Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

NVIDIA DLSS, AMD FSR oraz Intel XeSS - Trzy różne podejścia do supersamplingu. Które będzie najlepsze?

Damian Marusiak | 28-08-2021 07:00 |

NVIDIA DLSS, AMD FSR oraz Intel XeSS - Trzy różne podejścia do supersamplingu. Które będzie najlepsze?Od czasu debiutu kart graficznych NVIDIA GeForce RTX 2000 z rodziny Turing, nie ustają dyskusje na temat zastosowania technik rekonstrukcji obrazu z niższej rozdzielczości (tzw. upscaling). Wraz z wprowadzeniem wysoce obciążającego Ray Tracingu stało się jasne, by móc korzystać z najwyższych detali w wysokiej rozdzielczości, konieczne będzie posiłkowanie się takimi sztuczkami. Pierwszą, dużą techniką jest NVIDIA DLSS, które wprowadzono wraz z architekturą Turing. Przez długi czas NVIDIA miała niemalże monopol na tego typu rozwiązania na PC. W tym roku sytuacja zaczęła się jednak zmieniać. AMD wprowadziło własne rozwiązanie o nazwie FidelityFX Super Resolution. Do tego Intel, niczym przysłowiowy Filip z konopi, rzucił światło na swoją technikę XeSS. Każdy z producentów wychodzi jednak z innego założenia, co do stosowania rekonstrukcji obrazu. Jest to bardzo ciekawy okres, w którym możemy podyskutować na temat tego, który z pomysłów będzie finalnie zwycięzcą tego starcia.

Autor: Damian Marusiak

NVIDIA przez prawie 3 lata mogła faktycznie czuć się wszechmocna, gdzie nikt nie będzie w stanie zagrozić technice DLSS. Dla producenta kart GeForce jest to niemal prawdziwe oczko w głowie, pielęgnowane równie mocno co Ray Tracing. Pierwsza generacja, nie ma co ukrywać, była jednak fatalnie zaimplementowana, w znaczący sposób pogarszająca jakość obrazu. Już DLSS 1.0 wykorzystywał algorytmy sztucznej inteligencji, jednak uczenie maszynowe przeprowadzane było dla każdej gry z osobna, co ostatecznie nie było optymalnym rozwiązaniem. Dopiero w marcu 2020 roku ujawniono DLSS 2.0, które znacząco przebudowano i poprawiono, co skutkuje coraz większą liczbą obsługujących jej gier. Jedną z największych zmian względem pierwszej wersji jest użycie jednej sieci neuronowej dla wszystkich gier - podczas gdy oryginalny DLSS wymagał osobnego szkolenia dla każdej gry, DLSS 2.0 oferuje uogólnioną sieć AI, która eliminuje potrzebę trenowania dla każdej konkretnej gry. W domyśle ma to oznaczać szybszą integrację gier oraz więcej gier wykorzystujących technikę DLSS (niekoniecznie w połączeniu z Ray Tracingiem).

NVIDIA jako pierwsza wprowadziła technikę rekonstrukcji obrazu z niższej rozdzielczości, wykorzystując w tym celu sztuczną inteligencję. Podobnie działać będzie także Intel XeSS. AMD z kolei oferuje najzwyklejszy upscaling z dodatkowym filtrowaniem. Które rozwiązanie okaże się najlepsze?

NVIDIA DLSS, AMD FSR oraz Intel XeSS - Trzy różne podejścia do supersamplingu. Które będzie najlepsze? [1]

NVIDIA DLSS vs AMD FidelityFX Super Resolution w grze Marvel's Avengers - która technika prezentuje się lepiej?

Jeśli uważnie śledzicie to, w jaki sposób NVIDIA promuje DLSS, z pewnością zauważyliście, że w ostatnich miesiącach nastąpił wzmożony ruch w kierunku jej upowszechnienia. Kolejne gry AAA otrzymują wsparcie, sama implementacja jest coraz łatwiejsza. Wtyczka dla funkcji DLSS została albo lada moment zostanie wprowadzona do kolejnych silników graficznych, m.in. Unreal Engine 4 oraz Unity. NVIDIA coraz mocniej prze na wykorzystywanie DLSS. Głównym powodem jest coraz mocniejsza konkurencja na tym polu. Najpierw AMD wprowadziło swoje rozwiązanie o nazwie FidelityFX Super Resolution, a później Intel wyjawił szczegóły dotyczące XeSS. W jednym i drugim przypadku NVIDIA ma się czego obawiać, bo żadna z tych firm nie stawia przede wszystkim na zamknięte rozwiązania. Producent kart GeForce wymusza w dalszym ciągu korzystanie z kart GeForce RTX, by móc użytkować DLSS. Wabikiem są rdzenie Tensor, wyspecjalizowane w obliczeniach AI. W tym miejscu jednak największym problemem dla NVIDII może być... Intel. Choć do premiery kart ARC (Alchemist) pozostało jeszcze kilka miesięcy, technika XeSS jest już właściwie skończona i jeszcze w tym miesiącu będzie gotowy pakiet SDK. Na razie wygląda to tak, jakby Intel wyciągnął najlepsze elementy DLSS oraz FidelityFX Super Resolution i tym samym może zagrozić NVIDII.

