soulslike
- 1
- 2
- następna ›
Stellar Blade PC - wielki sukces wyczekiwanego portu. Gra chwalona przez większość graczy i krytyków

Shift Up to jedna z kilku pochodzących z Azji ekip, które pojawiły się w ostatnich mapach, praktycznie z miejsca odnosząc spore sukcesy w branży. Ich Stellar Blade trafił do absolutnej czołówki zeszłorocznych gier przede wszystkim pod względem znakomitej sprzedaży (szczególnie imponujących zważywszy na premierę zaledwie na jednej platformie), jak i pozytywnych opinii graczy. Posiadacze komputerów osobistych czekali na konwersję - i się doczekali.
Nioh 3 - zbliża się kolejna część kultowej serii, można już sprawdzić wersję demo. Team Ninja wraca do korzeni z paroma nowościami

Seria Nioh to nie są do końca souls-like'i. Owszem, jest z nimi silnie spokrewniona, jednak w dalszym ciągu jej części składowe sprawiają, że należy ją traktować jako odrębną pozycję - co ma sens biorąc także pod uwagę różne opinie fanów gatunku. Niemniej jednak to bardzo zasłużona marka z wieloma zwolennikami na całym świecie. Po małej przerwie Team Ninja postanowiło do niej wrócić, by stworzyć trzecią odsłonę. I pierwsza zapowiedź zawitała na State of Play.
Elden Ring Nightreign - 3,5 miliona sprzedanych egzemplarzy od premiery, a w drodze różne rozszerzenia

Gry FromSoftware mają gigantyczny wpływ na współczesną branżę. Niezależnie od tego, czy ktoś za nimi przepada, czy wręcz przeciwnie, chyba nie da się zaprzeczyć, że praktycznie każdy projekt tego zespołu jest szeroko komentowany, w jakimś zakresie kształtując kierunek wielu innych przedsięwzięć - nierzadko z zupełnie innego gatunku. Nie dziwi zatem absolutnie, gdy premiera Elden Ring Nightreign jest tak szeroko omawiana, zwłaszcza zmiany w formule względem poprzedników.
Lies of P: Overture - duży dodatek do popularnego souls-like'a na 50-minutowym gameplayu

Minęły już niespełna dwa lata od premiery gry Round8 Studio, wciąż jednak temat w różnej formie powraca. I nie ma się co dziwić - wszak Lies of P okrzyknięty został przez wielu najlepszą grą souls-like niestworzoną przez FromSoftware, a inspiracje Bloodborne czy Sekiro są bardzo widoczne. W tym roku doczekamy się obiecującego rozszerzenia, które ma pozwolić na rozegranie sporej ilości dodatkowych godzin. Oto zaś mocna prezentacja zawartości.
No Rest for the Wicked - szef Moon Studios prostuje swoją niepokojącą wypowiedź, tymczasem gra wreszcie ma lepsze opinie

Zapewne nie tak wyobrażali sobie twórcy z Moon Studios sytuację w nieco ponad rok od wejścia No Rest for the Wicked w Early Access. Zwłaszcza, że start był naprawdę dobry - i to pomimo wielu problemów, przede wszystkim technicznych. Piękna grafika, interesujące podejście do gatunku i stale powiększająca się zawartość - wydawało się, że będzie już tylko lepiej. Tymczasem ostatnie miesiące to głównie problemy, choć sytuacja istotnie się poprawia.
Lords of the Fallen - pojawiła się wersja 2.0, mająca ostatecznie poprawić jedno z największych rozczarowań 2023 roku

Lords of the Fallen - niebezpośredni sequel gry z 2014 roku - miał być tak naprawdę nowym początkiem serii i wielkim hitem. Ostatecznie masa problemów zarówno z poziomem rozgrywki, jak i kwestiami technicznymi sprawiły, że opinie były bardzo mieszane, a w wielu miejscach tytuł został wręcz zrównany z ziemią. Ale to nie był koniec. Gdy Hexworks wspominało o planach poprawek, nie rzucało słów na wiatr. Teraz najwyraźniej mamy ich zwieńczenie.
The First Berserker: Khazan - gra akcji z elementami souls-like z bardzo dobrymi pierwszymi ocenami graczy i recenzentów

