Test DOOM: The Dark Ages PC kontra Xbox Series X. Jakość NVIDIA DLSS 4, AMD FSR, Intel XeSS oraz skalowanie wydajności
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Test DOOM: The Dark Ages - PC kontra Xbox Series X
- 2 - Test DOOM: The Dark Ages - Platforma testowa
- 3 - Test DOOM: The Dark Ages - Miejsca testowe
- 4 - Test DOOM: The Dark Ages - Skalowanie detali na PC
- 5 - Test DOOM: The Dark Ages - PC kontra Xbox Series X
- 6 - Test DOOM: The Dark Ages - Jakość NVIDIA DLSS 4
- 7 - Test DOOM: The Dark Ages - Jakość AMD FSR
- 8 - Test DOOM: The Dark Ages - Jakość Intel XeSS
- 9 - Test DOOM: The Dark Ages - NVIDIA DLSS kontra AMD FSR
- 10 - Test DOOM: The Dark Ages - NVIDIA DLSS kontra Intel XeSS
- 11 - Test DOOM: The Dark Ages - AMD FSR kontra Intel XeSS
- 12 - Test DOOM: The Dark Ages - Jakość metod antyaliasingu
- 13 - Test DOOM: The Dark Ages - Skalowanie wydajności
- 14 - Test DOOM: The Dark Ages - Skalowanie wydajności
- 15 - Test DOOM: The Dark Ages - Skalowanie wydajności (Frame Generation)
- 16 - Test DOOM: The Dark Ages - Galeria screenów
- 17 - Test DOOM: The Dark Ages - Podsumowanie
DOOM: The Dark Ages to kolejna duża produkcja, która pojawiła się na półkach sklepowych w 2025 roku. Kilka dni temu opublikowano recenzje, z których wynika że nowy DOOM jest solidną, choć w żadnym wypadku rewolucyjną produkcją. Jedni uważają, że uproszczenie map i pozbawienie elementów platformowych (w dużej mierze) jest zaletą, inni z kolei krytykują ten fakt. Biorąc pod uwagę, że nowy DOOM jest dostępny także w Game Passie, koszt samodzielnego sprawdzenia produkcji od id Software nie jest przesadnie wysoki. Po naszych ostatnich artykułach - recenzji oraz teście wydajności kart - przychodzimy z kolejnym materiałem, tym razem skupiającym się na technikach skalowania oraz porównaniu z wersją na konsolę Xbox Series X.
Autor: Damian Marusiak
DOOM: The Dark Ages to prequel wcześniejszych dwóch gier - DOOM z 2016 roku oraz DOOM Eternal z 2020 roku. Choć ponownie wchodzimy w buty DOOM Slayera, tym razem trafiamy na kompletnie inne światy, a sama otoczka wizualna sprawia wrażenie miksu quasi-średniowiecza oraz motywów Science-Fiction. Gra w dalszym ciągu oferuje dynamiczną rozgrywkę, hordy demonów do obicia, a na dodatek studio oferuje etapy, w których siadamy za sterami wielkich (i to takich naprawdę WIELKICH) mechów czy smoka. Gracze w większości (sądząc po dotychczasowych opiniach) są zgodni, że DOOM: The Dark Ages jest dobrą grą, z którą można spędzić kilkanaście godzin. Co natomiast nowy DOOM oferuje w sferze wizualnej?
DOOM: The Dark Ages to najnowsza produkcja od studia id Software. W trzecim artykule porównujemy wydania PC oraz Xbox Series X, testujemy techniki NVIDIA DLSS 4, AMD FSR oraz Intel XeSS, oraz oceniamy skalowanie wydajności, również z Frame Generation.
Jest to przede wszystkim tytuł oparty o nową wersję silnika idTech 8. Podobnie jak w Indiana Jones i Wielki Krąg, także DOOM: The Dark Ages ma na stałe zaimplementowany Ray Tracing w postaci RTGI (Ray Traced Global Illumination), a więc globalnego oświetlenia wykorzystującego śledzenie promieni oraz odbicia RT. Ray Tracingu wyłączyć nie można i wymagana jest karta graficzna ze sprzętową akceleracją takich obliczeń. Można by powiedzieć, że id Software niejako przeciera szlaki swoim silnikiem i tego typu tytułów w przyszłości będzie tylko więcej. Dodatkowo, za jakiś czas na PC trafi aktualizacja, wprowadzająca Path Tracing (dla przypomnienia - implementacja PT w Indianie Jones do dzisiaj jest jednym z najlepszych przykładów wykorzystania tej technologii) oraz rekonstrukcję promieni DLSS. Ta ostatnia trafi rzecz jasna wyłącznie dla posiadaczy kart NVIDIA GeForce RTX, dowolnej generacji.
