Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

gamedev

Coraz większa liczba gier przygotowywana z wykorzystaniem SI to zagrożenie dla deweloperów? Specjaliści są innego zdania

Coraz większa liczba gier przygotowywana z wykorzystaniem SI to zagrożenie dla deweloperów? Specjaliści są innego zdania

Nie tak dawno temu w Hollywood rozpoczął się strajk aktorów i scenarzystów. Strajk dotyczy wykorzystywania w ich pracy SI, która - jak słusznie zauważają - jest w stanie pozbawić ich pracy. Póki co przynajmniej częściowo, ale kto wie, co przyniesie przyszłość. Nie inaczej ma się sytuacja w branży gier, gdzie do pracy nad nowymi tytułami zaprzęga się narzędzia sztucznej inteligencji. W ostatnim czasie w kwestii tej zabrało głos kilku specjalistów, w tym Richard Wilson.

Chris Avellone oczyszczony z zarzutów. Wycofano poważne oskarżenia kierowane pod adresem znanego projektanta gier

Chris Avellone oczyszczony z zarzutów. Wycofano poważne oskarżenia kierowane pod adresem znanego projektanta gier

Chris Avellone jest legendą światowej branży gier. Miał znaczący wpływ na ostateczny kształt wielu kultowych tytułów, wśród których można wymienić chociażby Fallout 2, Planescape: Torment, Star Wars: Knights of the Old Republic 2, Divinity: Original Sin 2 i wiele innych. W ostatnich latach musiał mierzyć się z bardzo poważnymi oskarżeniami pod swoim adresem. Teraz projektant i scenarzysta został oficjalnie oczyszczony z najpoważniejszych zarzutów.

Przytłaczająca większość ankietowanych osób związanych z branżą gier wideo skarży się na nękanie ze strony graczy

Przytłaczająca większość ankietowanych osób związanych z branżą gier wideo skarży się na nękanie ze strony graczy

Jak mawiają: "praca z ludźmi jest wyjątkowo trudna". I rzeczywiście - różne charaktery, punkty widzenia czy sposób, w jaki patrzymy na świat sprawiają, że kontakty społeczne (zwłaszcza te przymusowe) często nas męczą. Ja dodałabym, że praca z ludźmi, którzy stoją za internetowymi nickami jest jeszcze trudniejsza ;), ponieważ każdemu z nas łatwiej jest rzucić krytyką, często nawet bezpodstawną, gdy nie jesteśmy z kimś twarzą w twarz. Taką pracę mają np. osoby związane z gamedevem.

Na świecie jest już ponad 3 miliardy graczy. Mimo to, globalne przychody z gier zaczęły w tym roku spadać. Dlaczego?

Na świecie jest już ponad 3 miliardy graczy. Mimo to, globalne przychody z gier zaczęły w tym roku spadać. Dlaczego?

Jeśli jesteś wystarczająco dojrzały, by pamiętać czasy, w których granie było wciąż niszową rozrywką, to wiadomość o tym, iż dziś na świecie jest już ponad 3 miliardy graczy, może być dla Ciebie wręcz niewiarygodna. A jednak. Jak pokazuje raport Newzoo (firma zajmująca się analizami ze świata gamingu i esportu), w samym tylko 2022 r. liczba osób grających wzrosła o 4,6%. Graczy (bez względu na platformę) bezsprzecznie więc przybywa, a jednak przychody w tym sektorze rozrywki zaczęły właśnie...

Netflix myśli o grach poważniej, niż mogło się wydawać. Serwis pracuje już nad 55 grami. Czy to dobrze wróży ich jakości?

Netflix myśli o grach poważniej, niż mogło się wydawać. Serwis pracuje już nad 55 grami. Czy to dobrze wróży ich jakości?

Netflix swoje pierwsze publiczne zainteresowanie gamedevem przejawił w połowie 2019 r. Wtedy to do sieci przedostały się wieści o tym, jakoby platforma VOD chciała sama realizować produkcje growe. I rzeczywiście, nie trzeba było długo czekać, a w repozytorium Netfliksa pojawiły się pierwsze gry, zaś sam streamingowy gigant zaczął nabywać studia deweloperskie takie jak chociażby Night School. Na ten moment Netflix wciąż nie jest jakimś gamingowym gigantem, ale jak się okazuje - ma ambitne plany,...