Pierwszy kwartał 2025 roku był bardzo gęsty w głośne premiery (z dobrych czy złych względów, to już inna sprawa), toteż gra Neople mogła być przez niejedną osobę pominięta. Ale być może warto zainteresować się tematem - zwłaszcza jeśli ktoś lubi wymagające gry akcji z dość silnymi wpływami souls-like'ów. W The First Berserker: Khazan już zagrali pierwsi krytycy i gracze, pojutrze zaś dojdzie do właściwej premiery. I na razie wygląda to dobrze.
Bloodborne - mija 10 lat od premiery prawdopodobnie najlepszej gry FromSoftware. W otchłani szaleństwa

Od początku znalazłem się w mało zachęcającym położeniu. Leżę sobie w jakiejś ruderze, a podejrzany dziad każe podpisywać jakiś kontrakt. Wreszcie dochodzi do transfuzji, a ja widzę koszmarną bestię wyłaniającą się z rzeki krwi, a następnie spalającą się na moich oczach. Jakieś małe, wychudzone stworki zaczynają mnie obłazić, potem chyba tracę przytomność. Kobiecy głos. Wstaję. Na zabytkowym krześle znalazłem krótką notkę, której znaczenia wtedy nie rozumiałem. Coś o znalezieniu...
Recenzja Path of Exile 2, czyli pogromcy Diablo 4. Opinia po wielu godzinach spędzonych w Early Access

Gatunek hack'n'slash jest wręcz ordynarnie banalnym konceptem. W praktyce sprowadza się on do przechodzenia z punktu A do B, pomiędzy którymi czyha na nas chmara przeciwników do zniszczenia. Jasne, miejscami pojawiają się misje poboczne i jakieś tam tło fabularne. Wszystko to jednak stanowi pretekst do rozwijania naszej postaci, zbierania coraz to lepszego wyposażenia i eksterminacji niemal wszystkiego, co się rusza. A jednak dekady temu David Brevik i Blizzard North rozpoczęli coś, co jest niezwykle popularne...
Phantom Blade Zero - twórcy prezentują kolejne efektowne starcie z okazji Roku Węża. Oto Seven Judgements

Nie możemy narzekać na interesujące gry azjatyckie ze świetnym systemem walki. Co prawda nie wszystkie spełniają pokładane w nich nadzieje - takie Team Ninja nie zachwyciło swoimi ostatnimi pozycjami - ale cały czas znajdujemy szereg wielkich hitów. Teraz czekamy na przykład na projekt rozwijany przez chińskie studio S-GAME. Dotąd pojawiło się już sporo materiałów, ale do potencjalnej premiery jeszcze sporo czasu. Tymczasem dostaliśmy nowe wideo.
Death Howl - oto połączenie souls-like'a i deck-buildera od studia wydawanego przez 11 bit studios. Wkrótce wersja demo

Warszawskie studio stworzyło na przestrzeni lat kilka znakomitych tytułów - z This War of Mine i serią Frostpunk na czele - i nie ma zamiaru się zatrzymywać. Obecnie czekamy na The Alters, mogącym być jedną z najlepszych gier tego roku. Ale ich działalność obejmuje również całkiem prężną linię wydawniczą. Teraz na przykład pojawiły się informacje o obiecującym projekcie od duńskich deweloperów z The Outer Zone, na który warto zwrócić uwagę.
The First Berserker: Khazan - demo jednej z najbardziej oczekiwanych action RPG 2025 roku już dostępne

Neople Games nie jest raczej studiem, które z miejsca rozpoznacie. I nie ma co się dziwić, gdyż ich projekty zapełniały dotąd rynek mobilny. Teraz jednak może być o nich głośno - czy raczej w zasadzie już jest. Dotychczasowe materiały wskazywały na to, że wydawana przez Nexon gra ma szansę przyciągnąć na premierę fanów dynamicznych, wymagających gier akcji z nutką souls-like'a. I możemy nawet za darmo przekonać się, czy to nasze klimaty.
Covenant - pierwszoosobowe połączenie soulslike'a i metroidvanii od twórców gier takich jak Halo, Battlefield, Destiny, czy Doom

