github
- 1
- 2
- następna ›
Tydzień zmian w Anthropic to Claude dla naukowców, kodowanie w chmurze i najszybszy wzrost przychodów w historii firmy
Ostatni tydzień to absolutna ofensywa firmy Anthropic. Firma wypuściła nowy model Haiku, udostępniła Claude Code bezpośrednio w przeglądarce, a do tego uruchomiła dedykowane potężne rozwiązanie dla naukowców i sektora farmaceutycznego. Wszystko to dzieje się w momencie, gdy CEO Dario Amodei ujawnił, że Anthropic jest najszybciej rosnącą firmą software w historii. Takiego tempa wzrostu świat technologii jeszcze nie widział.
GitHub migruje do Azure w ramach głębszej integracji z Microsoft po zmianie kierownictwa i problemach skalowania AI
Microsoft przeprowadza największą reorganizację GitHub od momentu przejęcia platformy w 2018 roku. Po niespodziewanej rezygnacji wieloletniego CEO i problemach z pojemnością serwerów firma z Redmond podejmuje radykalne kroki. Platforma dla deweloperów staje przed koniecznością porzucenia własnej infrastruktury na rzecz rozwiązań chmurowych. Zmiany te mogą mieć daleko idące konsekwencje dla milionów programistów na całym świecie.
Google Jules to autonomiczny agent AI korzystający z Gemini 2.5 Pro. Samodzielnie pisze, testuje i wdraża kod
AI coraz śmielej wkracza w obszary zarezerwowane dotąd dla wysoko wykwalifikowanych specjalistów. Google prezentuje projekt, który może namieszać w branży IT. Nie jest to już tylko asystent podpowiadający kolejne linijki kodu, ale w pełni autonomiczny agent zdolny do samodzielnej pracy nad oprogramowaniem. To krok dalej w porównaniu do znanych już narzędzi, otwierający zupełnie nowe możliwości w zakresie automatyzacji procesów deweloperskich.
OpenAI GPT-5-Codex. Specjalistyczny model do autonomicznego kodowania z dynamicznym czasem myślenia i integracją GitHub
Jednym z ciekawszych kierunków rozwoju sztucznej inteligencji jest automatyzacja tworzenia oprogramowania. Narzędzia wykorzystujące zaawansowane modele językowe potrafią już nie tylko sugerować fragmenty kodu, ale także tworzyć całe funkcje na podstawie opisu w języku naturalnym. Rozwój tej technologii znacząco przyspiesza, a kolejne generacje modeli otwierają przed deweloperami zupełnie nowe możliwości w codziennej pracy.
Nova Launcher traci ostatniego dewelopera. Popularny launcher na Androida przestaje być rozwijany
Smartfony z Androidem zazwyczaj przychodzą do użytkowników z autorską nakładką na system od danego producenta, w skład której wchodzi tzw. launcher. To właśnie on odpowiada za wygląd pulpitu, menu z aplikacjami oraz ikon. Nierzadko jednak ten fabryczny ma dość ograniczoną funkcjonalność. Z pomocą przychodzą tutaj zewnętrzne launchery o większych możliwościach, z których popularniejszym do tej pory był Nova Launcher. Jego historia właśnie zaczęła się kończyć.
Microsoft 6502 BASIC stał się otwartoźródłowy. Firma udostępniła cały kod na platformie GitHub
Cofnijmy się na chwilę do lat 70. XX wieku, a dokładniej do roku 1975, kiedy to Bill Gates i Paul Allen stworzyli interpreter języka BASIC, który w tamtym czasie był przeznaczony dla procesora Intel 8080. Z czasem stał się on dostępny także dla innych 8-bitowych procesorów, a jednym z nich był MOS 6502, z którego korzystały takie urządzenia, jak Apple II, Atari 2600, czy też Nintendo Entertainment System (NES). Cały kod interpretera (i nie tylko) dla ostatniego CPU stał się publicznie dostępny.
