Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

Test AMD FidelityFX Super Resolution - Sprawdzamy wydajność i jakość obrazu. Czy to realna konkurencja dla NVIDIA DLSS?

Damian Marusiak | 22-06-2021 15:00 |

Test AMD FidelityFX Super Resolution - Sprawdzamy wydajność i jakość obrazu. Czy to realna konkurencja dla NVIDIA DLSS?W ostatnich tygodniach dużo mówiło się o technice rekonstrukcji obrazu od firmy AMD - mowa o FidelityFX Super Resolution, o którym pierwsze konkretne informacje pojawiły się w trakcie trwania targów Computex. To wówczas AMD potwierdziło w końcu, że FSR zaoferuje łącznie cztery tryby obrazu: Ultra Quality, Quality, Balanced oraz Performance. Na przykładzie karty graficznej AMD Radeon RX 6800 XT pokazano, że w grze Godfall możemy zyskać nawet trzy razy więcej klatek na sekundę, jeśli odpalimy FidelityFX Super Resolution w trybie wydajności. Na dodatek firma potwierdziła, że FSR będzie działać w dniu premiery na ponad 100 układach graficznych i procesorach, włączając w to nie tylko karty graficzne AMD, ale także zintegrowane układy graficzne w procesorach APU, a nawet karty graficzne NVIDIA GeForce od generacji Pascal. Przez ostatnie kilka dni intensywnie testowaliśmy technikę FidelityFX Super Resolution w kilku grach. Czas wystawić ocenę tego, co przygotowało AMD.

Autor: Damian Marusiak

AMD FidelityFX Super Resolution wchodzi do życia w momencie, gdy NVIDIA coraz mocniej promuje swoje zamknięte rozwiązanie o nazwie DLSS. NVIDIA do upscalowania obrazu z niższej rozdzielczości wykorzystuje algorytmy sztucznej inteligencji. W celu jak największego wzrostu wydajności, karty graficzne GeForce RTX wykorzystują w tym celu zoptymalizowane rdzenie Tensor Cores. AMD podchodzi do kwestii inaczej, bowiem od samego początku podkreśla, iż FidelityFX Super Resolution jest techniką w pełni otwartą, nie wykorzystującą żadnych wyspecjalizowanych jednostek, przerzucając obliczenia na shadery. Dzięki temu, z FSR możemy skorzystać nie tylko na najnowszych kartach graficznych Radeon RX 6000, ale także na układach GeForce GTX 10/16, GeForce RTX 20/30, a nawet na zintegrowanych układach graficznych Radeon Graphics, które są częścią APU AMD Raven Ridge, Picasso, Renoir oraz Cezanne.

W końcu doczekaliśmy się debiutu techniki AMD FidelityFX Super Resolution, które wykorzystuje rekonstrukcję obrazu w celu znacznej poprawy wydajności. Początkowa lista wspierających gier jest dość krótka, ale na premierę sprawdzamy jakość FSR m.in. w Godfall oraz Terminator: Resistance. Testy wydajności przeprowadziliśmy na kartach AMD Radeon RX 6800M oraz NVIDIA GeForce RTX 3080 Laptop GPU.

Test AMD FidelityFX Super Resolution - Sprawdzamy wydajność i jakość obrazu. Czy to realna konkurencja dla NVIDIA DLSS? [nc1]

Test wydajności karty graficznej NVIDIA GeForce RTX 3080 w rozdzielczości 4K z włączonym ray tracingiem i DLSS 2.0

AMD FidelityFX Super Resolution w domyśle ma przynieść znaczy wzrost wydajności, co może się przydać zwłaszcza, gdy ustawimy jakość FSR na Ultra Quality lub Quality. Główne pomiary odbyły się z pomocą notebooka ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition, który posiada kartę graficzną AMD Radeon RX 6800M. Po instalacji najnowszych sterowników Adrenalin 21.6.1, układ RDNA 2.0 otrzymał wsparcie dla FSR, optymalizując wydajność w zależności od wybranego stopnia implementacji. To właśnie z tego laptopa wyszły wszystkie porównawcze screeny, choć ujęcia w rozdzielczościach wyższych niż Full HD wymagały oczywiście podpięcia zewnętrznego monitora 4K. Na karcie AMD Radeon RX 6800M przeprowadzono także testy wydajności w grach Godfall, Terminator: Resistance oraz The Riftbreaker, oczywiście zachowując wszystkie trzy rozdzielczości: 1920x1080, 2560x1440 oraz 3840x2160, aby jak najszerzej zaprezentować działanie techniki AMD FidelityFX Super Resolution.

AMD FSR Ultra Quality Quality Balanced Performance
1920x1080 ? ? ? ?
2560x1440 1970x1108 1706x960 1506x847 1280x720
3840x2160 2954x1662 2560x1440 2259x1270 1920x1080
NVIDIA DLSS Ultra Performance Performance Balanced Quality
1920x1080 640x360 960x540 1114x626 1280x720
2560x1440 853x480 1280x720 1485x835 1707x960
3840x2160 1280x720 1920x1080 2227x1253 2560x1440

AMD FidelityFX Super Resolution domyślnie działa także na kartach graficznych NVIDIA GeForce z rodzin Pascal, Turing oraz Ampere. Udało mi się przeprowadzić dodatkowe testy wydajności na karcie NVIDIA GeForce RTX 3080 Laptop GPU, wykorzystując w tym celu laptopa Dream Machines RX3080, którego właściwe testy również zbliżają się ku końcowi. Ze względu na pewne ograniczenia, jakie napotkałem po drodze (Steam), GeForce RTX 3080 Laptop GPU w połączeniu z AMD FidelityFX Super Resolution został przetestowany dogłębnie w grze Godfall. Liczymy, że nowa technika FSR w przyszłości rozwinie się co najmniej tak dobrze, jak w przeszłości NVIDIA DLSS, przechodząc z wersji 1.0 na 2.0, znacząco poprawiając jakość oprawy graficznej względem pierwowzoru. Tymczasem zapraszamy na obszerne porównania graficzne, pokazujące jak działa FSR w trybach Ultra Quality, Quality, Balanced oraz Performance.

Test ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition. AMD Radeon RX 6800M vs NVIDIA GeForce RTX 3080 Laptop GPU: Starcie RDNA 2 i Ampere

Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 398

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.