Zgłoś błąd

X

Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.

Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschРусскийFrançaisEspañol中国
 

15 lat temu powstał Unreal Tournament 2004. W co dziś gra Epic?

Bartłomiej Dramczyk | 15-03-2019 18:00 |

15 lat temu powstał Unreal Tournament 2004. W co dziś gra Epic?Szósty z serii Unreal i trzeci w kolejności Tournament Epica dowodził świetności serii. Mimo wszystko 2004 rok nie był dla Unreala łaskawy. Po wydaniu Unreal II: The Awakening cała seria wyraźnie chyliła się już ku upadkowi – Epic nie potrafił już wykreować gry równie fascynującej jak pierwsza część. Przynajmniej w przypadku produktów dla jednego gracza. Za to sięgający swoimi korzeniami lat 90. Unreal Tournament dowodził, że na rynku jest jeszcze miejsce na nowatorskie gry dla wielu graczy. Inne niż Quake i różniące się się od Wolfenstein: Enemy Territory, czy wzrastającego właśnie imperium Battlefielda. Z perspektywy czasu łatwiej ocenić, czy aby na pewno były tak nowatorskie, jak je zapamiętaliśmy.

15 lat po premierze wciąż ktoś gra w Unreal Tournament 2004. Wystarczy ściągnąć demo, poszukać najbliższego deathmatcha, by przekonać się o tym na własnej skórze.Ja oberwałem od jakiegoś Wiedźmina...

15 lat temu powstał Unreal Tournament 2004. W co dziś gra Epic? [7]

Starcie Unreal Tournament 2004 z Quake III: Arena, Wolfenstein: Enemy Territory i Battlefieldem 1942 było nieuniknione. O ile Quake III był niemal równolatkiem pierwszego Tournamenta, to rozwijany przez Activision Enemy Territory, pierwotnie planowany jako komercyjna kontynuacja Return to Castle Wolfenstein okazali się wraz z Battlefieldem 1942 najgroźniejszymi konkurentami. Quake III wciąż tkwił w świecie błyskawicznych, dynamicznych deathmatchy, Enemy Territory wskazało za to zupełnie nowy nurt rozgrywek drużynowych, w których podział na zadania (z reguły obrona przyczółka i przejęcie kontroli nad terenem) wyznaczał nowy styl gry. Stylizacja opublikowanego ostatecznie za darmo Enemy Territory również zmieniła się w stosunku do poprzedniej części – usunięto zombie i elementy nadprzyrodzone, tworząc z tej strzelaniny dla wielu graczy produkt osadzony w realiach II wojny światowej. Na wzór modnego Battlefielda 1942 i gier o podobnej stylistyce (np. Medal of Honor z 1999 roku).

PureRetro: 25 lat temu pojawił się DOOM i zdefiniował gatunek FPS

15 lat temu powstał Unreal Tournament 2004. W co dziś gra Epic? [3]
Oryginalna strona Epic Games z 2004 roku. W takim internecie poszukiwało się dem gier i rozgrywało deathmatche

Epic w 1999 roku rzeczywiście zaliczył mocne uderzenie w rynek z pierwszym Unreal Tournamentem. Dla wielu graczy przeniesienie broni i świata znanego z Unreala nie było tym, na co czekali. Sam Unreal Tournament również nie był szczególne odkrywczą grą w zestawieniu z Quake’iem III – niemal powielając tryby rozgrywki stworzone przez id Software. Prawdziwą atrakcją dla graczy była jednak oprawa graficzna i unikalny zestaw uzbrojenia. W 2002 roku powstaje niemal zapomniana edycja UT2003, w której rzeczywiście wiele się pozmieniało (wprowadzono m.in. tryby rozgrywek: Double Domination, Invasion i Mutant), niewątpliwie w była to też znacznie ładniejsza gra od starzejącej się coraz bardziej Areny. Prawdziwym hitem dla Epica okazał się jednak Unreal Tournament 2004, wydany ponad rok później, po The Awakening.