Jeśli dotąd nie słyszeliście o Legion Studios, nie ma co się dziwić. To nie tylko stosunkowo młody zespół, ale do tego nieposiadający w swych szeregach zbyt wielu pracowników. Jednak warto ich obserwować - chociażby dlatego, że tych dwunastu deweloperów pracowało nad Halo, Call of Duty, Destiny, Doom, Apex Legends, czy Battlefield. Co więcej, przedstawiony przez nich nowy, mający spory potencjał projekt może zainteresować niejednego fana konkretnych gatunków.
Dark Souls 3 - pojawiły się pogłoski na temat remastera finalnej części trylogii od FromSoftware

Jeżeli chodzi o te nieco starsze gry japońskiego studia, mamy dosyć wyraźnego faworyta do remastera. Niemal równo cztery lata temu pojawił się świetny remake Demon's Souls - pradziad gatunku souls-like - wcześniej zaś remaster otrzymała pierwsza odsłona Dark Souls, czyli ta, od której moda na ten nurt na dobre się rozpoczęła. Jednak fani niezmiennie czekają na odświeżenie Bloodborne - na tym etapie dosłownie w jakiejkolwiek oficjalnej formie. I chyba jeszcze poczekają.
Pokaz siły Nexon. Wydawca prezentuje swoje nadchodzące gry tuż przed G-Star 2024, w tym The First Berserker: Khazan

Już niebawem czeka nas G-Star 2024. Wydarzenie będzie miało miejsce w zwyczajowej lokacji, czyli Busan Exhibition and Convention Center w Korei Południowej. Nexon należy do wydawców, którzy przygotowują całkiem sporo obiecujących premier. W tym przypadku sukces z pewnością im się przyda, jako że takie The First Descendant zdecydowanie nie zatriumfowało w każdym aspekcie. Tak czy inaczej, już teraz dokonali małej prezentacji nadchodzącej oferty.
Lords of the Fallen - mocne usprawnienia na PS5 Pro. Więcej ulepszeń w planach i kilka nowych słów w kontekście sequela

Gdy Hexworks przejęło tworzenie marki stworzonej przez CI Games, mogło się wydawać, że tym razem wreszcie pojawi się jednoznacznie porządny souls-like, który stoczy bój z gatunkową czołówką. Koniec końców o ile w ogólnym rozrachunku trudno mówić o absolutnej porażce, triumf to też nie był. Pomimo stale dokładanych usprawnień, gra po dziś dzień wzbudza bardzo skrajne odczucia - od zachwytu, poprzez obojętność, aż po bardzo krytyczne podejście.
Wuchang: Fallen Feathers - kolejna obiecująca azjatycka gra akcji. Alternatywne dzieje dynastii Ming i dotknięta amnezją bohaterka

Studia rodem z Azji robią ostatnio całkiem niezłą furorę. Początek roku należał w dużej mierze do Shift Up. Ekipa z Korei Południowej wypuściła Stellar Blade, mocno nawiązujące do serii NieR action RPG z dość zaawansowanymi elementami souls-like. Ale nawet ich sukces blednie na tle tego, co jesienią zaserwowało chińskie Game Science z Black Myth: Wukong. I wygląda na to, że event od Xbox ukazał pokrewny interesujący projekt z tych samych stron.
Lords of the Fallen 2 - pojawiły się pierwsze informacje związane z kolejną odsłoną budzącej skrajne odczucia serii

Dwa podejścia - oba wywołały spore kontrowersje. Tak na razie wygląda historia serii Lords of the Fallen. Po średnio przyjętej premierze gry od CI Games dekadę temu, w zeszłym roku trafił do nas nowy projekt przygotowany już przez studio Hexworks. I cóż, tym razem souls-like już zupełnie podzielił odbiorców. Część chwaliła mroczny klimat, inni wskazywali na masę problemów technicznych tudzież kontrowersje tyczące się rozgrywki. Ale na tym historia się nie kończy.
Black Myth: Wukong z olbrzymim sukcesem zaledwie kilka godzin po premierze. Gracze szturmem rzucili się na produkcję

