NVIDIA PhysX 5.0 - nowy pakiet narzędzi do tworzenia fizyki w grach
NVIDIA ogłosiła, że niebawem udostępni zestaw narzędzi PhysX 5.0 przeznaczony dla developerów. Dzięki nowym bibliotekom będą w stanie uzyskać w grach wideo jeszcze bardziej realistyczne efekty odzwierciedlające zachowanie przedmiotów. Silnik tej technologii daje programistom m.in. możliwość nadawania fizycznych właściwości poszczególnym obiektom, takich ja masa czy prędkość i skorelowanie interakcji tych obiektów ze sobą i otoczeniem. PhysX jest bazą dla silników graficznych takich jak Unity czy Unreal Engine, a technologia była użyta w wielu grach takich jak Wiedźmin 3 czy Fallout 4. W nowych bibliotekach, które pojawią się już po nowym roku, otrzymamy kolejne możliwości, które z całą pewnością będą miały wpływ na przyszłe produkcje.
NVIDIA zapowiedziała zestaw narzędzi dla deweloperów PhysX 5.0. Dzięki temu deweloperzy będą w stanie uzyskać w grach wideo jeszcze lepsze efekty odzwierciedlające zachowanie przedmiotów w realnym świecie.
Test AMD Radeon RX 5500 XT vs NVIDIA GeForce GTX 1650 SUPER
Jakie możliwości pokaże nowa wersja SDK NVIDII? PhysX 5.0 ma odpowiadać przede wszystkim za ulepszoną symulację zachowania cieczy i zmodernizowaną fizykę deformacji obiektów. Za pierwszą będzie stać metoda SPH (smoothed particle hydrodynamics), stosowana szerzej w oceanografii i wulkanologii. Natomiast w celu poprawienia symulacji deformowania obiektów, NVIDIA zaimplementuje tzw. metodę elementu skończonego (FEM – Finite Element Model), która jest powszechnie używana w obliczeniach inżynierskich i motoryzacji. Dzięki tej metodzie możliwe jest dokładne odwzorowanie wytrzymałości strukturalnej zarówno sztywnych, jak i miękkich konstrukcji, a nawet odseparowania poszczególnych ich elementów.
Test NVIDIA GeForce GTX 1650 SUPER vs AMD Radeon RX 570
Wszystko to przełoży się na jeszcze bardziej realistyczną symulacją deformacji ciał, co można zobaczyć w opublikowanym wideo. Do tego dochodzi też wspomniana już poprawiona fizyka cieczy, przy której programiści będą mogli stosować symulacje dyskretnych cząstek do modelowania płynów i przepływu ziarnistego. Ostatni z nowych elementów dotyczy symulowania tkanin przy użyciu modelu cząstek z ograniczeniami, gdzie PhysX 5.0 pozwoli na przeprowadzanie realistycznej symulacji odkształcania tego typu elementów związanych z powiewami powietrza. Świetnym sposobem na to, by zaprezentować np. opór czy wzrost aerodynamiki, jest w tym wypadku także stosowanie siatki, jaką PhysX 5.0 będzie zawierał.