branża gier
Microsoft Muse - ujawniono model AI, który potrafi generować grafikę i gameplay w grach. Czy będzie to przyszłość branży?

Nie brakuje ostatnio sceptycznych głosów odnośnie sztucznej inteligencji i jej rzeczywistych możliwości. Nic nie wskazuje jednak na to, żeby zmianie miał ulec trend, z którym mamy do czynienia od około dwóch lat. Elementy AI będą pojawiały się w coraz większej liczbie produktów. Będą też z pewnością wykorzystywane do tworzenia gier. Dział gamingowy Microsoftu przygotował specjalny model Muse, który może być krokiem do zrewolucjonizowania branży.
Marvel Rivals to olbrzymi sukces na rynku gier sieciowych, ale nie uchroniło to deweloperów przed zwolnieniami

Marvel Rivals to sieciowy hit ostatnich miesięcy. Gra cieszy się olbrzymią popularnością, ponieważ w ocenie wielu graczy wypada dużo lepiej niż jej bezpośredni konkurent, czyli Overwatch 2. Duża w tym też zasługa obecności znanych bohaterów. Niestety powodzenie gry nie wystarczyło, by zapewnić zatrudnienie dla wszystkich deweloperów. Firma NetEase postanowiła zredukować zespół pracujący nad tą produkcją w Stanach Zjednoczonych.
Microsoft nie jest usatysfakcjonowany wynikami działu gamingowego. Game Pass wciąż nie spełnia wyznaczonych celów

Dział gamingowy Microsoftu przeszedł długą drogę od jego sformalizowania na początku lat 2000. Od tamtej pory jednym z jego fundamentów są konsole Xbox. W 2017 roku amerykańska firma zdecydowała się jednak wprowadzić na rynek dosyć nowatorskie wówczas rozwiązanie, czyli usługę Game Pass. Choć subskrypcja Microsoftu cieszy się znaczącą popularnością, to jednak wciąż jest bardzo odległa od spełnienia stawianych przed nią celów.
Rok 2024 nie był zły dla branży gier wideo, ale brak jest przesłanek mogących wskazywać na dynamiczny rozwój

Branża gier od pewnego czasu jest zalewana remasterami i remake’ami starszych produkcji. Nie należy jednak nadmiernie się temu dziwić, gdyż produkcje te dobrze trafiają w gusta starszych graczy, których będzie wraz z upływem czasu coraz więcej. Czy branża jest w związku z tym w kryzysie? Dane za 2024 rok pokazują, że ogólna kondycja finansowa rynku nie jest zła, jednak doskwiera mu spowolnienie, które wyklucza na razie przejście do fazy dynamicznego rozwoju.
Dyrektor Take-Two nie wierzy, że sztuczna inteligencja zastąpi ludzi przy tworzeniu gier. GTA VI jest robione bez udziału AI

Niektórzy wydawcy gier upatrują w sztucznej inteligencji narzędzia, które pozwoli w przyszłości zastąpić wiele ludzkich stanowisk deweloperskich. Choć obecnie nawet nie zbliżyliśmy się do uwolnienia pełnego potencjału AI, to wiemy już, że technologia ta daje duże możliwości. Przyszłość nie została jednak jeszcze zdefiniowana. Uwagę na ten fakt zwrócił dyrektor generalny Take-Two - Strauss Zelnick. Według niego większość deweloperów może spać spokojnie.
Game Informer - koniec najstarszego pisma o grach w Stanach Zjednoczonych. Zamknięta została również strona internetowa

33 lata działalności. Czymś takim pochwalić się może niewiele magazynów. Ale wszystko się kiedyś kończy. Pogłębiający się kryzys jak dotąd tyczył się przede wszystkim gamedevu, ale najwyraźniej w ostatecznym rozrachunku nie tylko w naszym kraju pojawiają się problemy związane z tą dziennikarską częścią branży. Ponad dziesięć lat temu Game Informer został zakupiony przez GameStop. Wygląda na to, że teraz końca dobiega pewna era.
Bungie dołącza do grona studiów, które przeprowadzą zwolnienia. Twórcy Destiny 2 postawią na bliską współpracę z Sony

