Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

Intel Xe-HPG oraz XeSS - omówienie architektury kart graficznych ARC oraz techniki konkurencyjnej dla NVIDIA DLSS

Damian Marusiak | 19-08-2021 14:00 |

Intel Xe-HPG oraz XeSS - omówienie architektury kart graficznych ARC oraz techniki konkurencyjnej dla NVIDIA DLSSOd kilku dni Intel ujawnia pierwsze, acz drobne informacje na temat swoich pierwszych kart graficznych, opartych na architekturze Xe-HPG. Będą to układy skierowane do graczy, które mają konkurować z obecnymi architekturami od NVIDII (Ampere) oraz AMD (RDNA 2). Właśnie odbywa się wydarzenie o nazwie Intel Architecture Day 2021, którego celem jest ujawnienie najnowszych informacji na temat trwających prac nad danymi architekturami. W tym roku wydarzenie do okazało się niezwykle bogate w konkretne informacje, bowiem producent ujawnił szereg nowości związanych zarówno z procesorami jak i właśnie kartami graficznymi. Intel Architecture Day 2021 to także pierwsza okazja, by wgłębić się w architekturę Xe-HPG oraz rozwiązanie o nazwie XeSS, które ma być mocną konkurencją dla NVIDIA DLSS.

Podczas prezentacji w ramach konferencji Intel Architecture Day 2021, producent omówił architekturę Xe-HPG dla kart graficznych ARC oraz zaprezentował pierwsze szczegóły dotyczące techniki XeSS, będącej rozwiązaniem w pełni konkurencyjnym dla NVIDIA DLSS.

Intel Xe-HPG oraz XeSS - omówienie architektury kart graficznych ARC oraz techniki konkurencyjnej dla NVIDIA DLSS [1]

Intel ujawnił nam pierwsze szczegóły dotyczące architektury Xe-HPG, która będzie rdzeniem nadchodzących kart graficznych. Producent postanowił nieco zmodyfikować budowę i nazewnictwo poszczególnych bloków i jednostek, toteż karty Xe-HPG nie będą już posiadały klasycznych jednostek Execution Units (EU), które obecne były w zintegrowanych układach graficznych oraz pierwszej wersji architektury - Xe-LP. Jednym z najważniejszych bloków będzie od teraz Xe-CORE (wydajne i efektywne energetycznie jednostki do obliczeń arytmetycznych) oraz Render Slice. W pojedynczym bloku Render Slice (topowa karta graficzna będzie miała aktywnych 8 takich bloków) znajdziemy 4 rdzenie Xe-CORE, które w większości będą wykonywać obliczenia na drodze rasteryzacji.

Intel Xe-HPG oraz XeSS - omówienie architektury kart graficznych ARC oraz techniki konkurencyjnej dla NVIDIA DLSS [2]

Intel Xe-HPG oraz XeSS - omówienie architektury kart graficznych ARC oraz techniki konkurencyjnej dla NVIDIA DLSS [3]

Intel Xe-HPG oraz XeSS - omówienie architektury kart graficznych ARC oraz techniki konkurencyjnej dla NVIDIA DLSS [4]

Intel Xe-HPG oraz XeSS - omówienie architektury kart graficznych ARC oraz techniki konkurencyjnej dla NVIDIA DLSS [5]

Intel Xe-HPG oraz XeSS - omówienie architektury kart graficznych ARC oraz techniki konkurencyjnej dla NVIDIA DLSS [6]

Intel Xe-HPG oraz XeSS - omówienie architektury kart graficznych ARC oraz techniki konkurencyjnej dla NVIDIA DLSS [7]

Intel Xe-HPG oraz XeSS - omówienie architektury kart graficznych ARC oraz techniki konkurencyjnej dla NVIDIA DLSS [8]

Intel Xe-HPG oraz XeSS - omówienie architektury kart graficznych ARC oraz techniki konkurencyjnej dla NVIDIA DLSS [9]

Intel Xe-HPG oraz XeSS - omówienie architektury kart graficznych ARC oraz techniki konkurencyjnej dla NVIDIA DLSS [10]

Intel Xe-HPG oraz XeSS - omówienie architektury kart graficznych ARC oraz techniki konkurencyjnej dla NVIDIA DLSS [11]

Głównymi elementami pojedynczego bloku Xe-CORE są jednostki Vector Engine oraz Matrix Engines (XMX - Xe Matrix Extensions). Te drugie odpowiadają za sprzętową akcelerację wszelkich obliczeń związanych z algorytmami sztucznej inteligencji. Są także podstawą do działania techniki XeSS (nazwa potwierdzona), czyli supersamplingu obrazu (rekonstrukcji z niższej rozdzielczości) z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Obecność jednostek XMX oraz dodatkowe wsparcie za pośrednictwem instrukcji DP4a (zestaw instrukcji do wnioskowania przez sieci neuronowe będących główną składową technologii Intel Deep Learing Boost), ma finalnie przynieść bardzo dobrą jakość tak renderowanego obrazu z pierwotnej niższej rozdzielczości, przy jednoczesnym oferowaniu nawet dwukrotnie większej liczby klatek na sekundę. Intel obecnie nie chwali się jeszcze konkretnymi wartościami, aczkolwiek podczas pokazu zaprezentowano działające demo wykorzystujące silnik Unreal Engine 5.

