github
Aplikacja ChatGPT nareszcie trafia do systemu Windows. Jednak początkowo nie wszyscy z niej skorzystają
Najpopularniejszy chatbot na świecie, czyli ChatGPT, jest nieustannie rozwijany przez OpenAI - uwidacznia się to nie tylko w bardziej zaawansowanych dużych modelach językowych (LLM), które leżą u jego podstaw, ale również w dostępie do usługi na popularnych systemach operacyjnych. Pod koniec czerwca 2024 roku wszyscy użytkownicy tego rozwiązania mogli skorzystać z aplikacji na macOS, a już teraz zostaje ona wprowadzona na system Windows - choć nie dla wszystkich.
Nintendo dalej walczy z pozostałościami po Yuzu. Ponad 8000 klonów emulatora Nintendo Switch znika z GitHuba
Doczekaliśmy się kolejnej aktualizacji w sprawie walki Nintendo z emulatorem gier z konsoli Nintendo Switch o nazwie Yuzu. Mimo że oficjalnie przestał on istnieć z dniem zawarcia ugody pomiędzy jego twórcą (Tropic Haze) a Big N, to kopie Yuzu nadal występowały pod różnymi postaciami w internecie. Jednak firma nie miała zamiaru składać broni (co było do przewidzenia), więc nie tak dawno pozbawiła cyfrowego życia ponad 8,5 tys. klonów omawianego emulatora.
ReBarUEFI - darmowa modyfikacja pozwala uruchomić Resizable BAR lub Smart Access Memory na starszych PC
Funkcje ReBar i Smart Access Memory są obecne w świecie sprzętu komputerowego od pewnego czasu, przynosząc użytkownikom wymierne korzyści. W czasach ich wprowadzania producenci jednak ograniczyli wsparcie dla tych funkcji do najnowszych kart graficznych i procesorów. Jednakże niedawno spopularyzowana, darmowa modyfikacja ReBarUEFI obchodzi te ograniczenia i umożliwia korzystanie z tych funkcji nawet na starszych PC.
RPCSX - powstaje emulator konsoli Sony PlayStation 4. Gry na wyłączność coraz bliżej dla pecetowych graczy?
Jak być może się orientujecie, na rynku od 2011 roku funkcjonuje emulator gier z konsoli Sony PlayStation 3 o nazwie RPCS3. Po ponad dekadzie rozwoju (dokładniej pod koniec 2022 roku) oprogramowanie było w stanie uruchomić każdą komercyjnie wydaną grę na tę platformę. Warto wspomnieć, że cały projekt jest darmowy i gotowy do pobrania na wiele różnych systemów operacyjnych. Przyszedł więc czas na jego sukcesora, który uruchomi tytuły z następnej generacji.
Sztuczna inteligencja używana do tłumaczenia akadyjskiego pisma klinowego. Jak sobie radzi z tym zadaniem?
ChatGPT oraz inne narzędzia oparte o modele językowe sztucznej inteligencji są z nami obecne już tak długo, że z pewnością zaczynamy się już do nich przyzwyczajać. Pomimo wielu obaw i zagrożeń, które mogą wynikać z dynamicznego rozwoju tej dziedziny technologicznej, niewątpliwie otrzymujemy również szeroki wachlarz możliwości. Jedną z nich zaprezentowali pewni badacze, którzy wykorzystują sztuczną inteligencję do tłumaczenia starożytnych tabliczek z pismem klinowym.
Dolphin Emulator znika ze Steama tuż przed swoją premierą. Wszystkiemu jak zwykle winne... Nintendo
Raczej nikomu nie trzeba przedstawiać kwestii, w jaki sposób Nintendo rozprawia się z wszelkiego typu emulatorami gier z ich konsol. Od zawsze Big N podejmował kroki mające przeciwdziałać uruchamianiu swoich produkcji na innych sprzętach. W ostatnich dniach mogliśmy usłyszeć o wielu takich sprawach. Kolejna właśnie się rozpoczęła, albowiem emulator gier z konsol Nintendo: GameCube oraz Wii - Dolphin - zniknął z platformy Steam, tuż przed swoim debiutem.