Kod źródłowy AMD FSR 4 miał zostać udostępniony w formie Open-source, jednak publikacja plików okazała się pomyłką
W ostatnim czasie na GitHubie opublikowano pakiet AMD FidelityFX SDK 2.0, w skład którego wchodziły nie tylko pliki dla zaktualizowanej wersji FSR 3.1 o numeracji FSR 3.1.5, ale również kod źródłowy dla najnowszej wersji FSR 4, jako jedynej działającej na bazie uczenia maszynowego oraz instrukcji FP8. Wypuszczenie kodu źródłowego dla FSR 4 było zaskakującym ruchem, jednak teraz okazuje się, że była to pomyłka ze strony AMD, co zostało potwierdzone w oświadczeniu firmy.
Hakerski atak na repozytoria Toptal w serwisie GitHub umożliwia dystrybucję malware przez Node Package Manager
Liczba cyberataków na projekty open source i narzędzia programistyczne stale rośnie. Coraz częściej celem są także renomowane firmy, a skutki takich incydentów mogą być poważne. Jedno z ostatnich wydarzeń pokazuje, że nawet dobrze znane organizacje muszą szczególnie dbać o zabezpieczenia swoich repozytoriów i kont. W newsie omawiamy przypadek, który jest ostrzeżeniem dla całej branży tworzenia oprogramowania.
Cyberprzestępcy używają fałszywych kont GitHub do hostowania złośliwego oprogramowania Amadey i steganografii do phishingu
Eksperci Cisco Talos odkryli wyrafinowaną operację cyberprzestępczą wykorzystującą popularne repozytorium kodu GitHub jako platformę dystrybucji złośliwego oprogramowania. Kampania typu Malware-as-a-Service łączy wykorzystanie loaderów z botnetu w atakach przeciwko ukraińskim instytucjom. Operacja stanowi przykład ewolucji taktyk cyberprzestępców, którzy coraz częściej korzystają z zaufanych platform technologicznych do omijania systemów bezpieczeństwa.
Microsoft zaskoczył fanów retro. Edytor MS-DOS wraca po latach jako aplikacja wieloplatformowa
Świat technologii bywa pełen niespodzianek, a jedną z ciekawszych sprawił Microsoft, przywracając do życia narzędzie, które w latach 90. niemal codziennie używało się w systemie MS-DOS. Chodzi o edytor tekstowy, który po ponad 30 latach otrzymał nowe wcielenie. Tym razem jednak nie ogranicza się tylko do Windows. Nowa wersja działa także na platformach, które kiedyś były nie do pomyślenia w kontekście produktów Microsoft. Kod źródłowy jest dostępny dla wszystkich.
Po 10 latach Windows Subsystem for Linux stał się open source. Microsoft publikuje kod na GitHub
Na Build 2025 Microsoft otwiera nowe horyzonty dla programistów, łącząc światy Windows i Linuksa w innowacyjny sposób. Najnowszy krok firmy to szansa na współpracę społeczności w rozwijaniu istotnego narzędzia dla deweloperów. Czy to początek nowej ery w pracy z hybrydowymi środowiskami? Przybliżamy znaczenie tej zmiany i zachęcamy do refleksji nad tym, jak otwartość może wpłynąć na przyszłość tworzenia oprogramowania.
OpenAI Codex umożliwia kodowane bez wysiłku dzięki AI. Czy to koniec tradycyjnego programowania w branży IT?
OpenAI Codex to AI, które pisze kod, debuguje i testuje, zintegrowane z ChatGPT i GitHub. Działa w chmurze, automatyzując rutynowe zadania deweloperów. Czy to przyszłość tworzenia oprogramowania, czy wyzwanie dla programistów? Jak Codex zmienia branżę, jakie możliwości oferuje i jakie pytania stawia o roli człowieka w kodowaniu. Dowiedz się, jak ta technologia może wpłynąć na Twoją pracę i jakie umiejętności będą istotne w erze AI.
Pakiet NVIDIA PhysX i biblioteka Flow stały się w pełni otwarto-źródłowe. Posunięcie firmy otwiera nowe możliwości
Zaawansowane gry wideo składają się nie tylko z fabuły i warstwy wizualnej, ale również z rozwiązań, które mają za zadanie symulować fizykę różnych elementów z cyfrowego świata. W przypadku tego ostatniego mowa np. o cieczach, ubraniach, czy też oddziaływaniu jednych rzeczy na inne. W takich zastosowaniach popularnym pakietem swego czasu był PhysX od firmy NVIDIA. Nie tak dawno stało się on w pełni otwarto-źródłowy - razem z biblioteką Flow.