Black Myth: Wukong było jedną z najbardziej oczekiwanych gier 2024 roku. Produkcja studia Game Science zaintrygowała graczy przede wszystkim grafiką, stylistyką i licznymi nawiązaniami do chińskiej mitologii. Na chwilę obecną jesteśmy już po oficjalnej premierze tytułu. Twórcy mogą odtrąbić olbrzymi sukces, ponieważ gra szturmem wdarła się na listę najpopularniejszych gier na platformie Steam. Cieszy się też bardzo pozytywnymi opiniami.
Black Myth: Wukong - finalny zwiastun prezentuje różnorodny świat i kilka dodatkowych starć

Powoli zbliżamy się do ostatniej prostej, jeżeli chodzi o tegoroczne hity. Końcówka sierpnia będzie bogata w premiery dość głośnych tytułów. Zanim kontrowersyjny projekt Ubisoftu zamknie ten miesiąc, po długim czasie produkcji ekipa z Game Science wreszcie przygotowała historię na bazie chińskich legend o Małpim Królu. Otrzymaliśmy już całkiem sporo różnorakich materiałów, a teraz podzielono się jeszcze jednym, kilkuminutowym gameplay trailerem.
No Rest for the Wicked - nowości dla jednej z najciekawszych gier tego roku. Przeciwnicy, frakcje, poprawki wydajności i inne

Deweloperzy odpowiadający za serię Ori teraz poszli w nieco odmiennym kierunku. Ponownie możemy być pod wrażeniem efektów wizualnych, jednak tym razem rozgrywka zahacza wręcz o elementy znane z souls-like. Ambicje twórców są całkiem spore, jednak pomimo interesujących elementów przyznać trzeba, że od początku wejścia we wczesny dostęp poprawiać muszą całkiem sporo niedoróbek. Sumiennie jednak starają się nimi zajmować, teraz zaś dostaliśmy całkiem mocny update, który przybliża do wersji...
Flintlock: The Siege of Dawn - pierwsze oceny action RPG w otwartym świecie. Premiera poprawna, ale bez fajerwerków

Twórcy Ashen dobrali sobie całkiem niezły okres na premierę swojej nowej pozycji - przynajmniej pod kątem konkurencji. Czy raczej na obecną chwilę jej faktycznego braku, bowiem od pojawienia się wielkiego dodatku do Elden Ringa minęło już kilka tygodni, a na najbliższy bardziej znaczący tytuł musimy zaczekać do przyszłego miesiąca. Przekonać się o jakości Flintlocka mogła już część recenzentów - zobaczmy zatem, jak wyglądają pierwsze rozliczenia.
Elden Ring: Shadow of the Erdtree - rozszerzenie gry roku 2022 z pierwszymi recenzjami. Żaden dodatek nie miał lepszych ocen

Ten rok trochę nam się rozkręcił pod względem interesujących premier, choć oczywiście daleko mu do poprzedniego. W każdym razie nadszedł czerwiec, który oznacza pewną przerwę w pojawianiu się większej liczby istotniejszych tytułów. Po części może mieć to związek z wakacyjnym okresem, ale z drugiej strony niejeden deweloper nie miałby specjalnej ochoty stawać w szranki z dodatkiem do gry FromSoftware. Na razie wygląda na to, że nie bez przyczyny.
Lords of The Fallen 2 zostało zapowiedziane. Prace nad kolejną częścią gry mają przebiegać znacznie szybciej

Wielu graczy wiązało duże nadzieje z wydanym na jesieni zeszłego roku rebootem Lords of the Fallen. W praktyce okazało się, że produkcja studia HexWorks tylko nieco wybiła się ponad przeciętność, nie osiągając w żadnym wypadku poziomu charakterystycznego dla czołowych przedstawicieli gatunku soulslike, czyli Elden Ring oraz serii Dark Souls. Wydaje się jednak, że gra sprzedała się ostatecznie nieźle, ponieważ CI Games zapowiedziało jego kontynuację.
Phantom Blade Zero - niezwykle efektowne fragmenty rozgrywki w wyśmienitej oprawie prosto z Summer Game Fest

Niewiele tytułów wartych jest bardziej szczegółowej wzmianki, jeżeli chodzi o zakończone już Summer Game Fest. Nawet jeśli pojawiały się materiały związane z większymi tytułami - jak Star Wars Outlaws czy Warhammer 40K: Space Marine 2 - nie były one zbyt długie i raczej nie prezentowały niczego specjalnie nowego. Ale da się wyodrębnić przynajmniej parę ciekawszych punktów programu - w tym arcyefektowną zapowiedź gry studia S-Game.
No Rest for the Wicked - gra twórców Ori rozwija się. Ogrom zmian i nowych funkcji, w tym reset zdolności, DLSS/FSR i poprawki grafiki