TOP 10 Najciekawszych projektów z serwisu GitHub. Wśród nich freeCodeCamp, Godot, Auto-GPT oraz inne
Serwis internetowy Github od wielu lat jest ogromną kopalnią projektów programistycznych. Jednak to, co go wyróżnia najbardziej, to jego otwarto-źródłowość (Open Source). Mamy dostęp do pełnego kodu niemal każdego z udostępnionych tam projektów. To właśnie w tym miejscu możemy znaleźć pełną gamę wszelkich emulatorów, programów oraz wielu rozwiązań, których nie znajdziemy nigdzie indziej. Serwis jest na tyle popularny, że w 2019 roku mógł się pochwalić więcej niż 100 mln repozytoriów,...
RTX Remix już teraz daje drugie życie dla starszych gier. Efekty potrafią być doprawdy imponujące
RTX Remix jest oprogramowaniem pozwalającym na modyfikację gier w celu zaimplementowania w nich technologii Ray Tracing oraz DLSS. Dostępnych mamy sporo opcji na upiększanie warstwy wizualnej, a także w łatwy sposób jesteśmy w stanie przechwycić zasoby z różnych tytułów. NVIDIA udostępniła narzędzie publicznie raptem 11 dni temu, a już możemy zobaczyć wiele projektów robiących z niego dobry użytek. Wyraźnie widać, że starsze gry otrzymają niebawem drugą młodość.
Crysis VR - pierwsza odsłona otrzymała mod, który dodaje obsługę gogli wirtualnej rzeczywistości
Pierwsza część jednej z najbardziej wymagających gier swoich czasów doczekała się właśnie swojej pełnoprawnej odsłony w świecie wirtualnej rzeczywistości. Jak można się jednak domyślić, nie stało się to poprzez oficjalny kanał producenta. Za wszystkim stoi zdolny modder Holger Frydrych. Ten sam, który umożliwił zaledwie "chwilę temu" zagranie w VR w drugi epizod Half Life'a 2. Mimo że jego mod jest dopiero w fazie alpha, to już na tym etapie gra jest całkiem grywalna.
Twitter w opałach i śledztwo Elona Muska. Elementy kodu źródłowego portalu były dostępne miesiącami na GitHubie
Portal społecznościowy Twitter w ostatnim czasie mierzy się z prawdziwą falą kłopotów. Trudno zliczyć kolejne afery związane z samą witryną lub jej obecnym zarządcą, Elonem Muskiem. W ostatnich dniach wyciekła informacja dotycząca aktualnej wartości Twittera, która to sięga około 20 miliardów dolarów - blisko połowy kwoty, za którą został nie tak dawno temu zakupiony. Co tym razem wydarzyło się w firmie znanej z ćwierkającego ptaka w logo?
YouTube jako nieskończony magazyn na dane? Jest na to sposób, choć to bardziej tylko sztuka dla sztuki
Czasy, kiedy mieliśmy magazyn danych w chmurze o odpowiedniej pojemności, a w dodatku bez opłat minęły bezpowrotnie. Niegdyś zadowalające 15 GB, dziś z trudem wystarcza na dłuższy czas. Oczywiście mamy dość dużo alternatywnych rozwiązań tego problemu. Jednym z nich podzielił się użytkownik GitHuba (a jakżeby inaczej). Okazuje się, że można wykorzystać YouTube jako magazyn na pliki i to w zupełności za darmo. Niestety, jest kilka haczyków.
