śledzenie promieni
Elden Ring nareszcie z Ray Tracingiem na PC. Twórcy ujawnili przy okazji zaktualizowane wymagania sprzętowe

Elden Ring to bezsprzecznie jedna z najbardziej udanych gier zeszłego roku. Produkcja From Software zadebiutowała na rynku już ponad rok temu i jak być może pamiętacie - jeszcze przed premierą ogłaszano plany wdrożenia wsparcia dla Ray Tracingu zarówno na PC jak i konsolach obecnej generacji. Wówczas nie doprecyzowano jednak konkretnego terminu, prócz lakonicznego stwierdzenia o dodaniu "po premierze". Minął rok i niektórzy być może sądzili już, że śledzenie promieni nie zostanie ostatecznie dodane....
Steam Deck z obsługą Ray Tracingu. Poznaliśmy pierwsze wyniki wydajności w grze DOOM Eternal

Biorąc pod uwagę specyfikację techniczną konsoli Steam Deck prawdopodobnie żaden gracz nie spodziewał się, że w przyszłości możliwe będzie uruchomienie tytułów z natywnym wsparciem Ray Tracingu. Technika śledzenia promieni wymaga dużej mocy obliczeniowej i stanowi wyzwanie nawet dla najszybszych układów graficznych. Valve postanowiło miło zaskoczyć i w najnowszej wersji systemu Steam Deck OS 3.4.6 Beta umożliwiło włączenie Ray Tracingu w grze DOOM Eternal.
Hogwarts Legacy skorzysta na PC z dobrodziejstw Ray Tracingu. Poznaliśmy szczegóły implementacji technologii

Za trzy tygodnie na rynku zadebiutuje bodaj jedna z bardziej wyczekiwanych gier ostatnich miesięcy: Dziedzictwo Hogwartu (Hogwarts Legacy). Produkcja studia Avalanche Software może być najlepszą grą w uniwersum Harry'ego Pottera, o ile warstwa fabularna będzie dopieszczona, a gameplay będzie dawał sporo frajdy. Tytuł nadal jest dla nas sporą zagadką, jeśli chodzi o samą jakość, jednak im bliżej premiery tym więcej dowiadujemy się, także w kontekście aspektów technicznych. Tym razem potwierdzono...
Half-Life: Ray Traced - nowa modyfikacja graficzna dla kultowej gry zaoferuje lepszą oprawę wizualną dzięki Ray Tracingowi

Starsze tytuły, nawet pomimo znacznie gorszej oprawy graficznej, potrafią niejednokrotnie bardziej wciągnąć w rozgrywkę w porównaniu do wielu nowych gier. Bez zaprzeczenia jednym z takich tytułów jest kultowy już Half-Life z Gordonem Freemanem w roli głównej. Choć produkcja głównych gier (nie licząc VR-owej produkcji Half-Life: Alyx) zakończyła się na Half-Life 2: Episode Two, wierni fani do dzisiaj czekają na zapowiedź trzeciej części. Tymczasem jeśli ktoś byłby w nadchodzących miesiącach...
Hellblade: Senua's Sacrifice z aktualizacją na PC dodającą wsparcie dla Ray Tracingu oraz technik NVIDIA DLSS i AMD FSR

Hellblade: Senua's Sacrifice latem tego roku otrzymała aktualizację dla konsol Xbox Series, dzięki której możliwości nowych urządzeń Microsoftu zaczęto wykorzystywać w bardzo udanej produkcji studia Ninja Theory. Wówczas pojawiły się także informacje, jakoby podobna aktualizacja, umożliwiająca grę w wyższej jakości obrazu i z lepszym framerate'm nie pojawi się dla konsoli Sony PlayStation 5, jako że studio Ninja Theory w międzyczasie zostało przejęte przez Microsoft. W końcu końcu jednak omawiana...
Battlefield 2042 otrzyma jednak Ray Tracing na PC dzięki współpracy z firmą NVIDIA. Sprawdzamy na co możemy liczyć

Poprzednia gra z serii Battlefield - Battlefield V - cieszyła się na PC najlepszą jakością oprawy graficznej, co zawdzięczane było głównie poprzez zaoferowanie wsparcia dla Ray Tracingu - partnerem przy implementacji była NVIDIA, a sama gra to był jeden z pierwszych tytułów AAA, które wykorzystały śledzenie promieni. Gra oferowała także wsparcie dla DLSS, ale tylko pierwszej generacji, odznaczającej się znaczącym pogorszeniem jakości obrazu. Kilka miesięcy temu DICE ujawniło, że Battlefield...
Dying Light 2 oraz Marvel's Guardians of the Galaxy z obsługą Ray Tracingu oraz techniki NVIDIA DLSS od premiery