Google prezentuje Gemini Code Assist. Pomoc w programowaniu dla każdego dostępna niemalże za darmo
W trakcie rozwoju tzw. sztucznej inteligencji możemy zauważyć okresy, w których wdrażane są nowe rozwiązania do usług z tego segmentu. I tak od pewnego czasu możemy liczyć na dłużej myślące duże modele językowe (LLM), a teraz twórcy zdają się bardziej skupiać na zwiększaniu funkcjonalności w zakresie programowania. Wskazuje na to wydanie narzędzia Claude Code od Anthropic, które opiera się na modelu Claude 3.7 Sonnet i wprowadzenie Gemini Code Assist od Google.
Nintendo na tropie szajki piratów z Reddita (i nie tylko), którzy rozpowszechniali kopie gier z Nintendo Switch
Firma Nintendo znana jest ze swojego bardzo twardego stanowiska w sprawie emulacji gier, które stworzyła. Równie zaciekle walczy ona z osobami, które odpowiadają za rozprowadzanie nielegalnych kopii wspomnianych produkcji, a także oprogramowania, które może jakkolwiek wspomagać piractwo. Szczególnie uwidoczniło się to w ostatnim okresie, gdzie Nintendo zakończyło życie kilku emulatorów gier z Nintendo Switch. Teraz firma podejmuje poważniejsze działania.
Aplikacja ChatGPT nareszcie trafia do systemu Windows. Jednak początkowo nie wszyscy z niej skorzystają
Najpopularniejszy chatbot na świecie, czyli ChatGPT, jest nieustannie rozwijany przez OpenAI - uwidacznia się to nie tylko w bardziej zaawansowanych dużych modelach językowych (LLM), które leżą u jego podstaw, ale również w dostępie do usługi na popularnych systemach operacyjnych. Pod koniec czerwca 2024 roku wszyscy użytkownicy tego rozwiązania mogli skorzystać z aplikacji na macOS, a już teraz zostaje ona wprowadzona na system Windows - choć nie dla wszystkich.
Nintendo dalej walczy z pozostałościami po Yuzu. Ponad 8000 klonów emulatora Nintendo Switch znika z GitHuba
Doczekaliśmy się kolejnej aktualizacji w sprawie walki Nintendo z emulatorem gier z konsoli Nintendo Switch o nazwie Yuzu. Mimo że oficjalnie przestał on istnieć z dniem zawarcia ugody pomiędzy jego twórcą (Tropic Haze) a Big N, to kopie Yuzu nadal występowały pod różnymi postaciami w internecie. Jednak firma nie miała zamiaru składać broni (co było do przewidzenia), więc nie tak dawno pozbawiła cyfrowego życia ponad 8,5 tys. klonów omawianego emulatora.
ReBarUEFI - darmowa modyfikacja pozwala uruchomić Resizable BAR lub Smart Access Memory na starszych PC
Funkcje ReBar i Smart Access Memory są obecne w świecie sprzętu komputerowego od pewnego czasu, przynosząc użytkownikom wymierne korzyści. W czasach ich wprowadzania producenci jednak ograniczyli wsparcie dla tych funkcji do najnowszych kart graficznych i procesorów. Jednakże niedawno spopularyzowana, darmowa modyfikacja ReBarUEFI obchodzi te ograniczenia i umożliwia korzystanie z tych funkcji nawet na starszych PC.
RPCSX - powstaje emulator konsoli Sony PlayStation 4. Gry na wyłączność coraz bliżej dla pecetowych graczy?
Jak być może się orientujecie, na rynku od 2011 roku funkcjonuje emulator gier z konsoli Sony PlayStation 3 o nazwie RPCS3. Po ponad dekadzie rozwoju (dokładniej pod koniec 2022 roku) oprogramowanie było w stanie uruchomić każdą komercyjnie wydaną grę na tę platformę. Warto wspomnieć, że cały projekt jest darmowy i gotowy do pobrania na wiele różnych systemów operacyjnych. Przyszedł więc czas na jego sukcesora, który uruchomi tytuły z następnej generacji.