NVIDIA DLSS, AMD FSR oraz Intel XeSS - Trzy różne podejścia do supersamplingu. Które będzie najlepsze? [2]

NVIDIA DLSS, AMD FSR oraz Intel XeSS - Trzy różne podejścia do supersamplingu. Które będzie najlepsze? [3]

Dodatkowe funkcje w kartach graficznych NVIDIA GeForce. Czym jest ray tracing, DLSS, Reflex, Ansel i Highlights

Na jakiej zasadzie działa Intel XeSS? Producent celowo wykorzystuje tzw. jitter, czyli wprowadzenie delikatnego przemieszczania się poziomych linii ramek obrazu wideo, jednocześnie łącząc sąsiadujące ze sobą klatki obrazu, otrzymując w ten sposób obraz jak najbardziej zbliżony do oryginalnego. Intel, podobnie jak NVIDIA, wykorzystuje jedną, ogólną sieć neuronową dla wszystkich wspierających gier, tym samym eliminując potrzebę uczenia maszynowego dla każdej gry z osobna. Już pod tym względem pierwsza generacja XeSS przypomina bardziej DLSS 2.0, ale jest jeszcze jedna różnica, która może przeważyć o lepszej jakości obrazu. Podczas gdy NVIDIA DLSS wykorzystuje 16 sampli na piksel (16x SSAA), tak Intel XeSS używa 64 sampli na piksel (64x SSAA), uzyskując w ten sposób wierniejszy obraz. Pierwsze demo Intel XeSS, przedstawione podczas Architecture Day, pokazało że technika Intela powinna wystrzec się jednej z wad DLSS, czyli prześwietlenia obrazu. W przypadku Deep Learing Super Sampling można dostrzec, że gry są nieco zbyt jaskrawe względem oryginalnego obrazu.

NVIDIA DLSS, AMD FSR oraz Intel XeSS - Trzy różne podejścia do supersamplingu. Które będzie najlepsze? [4]

NVIDIA DLSS, AMD FSR oraz Intel XeSS - Trzy różne podejścia do supersamplingu. Które będzie najlepsze? [5]

Intel Xe-HPG oraz XeSS - omówienie architektury kart graficznych ARC oraz techniki konkurencyjnej dla NVIDIA DLSS

Intel w swoich kartach graficznych będzie posiadał dedykowane jednostki do sprzętowej akceleracji XeSS. Mowa o Matrix Engine (Xe Matrix Extensions - XMX). Można by zatem pomyśleć, że producent zamierza pójść podobną drogą co NVIDIA. Okazuje się jednak, że nie, ponieważ jednostki XMX będą tylko jednym z dwóch metod obsługi XeSS. Drugi bazuje na otwartych instrukcjach DP4a (INT8). Instrukcje służące do obliczeń AI obsługiwane są przez karty graficzne NVIDIA Pascal (GP102, GP104, GP106), Turing i Ampere, a także karty graficzne AMD Radeon RX 6000 (RDNA 2) oraz niektóre Radeony RX 5000 (rdzeń NAVI 12 lub nowszy). Oprócz tego instrukcje DP4a są obsługiwane przez zintegrowane układy graficzne oraz dedykowane karty graficzne Intela oparte na architekturze Xe-LP. Mowa zatem o układach: UHD Graphics 730, UHD Graphics 750, Iris Xe Graphics (80 & 96 EU) oraz Iris Xe MAX Graphics. Technika XeSS z wykorzystaniem tych instrukcji ma oferować podobną jakość obrazu jak przy użyciu sprzętowych jednostek XMX w kartach Intel ARC. Z jednej strony producent zachęca do wyboru swojego GPU, gdzie efekt powinien być najlepszy, ale z drugiej nie zamyka się całkowicie na konkurencyjne układy, a nawet własne zintegrowane układy graficzne.

Karty graficzne Intel ARC z możliwością podkręcania od momentu debiutu. Technika XeSS nie będzie zamknięta dla kart Intela

Takie podejście może mieć pewne konsekwencje dla techniki NVIDIA DLSS, zwłaszcza jeśli finalnie XeSS zaoferuje lepszą jakość obrazu. Intel jest ogromną firmą i ma zaplecze finansowe, by maksymalnie wypromować XeSS i "wpuścić go" do jak największej liczby gier. Już w momencie zapowiedzi techniki producent podkreślił, że prace toczyły się współpracy z niektórymi producentami gier. Konkretów nie znamy, ale Intel daje jasny sygnał, że praca z inżynierami w celu np. dostosowania XeSS pod konkretne silniki graficzne rozpoczęła się jeszcze przed wprowadzeniem kart graficznych na rynek. Spodziewamy się, że dzięki temu ruchowi już w momencie debiutu układów Alchemist, na rynku będą gry z obsługą XeSS. Otwartość rozwiązania, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości obrazu (m.in. dzięki uczeniu maszynowym) sprawia, że ostatnia karta przetargowa NVIDII wymyka jej się z rąk. Niepotrzebne są bowiem dedykowane jednostki, by móc korzystać z rozwiązania opartego na AI na konkurencyjnych kartach graficznych. Przy mocnym promowaniu XeSS i jego ewentualnym sukcesie w kontekście oferowanej jakości obrazu, NVIDIA może zostać zmuszona do wykonania podobnego ruchu. W końcu prędzej czy później otwarty standard wyprze zamknięte rozwiązanie.

