Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

Test GTA V Enhanced - Analiza jakości obrazu, skalowania DLSS4 i wpływu Frame Generation na opóźnienia systemowe

Sebastian Oktaba | 17-09-2025 08:00 |

Test GTA V Enhanced - Analiza jakości obrazu, skalowania DLSS4 i wpływu Frame Generation na opóźnienia systemowePremiera GTA VI zbliżą się wielkimi krokami, aczkolwiek pececiarze tradycyjnie poczekają dłużej od konsolowców, mogąc w międzyczasie nabijać godziny w solidnie odświeżonym poprzedniku. Rockstar najwidoczniej postanowił przygotować odpowiedni grunt, ponieważ wprowadzone przed kilkoma miesiącami GTA V Enhanced otrzymało liczne zmiany techniczne m.in. zaawansowane śledzenie promieni, obsługę DirectX 12 oraz DirectStorage. Niedawno pojawiła się również kolejna aktualizacja, dodająca obsługę techniki NVIDIA DLSS 4 uwzględniając Multi Frame Generation. Dlatego postanowiłem przyjrzeć się implementacji, jakości obrazu oraz sprawdzić skalowanie wydajności na karcie graficznej GeForce RTX 5070.

Autor: Sebastian Oktaba

Technika NVIDIA DLSS 4 bazuje na znacznie dokładniejszym algorytmie zapewniającym wyższą jakość reprodukowanego obrazu względem NVIDIA DLSS 3, bowiem poprzedni model generowania pikseli CNN zastąpiono bardziej złożonym skryptem Transformer. Nowe rozwiązanie pozwoliło wyeliminować kilka bolączek poprzednika m.in. redukuje smużenie podczas ruchu, poprawiając dokładność i ostrość upscalownych obiektów przy wzroście wydajności zbliżonym do poprzednika. Wszystkie karty graficzne z rodziny NVIDIA GeForce RTX (2000-5000) obsługują NVIDIA DLSS 4, natomiast lista produkcji zawierających usprawniony upscaler regularnie się powiększa, co stanowi ogromną zaletę rozwiązania od Zielonych. Jednocześnie GTA V Enhanced pozwala włączyć NVIDIA DLAA - zaawansowane wygładzanie krawędzi, które powinno pełnić funkcję domyślnego trybu AA jeżeli jesteście posiadaczami sprzętu NVIDII, ponieważ pozostałe techniki (TXAA / FXAA / MSAA) zostały usunięte.

GTA V Enhanced po kolejnej aktualizacji zyskało kilka nowych funkcji - obsługę upscalingu DLSS 4, techniki Multi Frame Generation i DLAA. Wspomagacze przydadzą się zwłaszcza po włączeniu ray tracingu.

Test GTA V Enhanced - Analiza jakości obrazu, skalowania DLSS4 i wpływu Frame Generation na opóźnienia systemowe [nc1]

Drugim elementem składowym ostatniej aktualizacji GTA V Enhanced jest technika (Multi) Frame Generation, zarezerwowana dla układów NVIDIA GeForce RTX 5000 (x2 / x3 / x4) oraz NVIDIA GeForce RTX 4000 (x2). Funkcja polega na wstawianiu dodatkowych klatek animacji pomiędzy dwie faktycznie wygenerowane, wykorzystując algorytmy sztucznej inteligencji, co powinno znacznie poprawić płynność rozgrywki. Ubocznym efektem stosowania (Multi) Frame Generation są wzrost opóźnień systemowych i możliwe artefakty obrazu. Pierwszemu zjawisku producent przeciwdziała techniką NVIDIA Reflex wyraźnie zmniejszającą input laga, aktywną we wszystkich pomiarach jakie znajdziecie na wykresach. Drugi problem pozostaje uzależniony od losowych czynników, występując zwłaszcza przy szybkich ruchach i trwałych elementach interfejsu, którego widoczność zależy od charakterystyki rozgrywki. Warto jednocześnie pamiętać, że uruchamianie (Multi) Frame Generation jest zalecane na wysokim bazowym klatkażu, najlepiej w okolicy 60 ramek na sekundę, równocześnie z techniką NVIDIA DLSS i obowiązkowo Reflex.

  1920x1080 2560x1440 3840x2160 8192x4320
Quality 1280x720 1707x960 2560x1440 5461x2880
Balanced 1114x626 1485x835 2227x1253 4752x2506
Performance 960x540 1280x720 1920x1080 4096x2160
Ultra Performance 640x360 853x480 1280x720 2731x1440

Test wydajności GTA V Enhanced - Ray tracing podnosi wymagania sprzętowe do poziomu GTA VI. Wielka aktualizacja na 10 rocznicę

Sprawdzian implementacji NVIDIA DLSS 4, Multi Frame Generation i DLAA wykonałem na karcie graficznej ASUS GeForce RTX 5070 Prime, reprezentującej średnią półkę wydajnościową. Przekrojowy test układów graficznych na zaktualizowanym GTA V Enhanced popełniłem już wcześniej, dlatego jeśli jesteście zainteresowani relacjami między poszczególnymi modelami, serdecznie polecam odwiedzić wskazaną publikację. Niniejszy materiał jest natomiast skupiony na technikach NVIDII dodanych w ostatnim patchu. Aktualizacja GTA V Enhanced jest kolejnym przykładem na zaangażowanie Zielonych w promocję swoich technologii, bowiem zamiast czekać na inicjatywę developerów, aktywnie współpracuje z branżowymi gigantami pokroju Rockstar. Warto nadmienić, że testowany tytuł codziennie odpala średnio 30,000 graczy, natomiast wrześniowy rekord wynosi 56,000 plasując GTA V Enhanced wśród Steam TOP 30. Dlatego to bardzo sensowne posunięcie ze strony NVIDII, wymiernie podnoszące popularność nowych technik wśród ogromnej społeczności i oczywiście potencjalnych klientów.

Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Sebastian Oktaba
Liczba komentarzy: 26

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.