Sztuczna inteligencja używana do tłumaczenia akadyjskiego pisma klinowego. Jak sobie radzi z tym zadaniem?
ChatGPT oraz inne narzędzia oparte o modele językowe sztucznej inteligencji są z nami obecne już tak długo, że z pewnością zaczynamy się już do nich przyzwyczajać. Pomimo wielu obaw i zagrożeń, które mogą wynikać z dynamicznego rozwoju tej dziedziny technologicznej, niewątpliwie otrzymujemy również szeroki wachlarz możliwości. Jedną z nich zaprezentowali pewni badacze, którzy wykorzystują sztuczną inteligencję do tłumaczenia starożytnych tabliczek z pismem klinowym.
Dolphin Emulator znika ze Steama tuż przed swoją premierą. Wszystkiemu jak zwykle winne... Nintendo
Raczej nikomu nie trzeba przedstawiać kwestii, w jaki sposób Nintendo rozprawia się z wszelkiego typu emulatorami gier z ich konsol. Od zawsze Big N podejmował kroki mające przeciwdziałać uruchamianiu swoich produkcji na innych sprzętach. W ostatnich dniach mogliśmy usłyszeć o wielu takich sprawach. Kolejna właśnie się rozpoczęła, albowiem emulator gier z konsol Nintendo: GameCube oraz Wii - Dolphin - zniknął z platformy Steam, tuż przed swoim debiutem.
TOP 10 Najciekawszych projektów z serwisu GitHub. Wśród nich freeCodeCamp, Godot, Auto-GPT oraz inne
Serwis internetowy Github od wielu lat jest ogromną kopalnią projektów programistycznych. Jednak to, co go wyróżnia najbardziej, to jego otwarto-źródłowość (Open Source). Mamy dostęp do pełnego kodu niemal każdego z udostępnionych tam projektów. To właśnie w tym miejscu możemy znaleźć pełną gamę wszelkich emulatorów, programów oraz wielu rozwiązań, których nie znajdziemy nigdzie indziej. Serwis jest na tyle popularny, że w 2019 roku mógł się pochwalić więcej niż 100 mln repozytoriów,...
RTX Remix już teraz daje drugie życie dla starszych gier. Efekty potrafią być doprawdy imponujące
RTX Remix jest oprogramowaniem pozwalającym na modyfikację gier w celu zaimplementowania w nich technologii Ray Tracing oraz DLSS. Dostępnych mamy sporo opcji na upiększanie warstwy wizualnej, a także w łatwy sposób jesteśmy w stanie przechwycić zasoby z różnych tytułów. NVIDIA udostępniła narzędzie publicznie raptem 11 dni temu, a już możemy zobaczyć wiele projektów robiących z niego dobry użytek. Wyraźnie widać, że starsze gry otrzymają niebawem drugą młodość.
Crysis VR - pierwsza odsłona otrzymała mod, który dodaje obsługę gogli wirtualnej rzeczywistości
Pierwsza część jednej z najbardziej wymagających gier swoich czasów doczekała się właśnie swojej pełnoprawnej odsłony w świecie wirtualnej rzeczywistości. Jak można się jednak domyślić, nie stało się to poprzez oficjalny kanał producenta. Za wszystkim stoi zdolny modder Holger Frydrych. Ten sam, który umożliwił zaledwie "chwilę temu" zagranie w VR w drugi epizod Half Life'a 2. Mimo że jego mod jest dopiero w fazie alpha, to już na tym etapie gra jest całkiem grywalna.
Twitter w opałach i śledztwo Elona Muska. Elementy kodu źródłowego portalu były dostępne miesiącami na GitHubie
Portal społecznościowy Twitter w ostatnim czasie mierzy się z prawdziwą falą kłopotów. Trudno zliczyć kolejne afery związane z samą witryną lub jej obecnym zarządcą, Elonem Muskiem. W ostatnich dniach wyciekła informacja dotycząca aktualnej wartości Twittera, która to sięga około 20 miliardów dolarów - blisko połowy kwoty, za którą został nie tak dawno temu zakupiony. Co tym razem wydarzyło się w firmie znanej z ćwierkającego ptaka w logo?
