Test wydajności DOOM: The Dark Ages - Starsze karty graficzne go nienawidzą! Potrzebna jest sprzętowa obsługa ray tracingu
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Test wydajności DOOM: The Dark Ages - Wstęp
- 2 - Test wydajności DOOM: The Dark Ages - Zbrojownia
- 3 - Test wydajności DOOM: The Dark Ages - Miejsce pomiarowe
- 4 - Test wydajności DOOM: The Dark Ages - Porównanie detali
- 5 - Test wydajności DOOM: The Dark Ages - Platforma
- 6 - Test wydajności DOOM: The Dark Ages - 1920x1080 / Medium
- 7 - Test wydajności DOOM: The Dark Ages - 1920x1080 / Medium / Upscaling
- 8 - Test wydajności DOOM: The Dark Ages - 1920x1080 / Medium / Upscaling / FG
- 9 - Test wydajności DOOM: The Dark Ages - 1920x1080 / Ultra
- 10 - Test wydajności DOOM: The Dark Ages - 1920x1080 / Ultra / Upscaling
- 11 - Test wydajności DOOM: The Dark Ages - 1920x1080 / Ultra / Upscaling / FG
- 12 - Test wydajności DOOM: The Dark Ages - 2560x1440 / Ultra
- 13 - Test wydajności DOOM: The Dark Ages - 2560x1440 / Ultra / Upscaling
- 14 - Test wydajności DOOM: The Dark Ages - 2560x1440 / Ultra / Upscaling / FG
- 15 - Test wydajności DOOM: The Dark Ages - 3840x2160 / Ultra
- 16 - Test wydajności DOOM: The Dark Ages - 3840x2160 / Ultra / Upscaling
- 17 - Test wydajności DOOM: The Dark Ages - 3840x2160 / Ultra / Upscaling / FG
- 18 - Test wydajności DOOM: The Dark Ages - Skalowanie detali
- 19 - Test wydajności DOOM: The Dark Ages - Galeria screenów
- 20 - Test wydajności DOOM: The Dark Ages - Podsumowanie
Praojciec wszystkich pierwszoosobowych strzelanin powraca - jeszcze bardziej brutalny, szybciej rozprawiający z przeciwnikami oraz dysponujący mocniejszym arsenałem. Piekielna krucjata Slayera przedstawiona w najnowszej produkcji id Software nie bierze jeńców, pokazując początki jego morderczej kariery i przenosi graczy do zamierzchłej przeszłości. DOOM: The Dark Ages to również demonstracja technologicznych możliwości autorskiego silnika id Tech 8, którego poprzednia wersja napędzała Indiana Jones and the Great Circle. Podobnie jak najsłynniejszy archeolog, również Slayer wysoko zawiesza poprzeczkę, bowiem bezwzględnie wymaga karty graficznej ze sprzętową obsługą ray tracingu...
Autor: Sebastian Oktaba
DOOM to absolutna legenda przemysłu gier komputerowych, która ostatecznie ukształtowała gatunek pierwszoosobowych strzelanin (FPS) i wyznaczyła kierunek rozwoju technologicznego. Silniki id Tech wielokrotnie przesuwały granice oprawy wizualnej, chociaż w ostatnich dwóch dekadach wyraźnie ustąpiły miejsca Unreal Engine, pomimo bezsprzecznie solidnego programistycznego rzemiosła. Jednak nie wyhamowały pod względem implementacji najnowszych rozwiązań, ponieważ ostatnia wersja w standardzie wprowadza obsługę ray tracingu, podnosząc ogólną jakość oprawy wizualnej oraz minimalne wymagania sprzętowe. DOOM: The Dark Ages to natomiast bardzo dynamiczna strzelanina, hołdująca staroszkolnym wzorcom i garściami czerpiąca od poprzedników, aczkolwiek dodająca odrobinę rozsądnie wyważonych nowości. Więcej dowiecie się czytając premierową recenzję DOOM: The Dark Ages.
DOOM: The Dark Ages to piekielnie szybka i widowiskowa strzelanina, jednak silnik id Tech 8 jest bezlitosny - trzeba posiadać kartę graficzną, która sprzętowo obsługuje śledzenie promieni i najlepiej 8 GB VRAM.
Jak zostało napisane we wstępie - DOOM: The Dark Ages bezwzględnie wymaga karty graficznej posiadającej jednostki sprzętowe zdolne wspomagać obliczenia śledzenia promieni. Dlatego w minimalnej konfiguracji umieszczono NVIDIA GeForce RTX 2060 SUPER, AMD Radeon RX 6600 i Intel ARC A750... które dopiero w najniższych ustawieniach oraz rozdzielczości 1920x1080 powinny zapewnić stabilne 60 klatek na sekundę. Oczywiście, mówimy wyłącznie o czystej wydajności bez uwzględniania upscalingu i generatora klatek, co pozwala odzyskać jeszcze trochę FPS-ów. Przejście na 2560x1440 High niestety radykalnie podnosi wymagania sprzętowe do poziomu NVIDIA GeForce RTX 3080 i AMD Radeon RX 6800 XT, natomiast jeśli chcecie zobaczyć 3840x2160 Ultra, szykujcie przynajmniej NVIDIA GeForce RTX 4080 albo AMD Radeon RX 7900 XT, chociaż bardziej adekwatny byłby mocniejszy AMD Radeon RX 7900 XTX.
