NVIDIA DLSS vs AMD FidelityFX Super Resolution w grze Marvel's Avengers - która technika prezentuje się lepiej?
- SPIS TREŚCI -
- 1 - NVIDIA DLSS vs AMD FidelityFX Super Resolution w grze Marvel's Avengers
- 2 - Marvel's Avengers - miejsca testowe
- 3 - Marvel's Avengers - jakość techniki NVIDIA DLSS (1920x1080)
- 4 - Marvel's Avengers - jakość techniki AMD FSR + SMAA (1920x1080)
- 5 - Marvel's Avengers - jakość techniki AMD FSR + TAA (1920x1080)
- 6 - Marvel's Avengers - FSR z SMAA kontra FSR z TAA (1920x1080)
- 7 - Marvel's Avengers - jakość techniki NVIDIA DLSS (2560x1440)
- 8 - Marvel's Avengers - jakość techniki AMD FSR + SMAA (2560x1440)
- 9 - Marvel's Avengers - jakość techniki AMD FSR + TAA (2560x1440)
- 10 - Marvel's Avengers - jakość techniki NVIDIA DLSS (3840x2160)
- 11 - Marvel's Avengers - jakość techniki AMD FSR bez AA (3840x2160)
- 12 - Marvel's Avengers - jakość techniki AMD FSR + TAA (3840x2160)
- 13 - Marvel's Avengers - NVIDIA DLSS vs AMD FidelityFX Super Resolution
- 14 - Test wydajności - Marvel's Avengers #1
- 15 - Test wydajności - Marvel's Avengers #2
- 16 - Test wydajności Marvel's Avengers - Skalowanie wydajności DLSS/FSR
- 17 - Podsumowanie - Która technika rekonstrukcji obrazu daje lepsze efekty?
Od kilku tygodni w branży trwa dyskusja na temat jakości obrazu z wykorzystaniem technik NVIDIA DLSS oraz AMD FidelityFX Super Resolution, których zadaniem jest rekonstrukcja obrazu z niższej rozdzielczości. Skutkiem wykorzystania obu technik jest znaczący przyrost wydajności w zdecydowanej większości gier, które je obsługują. Nowszą techniką jest AMD FSR, które zadebiutowało oficjalnie 23 czerwca. W łamach PurePC.pl pojawił się wówczas test prezentujący możliwości FidelityFX Super Resolution w trzech grach: Godfall, Terminator: Resistance oraz The Riftbreaker. W ogólnym rachunku, tylko w drugim tytule FSR prezentowało się dobrze i to tylko w wysokiej rozdzielczości 4K. Inne tytuły oferowały znaczące pogorszenie jakości obrazu, choć jednocześnie odnotowaliśmy bardzo duży wzrost wydajności. Dodatkowym atutem FidelityFX Super Resolution jest wsparcie dla kart NVIDIA GeForce oraz zintegrowanych układów graficznych Radeon. Tym razem zestawiamy bezpośrednio DLSS i FSR w Marvel's Avengers.
Autor: Damian Marusiak
Czym właściwie jest technologia DLSS (Deep Learning Super Sampling)? Najprościej rzecz ujmując - skalowaniem obrazu (upscaling) wykorzystującym do odtwarzania trójwymiarowej sceny sprzętowe jednostki Tensor, będące składową bloków SM napędzających karty graficzne z rodziny GeForce RTX. Wyspecjalizowane rdzenie zaprzęgnięto do głębokiego uczenia (stąd właśnie Deep Learning w nazwie DLSS), początkowo wymagając osobnego szkolenia dla każdej obsługiwanej gry komputerowej. Takie rozwiązanie okazało się jednak niezbyt efektywne, a jakość reprodukowanego obrazu daleka od satysfakcjonującej. Innymi słowy - DLSS wprawdzie odczuwalnie zwiększało płynność animacji, ale kosztem zauważalnego pogorszenia ostrości grafiki, zwłaszcza w niższych rozdzielczościach. Pierwsza generacja tego rozwiązania bardzo mocno pogarszała jakość obrazu, stając się techniką właściwie bezużyteczną. Druga generacja mocno się poprawiła, oferując jakość obrazu dla wielu uznaną za satysfakcjonującą. Obecnie producent w dalszym ciągu usprawnia jej działanie - kolejne wersje jak DLSS 2.1 czy DLSS 2.2 oferują nie tylko usprawnioną jakość obrazu, ale także redukcję ghostingu.
Marvel's Avengers otrzymało ostatnio wsparcie dla techniki AMD FidelityFX Super Resolution. Tym samym gra wspiera zarówno FSR jak i NVIDIA DLSS, dostępne od kilku miesięcy. Sprawdzamy, która technika daje lepsze efekty w grze i która oferuje wyższy przyrost wydajności.
Dodatkowe funkcje w kartach graficznych NVIDIA GeForce. Czym jest ray tracing, DLSS, Reflex, Ansel i Highlights
Jak działa AMD FidelityFX Super Resolution? W pierwszym kroku rozdzielczość gry zostaje obniżona do poziomu przyporządkowanego dla konkretnego presetu FSR (przypomnijmy, że są 4 tryby: Ultra Quality, Quality, Balanced oraz Performance), a następnie z pomocą algorytmu przygotowanego przez AMD następuje rekonstrukcja obrazu jak najbliższej natywnej rozdzielczości, przy jednoczesnym zachowaniu zauważalnie wyższej płynności animacji. Działa tutaj także wyostrzanie krawędzi, choć sam stopień jego wykorzystania będzie uzależniony od tego, jaki tryb działania FSR wybierzemy. Przykładowo dla rozdzielczości natywnej 4K (3840x2160), FidelityFX Super Resolution najpierw obniża wyjściową rozdzielczość obrazu do 2560x1440 (dla trybu Quality), a następnie następuje rekonstrukcja do ustalonej wcześniej rozdzielczości 3840x2160 pikseli.
