Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

Anulowanie subskrypcji Netflix i Disney Plus pozostanie trudne po zwycięstwie w sądzie przeciwko amerykańskiemu regulatorowi

Maciej Lewczuk | 09-07-2025 14:05 |

Anulowanie subskrypcji Netflix i Disney Plus pozostanie trudne po zwycięstwie w sądzie przeciwko amerykańskiemu regulatorowiAmerykańska Federalna Komisja Handlu od miesięcy pracowała nad nową regulacją dotyczącą subskrypcji internetowych. Reguła "click to cancel" miała ułatwić konsumentom anulowanie płatnych usług w sieci. Zaledwie kilka dni przed wejściem w życie przepisów, sąd apelacyjny w Saint Louis wydał jednak orzeczenie całkowicie blokujące nowe prawo. Pozew przeciwko FTC złożyły organizacje branżowe reprezentujące większość największych firm technologicznych i medialnych.

Mimo iż nie popieramy stosowania nieuczciwych i zwodniczych praktyk w marketingu opcji negatywnych, wady proceduralne procesu stanowienia prawa przez Komisję są tutaj fatalne - czytamy w orzeczeniu sądu.

Anulowanie subskrypcji Netflix i Disney Plus pozostanie trudne po zwycięstwie w sądzie przeciwko amerykańskiemu regulatorowi [1]

Ugoda Epic Games i Samsunga w sprawie funkcji Auto Blocker blokującej instalację Epic Games Store na smartfonach Galaxy

Amerykański Sąd Apelacyjny 8. okręgu w Saint Louis anulował regułę Federal Trade Commission znaną jako "click to cancel" zaledwie kilka dni przed jej planowanym wejściem w życie, czyli 14 lipca 2025 roku. Orzeczenie jest swego rodzaju poważną porażką, którą odczują konsumenci, którzy mieli zyskać możliwość łatwego anulowania subskrypcji internetowych poprzez te same metody, którymi się na nie zapisywali. Sąd uznał, że FTC nie przeprowadziła wymaganej wstępnej analizy ekonomicznej kosztów i korzyści regulacji, mimo że jej ekonomiczny wpływ przekraczał kwotę 100 mln dolarów rocznie. Wcześniejsze ustalenia, że reguła przekroczy ten próg, automatycznie uruchamiały obowiązek szczegółowej analizy zgodnie z FTC Act. Komisja odmówiła jednak przeprowadzenia takiej analizy, argumentując, że nie ma wymogów jej przeprowadzenia na tym etapie procesu legislacyjnego.

Anulowanie subskrypcji Netflix i Disney Plus pozostanie trudne po zwycięstwie w sądzie przeciwko amerykańskiemu regulatorowi [2]

ASML, Airbus i Mistral AI bezskutecznie proszą o wstrzymanie przepisów unijnych dotyczących sztucznej inteligencji

Przeciwko regule pozew złożyły organizacje branżowe reprezentujące największe firmy technologiczne i medialne. NCTA - The Internet & Television Association reprezentuje między innymi Disney Entertainment i Warner Bros Discovery. Do procesu dołączyła także Electronic Security Association i Interactive Advertising Bureau. Wszystkie te organizacje argumentowały, że FTC przekroczyła swoje uprawnienia statutowe i nie udowodniła powszechności problemu z anulowaniem subskrypcji. Anulowana zasada dotyczyła wszystkich rodzajów marketingu, w którym brak reakcji klienta oznaczał zgodę na dalsze płacenie za subskrypcję. Nowe przepisy miały objąć także automatyczne odnowienia, bezpłatne okresy próbne przechodzące w płatne członkostwo, jak również plany przedpłacone. Firmy nie mogłyby już zmuszać konsumentów do anulowania subskrypcji przez długie rozmowy z chatbotami lub agentami obsługi klienta.

Anulowanie subskrypcji Netflix i Disney Plus pozostanie trudne po zwycięstwie w sądzie przeciwko amerykańskiemu regulatorowi [3]

Francuski sąd skazał trzech byłych szefów Ubisoft za molestowanie i mobbing w miejscu pracy

FTC w 2024 roku otrzymywała prawie 70 skarg dziennie dotyczących praktyk subskrypcyjnych, co jest znacznym wzrostem z 42 skarg dziennie w 2021 roku. Podobne regulacje na poziomie stanowym w Nowym Jorku przyniosły już wymierne rezultaty. Prokuratura stanowa wyegzekwowała 600 tys. dolarów kar od sieci fitness Equinox za utrudnianie anulowania członkostwa i wygrała pozew przeciwko firmie SiriusXM. Firma utrudniała anulowanie subskrypcji, m.in. zmuszając użytkowników do rozmów z wirtualnym agentem w celu zapoznania się z ofertami oszczędnościowymi. Informowaiśmy o podobnych praktykach firm technologicznych, włączając pozew Departamentu Sprawiedliwości USA przeciwko Adobe za ukrywanie niewygodnych warunków subskrypcji i karanie klientów za wcześniejsze anulowanie rocznych planów opłacanych miesięcznie. Orzeczenie sądu może teraz zmusić FTC do ponownego rozpoczęcia całego procesu legislacyjnego i może wpłynąć na sposób podejścia agencji do przyszłych regulacji ochrony konsumentów.

Źródło: Reuters, The Guardian
Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 26

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.