Netflix sumiennie dodaje do biblioteki kolejne gry. Problem w tym, że statystycznie prawie nikt w nie nie gra

Netflix sumiennie dodaje do biblioteki kolejne gry. Problem w tym, że statystycznie prawie nikt w nie nie gra

Netflix przejawia zainteresowania gamedevem przynajmniej od połowy 2019 roku. Wtedy to do sieci przedostały się wieści o tym, jakoby platforma VOD chciała sama realizować produkcje growe. I rzeczywiście, nie trzeba było długo czekać, a w repozytorium Netfliksa pojawiły się pierwsze gry, zaś sam streamingowy gigant zaczął nabywać studia deweloperskie takie jak chociażby Night School (Oxenfree). Obecnie w katalogu znajdziemy już 24 produkcje, a niebawem ma się pojawić kolejnych 26. Problem w tym, że...

Zanosi się na najniższą sprzedaż gier od 7 lat. Powodów może być więcej, niż sugerują analitycy

Zanosi się na najniższą sprzedaż gier od 7 lat. Powodów może być więcej, niż sugerują analitycy

Zgodnie z analizą (a właściwie z prognozą) serwisu CNBN, przemysł gier powoli schyla się ku recesji, z jaką nie mieliśmy do czynienia przynajmniej od siedmiu ostatnich lat. Przewiduje się, że w tym roku spadek naszych wszystkich wydatków na gry (i związane z nimi usługi) wyniesie w stosunku do 2021 roku równo 1,2%. Wydaje się to niedużo, ale w przeliczeniu daje to aż 3 miliardy dolarów. Jako jedną z przyczyn widzi się m.in. sankcje, nałożone na rosyjskich deweloperów.

Jak reagowały firmy technologiczne oraz gamedev od pierwszych dni konfliktu Rosja-Ukraina? Przegląd sankcji dzień po dniu

Jak reagowały firmy technologiczne oraz gamedev od pierwszych dni konfliktu Rosja-Ukraina? Przegląd sankcji dzień po dniu

Wątpię, czy jest w naszym kraju choćby jeden internauta, który nie miałby świadomości tego, co dzieje się na Ukrainie. Wstęp do niniejszej publikacji, który miałby tłumaczyć rosyjsko-ukraiński konflikt raczej więc sobie darujmy. Zresztą, kto tak naprawdę wie, o co w tym wszystkim chodzi? Istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że przeciętni obywatele całego świata tacy jak my, w całej tej sytuacji widzą wyłącznie przysłowiowy wierzchołek góry lodowej. Skupmy się więc raczej na tym, co PurePC...

Netflix kupuje kolejne studio tworzące gry. Transakcja ma się zamknąć w kwocie około 65 milionów euro

Netflix kupuje kolejne studio tworzące gry. Transakcja ma się zamknąć w kwocie około 65 milionów euro

Jesienią minionego roku Netflix "wybrał się na zakupy". W ich wyniku nabył gamingowe studio Night School, w szeregach którego nie brakuje także deweloperów z byłego Telltale. Night School Studio dostarczyło graczom do tej pory bardzo udanych produkcji takich jak thriller pt. Oxenfree oraz zabawne Afterparty. Jednak Oxenfree II powstaje już pod szyldem Netfliksa. O tym, że serwis VOD nie zamierza poprzestać na przejęciu wyłącznie studia Night School, można było domyślać się już od dłuższego czasu....

Wicepremier Ukrainy wzywa Sony oraz Microsoft do odcięcia Rosji i Białorusi od usług związanych z konsolami

Wicepremier Ukrainy wzywa Sony oraz Microsoft do odcięcia Rosji i Białorusi od usług związanych z konsolami

Od kilku dni kolejne sankcje nakładane na Rosję wyrastają niczym grzyby po deszczu. Kraje nieprzychylnie zerkające na poczynania Władimira Putina nie poprzestały jednak wyłącznie na czysto ekonomicznych sankcjach. Z godziny na godzinę dowiadujemy się także o blokadach ze strony firm technologicznych, w tym zajmujących się branżą gier. Jedną z ostatnich jest chociażby Apple, które zdecydowało się odciąć rosyjskich obywateli od swoich produktów oraz ograniczyć wybrane usługi. Każda taka kolejna...

Rosjanie poprzez gry wojenne pokażą swoją prawdę o II wojnie światowej. Dotować będzie je samo państwo

Rosjanie poprzez gry wojenne pokażą swoją prawdę o II wojnie światowej. Dotować będzie je samo państwo

Marszałek Piłsudski mawiał, że prawda jest jak tyłek - każdy ma swój (przy czym nie użył słowa 'tyłek'). I faktycznie - to, jak pojmujemy prawdę zależy od wielu czynników, takich jak chociażby przekonania polityczne czy ideologiczne. Nie inaczej jest z tematyką wojny, gdzie obywatele (a zwłaszcza rządzący) konkretnego państwa, wybielają swoje działania historyczne na potęgę, chociażby po to, by budować w przyszłych pokoleniach jeszcze większe poczucie patriotyzmu i nieomylności. Każdy kraj...

