bugi
STALKER 2: Heart of Chornobyl - pierwsza od premiery partia poprawek od GSC Game World. Ponad 650 usprawnień
Od premiery długo wyczekiwanej gry GSC Game World minął już ponad tydzień. Pierwsze emocje zdążyły nieco opaść, ale w dalszym ciągu panuje zażarta dyskusja względem tego, na ile jest to udana premiera. Bo nie ma co ukrywać, problemów jest naprawdę dużo, przez co wiele osób zdążyło odbić się od tytułu nawet jeżeli odpowiadają im te klimaty. Deweloperzy rzecz jasna od samego początku ogłosili, że będą pilnie pracować nad licznymi poprawkami - a oto kolejne efekty.
Microsoft Flight Simulator 2024 z ogromnymi problemami na start. To obecnie najbardziej nieudana premiera tego roku
W ostatnich kilku latach nie brakowało sytuacji, gdy jakaś gra debiutowała na rynku w niedopuszczalnym stanie. W sposób szczególny dotyczy to tytułów bazujących mocno na infrastrukturze sieciowej. Do udanych nie należy też z pewnością premiera Microsoft Flight Simulator 2024. Produkcję trapi szereg problemów, co nie umknęło uwadze użytkowników Steama. Mamy tutaj aktualnie do czynienia z najbardziej nieudaną premierą tego roku.
Gran Turismo 7 - update okazał się prawdziwą klęską. Deweloperzy obiecują poprawić podskakujące samochody i inne problemy
Na ogół kiedy jakaś pozycja od sprawdzonych twórców znajduje się na rynku od pewnego czasu, można bezpiecznie powiedzieć, że prawdopodobnie nie ma co spodziewać się żadnych niespodzianek. Chyba, że na plus - nowa zawartość, poprawa balansu i tak dalej. Polyphony Digital rozwija swoją grę od ponad dwóch lat, a najnowsza aktualizacja miała wprowadzić sporo obiecujących elementów. Tymczasem jak już się pojawiła, głównie sporo namieszała.
Star Wars: Battlefront Classic Collection - próby podniesienia się po katastrofalnym starcie. Pierwszy patch daje drobne nadzieje
A miało być tak pięknie. Powrót ukochanych przez fanów klasycznych Battlefrontów w jednym "opakowaniu", pełna pula wszelakich udogodnień, a za sterami studio Aspyr, dzięki któremu mogliśmy między innymi ograć zremasterowaną trylogię pierwszych trzech Tomb Raiderów. Tymczasem naprawdę niewiele działa tak, jak powinno, czego efektem jest mniej niż 20% pozytywnych ocen na Steamie. Oczywiście twórcy rzucili się do odrabiania strat i pojawiły się pierwsze efekty.
Skull and Bones - wstępny odbiór nowej gry Ubisoftu. Mało zachęcające recenzje, fatalne opinie graczy
Do siedmiu razy sztuka. Tak przynajmniej sprawy prezentują się w kontekście nowej pirackiej gry Ubisoftu. Branżowy moloch już dawno miał wypuścić na rynek świeże IP mające docelowo stać się kolejną wieloletnią inwestycją. Ostatecznie ustawiono datę premiery na 16 lutego, nieco wcześniej zaś zorganizowano otwartą betę i opowiedziano o pewnych szczegółach, z przyszłymi rozszerzeniami na czele. Czy start się udał? Pierwsze dni na to nie wskazują.
Forza Motorsport - studio Turn 10 z mocną aktualizacją 3.0. Nowa zawartość trybu kariery, lepsza optymalizacja i nie tylko
Zapewne gra nie znajduje się dokładnie w tym miejscu, w jakim sobie wymarzyli deweloperzy. Oczekiwania w stosunku do tytułu były naturalnie wysokie już w punkcie wyjścia - co nie powinno dziwić z racji potężnej marki - a i tak mocna promocja przedpremierowa jeszcze bardziej je podbiła. Skończyło się na pewnego rodzaju zawodzie, co sprawia, że twórcy mają jeszcze sporo do poprawy. Ostatnio zaś dostaliśmy kolejną partię ulepszeń.
Assassin's Creed Mirage - New Game Plus, usprawnienia rozgrywki i poprawki. Ubisoft szykuje nową, dużą aktualizację
Przy tak gigantycznej liczbie głośnych tytułów - czasem jest to pozytywny rozgłos, innym razem nie do końca - trudno jest utrzymać uwagę na pozycjach niewyróżniających się niczym specjalnym, nawet jeżeli są tworzone przez większych deweloperów. Taka sytuacja ma miejsce w przypadku najnowszej odsłony Assassin's Creed od Ubisoft. Gra stanowi swojego rodzaju powrót do korzeni serii po przesycie cyklem w otwartym świecie. Ale twórcy wciąż ją rozwijają.
