsługę DLSS 3. Jest duża szansa na stabilne 60 klatek na sekundę

Fallout 4 to gra z poważnymi problemami optymalizacyjnymi, które nigdy nie zostały w pełni rozwiązane przez deweloperów. Liczba klatek na sekundę w bardziej rozbudowanych terenach miejskich potrafi spaść poniżej 60 niezależnie od posiadanej konfiguracji sprzętowej. Fani tytułu przez bardzo długi czas musieli znosić te niedogodności. Pojawiła się jednak nadzieja na to, że zostaną one już wkrótce przynajmniej częściowo rozwiązane.
AMD FSR 3 z nowymi szczegółami. Technika ma zapewnić interpolację znacznie większej liczby klatek niż NVIDIA DLSS 3

Technika FidelityFX Super Resolution 3, opatrzona skrótem FSR 3, to bezpośrednia konkurencja dla DLSS 3. Propozycja AMD ma zadebiutować jeszcze w tym roku. Choć szczegóły techniczne dotyczące obu rozwiązań są odmienne, to na poziomie ogólnym sprowadzają się do tego samego mechanizmu. Chodzi tutaj o generowanie tak zwanych sztucznych klatek, które uzupełniają zwykły obraz i zwiększają wydajność. Poznaliśmy właśnie nieco szczegółów dotyczących FSR 3.
Far Cry 6 – przedpremierowe testy wydajności nie napawają optymizmem. Na nic nam monitor o wysokim odświeżaniu

Już jutro o godzinie 13:00 na PurePC pojawi się obszerna recenzja Far Cry 6, zaś w kilkadziesiąt godzin później możecie spodziewać się równie obszernego testu wydajności gry. Zanim jednak "pjur" zaleje Was informacjami na temat tytułowej gry, już teraz macie szanse zapoznać się ze wstępnymi danymi na temat tego, jak działa produkcja w wersji PC. Okazja nadarzyła się dlatego, iż Ubisoft zniósł już embargo na streamy, toteż w sieci pojawiły się pierwsze relacje dotyczące właśnie wydajności....
Windows 10 2004 z funkcją HAGS, poprawiającą wydajność w grach

Od niedawna rozprowadzana jest najnowsza aktualizacja Windowsa 10, oznaczona numerkiem 2004 (1H20) - jest ona jednak wprowadzana stopniowa, zwłaszcza, że od samego początku pojawiały się różne problemy z aktualizacją. Wraz z każdą kolejną wersją systemu, Microsoft stara się wprowadzać nowe elementy, które jeszcze bardziej rozszerzą funkcjonalność Windowsa 10, jako najpopularniejszej obecnie wersji okienek. Tym razem omówimy nową opcję, która zawitała wraz z wersją 2004. Mowa o tzw. HAGS, czyli...
Xbox Series X nie zapewni 4K 60 FPS. Reszta w rękach programistów

Radykalnie nastawione osoby będące po stronie mocnych pecetów raczej nie są fanami gry na konsolach - co tu wiele mówić, stosunkowo niski framerate czy gorsza jakość grafiki mogą skutecznie odpychać osoby przyzwyczajone do wyższej kultury rozgrywki. Nadzieją na zmianę tego stanu rzeczy są konsole następnej generacji, których specyfikacja prezentuje się na ten moment przynajmniej obiecująco - już sama moc obliczeniowa robi dobre wrażenie. Mimo wszystko nie możemy być wcale pewni, że w dniu premiery...
NVIDIA Fermi - GeForce GTX 400 i 500 dostały wsparcie DirectX 12

Kto z czytelników PurePC nie lubi poczytać testów najnowszego i najdroższego sprzętu czy pooglądać zdjęć egzotycznych egzemplarzy prosto z drugiego krańca świata? Mimo wszystko realia jakie są, takie są i nie wszystkich stać na każdą zachciankę i zaprezentowaną nowinkę. Świetnie pokazują to chociażby statystyki cyfrowej platformy Steam, gdzie nadal wielu użytkowników korzysta z komputerów mających już swoje najlepsze lata dawno za sobą. To właśnie do nich Zielony gigant z Santa Clara postanowił...
Microsoft - nie będziemy ograniczać ilości klatek na Scorpio, ale...

Im bliżej E3, tym więcej i częściej słychać o konsoli Project Scorpio, bo właśnie podczas czerwcowych targów odbędzie się oficjalna premiera tego urządzenia. Ostatnio pojawiło się jednak kilka sprzecznych opinii na jego temat. Kilku dziennikarzy z amerykańskich portali o grach, wyraziło wątpliwości dotyczące możliwości zapewnienia przez Scorpio wydajności na poziomie stałych 60 FPS-ów. Według nich, skoro PlayStation 4 Pro sobie tutaj nie radzi, to z pewnością Scorpio również polegnie......
Test kart graficznych AMD Radeon RX 9070 XT vs NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti - Dobra wydajność w rozsądnej cenie? Czy to możliwe?
Recenzja Zorin OS - Linux w końcu lepszy od Windowsa? Testy w grach, programach oraz obsługa AI z udziałem GeForce GTX 1660 Ti
AMD Radeon RX 9070 XT kontra NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti - Jak wypada wydajność topowego RDNA 4 względem Blackwell?
AMD Radeon RX 9070 XT oraz Radeon RX 9070 - Specyfikacja, cena i wydajność kart graficznych RDNA 4
Test karty graficznej NVIDIA GeForce RTX 5070 - Miała przegonić GeForce RTX 4090, ale okazała się GeForce RTX 4070 Super V2