AMD FSR 2 w wersji 2.2 został udostępniony w formie kodu źródłowego, tym samym twórcy otrzymali dostęp do nowego API
Wszystko wskazuje na to, że techniki upscalingu obrazu zostaną z nami na bardzo długi czas. NVIDIA ma swoje DLSS, AMD rozwija FSR 2 (choć nadciąga również trzecia wersja), z kolei Intel wprowadził technikę XeSS. O ile NVIDIA trzyma swoje rozwiązanie jako mocno zamknięte (nawet poszczególne wersje nie są obsługiwane przez karty GeForce RTX, co dobitnie pokazał DLSS 3), tak AMD oraz Intel podchodzą inaczej do tematu. Tym razem skupimy się na AMD FSR 2.2, który w pierwszych grach pojawił się w grudniu...
Luwu Intelligence prezentuje robota-psa bazującego na otwartym oprogramowaniu. Moduły kodu będziemy mogli napisać sami
Luwu ogłasza pierwszego na świecie czworonożnego robota sterowanego za pośrednictwem Raspberry Pi. XGO 2, bo tak nazywa się produkt, będziemy mogli zaprogramować samodzielnie w Pythonie lub za pośrednictwem dedykowanego forku Blockly (bibliotece JavaSciptu). Firma, jako organizacja STEM, skupia się przede wszystkim na aspektach edukacyjnych, a projekt można zasilić na Kickstarterze.
Uwielbiana przez graczy Zelda: A Link to the Past stała się właśnie grywalna na Nintendo Switch oraz PC
W serwisie GitHub od zawsze można znaleźć sporo ciekawych projektów. Nie inaczej jest tym razem. Dzięki inżynierii wstecznej będziemy mogli zagrać w dokładną kopię Zeldy 3 - uznanej przez spore grono osób za grę wszechczasów. Uruchomimy ją nie tylko na komputerach z systemem Windows, Mac OS i Linux, ale także na Nintendo Switch. Z pewnością warto lepiej przyjrzeć się całemu projektowi, z uwagi na jego złożoność i dodane funkcje.
Odblokowanie ukrytych funkcji w rewolucyjnym aparacie LYTRO, o którym wszyscy już zapomnieli
W 2012 roku cały internetowy świat był dosłownie zapełniony wiadomościami o Lytro: aparacie, który miał zrewolucjonizować fotografię, dzięki swojemu innowacyjnemu wykonaniu. W przeciwieństwie do istniejących już aparatów potrafił on zrobić zdjęcie, w którym ostrość mogliśmy zmienić już po jego wykonaniu. Dlaczego jednak produkt nie odniósł spektakularnego sukcesu? I czemu temat znów stał się aktualny?
Sieć neuronowa oparta o DeepMind tworzy pismo zupełnie jak człowiek. Rezultat można pobrać i zapisać do pliku
Darmowa aplikacja webowa, Calligrapher.ai, pozwala na symulację pisma odręcznego - wszystko dzięki sieci neuronowej podpiętej do strony przy pomocy JavaScriptu. Użytkownicy otrzymali możliwość regulacji szybkości prowadzenia wirtualnej ręki, czytelności i grubości kreski. Wystarczy wprowadzić słowo lub zdanie, a algorytm wyrenderuje obraz w wybranym stylu. Tak dynamicznie wygenerowany wynik można pobrać i zapisać w wektorowym SVG.
Sztuczna inteligencja od OpenAI oficjalnie w rękach Microsoftu. Co na to Google?
Jednym z podstawowych sposobów na rozwój wśród gigantów branży technologicznej jest wykupywanie mniejszych, obiecujących firm lub czujny nadzór połączony z inwestowaniem. W ten sposób w ostatnich latach doszło do setki przejęć mniejszych lub większych przedsięwzięć związanych z uczeniem maszynowym i sztuczną inteligencją. Nie wszystkie decyzje były trafne z punktu widzenia naukowego czy biznesowego, jednak niektóre okazały się strzałem w dziesiątkę.
Stable Diffusion - twórcy modelu text-to-image przed sądem. Powód? SI ćwiczyło się na dziełach sztuki
Sztuczna inteligencja - podobnie jak naturalna - do rozwoju potrzebuje intensywnie stymulującego środowiska. Na drodze mogą jednak stanąć prawa autorskie oraz artyści, którzy czują się pokrzywdzeni przez kreatywne naśladownictwo modelu Stable Diffusion. Z jednej strony można to interpretować jako walkę o etyczne AI. Z drugiej - jako wątłą próbę powstrzymania nieuniknionego postępu. Rozstrzygnięcia sporu na razie podejmie się amerykański sąd.