W tym roku zadebiutuje jeszcze przynajmniej kilka, potencjalnie bardzo ciekawych gier. Wśród nich znajdziemy m.in. wyczekiwanego Dying Light 2 od polskiego studia Techland oraz Marvel's Guardians of the Galaxy, autorstwa Eidos Montreal. Druga część "zombie-apokalipsy" po wielu perturbacjach zadebiutuje na rynku 7 grudnia (oby w lepszym stanie niż Cyberpunk 2077 z 10 grudnia 2020). Z kolei Marvel's Guardians of the Galaxy, w przeciwieństwie do Avengers, ma być projektem w pełni skupiającym się na trybie pojedynczego...
Steam Deck - nowe informacje na temat procesora APU AMD Van Gogh oraz możliwości dołożenia nośnika SSD

Kilka dni temu Valve zaprezentowało swoją wizję na granie na przenośnym urządzeniu - mowa oczywiście o Steam Deck, który choć wygląda jak klasyczna przenośna konsola, to w mniemaniu Valve jest czymś w rodzaju miniaturowego komputera. Zapowiedź mimo wszystko okazała się niemałym zaskoczeniem. Choć informacje o konsoli, nad którą pracuje Valve pojawiały się już wcześniej, sama prezentacja Steam Deck odbyła się bez żadnych wcześniejszych zapowiedzi. Ciekawe są także użyte podzespoły - bazą...
NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti oraz GeForce RTX 3050 Laptop GPU - nowe karty graficzne NVIDIA Ampere dla laptopów

Przed momentem opublikowaliśmy materiał dotyczący nowych procesorów Intel Tiger Lake-H dla wydajnych laptopów do gier oraz do pracy. To jednak nie jedyna premiera jaka ma dzisiaj miejsce. Po tygodniach informacji przedostających się do sieci, NVIDIA zdecydowała się na oficjalnie wprowadzenie do oferty kart graficznych GeForce RTX 3050 Laptop GPU oraz GeForce RTX 3050 Ti Laptop GPU. Mają to być częścią najtańszych z dotychczasowych notebooków (kwoty zaczynające się od 799 dolarów), które będą wspierać...
GTA San Andreas z ray tracingiem. Wkrótce także w GTA VC i GTA III

Technika śledzenia promieni w czasie rzeczywistym pomału opanowuje gaming. Mimo iż ray tracing do działania potrzebuje bezsprzecznie wyśrubowanego sprzętu, i wykorzystuje równie bezsprzecznie sporo zasobów, to dobrze zaimplementowany przynosi sporo graficznego dobrodziejstwa w produkcjach AAA. Ostatecznie technika ta rozpełznie się także na mniejsze produkcje, a modderzy wykorzystują ją już dziś nawet do leciwych już tytułów. Takim też sposobem pojawiła się szansa ogrania produkcji GTA San Andreas...
Recenzja Sony PlayStation 5 oraz gry Spider-Man: Miles Morales

Mamy już listopad, a to oznacza, że dzielą nas zaledwie dni od premiery konsol nowej generacji w postaci Sony PlayStation 5 oraz Xbox Series X/S. Premiera next-genów to zawsze jedno z najważniejszych wydarzeń w branży i wiele uwagi skupionych jest zarówno na firmach Sony jak i Microsoft. Przez ostatnie miesiące byliśmy karmieni kolejnymi informacjami o grach, usługach, wyglądzie oraz jakości wykonania. Wiemy jak prezentują się odświeżone systemu operacyjne w konsolach obu producentów. Kilkanaście...
Viking City Builder pierwszą strategią z ray tracingiem i NVIDIA DLSS

Niedawno firma Nvidia ujawniła listę gier na 2020 rok, które otrzymają ray tracing i/lub DLSS. Poza Cyberpunkiem 2077, Watch Dogs Legion i Call of Duty: Black Ops Cold War są to przede wszystkim mniej rozpoznawalne, często niezależne produkcje. Lista tytułów obsługujących technikę śledzenia promieni będzie sukcesywnie się wydłużać w przyszłym roku. W większości przypadków mowa o strzelankach, grach akcji i RPG-ach, ale na horyzoncie jawi się pierwsza strategia z ray tracingiem i DLSS. Mowa o Viking...
Jakie gry komputerowe otrzymają ray tracing i DLSS w 2020 roku?

