NVIDIA DLSS - technika dostępna dla gier zgodnych z DirectX 11 i DirectX 12 w systemie Linux z pomocą narzędzia Proton od Valve
W ciągu ostatnich kilku miesięcy mogliśmy zaobserwować wzmożoną aktywność NVIDII w temacie promowania oraz rozpowszechniania techniki DLSS, która stała się jedną z ważniejszych aspektów, charakteryzujących karty graficzne GeForce RTX. DLSS został znacząco usprawniony, a niedawno otrzymaliśmy wersję 2.3, która stara się w bardziej zauważalny sposób redukować efekty smużenia. Ponadto sama implementacja stała się łatwiejsza, jako że dedykowane wtyczki zostały przygotowane zarówno dla silnika Unreal Engine 5, jak również najnowszej wersji Unity. Teraz DLSS będzie mógł być oferowany także w systemie operacyjnym Linux. Wszystko dzięki Protonowi od Valve, który otrzymał oficjalne wsparcie dla techniki NVIDII.
Valve Proton, umożliwiający uruchomienie gier ze środowiska Microsoft Windows na Linuksie, od teraz wspiera technikę NVIDIA DLSS dla gier zgodnych z bibliotekami DirectX 11 oraz DirectX 12.
NVIDIA DLSS 2.3 oficjalnie zaprezentowane. Wprowadzono też nową wersję techniki Image Scaling oraz narzędzie NVIDIA ICAT
Nie wszyscy korzystają z systemu operacyjnego Microsoft Windows, zamiast tego wolą użytkować Linuksa. Dzięki narzędziu Proton od Valve, istnieje z kolei możliwość uruchamiania zgodnych gier, które domyślnie działają z wykorzystaniem bibliotek DirectX od Microsoftu. Najnowsza wersja oprogramowania Proton otrzymała teraz wsparcie dla techniki NVIDIA DLSS w zgodnych grach, opartych na bibliotekach DirectX 11 oraz DirectX 12. Oczywiście nadal potrzebna będzie karta graficzna NVIDIA GeForce RTX z rdzeniami Tensor, które są wymagane do obsługi DLSS. To właśnie z tego powodu technika nie zawita do nadchodzącej konsoli Steam Deck, mimo że on także oparty jest na oprogramowaniu Proton (Steam Deck będzie wspierał natomiast AMD FSR).
NVIDIA DLSS, AMD FSR oraz Intel XeSS - Trzy różne podejścia do supersamplingu. Które będzie najlepsze?
Coraz większe rozpowszechnianie techniki NVIDIA DLSS nie jest także w żadnym wypadku zaskakujące, biorąc pod uwagę ostatnie ruchy AMD oraz Intela. Technika AMD FSR jest bardzo łatwa w implementacji, a w dodatku jest zgodna z wieloma kartami graficznymi (także konkurencji) oraz zintegrowanymi układami graficznymi od AMD. Liczba gier wspierających FSR także rośnie i z pewnością w najbliższym czasie otrzymamy szereg tytułów obsługujących AMD FidelityFX Super Resolution. Intel także przygotował swoje rozwiązanie - XeSS - które ma działać na podobnej zasadzie co DLSS, ale jednocześnie nie będzie zamknięte wyłącznie na karty Intel ARC. W tej sytuacji NVIDII nie pozostaje nic innego jak bardzo mocne promowanie DLSS.
Powiązane publikacje

Nowe sterowniki do kart graficznych Intel Arc Battlemage poprawiają płynność w wielu popularnych grach komputerowych
7
ASUS ROG Astral GeForce RTX 5080 DOOM Edition to limitowana karta graficzna dla fanów gry DOOM: The Dark Ages
39
NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti - Podkręcono pamięć karty graficznej. Kości GDDR7 od SK hynix osiągnęły 34 Gb/s
188
ASUS GeForce RTX 5000 ROG Astral - karty graficzne Blackwell, które posiadają akcelerometr i żyroskop
90