Test GTA V Enhanced - Analiza jakości obrazu, skalowania DLSS4 i wpływu Frame Generation na opóźnienia systemowe
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Test wydajności GTA V Enhanced - Wstęp
- 2 - Test wydajności GTA V Enhanced - ASUS GeForce RTX 5070 Prime
- 3 - Test wydajności GTA V Enhanced - Ray tracing
- 4 - Test wydajności GTA V Enhanced - NVIDIA DLSS 1920x1080
- 5 - Test wydajności GTA V Enhanced - NVIDIA DLSS 2560x1440
- 6 - Test wydajności GTA V Enhanced - NVIDIA DLSS 3840x2160
- 7 - Test wydajności GTA V Enhanced - Frame Generation
- 8 - Test wydajności GTA V Enhanced - Miejsce pomiarowe
- 9 - Test wydajności GTA V Enhanced - Platforma pomiarowa
- 10 - Test wydajności GTA V Enhanced - 1920x1080 / FG
- 11 - Test wydajności GTA V Enhanced - 1920x1080 / DLSS
- 12 - Test wydajności GTA V Enhanced - 1920x1080 / DLSS / FG
- 13 - Test wydajności GTA V Enhanced - 1920x1080 / DLAA / FG
- 14 - Test wydajności GTA V Enhanced - 2560x1440 / FG
- 15 - Test wydajności GTA V Enhanced - 2560x1440 / DLSS
- 16 - Test wydajności GTA V Enhanced - 2560x1440 / DLSS / FG
- 17 - Test wydajności GTA V Enhanced - 2560x1440 / DLAA / FG
- 18 - Test wydajności GTA V Enhanced - 3840x2160 / FG
- 19 - Test wydajności GTA V Enhanced - 3840x2160 / DLSS
- 20 - Test wydajności GTA V Enhanced - 3840x2160 / DLSS / FG
- 21 - Test wydajności GTA V Enhanced - 3840x2160 / DLAA / FG
- 22 - Test wydajności GTA V Enhanced - Galeria screenów
- 23 - Test wydajności GTA V Enhanced - Podsumowanie
Premiera GTA VI zbliżą się wielkimi krokami, aczkolwiek pececiarze tradycyjnie poczekają dłużej od konsolowców, mogąc w międzyczasie nabijać godziny w solidnie odświeżonym poprzedniku. Rockstar najwidoczniej postanowił przygotować odpowiedni grunt, ponieważ wprowadzone przed kilkoma miesiącami GTA V Enhanced otrzymało liczne zmiany techniczne m.in. zaawansowane śledzenie promieni, obsługę DirectX 12 oraz DirectStorage. Niedawno pojawiła się również kolejna aktualizacja, dodająca obsługę techniki NVIDIA DLSS 4 uwzględniając Multi Frame Generation. Dlatego postanowiłem przyjrzeć się implementacji, jakości obrazu oraz sprawdzić skalowanie wydajności na karcie graficznej GeForce RTX 5070.
Autor: Sebastian Oktaba
Technika NVIDIA DLSS 4 bazuje na znacznie dokładniejszym algorytmie zapewniającym wyższą jakość reprodukowanego obrazu względem NVIDIA DLSS 3, bowiem poprzedni model generowania pikseli CNN zastąpiono bardziej złożonym skryptem Transformer. Nowe rozwiązanie pozwoliło wyeliminować kilka bolączek poprzednika m.in. redukuje smużenie podczas ruchu, poprawiając dokładność i ostrość upscalownych obiektów przy wzroście wydajności zbliżonym do poprzednika. Wszystkie karty graficzne z rodziny NVIDIA GeForce RTX (2000-5000) obsługują NVIDIA DLSS 4, natomiast lista produkcji zawierających usprawniony upscaler regularnie się powiększa, co stanowi ogromną zaletę rozwiązania od Zielonych. Jednocześnie GTA V Enhanced pozwala włączyć NVIDIA DLAA - zaawansowane wygładzanie krawędzi, które powinno pełnić funkcję domyślnego trybu AA jeżeli jesteście posiadaczami sprzętu NVIDII, ponieważ pozostałe techniki (TXAA / FXAA / MSAA) zostały usunięte.
GTA V Enhanced po kolejnej aktualizacji zyskało kilka nowych funkcji - obsługę upscalingu DLSS 4, techniki Multi Frame Generation i DLAA. Wspomagacze przydadzą się zwłaszcza po włączeniu ray tracingu.
Drugim elementem składowym ostatniej aktualizacji GTA V Enhanced jest technika (Multi) Frame Generation, zarezerwowana dla układów NVIDIA GeForce RTX 5000 (x2 / x3 / x4) oraz NVIDIA GeForce RTX 4000 (x2). Funkcja polega na wstawianiu dodatkowych klatek animacji pomiędzy dwie faktycznie wygenerowane, wykorzystując algorytmy sztucznej inteligencji, co powinno znacznie poprawić płynność rozgrywki. Ubocznym efektem stosowania (Multi) Frame Generation są wzrost opóźnień systemowych i możliwe artefakty obrazu. Pierwszemu zjawisku producent przeciwdziała techniką NVIDIA Reflex wyraźnie zmniejszającą input laga, aktywną we wszystkich pomiarach jakie znajdziecie na wykresach. Drugi problem pozostaje uzależniony od losowych czynników, występując zwłaszcza przy szybkich ruchach i trwałych elementach interfejsu, którego widoczność zależy od charakterystyki rozgrywki. Warto jednocześnie pamiętać, że uruchamianie (Multi) Frame Generation jest zalecane na wysokim bazowym klatkażu, najlepiej w okolicy 60 ramek na sekundę, równocześnie z techniką NVIDIA DLSS i obowiązkowo Reflex.