Specyfikacja | AMD FidelityFX Super Resolution - rozdzielczość początkowa | AMD FlidelityFX Super Resolution - rozdzielczość końcowa | NVIDIA DLSS - rozdzielczość początkowa | NVIDIA DLSS - rozdzielczość końcowa |
Ultra Quality | 1477x831 1970x1108 2646x1108 2954x1662 |
1920x1080 2560x1440 3440x1440 3840x2160 |
- | - |
Quality | 1280x720 1706x960 2293x960 2560x1440 |
1920x1080 2560x1440 3440x1440 3840x2160 |
1280x720 1707x960 2560x1440 |
1920x1080 2560x1440 3840x2160 |
Balanced | 1129x635 1506x847 2024x847 2259x1270 |
1920x1080 2560x1440 3440x1440 3840x2160 |
1114x626 1485x835 2227x1253 |
1920x1080 2560x1440 3840x2160 |
Performance | 960x540 1280x720 1720x720 1920x1080 |
1920x1080 2560x1440 3440x1440 3840x2160 |
960x540 1280x720 1920x1080 |
1920x1080 2560x1440 3840x2160 |
Ultra Performance | - | - | 640x360 853x480 1280x720 2560x1440 |
1920x1080 2560x1440 3840x2160 7680x4320 |
Test AMD FidelityFX Super Resolution - Sprawdzamy wydajność i jakość obrazu. Czy to realna konkurencja dla NVIDIA DLSS?
Dotychczas był spory problem z bezpośrednim porównaniem NVIDIA DLSS oraz AMD FidelityFX Super Resolution ze względu na brak gier, które oferowałyby wsparcie dla obu technik jednocześnie. W ostatnim jednak czasie gra Marvel's Avengers otrzymała aktualizację, dodającą wsparcie dla AMD FSR. Jeszcze w zeszłym roku do gry Crystal Dynamics zaimplementowano także technikę NVIDIA DLSS. Tym samym gra o superbohaterach w roli głównej jest jednym z pierwszych tytułów, w których możemy bezpośrednio porównać obie techniki. Przemieszczając się pomiędzy opcjami graficznymi, natrafiamy także na jeden z dwóch rodzajów wygładzania krawędzi - SMAA oraz TAA. Okazuje się, że w każda z tych technik w połączeniu z AMD FidelityFX Super Resolution daje zupełnie inną jakość obrazu. Tym samym nasze porównanie dwóch technik to w rzeczywistości porównanie trzech różnych scenariuszy - DLSS (gdzie dodatkowe AA jest nieaktywne, nie ma zatem ani TAA ani SMAA), FSR w połączeniu z SMAA oraz FSR w połączeniu z TAA. Na koniec pozostają testy wydajności. Tutaj jednak możecie być nieco rozczarowani, bo ani DLSS ani FidelityFX Super Resolution nie oferuje imponującego przyrostu wydajności, chyba że kosztem znaczącego pogorszenia obrazu.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - NVIDIA DLSS vs AMD FidelityFX Super Resolution w grze Marvel's Avengers
- 2 - Marvel's Avengers - miejsca testowe
- 3 - Marvel's Avengers - jakość techniki NVIDIA DLSS (1920x1080)
- 4 - Marvel's Avengers - jakość techniki AMD FSR + SMAA (1920x1080)
- 5 - Marvel's Avengers - jakość techniki AMD FSR + TAA (1920x1080)
- 6 - Marvel's Avengers - FSR z SMAA kontra FSR z TAA (1920x1080)
- 7 - Marvel's Avengers - jakość techniki NVIDIA DLSS (2560x1440)
- 8 - Marvel's Avengers - jakość techniki AMD FSR + SMAA (2560x1440)
- 9 - Marvel's Avengers - jakość techniki AMD FSR + TAA (2560x1440)
- 10 - Marvel's Avengers - jakość techniki NVIDIA DLSS (3840x2160)
- 11 - Marvel's Avengers - jakość techniki AMD FSR bez AA (3840x2160)
- 12 - Marvel's Avengers - jakość techniki AMD FSR + TAA (3840x2160)
- 13 - Marvel's Avengers - NVIDIA DLSS vs AMD FidelityFX Super Resolution
- 14 - Test wydajności - Marvel's Avengers #1
- 15 - Test wydajności - Marvel's Avengers #2
- 16 - Test wydajności Marvel's Avengers - Skalowanie wydajności DLSS/FSR
- 17 - Podsumowanie - Która technika rekonstrukcji obrazu daje lepsze efekty?
Powiązane publikacje

Test karty graficznej MSI GeForce RTX 5060 Ti Gaming 16 GB - Więcej pamięci graficznej, jednak czy proporcjonalnie do wydajności?
230
Test Assassin's Creed Shadows - PC kontra PlayStation 5. Test technik NVIDIA DLSS 4, AMD FSR i Intel XeSS, skalowanie wydajności
122
Test wydajności Assassin's Creed Shadows PC - Wymagania sprzętowe to większy problem, niż czarnoskóry samuraj
165
Test wydajności GTA V Enhanced - Ray tracing podnosi wymagania sprzętowe do poziomu GTA VI. Wielka aktualizacja na 10 rocznicę
178