Android oficjalnie zmienia API graficzne na Vulkan. Co to oznacza dla użytkowników, a tym bardziej graczy?
Na targach GDC (Game Developers Conference) Google zaprezentowało istotne nowości dla systemu Android, który przejdzie znaczną zmianę, częściowo wynikającą z jego ewolucji. Android oficjalnie zmienia swoje główne, domyślne API graficzne z wysłużonego OpenGL ES na API Vulkan. Zmiana ta przyniesie nowe możliwości, szczególnie w kontekście wymagających mobilnych gier wideo, oferując wsparcie dla funkcji takich jak Ray Tracing.
Google oficjalnie ogłosiło, że system Android zmienił domyślne API graficzne na Vulkan. Zmiana ta przyniesie nowe możliwości, szczególnie w kontekście wymagających mobilnych gier wideo.
Retroid Pocket Flip 2 zaprezentowany. Nowy handheld oferuje składaną konstrukcję, chip Snapdragon 865 i system Android
Obsługa API Vulkan w systemie Android istnieje już od wersji 7.0 Nougat, wydanej w 2016 roku. Jednak dopiero z czasem, dzięki aktualizacjom systemu i zwiększonej współpracy z deweloperami, Vulkan zyskał szersze wsparcie oraz stał się bardziej powszechnie wykorzystywany w mobilnych grach i aplikacjach. Wprowadzenie go jako domyślnego głównego API graficznego dla systemu przyniesie szereg korzyści, które pozwolą programistom maksymalizować wydajność nowoczesnych procesorów mobilnych oraz umożliwią wykorzystanie zaawansowanych funkcji, takich jak Ray Tracing czy szersze wykorzystanie wielowątkowości, co przełoży się na realistyczne efekty wizualne w grach. Obiektywnie dobrym przykładem zastosowania możliwości API Vulkan jest Diablo Immortal, które wykorzystuje wspomniany Ray Tracing, wprowadzając również przyjemne dla oka efekty specjalne, takie jak ogniste eksplozje czy lodowe podmuchy, co znacząco poprawia oprawę graficzną gry.
Nawet 8 lat aktualizacji Androida? Qualcomm i Google stawiają krok w dobrą stronę. Nie wszyscy jednak na tym skorzystają
Wprowadzono również Android Dynamic Performance Framework (ADPF), który umożliwia programistom dynamiczne dostosowywanie wydajności gry do urządzenia w czasie rzeczywistym, uwzględniając m.in. stan termiczny urządzenia. Zmiany te mają zapewnić dłuższe i bardziej stabilne sesje gry. ADPF został zaprojektowany do pracy z szeroką gamą urządzeń, m.in. dzięki współpracy z firmą MediaTek. Popularne silniki gier otrzymały również wbudowaną obsługę ADPF, umożliwiając prostą integrację z domyślnymi konfiguracjami. Deweloperzy systemu Android uruchomili również program pilotażowy, który upraszcza proces przenoszenia gier komputerowych na urządzenia mobilne. Program wspiera wszystkie etapy – od tworzenia gier na Androida, aż po ich publikację w Google Play. Dzięki temu w niedalekiej przyszłości na urządzeniach mobilnych pojawią się takie gry jak Disco Elysium.
Powiązane publikacje

OpenAI GPT-4.1 to ulepszona szybkość, precyzja i multimodalność dla subskrybentów ChatGPT w kodowaniu i analizie danych
5
Unreal Engine 5.6 wprowadza optymalizację wydajności dla otwartych światów przy 60 FPS na konsolach i PC
34
Microsoft przedłuża wsparcie dla Microsoft 365 na system Windows 10 do 2028 roku. Co to oznacza dla użytkowników?
20
Android 16 i Wear OS 6 - informacje o nowym wyglądzie systemów oraz integracji z Gemini AI, wprost z Android I/O
12