fizyka
GTA 6 - fizyka w grze ma zostać podniesiona do poziomu nieosiągalnego dla innych produkcji
![GTA 6 - fizyka w grze ma zostać podniesiona do poziomu nieosiągalnego dla innych produkcji](/files/Image/m165/41445.png)
Rockstar Games nieustannie milczy w temacie oficjalnej zapowiedzi nowej części Grand Theft Auto. Ostatnie potwierdzenie pochodzi z września 2022 roku, kiedy to nastąpił atak hakerski na serwery firmy. W kolejnych miesiącach z kolei wydawca - Take Two - kilkukrotnie dał jasno do zrozumienia, że nowe GTA zostanie wydane w roku fiskalnym 2025, a więc w okresie pomiędzy kwietniem 2024 a marcem 2025. O ile nadal nie wiemy kiedy gra faktycznie zostanie zapowiedziana, o tyle w sieci co jakiś czas pojawiają się...
AMD FEMFX - nowe biblioteki do obliczeń fizyki. Rywal dla PhysX?
![AMD FEMFX - nowe biblioteki do obliczeń fizyki. Rywal dla PhysX?](/files/Image/m165/27742.jpg)
Na przestrzeni ostatnich lat w grach wideo zmieniło się całkiem sporo. Przede wszystkim wiele produkcji wygląda dziś fantastycznie i w wielu przypadkach możemy zastanawiać się, czy wykonany zrzut ekranu nie jest aby przypadkiem zdjęciem z rzeczywistości. Niestety, sama rozgrywka bardzo rzadko już przypomina realny świat, a to głównie za sprawą przeciętnej fizyki, która powoduje, że wiele różnych elementów otoczenia jest właściwie nie do ruszenia. Na szczęście jednak pojawiła się nadzieja,...
EA DICE prezentuje nowe możliwości silnika Frostbite
![EA DICE prezentuje nowe możliwości silnika Frostbite](/files/Image/m165/25986.jpg)
Dotychczas pojedynek na symulację złożonej fizyki zachowania włosów i futer był domeną dwóch firm NVIDII i HairWorks, zastosowanego na przykład w Wiedźminie 3 oraz AMD z PureHair/TressFX Hair, który stał się podstawowym rendererem włosów w najnowszym Tomb Raiderze. Teraz do gry wkracza EA DICE ze swoim silnikiem Frostbite (stojącym m.in. za Anthem i Battlefieldem V) oraz jego nowym modułem, który w nadchodzących edycjach engine’u zajmie się symulacja fizyki futerkowej. Oczywiście zawsze może...
15 lat biegania po plaży z karabinem - Historia serii Far Cry
![15 lat biegania po plaży z karabinem - Historia serii Far Cry](/files/Image/m165/25441.jpg)
Historia, która zaczyna się jak wstęp do naszpikowanej tajemnicami strzelaniny: były członek Special Forces dorabia sobie na emeryturze przewożąc ludzi łodzią gdzieś na Południowym Pacyfiku. Wynajęty przez reporterkę, Valerię Constantine, ma po kryjomu dostarczyć ja na jedną z nieodkrytych wysp Mikronezji, na której zachowały się ruiny budynków z okresu II wojny światowej. Wyprawa, która zapowiadała się jak typowe zadanie realizowane przez Jacka Carvera codziennie, kończy się ostrzałem i długotrwałym...
Myślące domy, Netflix, tablety: on przewidział to 20 lat temu
![Myślące domy, Netflix, tablety: on przewidział to 20 lat temu](/files/Image/m165/22147.jpg)
Futurologia to niezwykła dziedzina nauki. Zajmuje się przewidywaniem i prognozowaniem przyszłości. Innymi słowy, na podstawie teraźniejszości próbuje oszacować jak wyglądać będzie nasze jutro. Takie zaglądanie w przyszłość dotyczy m.in. kultury, geopolityki czy gospodarki, jednak chyba najciekawszą dziedziną, w której myszkują futurolodzy jest szeroko pojęta technologia. Jednym z podstawowych praw, na jakim bazuje owa nauka, jest chociażby prawo Moore'a, które mówi o tym, że liczba tranzystorów...
Crysis liczy sobie 10 lat - rocznicowy mini-test wydajności
![Crysis liczy sobie 10 lat - rocznicowy mini-test wydajności](/files/Image/m165/20666.jpg)
Zakładaj kombinezon i ruszaj w drogę! Właśnie minęło dziesięć lat od momentu wydania gry, która solidnie nadwyrężyła karty graficzne oraz wskazała, jak wiele znaczy fizyka w rozgrywce. Niemiecki Crytek stworzył produkcję na autorskim silniku CryEngine 2, który dokładnie dekadę temu był prawdopodobnie najbardziej zaawansowanym narzędziem odpowiedzialnym za wyświetlanie grafiki i przetwarzanie fizyki. Teoretycznie CryEngine 2, zgodnie z intencjami autorów Crysis, miał działać na kilkuletnich komputerach...
Microsoft kupuje silnik fizyczny Havok od Intela
![Microsoft kupuje silnik fizyczny Havok od Intela](/files/Image/m165/15920.jpg)
Rynek gier komputerowych cały czas się rozwija, aczkolwiek tak jak w przypadku wielu produktów, firmy nie zawsze chcą korzystać z innowacji i oferować klientom coś nowego. W przypadku producentów gier komputerowych przykładów ignorancji wobec klientów jest wiele - najczęściej można tutaj mówić o pewnych niedopatrzeniach skutkujących pojawieniem się setek błędów w gotowych produktach sprzedawanych, ale nietrudno wskazać także przykłady niewykorzystania dostępnych rozwiązań w celu stworzenia...
Ageia lepsza od konkurencji
![Ageia lepsza od konkurencji](/files/Image/news/2006/07/logo_ageia_physx.jpg)
Anonimowy informator Theinquirer.net stwierdził że wsparcie obliczeń fizyki w grach przez kartę graficzną nie jest w stanie konkurować z Ageia Physics. Zarówno ATI jak i Nvidia promują tego typu rozwiązania, które mają być dostępne w najbliższej przyszłości. ATI proponuje użycie trzeciej karty graficznej dedykowanej jedynie obliczaniu fizyki. Informator próbował zaimplementować fizykę na kartach ATI i Nvidii, i okazało się że wsparcie jest jedynie kosmetyczne. Poziom fizyki możliwy do uzyskania...
Wyniki konkursu na 18. urodziny PurePC - Rozdaliśmy karty graficznie, laptopy, procesory i wiele innych cennych nagród
Upadek gier z kategorii AAA, czyli dlaczego sięgam coraz częściej po produkcje retro i gry niezależne
AMD Radeon RX 8000 - karty graficzne RDNA 4 zadebiutują w 2025 roku. Najpierw NAVI 48, potem NAVI 44
Noctua NH-D15 G2 - premiera kolejnej generacji flagowych coolerów z wydajnymi i cichymi wentylatorami
Test procesora AMD Ryzen 5 3600 pięć lat po premierze. Tanie sześć rdzeni kontra Intel Core i3-12100F. Obydwa kosztują 350 złotych