Intel Xe-HPG oraz XeSS - omówienie architektury kart graficznych ARC oraz techniki konkurencyjnej dla NVIDIA DLSS [12]

Intel Xe-HPG oraz XeSS - omówienie architektury kart graficznych ARC oraz techniki konkurencyjnej dla NVIDIA DLSS [13]

Intel Xe-HPG oraz XeSS - omówienie architektury kart graficznych ARC oraz techniki konkurencyjnej dla NVIDIA DLSS [14]

Intel Xe-HPG oraz XeSS - omówienie architektury kart graficznych ARC oraz techniki konkurencyjnej dla NVIDIA DLSS [15]

Intel Xe-HPG oraz XeSS - omówienie architektury kart graficznych ARC oraz techniki konkurencyjnej dla NVIDIA DLSS [16]

Obraz 4K z wykorzystaniem techniki XeSS nie odbiegał specjalnie jakością od natywnej rozdzielczości i dotyczyło to zarówno obrazu statycznego jak i tego w ruchu. Celem firmy było mocne dopracowanie techniki, by już w momencie debiutu nie wypaczało obrazu poprzez widoczne artefakty oraz ghosting. Już teraz XeSS prezentuje lepszą jakość niż AMD FidelityFX Super Resolution i wszystko wskazuje na to, że będzie mocną konkurencją dla NVIDIA DLSS. Pakiet SDK XeSS będzie dostępny dla programistów gier jeszcze w tym miesiącu. Potwierdza to, że funkcja przygotowywana od dłuższego czasu jest już gotowa, a Intel chce dać twórcom gier kilka miesięcy na jej wdrożenie do gier, tak aby na premierę kart graficznych, były już tytuły wspierające XeSS. Warto jednak pamiętać, że bazą dla działania XeSS są wyspecjalizowane jednostki XMX. Jest to zatem rozwiązanie zamknięte tak samo jak NVIDIA DLSS i będzie oferowane wyłącznie dla kart graficznych Intel ARC. Czas pokaże, które rozwiązanie będzie popularniejsze w grach wideo.

Intel Xe-HPG oraz XeSS - omówienie architektury kart graficznych ARC oraz techniki konkurencyjnej dla NVIDIA DLSS [17]

Intel Xe-HPG oraz XeSS - omówienie architektury kart graficznych ARC oraz techniki konkurencyjnej dla NVIDIA DLSS [18]

Intel Xe-HPG oraz XeSS - omówienie architektury kart graficznych ARC oraz techniki konkurencyjnej dla NVIDIA DLSS [19]

Intel Xe-HPG oraz XeSS - omówienie architektury kart graficznych ARC oraz techniki konkurencyjnej dla NVIDIA DLSS [20]

W każdym bloku Xe-CORE znajdziemy po 16 jednostek Vector Engine oraz Matrix Engine. W każdym bloku Render Slice z kolei umieszczono 4 dedykowane rdzenie RT (Ray Tracing Unit), służące do akceleracji obliczeń związanych ze śledzeniem promieni w czasie rzeczywistym. Rdzenie RT w kartach graficznych Intela będą zgodne zarówno z bibliotekami DirectX Ray Tracing (część DirectX 12 Ultimate) jak również z Vulkan Ray Tracing. W najwydajniejszej wersji karty Intel ARC znajdziemy łącznie 32 takie jednostki. Ich liczba wydaje się być niezbyt imponująca na tle RT w kartach NVIDIA GeForce RTX lub AMD Radeon RX 6000 (NAVI 21), jednak w tym wypadku każdy pojedynczy rdzeń RT jest bardziej rozbudowany, co powinno przełożyć się także na końcową wydajność. Pełny układ ARC będzie posiadał także 32 bloki Xe-CORE, co przełoży się na obecność po 512 jednostek Vector Engine oraz Matrix Engine. W porównaniu do architektury Xe-LP, nadchodzące karty Xe-HPG mają odznaczać się do 50% wyższymi taktowaniami rdzenia przy tym samym napięciu oraz do 50% wyższą wydajnością na wat. Intel potwierdził także, że karty graficzne ARC (Xe-HPG) będą produkowane w 6 nm procesie technologicznym TSMC. Karty Intel ARC będą w pełni kompatybilne z bibliotekami DirectX 12 Ultimate, co oznacza wsparcie nie tylko dla DirectX Ray Tracing, ale także Variable Rate Shading, Mesh Shaders oraz Sampler Feedback.

Źródło: PurePC.pl
Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 18

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.