AMD FSR 2.0 jest od teraz dostępny w formie open source. Dostęp do narzędzi techniki powinien być teraz jeszcze łatwiejszy
Kilka tygodni temu zadebiutowała technika AMD FSR 2.0 (FidelityFX Super Resolution 2.0), która znacząco zmienia formę rekonstrukcji obrazu, wykorzystując w tym celu m.in. temportal upscaling oraz zaawansowany algorytm antyaliasingu. Dzięki zmianom, FSR 2.0 prezentuje zdecydowanie lepszą jakość obrazu w porównaniu do pierwszej generacji. Po roku od premiery FSR 1.0, AMD poinformowało przejściu FSR 2.0 w pełni na model open source.
DLSS Swapper – narzędzie do pobierania i zarządzania aktualizacjami bibliotek NVIDIA DLSS w dowolnej grze
DLSS jest - najprościej rzecz ujmując - skalowaniem obrazu (upscaling) wykorzystującym do odtwarzania trójwymiarowej sceny sprzętowe jednostki Tensor, będące składową bloków SM napędzających karty graficzne z rodziny GeForce RTX. Wyspecjalizowane rdzenie zaprzęgnięto do głębokiego uczenia (stąd właśnie Deep Learning w nazwie DLSS), początkowo wymagając osobnego szkolenia dla każdej obsługiwanej gry komputerowej. Takie rozwiązanie okazało się jednak niezbyt efektywne, a jakość reprodukowanego...
GTA San Andreas z ray tracingiem. Wkrótce także w GTA VC i GTA III
Technika śledzenia promieni w czasie rzeczywistym pomału opanowuje gaming. Mimo iż ray tracing do działania potrzebuje bezsprzecznie wyśrubowanego sprzętu, i wykorzystuje równie bezsprzecznie sporo zasobów, to dobrze zaimplementowany przynosi sporo graficznego dobrodziejstwa w produkcjach AAA. Ostatecznie technika ta rozpełznie się także na mniejsze produkcje, a modderzy wykorzystują ją już dziś nawet do leciwych już tytułów. Takim też sposobem pojawiła się szansa ogrania produkcji GTA San Andreas...
Powstał mod do Resident Evil 3 dodający widok pierwszoosobowy
Fani zgromadzeni wokół serii Resident Evil z dużą pewnością pamiętają czasy, gdy kolejne odsłony, bardziej lub mniej związane już z zombiakami pojawiały się w odsłonie TPP oraz FPP, czyli z kamerą zza pleców lub z perspektywy bohatera. Trochę czasu zajęło oswojenie się i zaakceptowanie nie tylko nowego widoku (który został wymuszony przez postęp), ale także nowej, pozazombiakowej tematyki. Nikt nie powiedział jednak, że również remaster oryginalnej trylogii, w której kamera żyła swoim...
Microsoft zakazuje oprogramowania swoich rywali, w tym Google
Oprócz tego, że Microsoft rywalizuje z Amazon i Google w skali "makro", jego komunikator kolaboracyjny Teams prowadzi również ostrą batalię ze Slackiem. Produkt firmy z Redmond zyskał ostatnio dużą przewagę w udziale na rynku, ale jego konkurent wprowadził głębszą integrację z usługami Microsoftu typu OneDrive, Outlook i Office 365 by wyrównać swoje szanse. Niewykluczone, że ta właśnie zacieśniająca się rywalizacja doprowadziła do tego, że amerykański gigant z IT postanowił zakazać swoim...
