Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

Test DOOM: The Dark Ages PC kontra Xbox Series X. Jakość NVIDIA DLSS 4, AMD FSR, Intel XeSS oraz skalowanie wydajności

Damian Marusiak | 18-05-2025 12:45 |

Test DOOM: The Dark Ages PC kontra Xbox Series X. Jakość NVIDIA DLSS 4, AMD FSR, Intel XeSS oraz skalowanie wydajnościDOOM: The Dark Ages to kolejna duża produkcja, która pojawiła się na półkach sklepowych w 2025 roku. Kilka dni temu opublikowano recenzje, z których wynika że nowy DOOM jest solidną, choć w żadnym wypadku rewolucyjną produkcją. Jedni uważają, że uproszczenie map i pozbawienie elementów platformowych (w dużej mierze) jest zaletą, inni z kolei krytykują ten fakt. Biorąc pod uwagę, że nowy DOOM jest dostępny także w Game Passie, koszt samodzielnego sprawdzenia produkcji od id Software nie jest przesadnie wysoki. Po naszych ostatnich artykułach - recenzji oraz teście wydajności kart - przychodzimy z kolejnym materiałem, tym razem skupiającym się na technikach skalowania oraz porównaniu z wersją na konsolę Xbox Series X.

Autor: Damian Marusiak

DOOM: The Dark Ages to prequel wcześniejszych dwóch gier - DOOM z 2016 roku oraz DOOM Eternal z 2020 roku. Choć ponownie wchodzimy w buty DOOM Slayera, tym razem trafiamy na kompletnie inne światy, a sama otoczka wizualna sprawia wrażenie miksu quasi-średniowiecza oraz motywów Science-Fiction. Gra w dalszym ciągu oferuje dynamiczną rozgrywkę, hordy demonów do obicia, a na dodatek studio oferuje etapy, w których siadamy za sterami wielkich (i to takich naprawdę WIELKICH) mechów czy smoka. Gracze w większości (sądząc po dotychczasowych opiniach) są zgodni, że DOOM: The Dark Ages jest dobrą grą, z którą można spędzić kilkanaście godzin. Co natomiast nowy DOOM oferuje w sferze wizualnej?

DOOM: The Dark Ages to najnowsza produkcja od studia id Software. W trzecim artykule porównujemy wydania PC oraz Xbox Series X, testujemy techniki NVIDIA DLSS 4, AMD FSR oraz Intel XeSS, oraz oceniamy skalowanie wydajności, również z Frame Generation.

Test DOOM: The Dark Ages PC kontra Xbox Series X. Jakość NVIDIA DLSS 4, AMD FSR, Intel XeSS oraz skalowanie wydajności [nc1]

Jest to przede wszystkim tytuł oparty o nową wersję silnika idTech 8. Podobnie jak w Indiana Jones i Wielki Krąg, także DOOM: The Dark Ages ma na stałe zaimplementowany Ray Tracing w postaci RTGI (Ray Traced Global Illumination), a więc globalnego oświetlenia wykorzystującego śledzenie promieni oraz odbicia RT. Ray Tracingu wyłączyć nie można i wymagana jest karta graficzna ze sprzętową akceleracją takich obliczeń. Można by powiedzieć, że id Software niejako przeciera szlaki swoim silnikiem i tego typu tytułów w przyszłości będzie tylko więcej. Dodatkowo, za jakiś czas na PC trafi aktualizacja, wprowadzająca Path Tracing (dla przypomnienia - implementacja PT w Indianie Jones do dzisiaj jest jednym z najlepszych przykładów wykorzystania tej technologii) oraz rekonstrukcję promieni DLSS. Ta ostatnia trafi rzecz jasna wyłącznie dla posiadaczy kart NVIDIA GeForce RTX, dowolnej generacji.

