Karta graficzna NVIDIA GeForce RTX 5080 również ma problem z brakującymi ROP-ami, wbrew oświadczeniu firmy
Kilka dni temu pojawiły się pierwsze raporty dotyczące wadliwych modeli kart GeForce RTX 5090, w których zaobserwowano mniejszą liczbę jednostek ROP, niż jest to przewidziane oficjalną specyfikacją. Do sprawy szybko odniosła się NVIDIA, potwierdzając że problem zaistniał i dotyczy niewielkiej grupy kart GeForce RTX 5090, GeForce RTX 5090 D i GeForce RTX 5070 Ti. Okazuje się jednak, że sprawa ma dotyczyć także niewymienionego wcześniej GeForce RTX 5080.
Wygląda na to, że problem znikających ROP-ów może dotyczyć także modelu NVIDIA GeForce RTX 5080 Founders Edition. Pierwszy taki przypadek został już uwidoczniony w sieci. Producent w niedawnym oświadczeniu wskazywał natomiast, że wada dotyczy modeli GeForce RTX 5090 (D) i RTX 5070 Ti.
NVIDIA potwierdza brakujące ROP-y dla kart GeForce RTX 5090, GeForce RTX 5090 D oraz GeForce RTX 5070 Ti
Na Reddicie pojawiły się pierwsze doniesienia, które wskazują że problem ze zmniejszoną liczbą ROP-ów dotyczy także układu GeForce RTX 5080. Jeden z użytkowników, posiadających model GeForce RTX 5080 Founders Edition (mowa zatem o karcie bezpośrednio od NVIDII), przedstawił raport walidacji z oprogramowania GPU-Z, który jasno wskazuje, że karta posiada mniej bloków ROP, niż wynika to ze specyfikacji. Zamiast 112, do dyspozycji ma tylko 104. Przypominając niedawne oświadczenie NVIDII, w tej sytuacji taki użytkownik powinien skontaktować się bezpośrednio z firmą w celu wymiany. Czy karta będzie jednak dostępna, to już inna sprawa...
Brakujące ROP-y w GeForce RTX 5080 Founders Edition (źródło: VideoCardz)
NVIDIA zakończyła wsparcie dla 32-bitowych aplikacji wykorzystujących PhysX w przypadku kart GeForce RTX 5000
Strata 8 bloków ROP będzie skutkowała przynajmniej kilkuprocentowym spadkiem wydajności. Dokładne wartości są uzależnione już od konkretnego testu i warunków. W przypadku GeForce RTX 5090, mowa zwykle o około 5% stracie. Dla GeForce RTX 5070 Ti mowa o przedziale od 3 do 11%, a przynajmniej tak wynika z oprogramowania 3DMark. Największa strata odnotowana została w 3DMark Time Spy (11%). W 3DMark Speed Way było to 9% na niekorzyść wariantu z brakującymi ROP-ami, a najmniejsza 3% w teście 3DMark Steel Nomad.
Powiązane publikacje

AMD Radeon RX 7700 - zaskakujący debiut nowego układu RDNA 3. To może być tania alternatywa dla Radeona RX 9600 XT 16 GB
32
Intel oraz NVIDIA ogłaszają wieloletnie partnerstwo. Firmy będą tworzyć customowe układy dla centrów danych oraz dla PC
37
Intel Gaudi 3 PCIe w serwerach Dell. Nowa platforma AI oferuje 600 W TDP na układ i wsparcie dla modeli Llama4, Deepseek, Qwen3
15
NVIDIA GeForce GTX 2080 Ti - oto nigdy nie wydany układ z 12 GB VRAM. Ma lepszą specyfikację niż GeForce RTX 2080 Ti
14