Po sukcesach z serią Ori Moon Studios zdecydowało się przygotować coś docelowo znacznie ambitniejszego. Doświadczyliśmy tego na własnej skórze świeżo po premierze Early Access, gdy pomimo wielu imponujących aspektów gra posiadała jednocześnie sporo problemów - głównie związanych z kwestiami technicznymi. Zresztą w dalszym ciągu deweloperzy w pocie czoła wykonują kolejne poprawki. Żadna z dotychczasowych nie może się jednak równać z najnowszą.
Black Myth: Wukong - nowy, efektowny zwiastun z fragmentami rozgrywki prezentuje możliwości Unreal Engine 5

Game Science nie spieszy się z wypuszczeniem swojego obiecującego tytułu. Wszak od pierwszego trailera, który zachwycił masę graczy, minęły już niespełna cztery lata. Wstępna prezentacja okazała się zaledwie początkiem długiej drogi, jaką musiało przejść studio. Z początku wydawało się, że Black Myth: Wukong pojawi się na rynku już w zeszłym roku, ale potrzeba było na to znacznie więcej czasu. Ostatecznie wiele wskazuje na sierpniową premierę.
Stellar Blade - pojawiły się pierwsze recenzje. Wygląda to na bardzo udane wejście na rynek

Premiera gry Shift Up już na początku zbliżającego się weekendu, toteż powoli zaczęły napływać recenzje. Na przestrzeni miesięcy twórcy dość śmiało dzielili się różnego rodzaju fragmentami rozgrywki, przedstawiając też przy tym pewne zakulisowe materiały. Łącząc to z wieloma dyskusjami czy to o estetyce gry, czy wyglądzie bohaterki, mamy jeden z najczęściej omawianych tematów ostatnich miesięcy. Teraz czas rzucić okiem na odbiór.
Lords of the Fallen - wdrożono wersję 1.5. Master of Fate, kulminacja ponad 30 aktualizacji, poprawia kolejne aspekty gry

Na przestrzeni ostatnich paru lat pojawiło się sporo kontrowersyjnych tytułów, ale mało który w tak dużym stopniu jest tak różnie odbierany. Hexworks stworzyło nową wersję nie do końca udanej pozycji z 2014, napędzając ją Unreal Engine 5 i rozwijając historię. Problemów z optymalizacją czy rozgrywką było co niemiara, toteż posypały się gromy, choć część osób była przychylna. Deweloperzy od miesięcy starają się zwiększyć liczebność tego drugiego obozu, regularnie wprowadzając poprawki,...
No Rest for the Wicked - dole i niedole na Isola Sacra. Wrażenia po zmaganiach w Early Access gry twórców serii Ori

Early Access jest i chyba już zawsze pozostanie w jakimś stopniu sporną kwestią. Dla jednych to na przykład zwykła próba naciągnięcia graczy na kasę przed powstaniem właściwej wersji gry, inni widzą w tego typu strategii potencjalny stały kontakt ze społecznością. Każdy z wymienionych punktów widzenia znajdzie własne przykłady, choć ci ostatni mogą triumfować po sukcesie takiego Baldur's Gate 3. Tymczasem na rynek we wczesnym dostępie weszło No Rest for the Wicked. Z tej okazji uznałem, że...
Future Games Show: Spring Showcase 2024 - przegląd najciekawszych zapowiedzi. Star Wars Outlaws, Hellblade II i inne

Jeżeli chodzi o tegoroczne eventy, wszystko dopiero powoli się rozkręca, a te głośniejsze pojawią się dopiero nieco później. Mimo wszystko warto zerknąć na Future Games Show - chociażby przez wzgląd na całkiem pokaźną liczbę prezentowanych gier. Wiosenny pokaz reprezentuje bowiem zarówno najbardziej oczekiwane gry AAA, jak i interesujące pozycje z segmentu indie. Inna sprawa, że nie każdy miał ochotę przeczekiwać np. wygłupów prezenterów...
Dark Souls: Archthrones - niezwykle ambitny fanowski prequel gry FromSoftware wkrótce dostanie wersję demo