The Day Before - survivalowe MMO wystartowało zgodnie z oczekiwaniami, ale nie bez problemów. Fatalne pierwsze oceny
Jeżeli mielibyśmy wymienić gry z ostatnich lat, które zrobiły najwięcej szumu na długo przed właściwą premierą, projekt studia Fntastic bez wątpienia należałby do przodujących pod tym względem. Szkoda jedynie, że nie w pozytywnym sensie. Głośno było bowiem przede wszystkim o wątpliwej jakości materiałach i aferze z domniemanym podebraniem tytułu innej pozycji. Ale koniec końców aktualna data wejścia na rynek została podtrzymana, choć efekt nie piorunuje.
Redfall - jedna z największych porażek 2023 roku z dużym patchem. Nowe postacie wyjdą dopiero w przyszłym roku
Nie brak głosów, że mająca ostatnio swoją premierę trzecia część Call of Duty: Modern Warfare okazała się największa klęską 2023 roku. Jednak wydaje mi się, że kompromitacja projektu Sledgehammer Games była prostsza do przewidzenia - w końcu sama zmiana planów z wprowadzenia DLC na pełnoprawną odsłonę to nie byle jaka czerwona flaga. Arkane z kolei tej wiosny bardzo mocno nadszarpnęło swoją świetną reputację i zaufanie graczy. Nadal jednak trwają próby uratowania dosłownie czegokolwiek.
Turok 3: Shadow of Oblivion - remaster Nightdive Studios omyłkowo wypuszczony przedwcześnie w kilku miejscach. Twórcy wyjaśniają
Na przestrzeni ostatnich lat studio Nightdive stało się praktycznie branżowym przodownikiem, jeżeli chodzi o udane remake'i i remastery wielu kultowych pozycji. Oczywiście nie każdy projekt im wychodzi - starczy wspomnieć potknięcie w postaci Blade Runner: Enhanced Edition - ale sukcesów mają znacznie więcej niż porażek. W tym roku na przykład otrzymaliśmy bardzo dobre odrestaurowanie pierwszego System Shocka. Obecnie czekamy na remaster Turoka 3.
Starfield z bardzo dużą aktualizacją. Wreszcie dostaniemy DLSS, a do tego mnóstwo innych poprawek i zmian
Gry Bethesdy na ogół wywołują skrajne emocje, ale zdecydowanie nie można powiedzieć, że ich premiery przechodzą bez echa. Podobnie jest w przypadku Starfielda - jednej z największych i zarazem najczęściej omawianych pozycji 2023 roku. Niezależnie jednak od tego, czy eksploracja kosmosu w retrofuturystycznym stylu przypadła nam do gustu, na pewno trudno bronić pewnych technicznych potknięć twórców, a także decyzji związanych z mechaniką.
Apple tymczasowo wstrzymuje rozwój systemów operacyjnych iOS 18 i macOS 15. Jakie są powody tej decyzji?
Choć stosunkowo niedawno zadebiutował iOS 17, to Apple intensywnie pracuje już od pewnego czasu nad kolejną wersją swojego systemu operacyjnego. Według niepotwierdzonych informacji, ma ona zostać zintegrowana z elementami sztucznej inteligencji. Firma z Cupertino chce tym samym nadrobić przynajmniej część opóźnień względem konkurencji. Najnowsze doniesienia wskazują, że prace nad iOS 18 i macOS 15 nie przebiegają jednak wystarczająco sprawnie.
Cities: Skylines II - twórcy wychodzą z kolejną aktualizacją po problematycznej premierze. Optymalizacja, bugi i inne problemy
Zdecydowanie nie tak miała wyglądać premiera kontynuacji bardzo uznanego IP. Część pierwsza Cities: Skylines zachwycała nie tylko różnorodnością rozgrywki i poziomem rozbudowania, ale była przy tym skrupulatnie rozwijana przez całe lata. Logiczne zatem, że wymagania wobec kolejnej odsłony będą odpowiednio wysokie - zwłaszcza, że zapowiedzi obiecywały całkiem sporo. Niestety, start spotkał się z niemałymi turbulencjami i teraz twórcy mają wiele do naprawienia.
