Amazon otrzymał sporą karę finansową od UOKiK, na celowniku znalazła się m.in. "Gwarancja Dostawy"
Amazon to globalne przedsiębiorstwo, choć znane głównie z platform handlowych, jest również właścicielem platformy Amazon Prime i producentem e-czytników Kindle, a to jedynie czubek góry lodowej. Firma od 2021 roku oficjalnie świadczy usługi w Polsce, posiadając duże centrum logistyczne w Świebodzinie. Mimo światowej potęgi firmy, Amazon nie uniknął sporej wartości kary finansowej od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
Amazon otrzymał wysoką karę finansową od UOKiK w wysokości 31 mln złotych. Kara została nałożona za wprowadzanie klientów w błąd w sprawach terminów dostawy i dostępności towarów.
Amazon Prime Video – filmowe i serialowe nowości VOD na marzec 2024 r. Wśród premier Road House oraz Ricky Stanicky
Spółka Amazon EU SARL z siedzibą w Luksemburgu, która koordynuje działalność m.in. polskiej domeny oraz prowadzi sprzedaż na naszym kontynencie, otrzymała karę finansową. Wartość grzywny nałożonej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wynosi ponad 31 mln złotych. Wątpliwości, jakie wzbudziło przedsiębiorstwo, zostały określone jako "praktyki dotyczące wprowadzania w błąd co do momentu zawarcia umowy sprzedaży, dostępności produktów, terminów dostaw i uprawnień konsumentów dotyczących usługi „Gwarancja Dostawy”." Jak zdradza UOKiK, otrzymywali w ostatnim czasie wiele sygnałów wskazujących na nieprawidłowości w świadczeniu prowadzonych usług.
Komisja Europejska bierze pod lupę Apple, Alphabet, Amazon i Metę. Rozchodzi się o nowy akt o rynkach cyfrowych
Ale o co dokładnie chodzi? Sprawa dotyczy m.in. interpretacji warunków sprzedaży przez firmę Amazon. Według regulaminu złożenie zamówienia i jego opłacenie nie jest równoznaczne z zawarciem umowy sprzedaży, lecz stanowi jedynie ofertę sprzedaży. Faktyczna umowa w tej interpretacji jest zawierana dopiero w momencie wysyłki sprzętu. Zatem daje to możliwość anulowania zamówienia w dowolnym momencie przed wysyłką. Jednakże, jak tłumaczy UOKiK: "informacja o tym jest zawarta w warunkach sprzedaży oraz na ostatnim etapie zakupów na platformie, ale może być trudno dostępna – jest napisana szarą czcionką na białym tle, na samym dole strony." Anulowanie takiego zamówienia powodowało zamrożenie środków klienta, możliwość przepadnięcia atrakcyjnej oferty i nieotrzymanie zamówionego towaru. Sztandarowym przypadkiem były zamówienia na e-czytniki Kindle, gdzie klienci z anulowanymi zamówieniami otrzymywali środki dopiero po miesiącu. Ta praktyka została uznana przez UOKiK za wprowadzanie klientów w błąd i naruszenie ich praw.
Amazon mierzy się ze zbiorowym pozwem. Niektórzy subskrybenci muszą płacić dwa razy, aby nie mieć reklam
Klienci Amazonu są również objęci programem „Gwarancja Dostawy”, który polega na tym, że w określonym czasie produkt musi dotrzeć do klienta. Jeżeli tak się nie stanie, to konsument może zwrócić się o pełny zwrot pieniędzy za dostawę. Jednakże UOKiK dopatrzył się problemu z informowaniem o tym potencjalnych kupujących, gdyż Amazon nie informował konsumentów przed złożeniem zamówienia o zasadach tego programu. Jakiekolwiek wzmianki pojawiały się dopiero w momencie podsumowania zamówienia, o ile zdecydowaliśmy się zapoznać z dodatkowymi odnośnikami. Klienci, którzy je pomijali, mogli być nieświadomi swoich praw i w konsekwencji nie zgłosić się po zwrot środków oraz ich nie otrzymać. Jak zwraca uwagę UOKiK: "Informacja o „Gwarancji Dostawy” nie jest ponadto uwzględniona w potwierdzeniach, jakie otrzymuje konsument." Całość oświadczenia w sprawie kary finansowej dla Amazon EU SARL znajdziecie w tym miejscu: klik.
Oświadczenie firmy Amazon:
Szybka i niezawodna dostawa szerokiej gamy produktów jest jednym z naszych priorytetów. Jednocześnie klienci Amazon.pl mają dostęp do milionów produktów z bezpłatną wysyłką Prime.Od czasu uruchomienia Amazon.pl w 2021 r., nieustannie inwestujemy i pracujemy, by zapewnić naszym klientom precyzyjną oraz wiarygodną informację o dostawie na etapie finalizacji zamówienia i zdecydowana większość zamówień dociera zgodnie z przewidywanym terminem. Klienci zawsze mogą się z nami skontaktować i otrzymają od nas wsparcie, także w sporadycznych przypadkach wystąpienia opóźnienia lub anulowania zamówienia. W ciągu ostatniego roku współpracowaliśmy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów i zaproponowaliśmy szereg dobrowolnych rozwiązań mających na celu dalszą poprawę doświadczenia klientów podczas zakupów na Amazon.pl. Ściśle przestrzegamy prawa we wszystkich krajach, w których prowadzimy działalność i zdecydowanie nie zgadzamy się z wydaną decyzją i karą nałożoną przez Prezesa UOKiK. Będziemy odwoływać się od tej decyzji.
Biuro Prasowe Amazon
Powiązane publikacje

Kolejna kara dla Apple za nadużywanie swojej pozycji. Tym razem sprawa wiąże się z App Tracking Transparency
17
Szykują się podwyżki na rynku pamięci. Firma Micron oficjalnie informuje swoich klientów. Czy w ślad za nią pójdą inni?
33
Chiny prezentują pierwszy w pełni rodzimy serwer z procesorami Loongson 3C6000/D. 64 rdzenie i 100% krajowych komponentów
95
Bill Gates przewiduje, że sztuczna inteligencja zastąpi ludzi w większości zawodów w najbliższych 10 latach
158