Mimo że od premiery pierwszych kart graficznych obsługujących ray tracing, GeForce RTX 2000, minęły ponad dwa lata, to lista gier, które wykorzystuje rzeczoną technikę, jest wciąż dość skromna. Obecnie jesteśmy po premierze kolejnej generacji, GeForce RTX 3000 z rodziny Ampere, która przynosi poprawę w wydajności po włączeniu śledzenia promieni i DLSS. Pytanie tylko, czy będzie okazja do sprawdzenia tego w nowych grach na PC? W 2020 roku będziemy mieli jeszcze kilkanaście tytułów, które obsłużą...
Fortnite otrzyma ray tracing w dniu premiery GeForce'a RTX 3080

Wiemy, kiedy zostanie wprowadzona obsługa technik ray tracingu i DLSS 2.0 w niezwykle popularnej grze Fortnite. Firma NVIDIA, która zapowiedziała dodanie tych opcji na pokazie kart graficznych GeForce RTX 3000, poinformowała, że Epic Games udostępni stosowną aktualizację gry w dniu premiery GeForce RTX 3080, która ma przynieść wraz z innymi układami opartymi na architekturze Ampere duży wzrost wydajności w grach z włączonymi ray tracingiem względem obecnej generacji Turing. O tym, jak szybkie okaże...
STALKER 2 będzie obsługiwać ray tracing na PC i Xbox Series X

W miniony czwartek, tj. 23 lipca, podczas konferencji Xbox Games Showcase zaprezentowano pierwszy zwiastun z zapowiedzianego oficjalnie w maju 2018 roku STALKER-a 2. Trwający niespełna dwie minuty trailer prezentuje sceny wyrenderowane na silniku gry. Nie oznacza to, że gra tak będzie wyglądać w rzeczywistości, ale jest to cel, jaki sobie twórcy wyznaczyli i do jakiego chcą dążyć. Jako że gra nie powstaje z myślą o Xboksie One i PlayStation 4, tylko zmierza wyłącznie na PC i Xboksa Series X, jakość...
Marvel's Avengers - szczegóły techniczne wersji dla PlayStation 5

Kilka dni temu odbył się pokaz gry Marvel's Avengers, nad którym pracuje obecnie studio Crystal Dynamics oraz Square Enix. Tytuł na licencji Marvela zadebiutuje na PC, Xbox One oraz PlayStation 4 we wrześniu. Podczas prezentacji potwierdzono, że w późniejszym czasie pojawią się także dedykowane wersje dla PlayStation 5 oraz Xbox Series X. Wówczas jednak nie doprecyzowano czego powinniśmy oczekiwać po nowej generacji konsol. W przypadku urządzenia japońskiej firmy poznaliśmy garść szczegółów - nie...
Cyberpunk 2077 z obsługą Ray Tracingu i DLSS 2.0 na premierę

Dzisiaj odbył się pierwszy pokaz Cyberpunka 2077 w ramach cyklu Night City Wire. Zaprezentowano efektowny zwiastun świata gry oraz nowy materiał z rozgrywki prezentujący jedną z mini-gierek dostępnych w tytule. Niedługo później pierwsze media opublikowały swoje pierwsze wrażenia z gry (spokojnie, nasze wrażenia także się pojawią!), a teraz oliwy do ognia dolała NVIDIA, która opublikowała szczegółowe informacje na temat implementacji Ray Tracingu oraz DLSS 2.0 do Cyberpunka 2077. Tak, oprócz techniki...
NVIDIA GeForce RTX 3080 z wysokim TDP i nietypowym PCB?

Wszystko wskazuje na to, że nadchodząca generacja kart graficznych GeForce RTX 3000 może być naprawdę rewolucyjna. Nie chodzi tutaj tylko o wyższą wydajność, ale sam projekt układu - jak widzieliśmy na dotychczasowych przeciekach, producent ma zamiar zastosować nietypowy projekt chłodzenia wykorzystujący wentylatory znajdujące się po przeciwnych stronach karty. Jak się jednak teraz okazuje, rozwiązanie to nie jest tylko wynikiem zwykłej fantazji inżynierów NVIDII. Jak donosi serwis Coreteks, nowe...
Khronos Group prezentuje zestaw rozszerzeń Vulkan Ray Tracing

Śledzenie promieni to technika renderowania, która realistycznie symuluje sposób w jaki promienie światła przecinają się i wchodzą w interakcje z geometrią sceny, materiałami i źródłami światła. Technologia ta jest szeroko stosowana do renderowania filmów, ale od niedawna wykorzystuje się ją również w aplikacjach i grach wideo. Większość osób o technologii śledzenia promieni pierwszy raz usłyszało przy okazji premiery kart graficznych GeForce RTX 2000, które oferują jej sprzętową obsługę....
Bright Memory: Infinite RTX - Test wydajności ray tracing i DLSS