YouTube jako nieskończony magazyn na dane? Jest na to sposób, choć to bardziej tylko sztuka dla sztuki
Czasy, kiedy mieliśmy magazyn danych w chmurze o odpowiedniej pojemności, a w dodatku bez opłat minęły bezpowrotnie. Niegdyś zadowalające 15 GB, dziś z trudem wystarcza na dłuższy czas. Oczywiście mamy dość dużo alternatywnych rozwiązań tego problemu. Jednym z nich podzielił się użytkownik GitHuba (a jakżeby inaczej). Okazuje się, że można wykorzystać YouTube jako magazyn na pliki i to w zupełności za darmo. Niestety, jest kilka haczyków.
AMD FSR 2 w wersji 2.2 został udostępniony w formie kodu źródłowego, tym samym twórcy otrzymali dostęp do nowego API
Wszystko wskazuje na to, że techniki upscalingu obrazu zostaną z nami na bardzo długi czas. NVIDIA ma swoje DLSS, AMD rozwija FSR 2 (choć nadciąga również trzecia wersja), z kolei Intel wprowadził technikę XeSS. O ile NVIDIA trzyma swoje rozwiązanie jako mocno zamknięte (nawet poszczególne wersje nie są obsługiwane przez karty GeForce RTX, co dobitnie pokazał DLSS 3), tak AMD oraz Intel podchodzą inaczej do tematu. Tym razem skupimy się na AMD FSR 2.2, który w pierwszych grach pojawił się w grudniu...
Luwu Intelligence prezentuje robota-psa bazującego na otwartym oprogramowaniu. Moduły kodu będziemy mogli napisać sami
Luwu ogłasza pierwszego na świecie czworonożnego robota sterowanego za pośrednictwem Raspberry Pi. XGO 2, bo tak nazywa się produkt, będziemy mogli zaprogramować samodzielnie w Pythonie lub za pośrednictwem dedykowanego forku Blockly (bibliotece JavaSciptu). Firma, jako organizacja STEM, skupia się przede wszystkim na aspektach edukacyjnych, a projekt można zasilić na Kickstarterze.
Uwielbiana przez graczy Zelda: A Link to the Past stała się właśnie grywalna na Nintendo Switch oraz PC
W serwisie GitHub od zawsze można znaleźć sporo ciekawych projektów. Nie inaczej jest tym razem. Dzięki inżynierii wstecznej będziemy mogli zagrać w dokładną kopię Zeldy 3 - uznanej przez spore grono osób za grę wszechczasów. Uruchomimy ją nie tylko na komputerach z systemem Windows, Mac OS i Linux, ale także na Nintendo Switch. Z pewnością warto lepiej przyjrzeć się całemu projektowi, z uwagi na jego złożoność i dodane funkcje.
Odblokowanie ukrytych funkcji w rewolucyjnym aparacie LYTRO, o którym wszyscy już zapomnieli
W 2012 roku cały internetowy świat był dosłownie zapełniony wiadomościami o Lytro: aparacie, który miał zrewolucjonizować fotografię, dzięki swojemu innowacyjnemu wykonaniu. W przeciwieństwie do istniejących już aparatów potrafił on zrobić zdjęcie, w którym ostrość mogliśmy zmienić już po jego wykonaniu. Dlaczego jednak produkt nie odniósł spektakularnego sukcesu? I czemu temat znów stał się aktualny?
Sieć neuronowa oparta o DeepMind tworzy pismo zupełnie jak człowiek. Rezultat można pobrać i zapisać do pliku
Darmowa aplikacja webowa, Calligrapher.ai, pozwala na symulację pisma odręcznego - wszystko dzięki sieci neuronowej podpiętej do strony przy pomocy JavaScriptu. Użytkownicy otrzymali możliwość regulacji szybkości prowadzenia wirtualnej ręki, czytelności i grubości kreski. Wystarczy wprowadzić słowo lub zdanie, a algorytm wyrenderuje obraz w wybranym stylu. Tak dynamicznie wygenerowany wynik można pobrać i zapisać w wektorowym SVG.
Sztuczna inteligencja od OpenAI oficjalnie w rękach Microsoftu. Co na to Google?