NVIDIA DLSS, AMD FSR oraz Intel XeSS - Trzy różne podejścia do supersamplingu. Które będzie najlepsze? [6]

NVIDIA DLSS, AMD FSR oraz Intel XeSS - Trzy różne podejścia do supersamplingu. Które będzie najlepsze? [7]

Test AMD FidelityFX Super Resolution - Sprawdzamy wydajność i jakość obrazu. Czy to realna konkurencja dla NVIDIA DLSS?

Nie wiemy czy Intel od początku wprowadzić XeSS jako otwarty standard, czy też pierwotnie był zamysł na zrobienie dokładnie tego samego co NVIDIA. Wiemy natomiast, że dzięki open source, stało się głośno o jeszcze innym rozwiązaniu - AMD FidelityFX Super Resolution. W przeciwieństwie do DLSS oraz XeSS, technika AMD nie wykorzystuje ani dedykowanych jednostek AI, ani uczenia maszynowego. To najzwyklejszy upscaling obrazu z niższej rozdzielczości przy zastosowaniu podstawowych algorytmów i doprawiony solidnym filtrem wyostrzającym. Gdy w czerwcu przygotowałem premierowy test, moja opinia na temat AMD FSR nie była zbyt pozytywna. W dwóch grach obraz oferował fatalną jakość, dopiero w trzeciej i tylko w wysokiej rozdzielczości otrzymaliśmy bardzo dobrą jakość obrazu. Paradoksalnie jednak FidelityFX Super Resolution ma sporą szansę na utrzymanie się na rynku i zabranie solidnego kawałka tortu. Siła FSR nie tkwi w doskonałej jakości obrazu, a łatwości jego implementacji oraz dostępności. Już nawet w konsolach pojawiają się pierwsze gry z obsługą FSR. Szybkie przejście na open source tylko przyspieszyło ten proces, powodując że implementacja w grach to kwestia kilku-kilkunastu minut. Od momentu debiutu w czerwcu pojawiła się już solidna garstka gier ze wsparciem dla FidelityFX Super Resolution, a kolejne są w drodze m.in. Far Cry 6. Do tego dochodzi kwestia dostępności - FSR obsługiwane jest m.in. przez karty NVIDIA od architektury Pascal w górę, karty AMD Radeon RX 500 i wyżej czy zintegrowane układy graficzne AMD.

Obecne podejście Intela ze swoją techniką XeSS (rozwiązanie oparte na uczeniu AI w połączeniu z otwartością) może w przyszłości mocno wpłynąć zarówno na NVIDIA DLSS jak i AMD FlidelityFX Super Resolution.

NVIDIA DLSS, AMD FSR oraz Intel XeSS - Trzy różne podejścia do supersamplingu. Które będzie najlepsze? [8]
Źródło zdjęcia: PCGamer

AMD FidelityFX Super Resolution zostało upublicznione - dostęp do techniki będzie jeszcze łatwiejszy, wkrótce wsparcie w Unity

Pojawiają się pewne plotki, jakby nadchodząca architektura AMD - RDNA 3 - miała otrzymać sprzętowe jednostki dla tzw. FidelityFX Super Resolution 2.0, które także odpowiadałaby za uczenie AI. Obecnie nie mamy bladego pojęcia, czy coś takiego faktycznie będzie miało miejsce. Znając jednak AMD, nawet jeśli zostaną przygotowane sprzętowe rdzenie AI, finalnie FidelityFX Super Resolution nadal pozostanie otwartym rozwiązaniem. Intel dobitnie pokazuje, że jest to możliwe i uważam, że na chwilę obecnie to właśnie XeSS ma największą szansę na sukces. Oczywiście musimy poczekać do premiery kart ARC, by móc ocenić rzeczywistą wartość XeSS. Na razie pewne są 3 rzeczy: otrzymamy nawet 2 razy większą wydajność, jakość obrazu ma być najbardziej zbliżona do natywnej oraz będzie dostępnych kilka różnych trybów XeSS. Podejście Intela może wpłynąć na przyszły rozwój zarówno DLSS jak i FidelityFX Super Resolution. Jeśli XeSS akcelerowane przez instrukcje DP4a INT8 zaoferuje bardzo dobrą jakość obrazu i wysoki wzrost wydajności, to czemu nie użyć tychże instrukcji także w konkurencyjnych rozwiązaniach? O ile jeszcze ten rok zdecydowanie należy do NVIDII i DLSS, tak w przyszłym roku możemy być świadkami istotnych przetasowań. Jestem bardzo ciekawy tym, co przyniosą nadchodzące architektury NVIDII, AMD oraz Intela w kontekście obliczeń dla sztucznej inteligencji.

Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 58

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.