Blizzard zapowiada nową grę na komputery i konsole, szukając przy tym pracowników. Czy to efekt przejęcia przez Microsoft?

Blizzard zapowiada nową grę na komputery i konsole, szukając przy tym pracowników. Czy to efekt przejęcia przez Microsoft?

Nieco ponad tydzień temu z prędkością błyskawicy internet obiegła informacja, która zszokowała wszystkich fanów cyfrowej rozrywki. Mowa oczywiście o zamiarze wykupienia przez Microsoft firmy Activision Blizzard. Wrażenie robi nie tylko fakt, że mowa o znanych gigantach branży, ale i sama kwota transakcji - prawie 70 000 000 000 dolarów. Szybko pojawiły się plotki, że to nie koniec zakupowego szaleństwa Microsoftu. Wygląda jednak na to, że taki krok był potrzebny by zbudzić legendę ze snu, bowiem...

Na przejęciu Activision Blizzard przez Microsoft się nie skończy. Dziennikarze wskazują poszlaki kolejnej dużej fuzji

Na przejęciu Activision Blizzard przez Microsoft się nie skończy. Dziennikarze wskazują poszlaki kolejnej dużej fuzji

Dwa dni temu świat gamedevu obiegła istotna informacja. Oto bowiem Microsoft nabył Activision Blizzard, a więc markę odpowiedzialną za takie tytuły jak Diablo, WarCraft czy Call of Duty. Transakcja ta opiewała niebywałą kwotę równą niemal 70 miliardów dolarów, ale abstrahując już od pieniędzy, sam tylko fakt przejęcia sprawił, że Sony niemal natychmiast straciło prawie 13% akcji. Japończycy są mimo wszystko optymistami (bądź naiwniakami), bowiem ogłosili, iż mimo wszystko oczekują, że Microsoft...

Netflix na zakupach. Serwis VOD nabył właśnie pierwsze studio gier. Jego deweloperzy zasilali m.in. szeregi Telltale Games

Netflix na zakupach. Serwis VOD nabył właśnie pierwsze studio gier. Jego deweloperzy zasilali m.in. szeregi Telltale Games

Istnieje duża szansa na to, że słyszeliście o Night School Studio. W szeregach tegoż studia pracuje sporo osób, które dotąd zasilały m.in. Telltale Games. Co jednak najważniejsze, Night School dostarczyło graczom własnych, bardzo udanych produkcji takich jak thriller pt. Oxenfree oraz zabawne Afterparty, w którym bohaterowie znaleźli się w piekle i aby się z niego wydostać, muszą pokonać samego szatana w zawodach picia alkoholu. Kalifornijskie Night School miało już także pracować nad drugą częścią...

Sony pracuje nad przeniesieniem dużych IP z PlayStation na urządzenia mobilne. Będą też filmy i seriale

Sony pracuje nad przeniesieniem dużych IP z PlayStation na urządzenia mobilne. Będą też filmy i seriale

Sony ogłosiło dzisiaj swoje plany związane z rozwojem marki PlayStation. Kenichiro Yoshida, prezes firmy stwierdził, że chce uczynić PlayStation platformą bardziej społecznościową, stąd pomysł mocnego wejścia marki na rynek mobilny. Yoshida jest przekonany, że takie posunięcie pozwoli na poszerzenie dotychczasowego grona odbiorców konsol PlayStation. Biorąc pod uwagę obecne możliwości smartfonów, raczej niemożliwe, by Sony chciało konwertować konsolowe IP na wersje mobilne. Powinniśmy spodziewać...

Dying Light 2 zostało zapowiedziane zbyt wcześnie – Techland zaprzecza doniesieniom o piekle produkcyjnym. Pokaz gry w środę

Dying Light 2 zostało zapowiedziane zbyt wcześnie – Techland zaprzecza doniesieniom o piekle produkcyjnym. Pokaz gry w środę

O polskim studiu Techland i powstającej od kilku lat grze Dying Light 2 nie słyszeliśmy przez ostatni rok zbyt często. A jeśli już, to tylko negatywnie – o poważnych problemach produkcyjnych, które sugerowały dwa raporty, w tym jeden niedawno opisywany na łamach PurePC, oraz o odejściu czołowych producentów. Mowa chociażby o dyrektorze artystycznym i głównym scenarzyście, Pawle Sellingerze, który opuścił pokład Techland po 22 latach pracy, oraz Chrisie Avellone’ie, z którym związana była...