Proces zwolnień, który dotknął wiele podmiotów zajmujących się tworzeniem gier komputerowych, nie dobiegł jeszcze końca. Tego typu zmiany przejdzie też, znane między innymi z gry Destiny 2, studio Bungie. Pracę straci znaczący odsetek dotychczasowych pracowników, ale nie oznacza to na szczęście całkowitego zamknięcia firmy. Podmiot ma postawić w przyszłości na dalsze zacieśnianie współpracy z Sony i rozwój już istniejących projektów.
Humble Games kończy działalność w atmosferze kontrowersji. Wszyscy pracownicy zostali zwolnieni

Ostatnich kilkanaście miesięcy nie było zbyt udanych dla branży gier wideo. Przetoczyła się bowiem przez nią fala redukcji etatów i wiele wskazuje na to, że proces ten nie dobiegł jeszcze końca. Zwolnienia objęły także pracowników Humble Games. Należący do Humble Bundle podmiot znany jest z działalności wydawniczej na rynku gier niezależnych. Niestety wraz ze zwolnieniami podjęto decyzję o jego całkowitym zamknięciu. Nie zabrakło przy tym kontrowersji.
IGN przejmuje liczne portale zajmujące się branżą gier komputerowych. Na liście między innymi Eurogamer

Przejęcia firm przez większe podmioty to w gospodarce rynkowej niemalże codzienność. Skutki takich działań dla odbiorców produktów wytwarzanych przez przejmowaną firmę mogą być pozytywne lub negatywne. Do sporej roszady doszło ostatnio w branży dziennikarstwa poświęconego grom komputerowym. IGN Entertainment ogłosiło oficjalnie przejęcie spółki Gamer Network, która jest właścicielem między innymi takich portali, jak Eurogamer czy Rock Paper Shotgun.
Sega i Bungie mogły zostać przejęte przez Microsoft. Plany zakładały włączenie ich portfolio do usługi Game Pass

Microsoft w ostatnich latach przejął dużą liczbę studiów zajmujących się produkcją gier. Ta wielka ofensywa, której celem jest między innymi nawiązanie równorzędnej walki na tej płaszczyźnie z Sony, mogła mieć jeszcze większą skalę. Z ujawnionych podczas wysłuchania przed amerykańską Federalną Komisją Handlu dokumentów wynika, że spółka z Redmond była bardzo zainteresowana podjęciem działań mających doprowadzić do przejęcia między innymi Segi i Bungie.
Zanosi się na najniższą sprzedaż gier od 7 lat. Powodów może być więcej, niż sugerują analitycy

Zgodnie z analizą (a właściwie z prognozą) serwisu CNBN, przemysł gier powoli schyla się ku recesji, z jaką nie mieliśmy do czynienia przynajmniej od siedmiu ostatnich lat. Przewiduje się, że w tym roku spadek naszych wszystkich wydatków na gry (i związane z nimi usługi) wyniesie w stosunku do 2021 roku równo 1,2%. Wydaje się to niedużo, ale w przeliczeniu daje to aż 3 miliardy dolarów. Jako jedną z przyczyn widzi się m.in. sankcje, nałożone na rosyjskich deweloperów.
Karta graficzna NVIDIA GeForce RTX 5070 już dostępna w cenie poniżej MSRP. Coraz tańszy jest również RTX 5070 Ti
AMD Radeon RX 9070 XT sprzedaje się 10 razy lepiej niż GeForce RTX 5080. A przynajmniej tak wynika z danych sklepu MindFactory
Test karty graficznej MSI GeForce RTX 5060 Ti Gaming 16 GB - Więcej pamięci graficznej, jednak czy proporcjonalnie do wydajności?
Linux Mint vs Windows 11 vs Fedora - który system jest lepszy do gier, pracy i sztucznej inteligencji? Test z NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti - Podkręcono pamięć karty graficznej. Kości GDDR7 od SK hynix osiągnęły 34 Gb/s