  NVIDIA DLSS - rozdzielczość renderowania i skalowania
DLAA 1920 x 1080 - brak skalowania
2560 x 1440 - brak skalowanie
3840 x 2160 - brak skalowania
Quality 1280 x 720 -> 1920 x 1080
1706 x 960 -> 2560 x 1440
2560 x 1440 -> 3840 x 2160
Balanced 1114 x 626 -> 1920 x 1080
1486 x 835 -> 2560 x 1440
2259 x 1270 -> 3840 x 2160
Performance 960 x 540 -> 1920 x 1080
1280 x 720 -> 2560 x 1440
1920 x 1080 - 3840 x 2160
Ultra Performance 640 x 360 -> 1920 x 1080
853 x 480 -> 2560 x 1440
1280 x 720 -> 3840 x 2160
  AMD FSR - rozdzielczość renderowania i skalowania
FSR AA 1920 x 1080 - brak skalowania
2560 x 1440 - brak skalowanie
3840 x 2160 - brak skalowania
Quality 1280 x 720 -> 1920 x 1080
1706 x 960 -> 2560 x 1440
2560 x 1440 -> 3840 x 2160
Balanced 1129 x 635 -> 1920 x 1080
1506 x 847 -> 2560 x 1440
2227 x 1253 -> 3840 x 2160
Performance 960 x 540 -> 1920 x 1080
1280 x 720 -> 2560 x 1440
1920 x 1080 - 3840 x 2160
Ultra Performance 640 x 360 -> 1920 x 1080
854 x 480 -> 2560 x 1440
1280 x 720 -> 3840 x 2160
  Intel XeSS - rozdzielczość renderowania i skalowania
XeSS AA 1920 x 1080 - brak skalowania
2560 x 1440 - brak skalowanie
3840 x 2160 - brak skalowania
Ultra Quality+ 1472 x 828 -> 1920 x 1080
1926 x 1104 -> 2560 x 1440
2944 x 1656 -> 3840 x 2160
Ultra Quality 1280 x 720 -> 1920 x 1080
1706 x 960 -> 2560 x 1440
2560 x 1440 -> 3840 x 2160
Quality 1120 x 630 -> 1920 x 1080
1493 x 840 -> 2560 x 1440
2240 x 1260 -> 3840 x 2160
Balanced 960 x 540 -> 1920 x 1080
1280 x 720 -> 2560 x 1440
1920 x 1080 - 3840 x 2160
Performance 834 x 469 -> 1920 x 1080
1113 x 626 -> 2560 x 1440
1669 x 939 -> 3840 x 2160
Ultra Performance 640 x 360 -> 1920 x 1080
853 x 480 -> 2560 x 1440
1280 x 720 -> 3840 x 2160

Test wydajności DOOM: The Dark Ages - Starsze karty graficzne go nienawidzą! Potrzebna jest sprzętowa obsługa ray tracingu

Z drugiej strony na konsolach mamy jeden tryb działania, celujący w 60 klatek na sekundę. Identyczna sytuacja była w Indianie Jones i Wielkim Kręgu. Trzeba przyznać, że tutaj studio stara się zaoferować jak najlepszą rozgrywkę dla graczy konsolowych i w przeciwieństwie do jakiś 95% gier wydawanych na Xbox Series oraz PlayStation 5 (Pro), tutaj developerzy nie każą wybierać pomiędzy trybem jakości oraz wydajności. To się ceni jak najbardziej. Z kolei na PC można skorzystać z kilku technik skalowania: NVIDIA DLSS 4, AMD FSR 2.1 oraz Intel XeSS 2. Jak widać, DOOM: The Dark Ages to kolejna gra, w której otrzymujemy na dzień dobry FSR w przestarzałej wersji. Z kolei numeracja plików dla Intel XeSS wskazuje na wykorzystanie najnowszej wersji - XeSS 2 - choć pełnię możliwości zobaczymy dopiero na kartach Intel ARC (najlepiej Battlemage).

Test DOOM: The Dark Ages PC kontra Xbox Series X. Jakość NVIDIA DLSS 4, AMD FSR, Intel XeSS oraz skalowanie wydajności [nc1]

Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 64

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.