PureRetro: Atari Jaguar - Historia konsoli będącej wielką porażką

15 lat temu powstał Unreal Tournament 2004. W co dziś gra Epic? [1]

Właściwie otrzymaliśmy wszystko to, na co czekaliśmy w Tournamencie: dobrze rozpoznawalny styl świata i areny będące miejscem potyczek (stworzonym przez korporację Liandri). Nowe elementy rozgrywki były jednak kluczem sukcesu UT2004: Onslaught (sprawnie zaprojektowana zabawa w niszczenie celów przeciwnika, wsparte zestawem pojazdów), Bombing Run (tak, chodziło o bieganie z piłką po planszy i obronę bramek). Pozostałe tryby walki (Capture the Flag, Deathmatch, Team Deathmatch, Invasion, Double Domination, Last Man Standing i Mutant) Unreal Tournament 2004 odziedziczył po poprzednich częściach serii. Znaczną część zawartości gry również, w szczególności uzbrojenie i mapy, łudząco podobne do tych z UT2003. Siła gry Epica tkwi w różnorodności: to nie tylko kilka trybów rozgrywki, to również zabójczo dobrze dobrana broń i bogaty zestaw map.

PureRetro: Historia Game Boya Color, który własnie skończył 20 lat

15 lat temu powstał Unreal Tournament 2004. W co dziś gra Epic? [2]

Podstawowym uzbrojeniem każdego gracza w UT 2004 jest Assault Riffle z dwoma trybami strzelania: pociski plus wbudowany granatnik. Niemal w niezmienionej postaci pod początku serii pozostał Shock Rifle, emitujący wiązki energii lub w alternatywnym trybie strzelający pociskami energetycznymi. Podobny do Shock Rifle Link Gun również sieje energetyczne spustoszenie, jednak działa też jak znana z Quake’a spawarka, używany jest również do budowy nodów i naprawy pojazdów. Jest i Minigun oraz ikoniczny Flak Canon, siejący spustoszenie równie skutecznie, jak dubeltówka w Doomie. Grenade Launcher doczekał się ciekawego trybu alternatywnego, w którym granaty detonowane są po pewnym czasie. UT2004 oferuje także pająkowate miny, które mogą jak drony podążać za celem, trzy rodzaje wyrzutni rakiet (w tym jedną z naprowadzaniem na cel i jedną z ładunkami jądrowymi), dwa typy snajperek (jedna strzelająca energią) oraz niezapomniany Bio-Rifle, zatruwający otoczenie toksycznym żelem. Wśród broni specjalnych warto zwrócić uwagę na Ion Paintera – to znacznik laserowy, służący do wskazywania celu przeznaczonych do ataku z satelity.

PureRetro: Historia Sony PlayStation, bardzo fartownej konsoli

15 lat temu powstał Unreal Tournament 2004. W co dziś gra Epic? [4]

Bardzo szkoda, że Epic w UT2004 zdecydował się tylko na jeden tryb rozgrywki z pojazdami. W Onslaught da się prowadzić walkę w sześciu typach pojazdów, od malutkiej Manty z działkiem energetycznym, przez Raptora uzbrojonego w karabin i rakietnicę, Scorpiona sprawdzającego się w walce w zwarciu, po trzyosobowego HellBendera z karabinkiem energetycznym i opancerzonego Goliatha przeznaczonego dla dwóch osób. W tej całej galerii pojazdów latających i naziemnych nie ma nic mocniejszego od pięcioosobowego Leviathana, który po zakotwiczeniu w gruncie okazywał się najmocniejszą bronią w całej rozgrywce.