Minimum | Rekomendowane | Ultra | |
Rozdzielczość | 1920x1080 | 2560x1440 | 3840x2160 |
Ustawienia | Low | High | Ultra |
Upscaling | OFF | OFF | OFF |
Płynność | 60 FPS | 60 FPS | 60 FPS |
Procesor AMD | Ryzen 7 3700X | Ryzen 7 5700X | Ryzen 7 5700X |
Procesor Intel | Core i7-10700K | Core i7-12700K | Core i7-12700K |
Karta AMD | Radeon RX 6600 | Radeon RX 6800 | Radeon RX 7900 XT |
Karta NVIDIA | GeForce RTX 2060 Super | GeForce RTX 3080 | GeForce RTX 4080 |
Karta Intel | ARC A750 | - | - |
Pamięć RAM | 16 GB | 32 GB | 32 GB |
Miejsce na SSD | 100 GB | 100 GB | 100 GB |
System operacyjny | Windows 10/11 | Windows 10/11 | Windows 10/11 |
Test karty graficznej PNY GeForce RTX 5090 EPIC-X RGB
DOOM: The Dark Ages to pierwsza produkcja wykorzystująca silnik id Tech 8, kolejną iterację autorskiej technologii, konsekwentnie rozwijanej od niepamiętnych czasów. Najnowsza wersja wprowadza zmodyfikowane dynamiczne oświetlenie i cienie oparte na śledzeniu promieni, a także rozszerzone możliwości destrukcji obiektów. Ray tracing jest obligatoryjnie włączony nawet na najniższych ustawieniach, stąd właśnie wynikają wymagania sprzętowe. Warto jednocześnie wspomnieć, że niedługo po premierze, DOOM: The Dark Ages doczeka się solidnej aktualizacji wprowadzającej path tracing, podobnie jak Indiana Jones and the Great Circle, więc poprzeczka zostanie jeszcze bardziej podniesiona. Deweloper zapobiegawczo dodał wszystkie popularne metody upscalingu - NVIDIA DLSS / AMD FSR / Intel XeSS - uwzględniając również generatory klatek, łącznie z Multi Frame Generation przeznaczonym dla układów GeForce RTX 5000.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Test wydajności DOOM: The Dark Ages - Wstęp
- 2 - Test wydajności DOOM: The Dark Ages - Zbrojownia
- 3 - Test wydajności DOOM: The Dark Ages - Miejsce pomiarowe
- 4 - Test wydajności DOOM: The Dark Ages - Porównanie detali
- 5 - Test wydajności DOOM: The Dark Ages - Platforma
- 6 - Test wydajności DOOM: The Dark Ages - 1920x1080 / Medium
- 7 - Test wydajności DOOM: The Dark Ages - 1920x1080 / Medium / Upscaling
- 8 - Test wydajności DOOM: The Dark Ages - 1920x1080 / Medium / Upscaling / FG
- 9 - Test wydajności DOOM: The Dark Ages - 1920x1080 / Ultra
- 10 - Test wydajności DOOM: The Dark Ages - 1920x1080 / Ultra / Upscaling
- 11 - Test wydajności DOOM: The Dark Ages - 1920x1080 / Ultra / Upscaling / FG
- 12 - Test wydajności DOOM: The Dark Ages - 2560x1440 / Ultra
- 13 - Test wydajności DOOM: The Dark Ages - 2560x1440 / Ultra / Upscaling
- 14 - Test wydajności DOOM: The Dark Ages - 2560x1440 / Ultra / Upscaling / FG
- 15 - Test wydajności DOOM: The Dark Ages - 3840x2160 / Ultra
- 16 - Test wydajności DOOM: The Dark Ages - 3840x2160 / Ultra / Upscaling
- 17 - Test wydajności DOOM: The Dark Ages - 3840x2160 / Ultra / Upscaling / FG
- 18 - Test wydajności DOOM: The Dark Ages - Skalowanie detali
- 19 - Test wydajności DOOM: The Dark Ages - Galeria screenów
- 20 - Test wydajności DOOM: The Dark Ages - Podsumowanie
Powiązane publikacje

Test wydajności The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered - Nowa jakość dzięki Unreal Engine 5, jednak wymagania sprzętowe...
559
Test karty graficznej MSI GeForce RTX 5060 Ti Gaming 16 GB - Więcej pamięci graficznej, jednak czy proporcjonalnie do wydajności?
230
Test Assassin's Creed Shadows - PC kontra PlayStation 5. Test technik NVIDIA DLSS 4, AMD FSR i Intel XeSS, skalowanie wydajności
129
Test wydajności Assassin's Creed Shadows PC - Wymagania sprzętowe to większy problem, niż czarnoskóry samuraj
165