Baldur's Gate 3 - Larian Studios wciąż usprawnia kandydata do gry roku. Pojawiła się kolejna bardzo duża aktualizacja
Miesiąca mijają, a wciąż trudno jest znaleźć tytuł, który dotrzymałby kroku na realizacyjnym polu ambitnemu belgijskiemu studiu. Bethesda wypuściła swój hit w postaci problematycznego Starfielda, w międzyczasie zawitał do nas nowy Mortal Kombat, a pod koniec października wpadł klimatyczny Alan Wake 2. Tymczasem trzecie Wrota Baldura sprzedają się znakomicie, ciesząc się znakomitymi opiniami, a wkrótce premiera na konsolach Xbox.
Forza Motorsport - wkrótce pojawi się druga większa aktualizacja, w tym poprawa stabilności i problemów międzyplatformowych
Od premiery nowej gry studia Turn 10 minęły już blisko trzy tygodnie. I cóż, choć raczej trudno nazwać ją największym rozczarowaniem roku - tutaj konkurencja jest wyjątkowo mocna - na pewno z drugiej strony do rewelacji daleko. Zarówno oczekiwania względem marki, jak i zapowiedzi samych deweloperów sugerowały znacznie więcej. Obecnie za nami pierwsza większa partia poprawek, a w okolicach połowy listopada dostarczona ma zostać druga.
Cyberpunk 2077 - ekipa z CD Projektu poprawiła mnóstwo poważnych problemów w nowej aktualizacji 2.02
Przez bardzo długi czas Redzi musieli zmagać się z ostrą krytyką - i nie bez przyczyny, jako że premiera Cyberpunka 2077 pod wieloma względami była absolutną katastrofą podkopującą świetną opinię firmy wśród graczy. Oczywiście to nie jest tak, że afera z wejściem na konsole poprzedniej generacji tudzież rozliczne absurdalne bugi w zasadzie na każdej platformie zostały zapomniane. Wykonano jednak bardzo duże kroki ku lepszemu - a to zdecydowanie nie koniec.
Starfield - fanowska społeczność wypuszcza pierwszego większego patcha. Naprawia on wiele usterek i błędów z gry
Minęło już nieco czasu od premiery nowej, głośnej gry Bethesdy. Szumne obietnice Todda Howarda i reszty twórców zostały dość szybko zweryfikowane przez graczy. I jak wiadomo, choć do kompletnej katastrofy z pewnością nie doszło, nie mieliśmy również do czynienia z wybitną, next-genową produkcją (chyba, że pod kątem wymagań sprzętowych). Ale jak można było przewidzieć, kwestią czasu była większa interwencja ze strony graczy.
Forza Motorsport - wprowadzono pierwszą aktualizację. Poprawa stabilności, eliminacja crashy i korekty przy progresji samochodu
Tej jesieni Turn 10 Studios wypuściło wreszcie najnowszą odsłonę swojej simcade'owej serii, tak by stanowiła swoistą przeciwwagę dla Gran Turismo 7. Po hucznych zapowiedziach nie otrzymaliśmy na pewno gry słabej, ale biorąc pod uwagę oczekiwania na pewno można mówić o pewnym rozczarowaniu. Tytuł nie zaoferował jakości, na jaką liczono, do tego narzekano na kilka decyzji związanych z rozgrywką czy problemy techniczne. Przyszła zatem pora na pierwsze korekty.
Starfield - bugi w nowej grze Bethesdy to ponoć rzadkość. Potwierdzają to doniesienia z kilku niezależnych źródeł
Zbliżamy się do premiery kolejnej dużej gry Bethesdy – Starfielda. Tytuł formalnie zadebiutuje na rynku 6 września, ale posiadacze edycji Premium będą mogli zacząć rozgrywkę już 1 września. Gry amerykańskiego dewelopera są znane z pokaźnej liczby błędów w dniu ich premiery. Wielu graczy spodziewa się, że podobnie będzie w przypadku Starfielda. Według najnowszych doniesień, ma to być jednak wyjątek w dotychczasowym dorobku studia.
Hogwarts Legacy - pojawił się duży pakiet aktualizacji. Usprawnienia poprawiają wiele problemów na wszystkich platformach
Choć powiedzieć, że projekt Avalanche Software odniósł sukces to tak, jakby nie powiedzieć nic, nie obyło się bez turbulencji. Nade wszystko szczególne kłopoty w okolicach premiery sprawiała pecetowa optymalizacja, potrafiąca zadusić niemal każdą konfigurację. Ale konsole również nie były bez skazy, irytując pewnymi bugami czy technicznymi niedoróbkami. Ostatnio jednak do akcji wkroczył gigantyczny update mający poprawić ogólną jakość na wszystkich frontach.
