Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

Intel Meteor Lake - poznaliśmy wstępną specyfikację nowej generacji procesorów dla laptopów

Damian Marusiak | 07-07-2023 10:00 |

Intel Meteor Lake - poznaliśmy wstępną specyfikację nowej generacji procesorów dla laptopówIntel dotychczas niespecjalnie chwalił się najnowszą generacją procesorów Meteor Lake dla laptopów, przynajmniej jeśli chodzi o bardziej szczegółową specyfikację. Nadchodząca generacja wykorzysta kafelkową budowę: na cały procesor składać się będą cztery osobne kafelki, połączone technologią 3D Foveros: CPU Die (Compute Die), GPU Tile (tGPU), SoC Die oraz I/O Die. Do procesu produkcji wykorzystano przynajmniej dwa procesy technologiczne: Intel 4 oraz TSMC N5. Choć Intel jeszcze nie zdradził dokładnej specyfikacji, w sieci pojawiły się pierwsze konkrety w tym temacie.

W sieci pojawiły się nowe informacje na temat specyfikacji procesorów Intel Meteor Lake w wersjach dla laptopów.

Intel Meteor Lake - poznaliśmy wstępną specyfikację nowej generacji procesorów dla laptopów [1]

Intel Meteor Lake - nowe układy graficzne mają oferować wydajność zbliżoną do GeForce RTX 3050 Laptop GPU

Wstępne informacje na temat specyfikacji układów Intel Meteor Lake zostały opublikowane przez Moore's Law is Dead. Cała rodzina Meteor Lake zostanie podzielona na trzy grupy: Meteor Lake-U, Meteor Lake-P oraz Meteor Lake-H, przy czym konkretne grupy będą jeszcze podzielone na dalsze segmenty, różniące się ze sobą współczynnikiem PL1, a w konsekwencji również liczbą rdzeni i wątków poszczególnych procesorów. Najmocniejszą grupą będą jednostki Meteor Lake-H z bazowym PL1 wynoszącym standardowe 45 W. Z rozpiski można założyć, że otrzymamy tutaj układy Core Ultra 5 z 12 rdzeniami i 16 wątkami (4 P-Core + 8 E-Core), Core Ultra 7 a także Core Ultra 9 z 14 rdzeniami i 20 wątkami (6 P-Core + 8 E-Core). W przypadku Meteor Lake-H wszystkie zintegrowane układy graficzne otrzymają 8 bloków Xe, tym samym budowa tGPU powinna być taka sama jak w przypadku karty graficznej Intel ARC A380 (8 bloków Xe; 128 rdzeni Matrix Engine m.in. do akceleracji Intel XeSS; 1024 procesory strumieniowe).

Intel Meteor Lake - poznaliśmy wstępną specyfikację nowej generacji procesorów dla laptopów [2]

Intel Meteor Lake-P - procesor 14. generacji pojawił się w SiSoft Sandra. Układ wyposażono w 128 MB pamięci cache L4

Najmocniejsze układy graficzne mają pojawić się także w segmencie Meteor Lake-P z bazowym PL1 na poziomie 28 W. W tym wypadku także otrzymamy procesory 12-rdzeniowe / 16-wątkowe oraz 14-rdzeniowe / 20-wątkowe, ale z pewnością o niższych zegarach względem Meteor Lake-H, co związane jest oczywiście z niższymi limitami energetycznymi. Meteor Lake-P ma zaoferować jeszcze układy Core 3 z maksymalnie 10 rdzeniami / 12-wątkami (2 P-Core + 8 E-Core) oraz z układami graficznymi posiadającymi od 4 do 7 bloków Xe. Dalej mamy najbardziej rozbudowaną grupę Meteor Lake-U, podzieloną na trzy segmenty: PL1 15 W (do 12 rdzeni i 16 wątków oraz do 8 rdzeni Xe-LPG dla układu graficznego), PL1 9 W (do 10 rdzeni / 12 wątków i od 3 do 4 rdzeni Xe-LPG) oraz PL1 7 W (do 9 rdzeni / 10 wątków i od 3 do 4 rdzeni Xe-LPG).

Intel Meteor Lake - poznaliśmy wstępną specyfikację nowej generacji procesorów dla laptopów [3]

Kolejny slajd potwierdza budowę układów graficznych, opartych tym razem na architekturze Xe-LPG (Low Power Graphics). Xe-LPG de facto jest tym samym co Xe-HPG (High Power Graphics), tyle że zoptymalizowanym pod niskie zużycie mocy. Budowa rdzeni Xe jest zatem taka sama jak w dotychczasowych modelach GPU Alchemist dla laptopów i kart graficznych. Nowe układy zaoferują do 33% więcej jednostek obliczeniowych niż dotychczasowe iGPU Intel Iris Xe Graphics (768 SP vs 1024 SP), a ponadto nie zabraknie pełnej obsługi DirectX 12 Ultimate. Oznacza to wsparcie m.in. dla sprzętowej akceleracji Ray Tracingu, Variable Rate Shading czy Mesh Shaders.

Źródło: VideoCardz, Moors's Law is Dead
Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 3

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.