Karty graficzne Intel ARC z możliwością podkręcania od momentu debiutu. Technika XeSS nie będzie zamknięta dla kart Intela
Podczas Intel Architecture Day ujawniono szereg nowości związanych z architekturą Xe-HPG, która jest bazą dla kart graficznych Intel ARC, opartych na układzie Alchemist SoC. Wiemy już, jak zbudowane są poszczególne jednostki Xe-CORE. Uzyskaliśmy także potwierdzenie, że nadchodząca architektura sprzętowo wspiera obliczenia związane z techniką śledzenia promieni - karty graficzne są bowiem wyposażone w dedykowane jednostki, podobnie jak karty NVIDII oraz AMD nowej generacji. Ponadto Intel pracuje nad własną implementacją supersamplingu o nazwie XeSS, który bazuje na uczeniu maszynowym. W ramach odbywającej się konferencji HOT CHIPS 33, ujawniono kilka dodatkowych ciekawostek związanych z nadchodzącymi kartami graficznymi Intel ARC.
Intel potwierdził, iż karty graficzne ARC oparte na układzie Alchemist, będą oferowały możliwość podkręcania w momencie ich rynkowego debiutu. Będzie to możliwe dzięki dedykowanemu oprogramowaniu, nad którym pracuje Intel i które także będzie gotowe w momencie premiery GPU.
Intel Xe-HPG oraz XeSS - omówienie architektury kart graficznych ARC oraz techniki konkurencyjnej dla NVIDIA DLSS
Jedną z kwestii, które dotychczas nie były jeszcze wyjaśnione w kontekście nadchodzących kart graficznych Intela, był overclocking. W przypadku układów NVIDII czy AMD, można wykorzystać autorskie rozwiązania lub powszechnie dostępne programy jak MSI Afterburner. Intel potwierdził, że od momentu rynkowego debiutu, karty ARC oparte na układzie Alchemist będą w pełni wspierały podkręcanie. Narzędzie do samodzielnego OC będzie dostępne w ramach jednego, dużego oprogramowania, które będzie sterować m.in. sterownikami GPU. Narzędzie to (Driver UI) zostało w ostatnich tygodniach znacząco przebudowane, a wraz z premierą nowej architektury Xe-HPG, powinno zostać dodatkowo usprawnione. Intel ponownie potwierdził także pełne wsparcie dla bibliotek DirectX 12 Ultimate: Mesh Shaders, Sampler Feedback, Variable Rate Shading oraz DirectX Ray Tracing.
Intel ARC - producent zdradza pierwsze konkrety na temat swoich kart graficznych dla graczy. Debiut na początku 2022 roku
Intel w rozmowie z portalem WCCFTech ujawnił także kilka ciekawych informacji na temat techniki XeSS, polegającej na rekonstrukcji obrazu z niższej, bazowej rozdzielczości, przy wykorzystaniu sieci neuronowej. Jak z pewnością pamiętacie z prezentacji Intel Architecture Day, pokazano tam demo działania XeSS w połączeniu z silnikiem Unreal Engine 5, oferującym obecnie jeden z najlepszych implementacji geometrycznego oświetlenia cieni. Okazuje się, że technika XeSS nigdy "nie widziała" prawdziwego dema opartego na wspomnianym silniku, a więc uczenie maszynowe nie zostało przeprowadzone na tym konkretnym przykładzie. Podobnie jak w przypadku DLSS 2.X, Intel wykorzystuje ogólną sieć neuronową dla XeSS, która może być przyporządkowana do każdej gry, która otrzyma wsparcie dla techniki Intela.
Potwierdzono, że najlepsze rezultaty działania techniki XeSS zobaczymy na kartach graficznych producenta, które posiadają jednostki XMX (Xe Matrix Extensions; Matrix Engine). Warto jednak podkreślić, że producent nie chce całkowicie zamykać swojego rozwiązania, tak jak robi to NVIDIA. Z tego względu, XeSS będzie także działał w oparciu o instrukcje DP4a (INT8). Które karty graficzne wspierają instrukcje DP4a? W przypadku NVIDII są to układy Pascal (GP102, GP104, GP106, a więc GeForce GTX 1060, GTX 1070, GTX 1070 Ti, GTX 1080, GTX 1080 Ti), Turing oraz Ampere. W przypadku AMD są to układy Vega 20 (na tym GPU oparto Radeona VII oraz Radeona VII PRO), NAVI 12 i nowsze (w grę zatem wchodzą także konsole Xbox Series X/S oraz PlayStation 5 - przynajmniej w teorii) oraz układy Intel Xe-LP Gen.12 (zarówno zintegrowane jak i dedykowane karty). Lista jest zatem dość szeroka i może zdecydowanie pomóc w utrzymaniu większego zainteresowania techniką XeSS. Potwierdzono także, że choć sam kod jest obecnie zamknięty, w niedługiej przyszłości XeSS przejdzie całkowicie na open source. Kolejną ciekawostką jest fakt, że XeSS musi zostać zaimplementowany bezpośrednio do silnika graficznego, podobnie jak DLSS. Nie będzie żadnych narzędzi, które niemalże natychmiastowo aktywują tę technikę w grach (jak w przypadku AMD FidelityFX Super Resolution).
Powiązane publikacje
![NVIDIA GeForce RTX 3050 A - nowy wariant układu graficznego dla laptopów może wykorzystać okrojone rdzenie Ada Lovelace](/files/Image/m165/44308.png)
NVIDIA GeForce RTX 3050 A - nowy wariant układu graficznego dla laptopów może wykorzystać okrojone rdzenie Ada Lovelace
12![NVIDIA przygotowuje kartę graficzną TITAN bazującą na architekturze Blackwell. Ale czy ujrzy ona światło dzienne?](/files/Image/m165/44276.png)
NVIDIA przygotowuje kartę graficzną TITAN bazującą na architekturze Blackwell. Ale czy ujrzy ona światło dzienne?
44![NVIDIA B20 - trwają prace nad akceleratorem AI z rodziny Blackwell, który będzie mógł bez przeszkód zadebiutować w Chinach](/files/Image/m165/44265.png)
NVIDIA B20 - trwają prace nad akceleratorem AI z rodziny Blackwell, który będzie mógł bez przeszkód zadebiutować w Chinach
14![NVIDIA GeForce RTX 50 - układy mogą zadebiutować później niż sądzono. Mamy złe wieści dla niecierpliwych graczy i entuzjastów](/files/Image/m165/44263.png)
NVIDIA GeForce RTX 50 - układy mogą zadebiutować później niż sądzono. Mamy złe wieści dla niecierpliwych graczy i entuzjastów
63![AMD Radeon 880M - ASUS chwali się wydajnością układu RDNA 3.5 na tle Radeon 780M i GeForce RTX 3050 40 W](/files/Image/m165/44226.png)