Intel XeSS - producent demonstruje swoją technikę rekonstrukcji obrazu na przykładach gier Hitman 3 oraz The Riftbreaker
Podczas tegorocznej prezentacji Intel Architecture Day, producent zaprezentował nie tylko architekturę stojącą za kartami graficznymi ARC (Xe-HPG), ale także przedstawił pierwsze szczegóły na temat autorskiej techniki XeSS, mającej na celu rekonstrukcję obrazu z niższej rozdzielczości, wykorzystując w tym celu uczenie maszynowe oraz dedykowane jednostki Matrix Engines (Xe Matrix Extensions), wbudowane w układy Xe-HPG. Wówczas jednak pokaz odbył się na specjalnie przygotowanym demie, wykorzystującym silnik Unreal Engine 5. Dopiero podczas prezentacji Intel InnovatiON, producent pokazał pierwsze możliwości XeSS w rzeczywistych grach. Ściślej mówiąc w Hitmanie 3 oraz polskiej grze The Riftbreaker, która w ostatnich tygodniach stała się bardzo popularną produkcją.
Intel podczas konferencji InnovatiON pokazał kolejną próbkę możliwości techniki XeSS. Tym razem skupiono się na rzeczywistych grach w postaci Hitmana 3 oraz The Riftbreaker (który notabene posiada także AMD FSR).
NVIDIA DLSS, AMD FSR oraz Intel XeSS - Trzy różne podejścia do supersamplingu. Które będzie najlepsze?
Intel, podobnie jak NVIDIA, wykorzystuje jedną sieć neuronową dla wszystkich wspierających gier, tym samym eliminując potrzebę uczenia maszynowego dla każdej gry z osobna. Pod tym względem pierwsza generacja XeSS przypomina bardziej DLSS 2.0, ale jest jeszcze jedna różnica, która może przeważyć o lepszej jakości obrazu. Podczas gdy NVIDIA DLSS wykorzystuje 16 sampli na piksel (16x SSAA), tak Intel XeSS używa 64 sampli na piksel (64x SSAA), uzyskując w ten sposób wierniejszy obraz. Pierwsze demo Intel XeSS, przedstawione podczas Architecture Day, pokazało że technika Intela powinna wystrzec się jednej z wad DLSS, czyli prześwietlenia obrazu. Dotychczasowe demo oparte było na silniku Unreal Engine 5. Podczas konferencji InnovatiON zaprezentowano jednak pierwsze próbki możliwości XeSS w istniejących już grach.
Intel Xe-HPG oraz XeSS - omówienie architektury kart graficznych ARC oraz techniki konkurencyjnej dla NVIDIA DLSS
Intel podjął współpracę z IO Interactive oraz polskim studiem EXOR. Odpowiadają oni za gry Hitman 3 oraz The Riftbreaker. Co ciekawe, ta druga posiada już wsparcie dla AMD FidelityFX Super Resolution. W finalnej wersji z pewnością sprawdzimy jak działają obie techniki w zestawieniu ze sobą. Choć w sieci nadal jest dostępne tylko wideo w rozdzielczości Full HD (Intel obiecał wypuścić także wersję 4K, ale jakoś na razie mu się nie śpieszy), nawet w mocno skompresowanym materiale możemy zauważyć różnicę w obu grach z działającym XeSS (scenariusz, w którym XeSS podbija rozdzielczość z Full HD do 4K) w porównaniu do natywnej rozdzielczości 1920x1080, oczywiście na korzyść XeSS. Widać to zarówno w Hitmanie 3 jak również wspomnianym The Riftbreaker. Podczas prezentacji firma potwierdziła także, że w ramach programu DevMesh, producenci gier mogą uzyskać przedpremierowy dostęp do zasobów techniki XeSS, by w ten sposób móc ją zaimplementować do kolejnych gier.
Powiązane publikacje

ASUS ROG Astral GeForce RTX 5080 DOOM Edition to limitowana karta graficzna dla fanów gry DOOM: The Dark Ages
36
NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti - Podkręcono pamięć karty graficznej. Kości GDDR7 od SK hynix osiągnęły 34 Gb/s
181
ASUS GeForce RTX 5000 ROG Astral - karty graficzne Blackwell, które posiadają akcelerometr i żyroskop
90
AMD Radeon RX 9070 GRE został oficjalnie zaprezentowany w Chinach - Potwierdzono specyfikację i cenę karty RDNA 4
56