Premiera Dying Light 2 w 2021 roku zagrożona? Pojawiły się niepokojące doniesienia o problemach w Techlandzie

Premiera Dying Light 2 w 2021 roku zagrożona? Pojawiły się niepokojące doniesienia o problemach w Techlandzie

Nie tylko studio CD Projekt RED boryka się z problemami, ale i w innym polskim zespole deweloperskim, Techlandzie, sytuacja nie jest zbyt różowa, delikatnie rzecz ujmując. Do sieci trafił raport serwisu TheGamer, który przedstawia w nim „kompletny chaos”, jaki panuje w studiu. Tematem artykułu są liczne problemy produkcyjne związane z nadchodzącą grą akcji Dying Light 2. Jest on w zasadzie kontynuacją tego, o czym donosił w 2020 roku Mateusz Witczak z PolskiGamedev.pl. Dowiadujemy się z niego m.in....

Dying Light 2 - Wyciekła prawdopodobna data premiery gry Techlandu. Pojawiła się w australijskim sklepie internetowym

Dying Light 2 - Wyciekła prawdopodobna data premiery gry Techlandu. Pojawiła się w australijskim sklepie internetowym

Proces deweloperski gry Dying Light 2 jest cokolwiek burzliwy. Zaczęło się jednak bardzo pozytywnie, podczas eventu E3 2018, kiedy to Techland niespodzianie zaserwował fanom pierwszy trailer gry. Wkrótce opowiedziano o wielu ciekawych rozwiązaniach, które trafią do gry, jak np. dużo większy wpływ naszych decyzji na gameplay, niż w pierwszej odsłonie. Później przez dłuższy czas słuch o grze zaginął, a gdy powrócił, to powrócił w dużo bardziej pesymistycznym tonie. Mianowicie przesunięto datę...

Dying Light 2 - Techland uspokaja i przypomina, że gra wciąż się tworzy, choć już pół roku temu była ona "na ostatniej prostej"

Dying Light 2 - Techland uspokaja i przypomina, że gra wciąż się tworzy, choć już pół roku temu była ona "na ostatniej prostej"

Gamescom 2019 dostarczył nam wielu intrygujących informacji, w tym taką, że nadchodząca gra pt. Dying Light 2 otrzyma śledzenie promieni w czasie rzeczywistym. Pod koniec sierpnia 2019 otrzymaliśmy ponadto 30-minutowy gameplay produkcji, przedstawiający ray tracing w praktyce. Niestety początek ubiegłego roku nie przyniósł dobrych wiadomości - Techland poinformował o opóźnieniu gry na bliżej niesprecyzowany termin, zaś w sieci aż huczało od plotek, że deweloper przechodzi przez duże trudności....

Remake'i, rebooty, sequele... Czy w grach nie czeka już nic nowego?

Remake'i, rebooty, sequele... Czy w grach nie czeka już nic nowego?

Myśl, że w kulturze „wszystko już było” nie jest nowa. Ona też już była, zwłaszcza gdy zwrócimy się w stronę nurtu postmodernistycznego. Co najmniej od 60 lat mówi się m.in. o tzw. "literaturze wyczerpania". Zgodnie z owym przekonaniem, wszystko zostało już wymyślone i powiedziane, i możemy jedynie układać owo wszystko w nowe konfiguracje, próbując wydobyć interesujące nas treści. "Wszystko już było" to jednak nie tylko świat literatów. Nie od dziś mówi się bowiem, że widzowie zobaczyli...

Dlaczego, jeśli nie muszę, nie gram w gry na ich premierę

Dlaczego, jeśli nie muszę, nie gram w gry na ich premierę

Granie w gry wideo z perspektywy recenzenta to zupełnie inne granie, niż "zabawa z pikselami" w zaciszu własnego pokoju. Nie ma mowy o swobodnej, powolnej eksploracji, a poza tym grając w produkcje typowo pod recenzje, zwraca się uwagę na zupełnie inne rzeczy. Nie wystarczy już fakt, że gra się dobrze lub tragicznie. Bycie recenzentem ma sporo minusów - jak każda zresztą praca. Jednym z nich jest granie w produkcje na ich premierę, albo nawet (co gorsza) przed ich premierą. Jeszcze kilka lat temu byłoby...

Dlaczego gdyby życie było grą, byłaby to najgorsza gra na świecie?

Dlaczego gdyby życie było grą, byłaby to najgorsza gra na świecie?

