Google Gemini odmawia gry w szachy z konsolą Atari 2600 z 1979 roku po porażkach ChatGPT i Microsoft Copilot
Sztuczna inteligencja potrafi dziś tworzyć teksty, odpowiadać na pytania i wspierać użytkowników w wielu zadaniach. Jednak jej możliwości nie są nieograniczone. Pokazuje to niedawna sytuacja, w której Google Gemini odmówiła gry w szachy z wiekową już konsolą Atari 2600. Decyzja ta wywołała spore poruszenie, ale też skłoniła do refleksji nad tym, jak duże modele językowe oceniają własne możliwości i jak radzą sobie z pozornie prostymi wyzwaniami logicznymi.
Rezygnacja z meczu to prawdopodobnie najbardziej sensowna i oszczędzająca czas decyzja - Google Gemini o odmowie gry w szachy z Atari 2600.
Asystent Gemini zyskuje nowe uprawnienia systemowe do WhatsApp, SMS i połączeń telefonicznych. Możesz to wyłączyć
Google Gemini postanowił uniknąć konfrontacji z konsolą Atari 2600 w szachach, po tym jak dowiedział się o porażkach swoich konkurentów. Inżynier Robert Caruso, który przeprowadził wcześniejsze eksperymenty z ChatGPT i Microsoft Copilot, tym razem otrzymał od Gemini bardzo nietypową odpowiedź. Model AI początkowo chwalił się swoimi możliwościami, twierdząc że może "myśleć miliony ruchów do przodu i oceniać nieskończoną ilość pozycji". Jednak po uzyskaniu od badacza informacji o wcześniejszych wynikach, Gemini zmienił zdanie i przyznał się do przeszacowania swoich umiejętności.
Grok 4 debiutuje w cieniu skandalu. Czy nowy model xAI naprawdę przewyższa ChatGPT i Gemini w każdej dziedzinie?
Konsola Atari 2600 z 1979 roku, wyposażona w procesor MOS Technology 6507 o taktowaniu 1,19 MHz i zaledwie 128 bajtów pamięci RAM, okazała się prawdziwym pogromcą nowoczesnych systemów AI. Gra Video Chess, zajmująca jedynie 4 kilobajty pamięci, wcześniej pokonała ChatGPT w sposób opisywany jako "kompletne zniszczenie", a następnie również Microsoft Copilot, który także początkowo wykazywał dużą pewność siebie. Obyda modele AI miały problemy z podstawowymi zasadami gry, wykonywały niedozwolone ruchy i traciły orientację na szachownicy. Caruso podkreśla, że głównym problemem dużych modeli językowych jest ich architektura. Zostały zaprojektowane do przetwarzania języka naturalnego, a nie do gry w szachy, co czyni je nieodpowiednimi do tego typu zadań strategicznych. O problemach z działaniem strategicznym pisaliśmy też w kontekście premiery nowego GROK 4.
Powiązane publikacje

Microsoft PowerToys 0.95 już dostępny. Scyzoryk do Windowsa 10 i 11 ma teraz jeszcze większe możliwości
11
Wpadka Microsoftu. Aktualizacja KB5066835 dla Windows 11 paraliżuje localhost i przerywa pracę deweloperów
79
Google Veo 3.1 z rozdzielczością 1080p i 8-sekundowymi klipami konkuruje z OpenAI Sora 2. Sprawdź, co faktycznie potrafi
10
Nowa polityka OpenAI. ChatGPT będzie mógł generować treści erotyczne po implementacji systemu weryfikacji wieku
50