Test STALKER 2: Heart of Chornobyl PC kontra Xbox Series X. Jakość technik NVIDIA DLSS, AMD FSR, Intel XeSS oraz TSR
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - Porównujemy wersję PC oraz Xbox
- 2 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - Platforma testowa
- 3 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - Miejsca testowe
- 4 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - Xbox Series X
- 5 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - Skalowanie detali na PC
- 6 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - PC kontra Xbox Series X
- 7 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - Jakość NVIDIA DLSS
- 8 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - Jakość AMD FSR
- 9 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - Jakość Intel XeSS
- 10 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - Jakość TSR
- 11 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - NVIDIA DLSS kontra AMD FSR
- 12 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - NVIDIA DLSS kontra Intel XeSS
- 13 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - NVIDIA DLSS kontra TSR
- 14 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - AMD FSR kontra Intel XeSS
- 15 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - AMD FSR kontra TSR
- 16 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - Intel XeSS kontra TSR
- 17 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - NVIDIA DLSS kontra Xbox Series X
- 18 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - AMD FSR kontra Xbox Series X
- 19 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - Intel XeSS kontra Xbox Series X
- 20 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - TSR kontra Xbox Series X
- 21 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - Jakość antyaliasingu
- 22 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - Skalowanie wydajności (bez upscalingu)
- 23 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - Skalowanie wydajności (DLSS, FSR, XeSS, TSR)
- 24 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - Skalowanie wydajności (DLSS, Frame Generation)
- 25 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - Galeria screenów
- 26 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - Podsumowanie
STALKER 2: Heart of Chornobyl to bez wątpienia jedna z największych premier na rynku gier w tym roku. Czekaliśmy dobrych kilkanaście lat na powrót do Zony i choć gra była wielokrotnie opóźniana (z mniej lub bardziej istotnych powodów), to finalnie i tak otrzymaliśmy grę dość podziurawioną, jeśli chodzi o jakość techniczną. STALKER 2 melduje się na razie na PC oraz konsolach Xbox Series, jednak w bliżej nieokreślonym terminie powinna również zadebiutować na PlayStation 5. Na PurePC.pl mogliście już przeczytać obszerną recenzję, a także test wydajności kart graficznych. Pozostał jeszcze jeden materiał do przygotowania, a który dotyczył porównania wersji komputerowej jak i konsolowej. Okazuje się, że STALKER 2 w wersji na Xbox Series X, choć ma swoje bolączki, to przynamniej wizualnie jakoś drastycznie nie odbiega od tego, co otrzymujemy w wersji komputerowej.
Autor: Damian Marusiak
STALKER 2: Heart of Chornobyl to kontynuacja STALKER: Cień Czernobyla, jednak w przeciwieństwie do wcześniej produkcji, tym razem do roboty zaprzęgnięto zewnętrzny silnik graficzny w postaci Unreal Engine 5 (a dokładniej UE 5.1). Z jednej strony uprościło to proces produkcyjny, jednak z drugiej nie brakuje opinii, jakby wizualnie STALKER 2 utracił nieco magii, którą wprowadzono wraz z poprzednimi grami (mowa zarówno o podstawce jak i samodzielnych rozszerzeniach w postaci Clear Sky oraz Call of Pripyat). Co ciekawe, w obecnej wersji gry nie znajdziemy żadnej formy hardware'owego Ray Tracingu. Jedyne, co umieszczono w premierowej wersji gry, to software Lumen. Ten - choć ma znacznie niższe wymagania - to jednocześnie nie oferuje tak dobrej jakości oświetlenia / cieniowania jak hardware Lumen. Dla osób, które mają nadzieję na jego implementację mamy dobrą wiadomość. Twórcy z GSC Game World pracują nad jego dodaniem, jednak na dokładniejsze informacje musimy jeszcze poczekać.
STALKER 2: Heart of Chornobyl to jedna z najgłośniejszych premier 2024 roku. W trzecim artykule porównujemy wersje na PC oraz Xbox Series X, a także oceniamy jakość technik NVIDIA DLSS, AMD FSR, Intel XeSS oraz wbudowanego narzędzia w silnik Unreal Engine 5 - skalowania TSR.
W tym teście skupimy się na porównaniu jakości wizualnej wersji na komputery oraz konsolę Xbox Series X. Sprawdzimy również techniki skalowania rozdzielczości, których jest tutaj cztery: NVIDIA DLSS, AMD FSR, Intel XeSS oraz TSR jako narzędzie wbudowane w silnik Unreal Engine. Posiadacze kart GeForce RTX 4000 mogą dodatkowo skorzystać z DLSS Frame Generation, natomiast posiadacze innych kart mają możliwość włączenia FSR 3 Frame Generation. W przypadku wersji komputerowej, skupiliśmy się również na prezentacji różnic pomiędzy poszczególnymi ustawieniami graficznymi, włącznie ze skalowaniem wydajności z detalami. STALKER 2 wypada tutaj podobnie jak wiele innych gier na Unreal Engine 5 - największe różnice są pomiędzy low i medium, a im wyżej tym lepszej lupy potrzebujemy do weryfikacji zmian.
