Unity z kontrowersyjnymi zmianami. Deweloperzy będą musieli płacić za liczbę przeprowadzonych przez graczy instalacji gry
Unity to jeden z najpopularniejszych silników wykorzystywanych przez niezależnych deweloperów. Na przestrzeni lat trafił do niezliczonych produkcji. Wśród głównych zalet niewątpliwie jest brak opłat za jego użytkowanie, jeśli tylko przychody studia z tytułu wykorzystania silnika nie przekraczały w ostatnim roku 100 tys. dolarów. Firma Unity Technologies postanowiła jednak wprowadzić nowe zasady, które nie wszystkim się spodobały.
Od 1 stycznia 2024 roku deweloperzy wykorzystujący silnik Unity, po przekroczeniu odpowiednich progów, będą musieli płacić nawet 0,20 USD za każdą nową instalację opracowanej przez siebie gry.
Football Manager 2025 - Sports Interactive ma wprowadzić prawdziwą next-genową rewolucję. Unity Engine wejdzie w ruch
Popularność silnika Unity bierze się nie tylko z faktu, że do pewnego progu przychodów jest darmowy. Wiąże się ona także ze stosunkowo łatwą obsługą, z którą są w stanie poradzić sobie także osoby dopiero zaczynające przygodę z tworzeniem gier. Jest świetnym narzędziem, które nadaje się praktycznie do każdego gatunku (może z wyjątkiem gier osadzonych w otwartym świecie). W takiej sytuacji wszelkie zmiany w zakresie uiszczanych za silnik opłat mają prawo wywoływać kontrowersje. Unity Technologies ogłosiło, że po przekroczeniu określonych progów deweloperzy będą musieli uiszczać opłaty za liczbę instalacji gier. Spotkało się to z falą krytyki.
Unity Personal Unity Plus |
Unity Pro | Unity Enterprise | |
Przychody w ostatnim roku | 200 000 USD | 1 000 000 USD | 1 000 000 USD |
Liczba nowych instalacji | 200 000 | 1 000 000 | 1 000 000 |
Opłata miesięczna przy 1-100000 instalacji | 0,20 USD za instalację | 0,15 USD za instalację | 0,125 USD za instalację |
Opłata miesięczna przy 100001-500000 instalacji | 0,20 USD za instalację | 0,075 USD za instalację | 0,06 USD za instalację |
Opłata miesięczna przy 500001-1000000 instalacji | 0,20 USD za instalację | 0,03 USD za instalację | 0,02 USD za instalację |
Opłata miesięczna przy 1000001+ instalacji | 0,20 USD za instalację | 0,02 USD za instalację | 0,01 USD za instalację |
Opłata miesięczna dla rynków wschodzących | 0,02 USD za instalację | 0,01 USD za instalację | 0,005 USD za instalację |
Angry Birds: wielki powrót kultowej gry mobilnej. Przesiadka na silnik Unity nie jest jedyną zmianą względem pierwowzoru
W przypadku Unity Personal i Unity Plus konieczność dokonania opłat pojawi się po przekroczeniu progu 200 tys. dolarów przychodu w ostatnich 12 miesiącach oraz osiągnięcia progu co najmniej 200 tys. instalacji gry. Dla Unity Pro i Unity Enterprise granice te ustalono na poziomie 1 mln dolarów przychodu i 1 mln instalacji. Zmiana sposobu funkcjonowania progów nie jest tutaj problemem. Oznacza bowiem w praktyce, że mniejsza liczba początkujących deweloperów będzie musiała uiszczać opłaty. Gorsze jest to, co stanie się w momencie ich przekroczenia. Z zaprezentowanego zestawienia wynika, że w przypadku Unity Personal i Unity Plus standardowa opłata za każdą nową instalację w miesiącu wyniesie 0,20 dolara (0,02 dolara w przypadku rynków wschodzących). Użytkownicy Unity Pro i Enterprise będą mogli cieszyć się niższymi stawkami.
Unity Technologies kupiło studio Weta Digital odpowiedzialne za efekty specjalne m.in. w Avatarze, Avengersach i Władcy Pierścieni
Wielu deweloperów nie kryje swojego oburzenia. Wśród krytycznych wypowiedzi można znaleźć nawet głosy sugerujące rezygnację z dalszego wykorzystywania silnika. Takie stanowisko zajęło choćby studio Aggro Crab Games. W obronie deweloperów wystąpili także twórcy bardzo popularnej gry Among Us. Jak przekonuje Marc Whitten, prezes Unity Create, sprzeciw nie jest do końca uzasadniony. W przypadku usług pokroju Game Pass to nie deweloperzy będą bowiem odprowadzali opłaty za nowe instalacje gry, a jej dystrybutorzy (w tym przypadku Microsoft). Ponadto zostanie nimi obciążona tylko pierwsza instalacja gry na danym urządzeniu i nie będą one dotyczyły wersji demonstracyjnych. Whitten twierdzi ponadto, że tylko 10% deweloperów będzie w praktyce zmuszonych do podzielenia się przychodami z tytułu używania silnika. Nie zmienia to jednak faktu, że posunięcie jest dosyć kontrowersyjne i docelowo może spowodować wzrost popularności Unreal Engine.
Powiązane publikacje

CrystalMark Retro 2.0.0 to nowa wersja kultowego benchmarku z obsługą systemów od Microsoft Windows 95 do Windows 11
12
Google Gemini 2.5 Pro dostępny za darmo. Nowy model AI zaskakuje wynikami w testach i multimodalnością
23
Apple planuje rewolucję w aplikacji Zdrowie, wprowadzając wirtualnego lekarza wykorzystującego sztuczną inteligencję
24
Przeglądarka internetowa Vivaldi integruje się z Proton VPN. Użytkownicy mogą stać się bardziej anonimowi w Internecie
142