CD Projekt RED doprecyzowuje, o co chodzi w programie RED Playtesting: to nie będą klasyczne testy QA
Na początku tego tygodnia pisaliśmy o uruchomieniu przez studio CD Projekt RED programu RED Playtesting. Zapoznając się pobieżnie z jego założeniami można było szybko wysnuć wnioski, że program ów ma na celu testowanie nadchodzących gier przez zwykłych graczy, którzy dodatkowo za swą "pracę" nie dostawaliby żadnego wynagrodzenia. Sytuacja nie wyglądała najlepiej, nic więc dziwnego, że CD Projekt RED zgłosiło się do nas z prośbą o doprecyzowanie, na czym dokładnie będzie polegać program...
Narzekaliście na problemy w grze Cyberpunk 2077? CD Projekt RED zaprasza więc na playtesty kolejnych swoich produkcji
Nasze rodzime studio CD Projekt RED tuż po premierze gry Cyberpunk 2077 nie miało łatwego życia. Gra okazała się wszak szalenie niedopracowana. Nie tylko była niemal niegrywalna na konsoli PlayStation 4, ale generowała także mnóstwo bugów w wersji na PC. Grę ostatecznie połatano, ale cóż... Smrodek pozostał. Deweloper wpadł więc na diabelski (ekonomicznie) plan, aby kolejne jego gry były przed premierą testowane przez samych graczy. Dlaczego ekonomicznie? Bo playtesty będą darmowe (#taniasiłarobocza,...
Cyberpunk 2077 obchodzi pierwsze urodziny. Sprawdź ile błędów dotąd naprawiono (idą w tysiące!) i jaka jest przyszłość gry
Dacie wiarę, że za nami już rok z memami o błędach Cyberpunka 2077? :) Dla twórców gry nie był to jednak rok przesadnie wesoły. Gra nie okazała się bowiem tak dobra, jak zakładano (stąd i memy), co pociągnęło za sobą nawet pozwy ze strony niezadowolonych inwestorów. Jak donosi serwis Wprost, w ciągu ostatnich 12 miesięcy CD Projekt RED zwrócił także pieniądze niezadowolonym graczom i to aż za 30 tysięcy kopii gry, tracąc w tym czasie wartość na giełdzie o połowę. Do tej pory gra sprzedała...
Borderlands 3 - twórcy naprawili płynność gry oraz bugi
Pomimo tego, że Borderlands 3 to jedna z największych gier tego roku, deweloperzy nie zdołali zoptymalizować należycie gry na premierę. Sytuacja dotyczy zarówno wydajności tytułu na PC, jak również na każdą z konsol. W grze trudno było uzyskać stabilny klatkaż, jak również dochodziło do tzw. stutteringu. Ponadto implementację DirectX 12 można okrzyknąć mianem eksperymentalnej, gdyż nawet studio Gearbox odradza granie w ten sposób. Studio Gearbox opublikowało właśnie nową łatkę, która...
Recenzja Borderlands 3: nadrabiając bugi klozetowym humorem
Kiedy na horyzoncie pojawia się kolejna część znanej serii gier, fani często zastanawiają się jaka ona będzie, o czym będzie opowiadać i czym nas zaskoczy. Tak dzieje się przy okazji zdecydowanie większej części produkcji. Jeśli jednak chodzi o tytuły typu looter shooter, sytuacja jest nieco inna. Wiemy przecież, że gry reprezentujące ów gatunek nie stoją fabułą, a określonymi mechanikami, które niełatwo zmienić, zwłaszcza gdy dotąd dobrze się sprawdzały. Kolejne odsłony Borderlands mogły...
Borderlands 3 debiutuje na PC z mnóstwem bugów
Jeśli sposób, w jaki Gearbox zapewnił kopie recenzenckie na PC wydał się dziwny, to być może nie powinno być zaskoczeniem, że debiut tej gry na komputerach osobistych nie obył się bez wpadek. Zamiast kodów, 2K i Gearbox udostępnili dziennikarzom loginy do kont testowych sklepu Epic Games Store. W zaprezentowanym im wydaniu gry pojawił się komunikat, że nie jest to ostateczny kod i nie ma gwarancji na przeniesienie postępów do finalnej wersji gry. Wydawcy na dodatek poinformowali recenzentów, aby nie...