Tematy dotyczące ray tracingu i DLSS wzbudzają niemałe zainteresowanie, dlatego postanowiłem zaserwować Wam kolejną porcję testów wydajności skupionych na powyższym zagadnieniu, jednak tym razem z orientalnym posmakiem. Bright Memory to chińska produkcja raczej nieznana szerokiemu odbiorcy, zwłaszcza że ciągle pozostaje w kategorii Early Access na Steamie, aczkolwiek posiadająca implementacje obydwu technologii promowanych przez NVIDIA. Poza tym, wykorzystuje do generowania grafiki Unreal Engine 4, demonstrując...
Gry komputerowe z ray tracing i DLSS - dostępne i nadchodzące

NVIDIA wprowadzając rodzinę kart graficznych GeForce RTX 2000 postanowiła rozpocząć nowy rozdział w ewolucji gier komputerowych, wyposażając swoje urządzenia w specjalne jednostki odpowiadające za śledzenie promieni i zaawansowane obliczenia wykorzystujące sieci neuronowe. Pomysł bezsprzecznie ciekawy, jednak rewolucje w świecie technologii wymagają czasu potrzebnego do implementacji. Tutaj sytuacja wygląda(ła) podobnie - szumnie zapowiadany ray tracing i DLSS jeszcze niedawno były dostępne w zaledwie...
DirectX 12 oficjalnie trafi do Windows 7. Będzie obsługa ray-tracingu

Windows 7 to przez jednych niemal zapomniany już system (choć wciąż dobrze wspominany), przez drugich zaś wciąż wykorzystywany. Sytuacja ta z pewnością ulegnie zmianie już w najbliższym czasie, jako że Siódemka w styczniu 2020 straci oficjalne wsparcie. Mimo to, na kilka miesięcy przed tym wydarzeniem, użytkownicy wspomnianego systemu otrzymują od Microsoftu prezent - w systemie pojawi się mianowicie DirectX 12, ale co chyba ważniejsze - obsługa ray tracingu. Dla niektórych osób, taka decyzja może...
Reshade - Quake 3, FEAR, GTA V i Carmageddon z path tracingiem

Na YouTubie, a dokładniej na kanale EiermannTelevision, pojawiło się kilka filmików przedstawiających wiele starszych (ale nie tylko) gier, które wzbogacono efektami ray tracing (a właściwie to path tracing). Technika ta zadebiutowała w tytułach Quake 3, Carmageddon, Grand Theft Auto 5, Grand Theft Auto 4, Half Life, F.E.A.R. oraz Star Wars Jedi Outcast, za sprawą ostatniej wersji oprogramowania Reshade. Wspomniany mod, tworzony przez Pascala Glichera, jest właśnie w fazie alfa i nie ma też co spodziewać...
Quake II z obsługą Ray Tracingu będzie dostępny jako open source

Pewne rzeczy są wieczne. Jak na przykład miłość do Quake II. W moim przypadku to jedna z najlepszych i najważniejszych gier. Nic dziwnego, że podobnie jak miliony graczy na całym świecie, byłem pełen podziwu dla odświeżonego wyglądu starej gry wspartej przez najnowsze technologie wizualne. Przyznam szczerze, że przez chwilę, na początku, odebrałem to jako żart. Do póki nie zobaczyłem efektu. A ten jest niesamowity. W trakcie GTC 2019 NVIDIA zaprezentowała zaktualizowaną wersję Quake II ze zmodernizowaną...
Ray Tracing w Quake II - klasyka strzelanin w nowej odsłonie

Kupiliście kartę graficzną NVIDII z serii 20xx i szukacie tytułu, który płynnie obsłuży ray tracing? Oto on... A właściwie to nowa jego wersja. Światło dzienne ujrzał bowiem QUAKE II PATHTRACED (lub inaczej zwane Q2VKPT), czyli kultowa gra, która czasy młodości ma już dwie dekady za sobą, a dziś została wzbogacona o obsługę śledzenia promieni w czasie rzeczywistym. Osoby, które zgrzytały zębami z rozczarowania nad tym, jak technologia ta działa wespół z najnowszymi grami AAA, być może...
AMD Ryzen 9 7950X3D vs Intel Core i9-13900K - Test wydajności najszybszych procesorów. Kto wygra pojedynek tytanów?
AMD Radeon RX 7900 XT kosztuje już niemal tyle samo co GeForce RTX 4070 Ti. Obniżki mogą zachęcić graczy do zakupu
AMD Ryzen 7 7800X3D ma być zauważalnie wydajniejszy od Intel Core i9-13900K w rozdzielczości Full HD
Dziesięć najlepiej sprzedających się smartfonów w 2022 roku. Jakie modele zajęły najwięcej miejsc w zestawieniu?
Raja Koduri z końcem miesiąca odejdzie z firmy Intel - informację potwierdził Pat Gelsinger