NVIDIA DLSS - rozdzielczość renderowania i skalowania | |
DLAA | 1920 x 1080 - brak skalowania 2560 x 1440 - brak skalowanie 3840 x 2160 - brak skalowania |
Quality | 1280 x 720 -> 1920 x 1080 1706 x 960 -> 2560 x 1440 2560 x 1440 -> 3840 x 2160 |
Balanced | 1114 x 626 -> 1920 x 1080 1486 x 835 -> 2560 x 1440 2259 x 1270 -> 3840 x 2160 |
Performance | 960 x 540 -> 1920 x 1080 1280 x 720 -> 2560 x 1440 1920 x 1080 - 3840 x 2160 |
Ultra Performance | 640 x 360 -> 1920 x 1080 853 x 480 -> 2560 x 1440 1280 x 720 -> 3840 x 2160 |
AMD FSR - rozdzielczość renderowania i skalowania | |
FSR AA | 1920 x 1080 - brak skalowania 2560 x 1440 - brak skalowanie 3840 x 2160 - brak skalowania |
Quality | 1280 x 720 -> 1920 x 1080 1706 x 960 -> 2560 x 1440 2560 x 1440 -> 3840 x 2160 |
Balanced | 1129 x 635 -> 1920 x 1080 1506 x 847 -> 2560 x 1440 2227 x 1253 -> 3840 x 2160 |
Performance | 960 x 540 -> 1920 x 1080 1280 x 720 -> 2560 x 1440 1920 x 1080 - 3840 x 2160 |
Ultra Performance | 640 x 360 -> 1920 x 1080 854 x 480 -> 2560 x 1440 1280 x 720 -> 3840 x 2160 |
Intel XeSS - rozdzielczość renderowania i skalowania | |
XeSS AA | 1920 x 1080 - brak skalowania 2560 x 1440 - brak skalowanie 3840 x 2160 - brak skalowania |
Ultra Quality+ | 1472 x 828 -> 1920 x 1080 1926 x 1104 -> 2560 x 1440 2944 x 1656 -> 3840 x 2160 |
Ultra Quality | 1280 x 720 -> 1920 x 1080 1706 x 960 -> 2560 x 1440 2560 x 1440 -> 3840 x 2160 |
Quality | 1120 x 630 -> 1920 x 1080 1493 x 840 -> 2560 x 1440 2240 x 1260 -> 3840 x 2160 |
Balanced | 960 x 540 -> 1920 x 1080 1280 x 720 -> 2560 x 1440 1920 x 1080 - 3840 x 2160 |
Performance | 834 x 469 -> 1920 x 1080 1113 x 626 -> 2560 x 1440 1669 x 939 -> 3840 x 2160 |
Ultra Performance | 640 x 360 -> 1920 x 1080 853 x 480 -> 2560 x 1440 1280 x 720 -> 3840 x 2160 |
Test wydajności DOOM: The Dark Ages - Starsze karty graficzne go nienawidzą! Potrzebna jest sprzętowa obsługa ray tracingu
Z drugiej strony na konsolach mamy jeden tryb działania, celujący w 60 klatek na sekundę. Identyczna sytuacja była w Indianie Jones i Wielkim Kręgu. Trzeba przyznać, że tutaj studio stara się zaoferować jak najlepszą rozgrywkę dla graczy konsolowych i w przeciwieństwie do jakiś 95% gier wydawanych na Xbox Series oraz PlayStation 5 (Pro), tutaj developerzy nie każą wybierać pomiędzy trybem jakości oraz wydajności. To się ceni jak najbardziej. Z kolei na PC można skorzystać z kilku technik skalowania: NVIDIA DLSS 4, AMD FSR 2.1 oraz Intel XeSS 2. Jak widać, DOOM: The Dark Ages to kolejna gra, w której otrzymujemy na dzień dobry FSR w przestarzałej wersji. Z kolei numeracja plików dla Intel XeSS wskazuje na wykorzystanie najnowszej wersji - XeSS 2 - choć pełnię możliwości zobaczymy dopiero na kartach Intel ARC (najlepiej Battlemage).
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Test DOOM: The Dark Ages - PC kontra Xbox Series X
- 2 - Test DOOM: The Dark Ages - Platforma testowa
- 3 - Test DOOM: The Dark Ages - Miejsca testowe
- 4 - Test DOOM: The Dark Ages - Skalowanie detali na PC
- 5 - Test DOOM: The Dark Ages - PC kontra Xbox Series X
- 6 - Test DOOM: The Dark Ages - Jakość NVIDIA DLSS 4
- 7 - Test DOOM: The Dark Ages - Jakość AMD FSR
- 8 - Test DOOM: The Dark Ages - Jakość Intel XeSS
- 9 - Test DOOM: The Dark Ages - NVIDIA DLSS kontra AMD FSR
- 10 - Test DOOM: The Dark Ages - NVIDIA DLSS kontra Intel XeSS
- 11 - Test DOOM: The Dark Ages - AMD FSR kontra Intel XeSS
- 12 - Test DOOM: The Dark Ages - Jakość metod antyaliasingu
- 13 - Test DOOM: The Dark Ages - Skalowanie wydajności
- 14 - Test DOOM: The Dark Ages - Skalowanie wydajności
- 15 - Test DOOM: The Dark Ages - Skalowanie wydajności (Frame Generation)
- 16 - Test DOOM: The Dark Ages - Galeria screenów
- 17 - Test DOOM: The Dark Ages - Podsumowanie
Powiązane publikacje

Test wydajności DOOM: The Dark Ages - Starsze karty graficzne go nienawidzą! Potrzebna jest sprzętowa obsługa ray tracingu
454
Test wydajności The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered - Nowa jakość dzięki Unreal Engine 5, jednak wymagania sprzętowe...
560
Test karty graficznej MSI GeForce RTX 5060 Ti Gaming 16 GB - Więcej pamięci graficznej, jednak czy proporcjonalnie do wydajności?
230
Test Assassin's Creed Shadows - PC kontra PlayStation 5. Test technik NVIDIA DLSS 4, AMD FSR i Intel XeSS, skalowanie wydajności
129