PureRetro: Dzisiaj mija 50 lat od założenia firmy Intel

15 lat temu powstał Unreal Tournament 2004. W co dziś gra Epic? [8]

Demonstracyjne wersje Unreal Tournament 2004 pojawiły się w sieci 11 lutego 2004. Epic uwzględnił wersje dla Windows, Mac OS X i Linuxa. Oficjalna data wydania gry to 16 marca 2004 (Windows, Linux), nieco później opublikowano wersję dla Macintoshy (31.03.2004 r.). Część źródeł (np. Fandom) wskazuje 15.03.2004 r. jako datę wydania UT2004. Pierwsza edycja gry została wydana na 6 płytach CD, towarzyszyła jej również wersja DVD oraz specjalne, dwupłytowe wydanie Limited Special Edition z zestawem słuchawek Logitech i przewodnikiem wideo do UnrealEda (dostępne tylko w USA). Tak, wraz z grą rozpowszechniany był edytor map, nazwany UnrealEd, który okazał się strzałem w dziesiątkę – dzięki szybko rozwijała się scena modderów, tworzących własne mapy do gry.

PureRetro: Amiga 500 - maszyna, która wyprzedziła epokę

15 lat temu powstał Unreal Tournament 2004. W co dziś gra Epic? [5]

Zgodnie z danymi serwisu Metacritic, Unreal Tournament 2004 zasłużył sobie na jedną z najwyższych not w historii gier wydanych na PC: 94, o jeden punkt więcej od Unreal Tournament z 1999 roku: 93 i na tym samym poziomie co Quake. Pomimo entuzjastycznego podejścia krytyków i wielkiego uznania graczy dla samego UT2004, nie była to gra tak odkrywcza, jak mogłoby się nam na pierwszy rzut oka wydawać. Większość trybów walki odziedziczyła po poprzedniczkach i Quake'u, jedyną poważną zmianą w rozgrywce było wprowadzenie na pole boju pojazdów (w trybie Onslaught) produkt Epica wyprzedziło w 2001 roku Halo (choć nie oferowało wtedy tak dużego wyboru maszyn bojowych) oraz Tribes 2 z tego samego roku. Co więcej – już w pierwszej z gier wchodzących w skład serii Tribes, Starsiege: Tribes można było korzystać z pojazdów latających i jetpacków.

PureRetro: 35 lat ratowania księżniczek w Dragon’s Lair

15 lat temu powstał Unreal Tournament 2004. W co dziś gra Epic? [6]

Na kontynuację UT2004 trzeba było długo poczekać. Unreal Tournament III w 2007 roku zachwycał wystrojem map zrealizowanych na bazie silnika Unreal Engine 3 i kusił zupełnie nowymi trybami rozgrywki oraz zróżnicowanym wyborem pojazdów, podzielonych tym razem na dwie frakcje. Pomimo niezłej sprzedaży i świetnej oprawy graficznej w UT III zabrakło tego czegoś, co było w oryginalnym Tournamencie i UT2004. Zapowiadana od kilku lat kontynuacja na razie tkwi w próżni, po nagłym sukcesie Fortnite’a i gier zbudowanych na schemacie battle royale. Do dziś pozostaje dostępne na stronie Epic Games pre-alpha najnowszego Unreal Tournamenta, ale jak na razie niewiele z tego wynika (lepiej sięgnąć po demo UT2004). Pomimo upływu czasu Epicow trudno będzie dostarczyć graczom równie barwnych doznań, jak te, które zapamiętaliśmy uruchamiając po raz pierwszy demo Unreal Tournamenta w 2004 roku. A może są i tacy, którzy wciąż czekają na dobrą kontynuację oryginalnego Unreala (i lepiej nie wspominajmy o Return to Na Pali).

15 lat temu powstał Unreal Tournament 2004. W co dziś gra Epic? [28]

15 lat temu powstał Unreal Tournament 2004. W co dziś gra Epic? [26]

15 lat temu powstał Unreal Tournament 2004. W co dziś gra Epic? [14]

15 lat temu powstał Unreal Tournament 2004. W co dziś gra Epic? [16]

15 lat temu powstał Unreal Tournament 2004. W co dziś gra Epic? [20]

15 lat temu powstał Unreal Tournament 2004. W co dziś gra Epic? [23]

15 lat temu powstał Unreal Tournament 2004. W co dziś gra Epic? [22]

0
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 34

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.