NVIDIA DLSS - rozdzielczość bazowa | NVIDIA DLSS - rozdzielczość końcowa | AMD FSR - rozdzielczość bazowa | AMD FSR - rozdzielczość końcowa | Intel XeSS - rozdzielczość bazowa | Intel XeSS - rozdzielczość końcowa | |
Natiive AA | 1920x1080 2560x1440 3840x2160 |
|||||
Ultra Quality+ | - | - | - | - | 1472x828 1926x1104 2944x1656 |
1920x1080 2560x1440 3840x2160 |
Ultra Quality | - | - | - | - | 1280x720 1706x960 2560x1440 |
1920x1080 2560x1440 3840x2160 |
Quality | 1280x720 1706x960 2560x1440 |
1920x1080 2560x1440 3840x2160 |
1280x720 1706x960 2560x1440 |
1920x1080 2560x1440 3840x2160 |
1120x630 1493x840 2240x1260 |
1920x1080 2560x1440 3840x2160 |
Balanced | 1114x626 1486x835 2259x1270 |
1920x1080 2560x1440 3840x2160 |
1129x635 1506x847 2227x1253 |
1920x1080 2560x1440 3840x2160 |
960x540 1280x720 1920x1080 |
1920x1080 2560x1440 3840x2160 |
Performance | 960x540 1280x720 1920x1080 |
1920x1080 2560x1440 3840x2160 |
960x540 1280x720 1920x1080 |
1920x1080 2560x1440 3840x2160 |
834x469 1113x626 1669x939 |
1920x1080 2560x1440 3840x2160 |
Ultra Performance | 640x360 853x480 1280x720 |
1920x1080 2560x1440 3840x2160 |
640x360 854x480 1280x720 |
1920x1080 2560x1440 3840x2160 |
640x360 853x480 1280x720 |
1920x1080 2560x1440 3840x2160 |
Tryby TSR | Procent skalowania w stosunku do wybranej rozdzielczości ekranu |
Ultra Quality (natywna rozdzielczość) | 100% |
Ultra Quality | 85% |
Quality | 65% |
Balanced | 55% |
Performance | 45% |
Test wydajności STALKER 2: Heart of Chornobyl - Wymagania sprzętowe gorsze od anomalii. Unreal Engine 5 jeńców nie bierze
STALKER 2 wykorzystuje również kilka różnych metod antyaliasingu (wygładzania krawędzi), które także sprawdziliśmy w teście. Podstawową techniką jest klasyczne TAA, a oprócz tego każda z metod skalowania rozdzielczości może posłużyć jako narzędzie do wygładzania krawędzi, o ile zdecydujemy się na renderowanie w natywnej rozdzielczości ekranu. Do wyboru mamy: NVIDIA DLAA (pochodna od DLSS), AMD FSR AA, Intel XeSS AA oraz TSR przy zachowaniu pełnej rozdzielczości renderowania. Większość z tych metod prezentuje się co najmniej bardzo dobre, jednak dwie z nich idą w zasadzie łeb w łeb, jeśli chodzi o najlepsze dla gry rozwiązanie. Wszystkie metody upscalingu zostały sprawdzone na karcie graficznej NVIDIA GeForce RTX 4080, ponieważ układy NVIDII jako jedyne zapewniają obsługę DLSS, DLAA, FSR, XeSS.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - Porównujemy wersję PC oraz Xbox
- 2 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - Platforma testowa
- 3 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - Miejsca testowe
- 4 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - Xbox Series X
- 5 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - Skalowanie detali na PC
- 6 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - PC kontra Xbox Series X
- 7 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - Jakość NVIDIA DLSS
- 8 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - Jakość AMD FSR
- 9 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - Jakość Intel XeSS
- 10 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - Jakość TSR
- 11 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - NVIDIA DLSS kontra AMD FSR
- 12 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - NVIDIA DLSS kontra Intel XeSS
- 13 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - NVIDIA DLSS kontra TSR
- 14 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - AMD FSR kontra Intel XeSS
- 15 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - AMD FSR kontra TSR
- 16 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - Intel XeSS kontra TSR
- 17 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - NVIDIA DLSS kontra Xbox Series X
- 18 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - AMD FSR kontra Xbox Series X
- 19 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - Intel XeSS kontra Xbox Series X
- 20 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - TSR kontra Xbox Series X
- 21 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - Jakość antyaliasingu
- 22 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - Skalowanie wydajności (bez upscalingu)
- 23 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - Skalowanie wydajności (DLSS, FSR, XeSS, TSR)
- 24 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - Skalowanie wydajności (DLSS, Frame Generation)
- 25 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - Galeria screenów
- 26 - Test STALKER 2: Heart of Chornobyl - Podsumowanie