Google Gemini odmawia gry w szachy z konsolą Atari 2600 z 1979 roku po porażkach ChatGPT i Microsoft Copilot
Sztuczna inteligencja potrafi dziś tworzyć teksty, odpowiadać na pytania i wspierać użytkowników w wielu zadaniach. Jednak jej możliwości nie są nieograniczone. Pokazuje to niedawna sytuacja, w której Google Gemini odmówiła gry w szachy z wiekową już konsolą Atari 2600. Decyzja ta wywołała spore poruszenie, ale też skłoniła do refleksji nad tym, jak duże modele językowe oceniają własne możliwości i jak radzą sobie z pozornie prostymi wyzwaniami logicznymi.
Rezygnacja z meczu to prawdopodobnie najbardziej sensowna i oszczędzająca czas decyzja - Google Gemini o odmowie gry w szachy z Atari 2600.
Asystent Gemini zyskuje nowe uprawnienia systemowe do WhatsApp, SMS i połączeń telefonicznych. Możesz to wyłączyć
Google Gemini postanowił uniknąć konfrontacji z konsolą Atari 2600 w szachach, po tym jak dowiedział się o porażkach swoich konkurentów. Inżynier Robert Caruso, który przeprowadził wcześniejsze eksperymenty z ChatGPT i Microsoft Copilot, tym razem otrzymał od Gemini bardzo nietypową odpowiedź. Model AI początkowo chwalił się swoimi możliwościami, twierdząc że może "myśleć miliony ruchów do przodu i oceniać nieskończoną ilość pozycji". Jednak po uzyskaniu od badacza informacji o wcześniejszych wynikach, Gemini zmienił zdanie i przyznał się do przeszacowania swoich umiejętności.
Grok 4 debiutuje w cieniu skandalu. Czy nowy model xAI naprawdę przewyższa ChatGPT i Gemini w każdej dziedzinie?
Konsola Atari 2600 z 1979 roku, wyposażona w procesor MOS Technology 6507 o taktowaniu 1,19 MHz i zaledwie 128 bajtów pamięci RAM, okazała się prawdziwym pogromcą nowoczesnych systemów AI. Gra Video Chess, zajmująca jedynie 4 kilobajty pamięci, wcześniej pokonała ChatGPT w sposób opisywany jako "kompletne zniszczenie", a następnie również Microsoft Copilot, który także początkowo wykazywał dużą pewność siebie. Obyda modele AI miały problemy z podstawowymi zasadami gry, wykonywały niedozwolone ruchy i traciły orientację na szachownicy. Caruso podkreśla, że głównym problemem dużych modeli językowych jest ich architektura. Zostały zaprojektowane do przetwarzania języka naturalnego, a nie do gry w szachy, co czyni je nieodpowiednimi do tego typu zadań strategicznych. O problemach z działaniem strategicznym pisaliśmy też w kontekście premiery nowego GROK 4.
Powiązane publikacje

System ChromeOS przejdzie metamorfozę. Google zdradza swoje plany, które dotkną przyszłe Chromebooki
32
Meta kupuje startup, który sklonuje twój głos w 30 sekund. Nowa era deepfake'ów czy przełom w komunikacji?
23
Elon Musk twierdzi, że Grok-4 to najinteligentniejsza AI świata. Niezależne testy pokazują zupełnie inną prawdę o jej możliwościach
22
Windows 11 nauczy się naprawiać sam siebie. Microsoft ujawnia przełomową technologię Quick Machine Recovery
72