1920x1080 | 2560x1440 | 3840x2160 | 8192x4320 | |
Quality | 1280x720 | 1707x960 | 2560x1440 | 5461x2880 |
Balanced | 1114x626 | 1485x835 | 2227x1253 | 4752x2506 |
Performance | 960x540 | 1280x720 | 1920x1080 | 4096x2160 |
Ultra Performance | 640x360 | 853x480 | 1280x720 | 2731x1440 |
Test wydajności GTA V Enhanced - Ray tracing podnosi wymagania sprzętowe do poziomu GTA VI. Wielka aktualizacja na 10 rocznicę
Sprawdzian implementacji NVIDIA DLSS 4, Multi Frame Generation i DLAA wykonałem na karcie graficznej ASUS GeForce RTX 5070 Prime, reprezentującej średnią półkę wydajnościową. Przekrojowy test układów graficznych na zaktualizowanym GTA V Enhanced popełniłem już wcześniej, dlatego jeśli jesteście zainteresowani relacjami między poszczególnymi modelami, serdecznie polecam odwiedzić wskazaną publikację. Niniejszy materiał jest natomiast skupiony na technikach NVIDII dodanych w ostatnim patchu. Aktualizacja GTA V Enhanced jest kolejnym przykładem na zaangażowanie Zielonych w promocję swoich technologii, bowiem zamiast czekać na inicjatywę developerów, aktywnie współpracuje z branżowymi gigantami pokroju Rockstar. Warto nadmienić, że testowany tytuł codziennie odpala średnio 30,000 graczy, natomiast wrześniowy rekord wynosi 56,000 plasując GTA V Enhanced wśród Steam TOP 30. Dlatego to bardzo sensowne posunięcie ze strony NVIDII, wymiernie podnoszące popularność nowych technik wśród ogromnej społeczności i oczywiście potencjalnych klientów.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Test wydajności GTA V Enhanced - Wstęp
- 2 - Test wydajności GTA V Enhanced - ASUS GeForce RTX 5070 Prime
- 3 - Test wydajności GTA V Enhanced - Ray tracing
- 4 - Test wydajności GTA V Enhanced - NVIDIA DLSS 1920x1080
- 5 - Test wydajności GTA V Enhanced - NVIDIA DLSS 2560x1440
- 6 - Test wydajności GTA V Enhanced - NVIDIA DLSS 3840x2160
- 7 - Test wydajności GTA V Enhanced - Frame Generation
- 8 - Test wydajności GTA V Enhanced - Miejsce pomiarowe
- 9 - Test wydajności GTA V Enhanced - Platforma pomiarowa
- 10 - Test wydajności GTA V Enhanced - 1920x1080 / FG
- 11 - Test wydajności GTA V Enhanced - 1920x1080 / DLSS
- 12 - Test wydajności GTA V Enhanced - 1920x1080 / DLSS / FG
- 13 - Test wydajności GTA V Enhanced - 1920x1080 / DLAA / FG
- 14 - Test wydajności GTA V Enhanced - 2560x1440 / FG
- 15 - Test wydajności GTA V Enhanced - 2560x1440 / DLSS
- 16 - Test wydajności GTA V Enhanced - 2560x1440 / DLSS / FG
- 17 - Test wydajności GTA V Enhanced - 2560x1440 / DLAA / FG
- 18 - Test wydajności GTA V Enhanced - 3840x2160 / FG
- 19 - Test wydajności GTA V Enhanced - 3840x2160 / DLSS
- 20 - Test wydajności GTA V Enhanced - 3840x2160 / DLSS / FG
- 21 - Test wydajności GTA V Enhanced - 3840x2160 / DLAA / FG
- 22 - Test wydajności GTA V Enhanced - Galeria screenów
- 23 - Test wydajności GTA V Enhanced - Podsumowanie
Powiązane publikacje

Test kart graficznych 8 GB vs 16 GB VRAM na przykładzie GeForce RTX 5060 Ti vs Radeon RX 9060 XT. Także na obniżonych detalach
161
Test Cronos: The New Dawn PC. Jakość technik NVIDIA DLSS 4, AMD FSR 3.1 oraz Intel XeSS 2. Frame Generation i skalowanie wydajności
273
Test wydajności Cronos: The New Dawn - Dead Space po polsku, czyli za komuny nie było lepiej! Świetna grafika i wysokie wymagania
197
Test karty graficznej ASUS GeForce RTX 5080 ProArt - Aluminiowa obudowa z drewnianym panelem. Elegancko, cicho i niestety drogo
80