Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

ARM wprowadza nowe projekty dla rdzeni Cortex i GPU Mali, które porzucają wsparcie dla 32-bitowych instrukcji

Mateusz Szlęzak | 31-05-2023 07:00 |

ARM wprowadza nowe projekty dla rdzeni Cortex i GPU Mali, które porzucają wsparcie dla 32-bitowych instrukcjiW trakcie trwania targów Computex 2023 firma ARM przedstawiła nowe projekty rdzeni dla swoich licencjobiorców. Zaprezentowano między innymi następcę udanych jednostek Cortex-X3 oraz całkowicie nowe jednostki GPU dla układów SOC. Nowe projekty przede wszystkim przyniosły wzrosty wydajności oraz energooszczędności, choć największą z nich jest porzucenie wsparcia dla 32-bitowych instrukcji ARM. Sprawdźmy zatem, co dokładnie przygotowało przedsiębiorstwo.

ARM wprowadza nowe rdzenie Cortex-X4, Cortex-A720 i Cortex-A520 oraz GPU Immortalis G720, Mali G720 i Mali G620. Nowe projekty przede wszystkim przyniosły wzrosty wydajności oraz energooszczędności i porzucenie wsparcia dla 32-bitowych instrukcji ARM.

ARM wprowadza nowe projekty dla rdzeni Cortex i GPU Mali, które porzucają wsparcie dla 32-bitowych instrukcji [1]

ARM planuje tworzyć własne chipy do smartfonów i laptopów przy użyciu fabryk Intela

Cortex-X4 został opracowany na podstawie najnowszej architektury Armv9.2. Rdzeń względem poprzednika ma charakteryzować się 15% wzrostem wydajności i aż 40% lepszą wydajnością energetyczną. Możemy się również spodziewać częstotliwości pracy do 3,4 GHz. Natomiast Cortex-A720 ma pobierać o 20% mniej energii elektrycznej niż jego poprzednik Cortex-A715. W przypadku rdzeni Cortex-A520 wydajność została poprawiona o 22%, przy jednoczesnym zmniejszeniu poboru prądu o 8%. ARM zaprezentowało też magistrale DSU-120, która działając pod kontrolą systemu DynamIQ Shared Unit zarządza i łączy ze sobą różne rdzenie. DSU-120 ma koordynować pracę nawet 14 różnych rdzeni. Co może otworzyć przed producentami SOC-ów takich jak Qualcomm wiele różnych możliwości. Magistrala również dostała nowe funkcje oszczędzania energii oraz więcej opcji konfiguracji pamięci podręcznej L3 (24 MB lub 32 MB).

ARM wprowadza nowe projekty dla rdzeni Cortex i GPU Mali, które porzucają wsparcie dla 32-bitowych instrukcji [2]

C-DAC AUM - Indie są w trakcie opracowywania flagowego 96-rdzeniowego procesora ARM z 96 GB pamięci HBM3

ARM zaprezentowało też układy graficzne piątej generacji: Immortalis G720, Mali G720 i Mali G620. Firma względem poprzedników zwiększyła przepustowość i obniżyła zużycie energii podczas wykorzystywania technik Variable Rate Shading i Ray Tracing. Mówimy tutaj o średnim 15% przyroście wydajności w tych zastosowaniach. Układ Mali G720 może zostać wyposażony od 6 do 9 rdzeni graficznych. Natomiast Mali-G620 został ograniczony jedynie do takich 5 rdzeni. Topowy Immortalis G720 może mieć na pokładzie nawet do 16 rdzeni graficznych. Układ względem poprzednika osiąga o 20% lepszą wydajność. Warto zauważyć, że duża część przyrostu jest spowodowana wprowadzeniem technologi DVS (Deferred Vertex Shading). Rozwiązanie to polega na tym, że zmniejsza wykorzystanie przepustowości pamięci, oszczędzając w ten sposób zużycie energii przez DRAM. Działanie takie zwalnia również współdzieloną pamięć systemową, co pozwala pomieścić bardziej złożoną geometrię, a także oznacza większy budżet mocy dla potencjalnie większej liczby rdzeni GPU.

ARM wprowadza nowe projekty dla rdzeni Cortex i GPU Mali, które porzucają wsparcie dla 32-bitowych instrukcji [3]

Qualcomm ma zaprezentować nową wersję Snapdragona 8 Gen 2. Samsung nie będzie już wyłącznym odbiorcą ulepszonych chipów

Warto dodać, że DVS jest technologią wbudowaną natywnie w każde GPU piątej generacji i nie wymaga absolutnie niczego ze strony programistów. Poszerzono również obsługę antyaliasingu, od teraz jest dostępna opcja 2x MSAA, gdyż we wcześniejszych układach gdy programista ustawiał 2x MSAA, a GPU wymuszało 4x MSAA. Wprowadzono również inne ulepszenia w GPU, ale są one już dużo mniej istotne. Na przykład ulepszono front-end strumienia poleceń (CSF), dodano kilka rejestrów roboczych dla przetwarzania strumieniowego. Podsumowując, ARM dokonało pewnej ewolucji w swoich projektach. Zdaje się, że przedsiębiorstwo skupiło się mocniej w tej generacji na energooszczędności. Zatem możemy się spodziewać, że przyszłe układy SOC do smartfonów powinny pozwolić nam na dłuższe czasy pracy na baterii.

ARM wprowadza nowe projekty dla rdzeni Cortex i GPU Mali, które porzucają wsparcie dla 32-bitowych instrukcji [4]

ARM wprowadza nowe projekty dla rdzeni Cortex i GPU Mali, które porzucają wsparcie dla 32-bitowych instrukcji [5]

ARM wprowadza nowe projekty dla rdzeni Cortex i GPU Mali, które porzucają wsparcie dla 32-bitowych instrukcji [6]

ARM wprowadza nowe projekty dla rdzeni Cortex i GPU Mali, które porzucają wsparcie dla 32-bitowych instrukcji [7]

Źródło: ARM
Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 26

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.