Jeśli chodzi o gry tego typu, obecnie czekamy nade wszystko na dodatek do Elden Ring, który ma ukazać się już w czerwcu. Shadow of the Erdtree nie będzie jednak jedyną potencjalną atrakcją dla fanów pozycji od FromSoftware. Środowisko moderskie ponownie daje o sobie znać. Nie jest ono co prawda aż tak rozwinięte, jak w przypadku wielu innych serii - między innymi dlatego, że deweloperzy niespecjalnie interesują się modyfikacjami, ale Archtrones to coś wartego uwagi.
Thorgal i Nocny Wędrowiec - polskie studio Mighty Koi zapowiada dwie nowe gry. Jedna z nich może być konkurencją dla Wiedźmina 4

Warszawskie studio Mighty Koi, na które składa się ponad 100 osób mających już doświadczenie w branży gier (Bandai Namco, Ubisoft, FromSoftware, Square Enix), ogłosiło właśnie dwie nowe produkcje: Thorgal oraz Nocny Wędrowiec. Obie tworzone są przy użyciu silnika Unreal Engine 5, natomiast twórcy posiłkują się także „sztuczną inteligencją” i techniką fotogrametrii. Oprócz samych informacji otrzymaliśmy również pierwsze zwiastuny gier.
Lies of P - twórcy udanego soulslike'a po cichu pozbyli się Denuvo. Dodatkowo grę kupimy w rekordowo niskiej cenie

W świecie gier wideo dość złą sławą cieszy się obecnie zabezpieczenie antypirackie o nazwie Denuvo. Według większości graczy rozwiązanie to sprawia wiele problemów, a przede wszystkim ma negatywny wpływ na wydajność produkcji. Twórcy świetnej gry z gatunku soulslike o tytule Lies o P podjęli kontrowersyjną decyzję przed samym debiutem i dodali do niej ten system DRM. Produkcja mimo to osiągnęła spory sukces, a teraz postanowiono wycofać omawiane rozwiązanie.
Rise of the Ronin - reżyser opowiada o grze. Pierwszy tytuł od twórców NiOh, w którym nie zabijasz wszystkiego, co się rusza

Kończący się rok kalendarzowy nie należał do najlepszych w historii dla Team Ninja. Ambitny zespół wypuścił kilka miesięcy temu Wo Long Fallen Dynasty - grę, która na pewno nie należała do najgorszych, ale jednak odstawała poziomem od chociażby świetnej serii NiOh. Ale rozczarowanie może zostać zmazane już wiosną przyszłego roku, gdy deweloperzy wypuszczą pozycję znacząco różną od swoich dotychczasowych projektów. A na razie garść nowych informacji.
Będę grał w gry, czyli garść tytułów wartych sprawdzenia przed końcem 2023 roku. Warhammer 40K: Rogue Trader i inni

Mieliśmy różne lata w branży gier - czasem mówiliśmy o urodzaju, innym razem pewnym deficycie. Trudno jednak przypomnieć sobie większy rozstrzał jakościowy od tegorocznego. Wielkie rozczarowania mieszają się z wspaniałymi hitami i tytułami z potencjałem, ale problemami technicznymi. Na pewno jednak było w co grać. Sam zdążyłem sobie wyselekcjonować grupę pozycji, które na pewno chciałbym sprawdzić bliżej świątecznego urlopu.
- 1
- 2
- następna ›
Test wydajności DOOM: The Dark Ages - Path Tracing to piekielne wymagania sprzętowe. Porównanie wydajności i jakości grafiki
Test kart graficznych AMD Radeon RX 9060 XT vs NVIDIA GeForce RTX 5060 Ti - Waga kogucia doładowana 16 GB pamięci?
NVIDIA z totalną dominacją na rynku kart graficznych dla PC. Intel na tym rynku praktycznie nie istnieje
AMD Radeon RX 9070 XT - modele z pamięciami GDDR6 od Samsunga są trochę wolniejsze od tych z modułami od SK hynix
AMD Radeon RX 9060 XT - pierwsze wyniki testów potwierdzają niższą wydajność od GeForce'a RTX 5060 Ti