GitHub wprowadza zbiórki finansowe dla deweloperów
Nie da się zapomnieć słynnego przemówienia Steve’a Ballmera sprzed niemal dwóch dekad. Podkreślał w nim, na swój sposób, jak istotni dla Microsoftu są deweloperzy. Firma w zeszłym roku przejęła serwis GitHub. Jest to platforma do hostingu repozytoriów używanych przez programistów. Ruch ten został odebrany w branży jako powrót do korzeni. Bill Gates i Paul Allen założyli firmę między innymi po to, aby otworzyć drogę komputerowym entuzjastom do programowania na MITS Altair. Amerykańska korporacja...
GitHub zwiększa kwoty nagród w programie Security Bug Bounty
Wiele firm wprowadza systemy nagród dla osób, które znajdują luki w ich oprogramowaniu czy systemach. Trzeba przyznać, że jest to uczciwe rozwiązanie. Nie inaczej jest na GitHubie. Aby uczcić piątą rocznicę programu Security Bug Bounty, GitHub ogłosił szereg aktualizacji, w tym zwiększone kwoty nagród oraz nowe warunki prawne Safe Harbor dla pełnej ochrony prawnej dla odkrywców. Kwoty nagród na wszystkich poziomach programu Security Bug Bounty zostały zwiększone, a krytyczne luki w zabezpieczeniach...
Chciał pomóc, ale zaszkodził. E-mailowa nawałnica w Microsoft
Apokalipsa - tak można określić to co przydarzyło się w tym tygodniu pracownikom i serwerom w firmie Microsoft. Jak to zazwyczaj bywa w takich przypadkach, wystarczyła chwila nieuwagi, a dalej już samo poszło :) Zdarza się najlepszym. Wszystko zaczęło się, gdy jeden z pracowników wysłał wiadomość do wszystkich, którzy pomagają zarządzać kontem GitHub Microsoftu. Problem w tym, że na liście było skromne 11543 pracowników koncernu. Jeśli czytelnicy uśmiechnęli się pod nosem na wieść o tej...
Microsoft kupił serwis GitHub za 7,5 miliarda dolarów
Satya Nadella we wpisie na oficjalnym blogu Microsoftu poinformował dziś o przejęciu serwisu GitHub, uruchomionego w 2008 roku repozytorium oprogramowania open source oraz projektów komercyjnych. Pesymiści wietrzą koniec inicjatyw związanych z otwartymi źródłami, optymiści dostrzegają zalety przejęcia serwisu, który pod banderą Microsoftu może dostać nowego wiatru w żagle. Niedawno GitHub podsumował dekadę swojej działalności oraz najważniejsze osiągnięcia ostatnich 10 lat. W piątek usłyszeliśmy...
GitHub: Największy atak DDoS w historii serwisu. Winowajcą Chiny?
Popularne usługi dostępne w sieci cieszą się sporym zainteresowaniem ze strony użytkowników, a więc są idealnym celem do ataku dla cyberprzestępców - ograniczenie dostępu do wybranego serwisu skutkuje niezadowoleniem internautów, spadkiem zaufania do usługi i oczywiście wielkimi stratami dla dostawcy. Znanym sposobem na zatrzymanie funkcjonalności danego portalu jest jego obciążenie. Osoby zajmujące się atakami DDoS mają dostęp do wielkich i mocnych sieci pozwalających na wyłączenie wielu usług....
Test procesorów Intel Core Ultra 9 285K vs AMD Ryzen 9 7950X3D - Premiera Arrow Lake. Nieźle w programach, w grach masakra!
Test procesora AMD Ryzen 7 9800X3D - Następca AMD Ryzen 7 7800X3D to najlepszy procesor do gier! Intel ma DUŻY problem
Forum PCLab zamknięte przez Ringier Axel Springer. 30 listopada 2024 ostatecznie przejdzie do historii
Test procesorów Intel Core Ultra 7 265K vs AMD Ryzen 7 7800X3D vs AMD Ryzen 9 9900X - Porównanie wydajności w grach i programach
Test wydajności kart graficznych Silent Hill 2 Remake. Unreal Engine 5 trochę postraszył wymaganiami sprzętowymi