Wykryty bug w Fallout 76 BETA zmusza do ponownego pobrania gry
Pamiętacie jak kilka(naście?) dni temu Bethesda prosiła fanów Fallouta o wyrozumiałość i przygotowanie się na bugi mogące wystąpić w wersji beta Fallouta 76? Wygląda na to, że studio miało rację, bo jak czytamy w ostatnich doniesieniach, bez bugów się nie obeszło. Nie wiadomo jednak, czy twórcy nowej produkcji przewidzieli, że gracze będą mieli do czynienia z bugiem tak dużej skali, że zmusi ich do ponownego pobrania gry, która waży nie mniej i nie więcej niż 45 GB. Beta Fallouta 76 ruszyła...
Bethesda prosi o wyrozumiałość: Fallout 76 może zawierać bugi
Pewnie nie ma "na sali" osoby, która interesując się gamedevem nie pamiętałaby zabugowanej gry jaką było Mass Effect: Andromenda, nie od parady ochrzczona "Androbiedą". Ilość bugów, glitchy i dobry Bóg wie czego jeszcze sprawiła, że gra stała się swoistym pośmiewiskiem i wytyczną "jak nie robić gier". Słabe przyłożenie się BioWare do produkcji przełożyło się nie tylko na kpiny, ale pośrednio na słabszą niż oczekiwano sprzedaż. Wygląda na to, że Bethesda uczy się na błędach BioWare...
Gracze krytykują Deus Ex: Rozłam Ludzkości - bugi i crashe
Chyba powoli możemy mówić o powstaniu nowej świeckiej tradycji. Gracze czekają na grę (zazwyczaj AAA). Są olbrzymie oczekiwania. Twórcy oczekiwania podsycają mówiąc, że gra jest cudowna, wygląda pięknie i będzie działała idealnie już w dniu premiery. Później pojawiają się dedykowane sterowniki do kart graficznych... albo nie (tak, AMD, to o Was). Gra ma swoją premierę i... sypie się fala negatywnych komentarzy, że wersja na PC jest pełna bugów, niezoptymalizowana i niemal niegrywalna. Widzieliśmy...
Fallout 4 - Pierwsza łatka w wersji beta już dostępna
Gry komputerowe tworzone przez wielkie, znane studia nie zawsze oferują graczom bezproblemową rozgrywkę, brak błędów, dobrą optymalizację i ogólne dopracowanie pod względem technicznym - nie trudno wymienić co najmniej kilka ostatnich premier, które potwierdziły, że rynek gier komputerowych nie idzie w dobrą stronę... Czy Fallout 4 zaprezentowany dosłownie chwilę temu przez Bethesdę wpisał się na listę gier, które w momencie debiutu nie są wolne od błędów? Ależ oczywiście. Ogromny hype wytworzony...
Fallout 4 - Nadchodzi pierwsza łatka w wersji beta
Na najnowszą grę studia Bethesda Softworks czekały miliony graczy z całego świata - Fallout 4 pojawiał się na billboardach reklamowych, w prasie oraz telewizji, nie mówiąc już o ogromnym hype w Internecie. Nie ulega wątpliwości, że wielu klientów spodziewało się nieco lepszego produktu, który będzie potrafił przyciągnąć nas czymś więcej, niż tylko swoim specyficznym klimatem i marką znaną od lat. Fallouta 4 nie należy oceniać negatywnie, ale na pewno nie wykorzystano całego potencjału...
Ubisoft przeprasza za Assassin's Creed: Unity i oferuje darmowe gry
Ubisoft premierę swojej najnowszej gry Assassin's Creed: Unity będzie musiał zaliczyć do wielkich porażek. Najnowsza odsłona przygód asasynów i templariuszy, która miała być w pewnym sensie przełomem okazała się kompletną porażką. Spisanie wszystkich błędów mogłoby przyczynić się do powstania kilku książek, zaś gniew graczy dało się chyba słyszeć w samej firmie. Wiele graczy sądziło, że studio w żaden sposób nie wykonało odpowiednich testów przed wypuszczeniem swojego produktu na...
NVIDIA GeForce RTX 5090 - jak karta graficzna wypada na tle GeForce RTX 4090? Czysty wzrost wydajności wydaje się skromny
NVIDIA GeForce RTX 5090 i RTX 5080 - poznaliśmy współczynnik TDP kart graficznych. Czas przygotować się na ogromny pobór mocy
DLSS 4 przetestowany w grze Cyberpunk 2077 na karcie NVIDIA GeForce RTX 5080. Wnioski? Duża poprawa jakości skalowania
NVIDIA GeForce RTX 5090, RTX 5080, RTX 5070 Ti oraz RTX 5070 - Prezentacja nowej generacji kart graficznych Blackwell
Karta graficzna AMD Radeon RX 9070 XT ma oferować konkurencyjną wydajność w stosunku do GeForce RTX 4080