Jednym z podstawowych sposobów na rozwój wśród gigantów branży technologicznej jest wykupywanie mniejszych, obiecujących firm lub czujny nadzór połączony z inwestowaniem. W ten sposób w ostatnich latach doszło do setki przejęć mniejszych lub większych przedsięwzięć związanych z uczeniem maszynowym i sztuczną inteligencją. Nie wszystkie decyzje były trafne z punktu widzenia naukowego czy biznesowego, jednak niektóre okazały się strzałem w dziesiątkę.
Stable Diffusion - twórcy modelu text-to-image przed sądem. Powód? SI ćwiczyło się na dziełach sztuki
Sztuczna inteligencja - podobnie jak naturalna - do rozwoju potrzebuje intensywnie stymulującego środowiska. Na drodze mogą jednak stanąć prawa autorskie oraz artyści, którzy czują się pokrzywdzeni przez kreatywne naśladownictwo modelu Stable Diffusion. Z jednej strony można to interpretować jako walkę o etyczne AI. Z drugiej - jako wątłą próbę powstrzymania nieuniknionego postępu. Rozstrzygnięcia sporu na razie podejmie się amerykański sąd.
AMD FSR 2.0 jest od teraz dostępny w formie open source. Dostęp do narzędzi techniki powinien być teraz jeszcze łatwiejszy
Kilka tygodni temu zadebiutowała technika AMD FSR 2.0 (FidelityFX Super Resolution 2.0), która znacząco zmienia formę rekonstrukcji obrazu, wykorzystując w tym celu m.in. temportal upscaling oraz zaawansowany algorytm antyaliasingu. Dzięki zmianom, FSR 2.0 prezentuje zdecydowanie lepszą jakość obrazu w porównaniu do pierwszej generacji. Po roku od premiery FSR 1.0, AMD poinformowało przejściu FSR 2.0 w pełni na model open source.
DLSS Swapper – narzędzie do pobierania i zarządzania aktualizacjami bibliotek NVIDIA DLSS w dowolnej grze
DLSS jest - najprościej rzecz ujmując - skalowaniem obrazu (upscaling) wykorzystującym do odtwarzania trójwymiarowej sceny sprzętowe jednostki Tensor, będące składową bloków SM napędzających karty graficzne z rodziny GeForce RTX. Wyspecjalizowane rdzenie zaprzęgnięto do głębokiego uczenia (stąd właśnie Deep Learning w nazwie DLSS), początkowo wymagając osobnego szkolenia dla każdej obsługiwanej gry komputerowej. Takie rozwiązanie okazało się jednak niezbyt efektywne, a jakość reprodukowanego...
GTA San Andreas z ray tracingiem. Wkrótce także w GTA VC i GTA III
Technika śledzenia promieni w czasie rzeczywistym pomału opanowuje gaming. Mimo iż ray tracing do działania potrzebuje bezsprzecznie wyśrubowanego sprzętu, i wykorzystuje równie bezsprzecznie sporo zasobów, to dobrze zaimplementowany przynosi sporo graficznego dobrodziejstwa w produkcjach AAA. Ostatecznie technika ta rozpełznie się także na mniejsze produkcje, a modderzy wykorzystują ją już dziś nawet do leciwych już tytułów. Takim też sposobem pojawiła się szansa ogrania produkcji GTA San Andreas...
- 1
- 2
- następna ›



























AMD potwierdza: karty graficzne Radeon RX 5000 i RX 6000 nie otrzymają już nowych funkcji i optymalizacji gier
Test Battlefield 6 - Analiza jakości obrazu, wydajności DLSS 4 oraz wpływu Multi Frame Generation na opóźnienia systemowe
TOP 10 gier, które zyskały po latach. Początkowo były unikane przez graczy, dziś uważane są za klasyki
Test wydajności Battlefield 6 - Wymagania sprzętowe nie zabijają, ale graficznie również bez fajerwerków
Pudełko, sprzęt i dokumentacja - czy potrzeba czegoś więcej? Sony i Apple pokazują, że nie. W ślad za ładowarkami mogą iść przewody...