Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国
 

Test STALKER 2: Heart of Chornobyl PC kontra Xbox Series X. Jakość technik NVIDIA DLSS, AMD FSR, Intel XeSS oraz TSR

Damian Marusiak | 28-11-2024 12:10 |

Test STALKER 2: Heart of Chornobyl PC kontra Xbox Series X. Jakość technik NVIDIA DLSS, AMD FSR, Intel XeSS oraz TSRSTALKER 2: Heart of Chornobyl to bez wątpienia jedna z największych premier na rynku gier w tym roku. Czekaliśmy dobrych kilkanaście lat na powrót do Zony i choć gra była wielokrotnie opóźniana (z mniej lub bardziej istotnych powodów), to finalnie i tak otrzymaliśmy grę dość podziurawioną, jeśli chodzi o jakość techniczną. STALKER 2 melduje się na razie na PC oraz konsolach Xbox Series, jednak w bliżej nieokreślonym terminie powinna również zadebiutować na PlayStation 5. Na PurePC.pl mogliście już przeczytać obszerną recenzję, a także test wydajności kart graficznych. Pozostał jeszcze jeden materiał do przygotowania, a który dotyczył porównania wersji komputerowej jak i konsolowej. Okazuje się, że STALKER 2 w wersji na Xbox Series X, choć ma swoje bolączki, to przynamniej wizualnie jakoś drastycznie nie odbiega od tego, co otrzymujemy w wersji komputerowej.

Autor: Damian Marusiak

STALKER 2: Heart of Chornobyl to kontynuacja STALKER: Cień Czernobyla, jednak w przeciwieństwie do wcześniej produkcji, tym razem do roboty zaprzęgnięto zewnętrzny silnik graficzny w postaci Unreal Engine 5 (a dokładniej UE 5.1). Z jednej strony uprościło to proces produkcyjny, jednak z drugiej nie brakuje opinii, jakby wizualnie STALKER 2 utracił nieco magii, którą wprowadzono wraz z poprzednimi grami (mowa zarówno o podstawce jak i samodzielnych rozszerzeniach w postaci Clear Sky oraz Call of Pripyat). Co ciekawe, w obecnej wersji gry nie znajdziemy żadnej formy hardware'owego Ray Tracingu. Jedyne, co umieszczono w premierowej wersji gry, to software Lumen. Ten - choć ma znacznie niższe wymagania - to jednocześnie nie oferuje tak dobrej jakości oświetlenia / cieniowania jak hardware Lumen. Dla osób, które mają nadzieję na jego implementację mamy dobrą wiadomość. Twórcy z GSC Game World pracują nad jego dodaniem, jednak na dokładniejsze informacje musimy jeszcze poczekać.

STALKER 2: Heart of Chornobyl to jedna z najgłośniejszych premier 2024 roku. W trzecim artykule porównujemy wersje na PC oraz Xbox Series X, a także oceniamy jakość technik NVIDIA DLSS, AMD FSR, Intel XeSS oraz wbudowanego narzędzia w silnik Unreal Engine 5 - skalowania TSR.

Test STALKER 2: Heart of Chornobyl PC kontra Xbox Series X. Jakość technik NVIDIA DLSS, AMD FSR, Intel XeSS oraz TSR [nc1]

W tym teście skupimy się na porównaniu jakości wizualnej wersji na komputery oraz konsolę Xbox Series X. Sprawdzimy również techniki skalowania rozdzielczości, których jest tutaj cztery: NVIDIA DLSS, AMD FSR, Intel XeSS oraz TSR jako narzędzie wbudowane w silnik Unreal Engine. Posiadacze kart GeForce RTX 4000 mogą dodatkowo skorzystać z DLSS Frame Generation, natomiast posiadacze innych kart mają możliwość włączenia FSR 3 Frame Generation. W przypadku wersji komputerowej, skupiliśmy się również na prezentacji różnic pomiędzy poszczególnymi ustawieniami graficznymi, włącznie ze skalowaniem wydajności z detalami. STALKER 2 wypada tutaj podobnie jak wiele innych gier na Unreal Engine 5 - największe różnice są pomiędzy low i medium, a im wyżej tym lepszej lupy potrzebujemy do weryfikacji zmian.

  NVIDIA DLSS - rozdzielczość bazowa NVIDIA DLSS - rozdzielczość końcowa AMD FSR - rozdzielczość bazowa AMD FSR - rozdzielczość końcowa Intel XeSS - rozdzielczość bazowa Intel XeSS - rozdzielczość końcowa
Natiive AA 1920x1080
2560x1440
3840x2160
Ultra Quality+ - - - - 1472x828
1926x1104
2944x1656
1920x1080
2560x1440
3840x2160
Ultra Quality - - - - 1280x720
1706x960
2560x1440
1920x1080
2560x1440
3840x2160
Quality 1280x720
1706x960
2560x1440
1920x1080
2560x1440
3840x2160
1280x720
1706x960
2560x1440
1920x1080
2560x1440
3840x2160
1120x630
1493x840
2240x1260
1920x1080
2560x1440
3840x2160
Balanced 1114x626
1486x835
2259x1270
1920x1080
2560x1440
3840x2160
1129x635
1506x847
2227x1253
1920x1080
2560x1440
3840x2160
960x540
1280x720
1920x1080
1920x1080
2560x1440
3840x2160
Performance 960x540
1280x720
1920x1080
1920x1080
2560x1440
3840x2160
960x540
1280x720
1920x1080
1920x1080
2560x1440
3840x2160
834x469
1113x626
1669x939
1920x1080
2560x1440
3840x2160
Ultra Performance 640x360
853x480
1280x720
1920x1080
2560x1440
3840x2160
640x360
854x480
1280x720
1920x1080
2560x1440
3840x2160
640x360
853x480
1280x720
1920x1080
2560x1440
3840x2160
Tryby TSR Procent skalowania w stosunku do wybranej rozdzielczości ekranu
Ultra Quality (natywna rozdzielczość) 100%
Ultra Quality 85%
Quality 65%
Balanced 55%
Performance 45%

Test wydajności STALKER 2: Heart of Chornobyl - Wymagania sprzętowe gorsze od anomalii. Unreal Engine 5 jeńców nie bierze

STALKER 2 wykorzystuje również kilka różnych metod antyaliasingu (wygładzania krawędzi), które także sprawdziliśmy w teście. Podstawową techniką jest klasyczne TAA, a oprócz tego każda z metod skalowania rozdzielczości może posłużyć jako narzędzie do wygładzania krawędzi, o ile zdecydujemy się na renderowanie w natywnej rozdzielczości ekranu. Do wyboru mamy: NVIDIA DLAA  (pochodna od DLSS), AMD FSR AA, Intel XeSS AA oraz TSR przy zachowaniu pełnej rozdzielczości renderowania. Większość z tych metod prezentuje się co najmniej bardzo dobre, jednak dwie z nich idą w zasadzie łeb w łeb, jeśli chodzi o najlepsze dla gry rozwiązanie. Wszystkie metody upscalingu zostały sprawdzone na karcie graficznej NVIDIA GeForce RTX 4080, ponieważ układy NVIDII jako jedyne zapewniają obsługę DLSS, DLAA, FSR, XeSS.

Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 85

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.