Na początku mojej "burzliwej kariery" w PurePC poczyniłam artykuł nawiązujący do teorii, mówiącej o tym, że nasze życie może być jedynie komputerową symulacją. Cóż, temat zaiste ciekawy i jak pewnie wiecie, wiele mędrkujących głów tego świata (patrz Elon Musk) twierdzi, że prędzej żyjemy właśnie w swego rodzaju symulacji, niż w rzeczywistej... rzeczywistości. Przyjmijmy więc na chwilę, że tak faktycznie jest, i że choć zamiast z pikseli zbudowani jesteśmy z kwarków, to żyjemy właśnie...

Dlaczego oceny graczy i recenzentów są coraz bardziej rozbieżne?

Dlaczego oceny graczy i recenzentów są coraz bardziej rozbieżne?

Ostatnimi czasy, gdy po premierze danej gry sięgamy po recenzje krytyków, opinie recenzentów wydają się zupełnie nie pokrywać z naszymi osobistymi odczuciami. Można powiedzieć, że do pewnego stopnia było tak zawsze, jednak wielu z nas obserwuje, że ostatnie kilkanaście miesięcy podzieliło krytyków i graczy jeszcze bardziej, niż dotychczas. Wystarczy wejść na portal agregujący oceny o nazwie Metacritic i poszukać produkcji takich jak Fallout 76, Mortal Kombat 11 czy Battlefield V, by przekonać się...

Gracze 2019 - nowy raport o rynku gier mobilnych w Polsce

Gracze 2019 - nowy raport o rynku gier mobilnych w Polsce

Jak wynika z danych Newzoo i Wargaming polski rynek gier jest wart aktualnie 541,5 mln dolarów, przy czym 40% tej kwoty (216,2 mln dolarów) stanowią wydatki na gry mobilne, czyli na smartfony i tablety. Pozostałe 325,3 mln dolarów polscy gracze przeznaczają na gry na PC oraz gry konsolowe. Agencja Spicy Mobile – twórca pasywnego pomiaru aktywności na urządzeniach mobilnych z systemem Android – postanowiła sprawdzić, co kryje się za tymi liczbami. W jakie gry Polacy grają najchętniej? Które z gier...

Steam zabijał gry na pecety - stwierdził były pracownik Valve

Steam zabijał gry na pecety - stwierdził były pracownik Valve

Jakiś czas temu rozważaliśmy w felietonie nad tym, co złego dzieje się z dzisiejszym gamingiem. Generalnie sporo osób dochodzi do wniosków, że gamedev zepsuty jest przez żądzę pieniądza. Stąd produkuje się gry, dające przychody jeszcze długo po premierze, przy pomocy DLC czy lootboksów. Być może wysunę zbyt daleko idące wnioski, ale biorąc pod uwagę, jak duży procent od sprzedaży gier na PC przejmowała platforma Steam, w pewnym sensie mogło mieć wpływ na "pazerność" deweloperów. I choć...

Kiedyś to było, czyli w którą stronę idzie gamedev i dlaczego w złą?

Kiedyś to było, czyli w którą stronę idzie gamedev i dlaczego w złą?

Tak, mam wiele do zarzucenia dzisiejszym grom i tak, będzie nerwowo, bez eufemizmów i bez podbarwiania na różowo. Gamedev się stacza, szybuje w dół niczym ustrzelona kaczka w sezonie polowań na... kaczki. Moje drugie, bardziej samokrytyczne ja podpowiada mi jednak, że wina jest raczej po mojej stronie. Że robię się stara, a wyznacznikiem mej starości jest nie tylko obawa o utratę zębów i włosów, ale także zmiana nastawienia w stosunku do wszystkiego co nowe i wszystkich urodzonych później ode mnie...

Branża growa w USA zarobiła w 2018 roku 43 miliardy dolarów

Branża growa w USA zarobiła w 2018 roku 43 miliardy dolarów

Jako naród często lubimy sobie ulżyć narzekając, jak to gry oraz sprzęt komputerowy (ale i także szeroko rozumiana elektronika) jest coraz droższa i osiąga niekiedy komiczne wręcz ceny. W tym narzekaniu jest naturalnie ziarno prawdy, jako że producenci niejednokrotnie lubią przesadzić z windowaniem cen, jednak ubiegłoroczna sprzedaż wymienionych produktów w porównaniu do tej z roku 2017 wyraźnie wskazuje, że kupujemy coraz więcej gier, oprogramowania i sprzętu. W porównaniu z 2017 rokiem, w 2018...

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.