Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

NVIDIA GeForce RTX 5090 bez pełnego PCIe 5.0 sporo traci w niektórych zastosowaniach. Jak bardzo może zwolnić?

Maciej Lewczuk | 07-07-2025 12:00 |

NVIDIA GeForce RTX 5090 bez pełnego PCIe 5.0 sporo traci w niektórych zastosowaniach. Jak bardzo może zwolnić?NVIDIA GeForce RTX 5090 przyniosła nie tylko wzrost wydajności, ale też wprowadzenie standardu PCIe 5.0 x16. Czy pełna przepustowość tego interfejsu jest niezbędna dla osiągnięcia maksymalnej wydajności? Nowe testy pokazują, że ograniczenie przepustowości może znacząco wpłynąć na wyniki w określonych scenariuszach, głównie w aplikacjach kreatywnych. W grach różnice są minimalne, ale profesjonaliści powinni zwrócić uwagę na konfigurację swojego systemu.

Profesjonaliści, szczególnie twórcy treści, powinni pamiętać o wpływie przepustowości PCIe na wydajność RTX 5090 - podsumowanie testów Puget Systems dotyczących ograniczeń interfejsu w aplikacjach kreatywnych.

NVIDIA GeForce RTX 5090 bez pełnego PCIe 5.0 sporo traci w niektórych zastosowaniach. Jak bardzo może zwolnić? [1]

Lenovo Legion 9i 10. gen - Nadchodzi topowy notebook z Intel Core Ultra 9 275HX, NVIDIA GeForce RTX 5090 oraz z 4 wentylatorami

Testy przeprowadzone przez Puget Systems oraz inne laboratoria ujawniły istotny problem z najnowszą kartą graficzną NVIDIA GeForce RTX 5090. Flagowy układ Blackwell może tracić nawet 25 proc. wydajności w aplikacjach kreatywnych, gdy nie ma dostępu do pełnej przepustowości interfejsu PCIe 5.0 x16. Problem szczególnie dotyka użytkowników starszych płyt głównych, a także instalujących dodatkowe karty rozszerzeń w systemie. NVIDIA GeForce RTX 5090 jako pierwsza konsumencka karta graficzna wysokiej klasy wykorzystuje interfejs PCIe 5.0 x16, oferujący przepustowość do 64 GB/s. To dwukrotnie więcej niż PCIe 4.0 x16 z RTX 4090, który zapewniał 32 GB/s. Jednak większość płyt głównych ma tylko jedno pełne złącze PCIe 5.0 x16, a dodatkowe sloty często działają z mniejszą liczbą linii lub starszymi generacjami interfejsu. Testy wykazały, iż największe spadki wydajności wystąpiły w aplikacjach do montażu wideo i renderowania. W DaVinci Resolve Studio karta RTX 5090 pracująca z PCIe 3.0 x4 osiągnęła tylko 54 proc. wydajności w porównaniu do pełnej konfiguracji PCIe 5.0 x16. W Adobe After Effects różnica wyniosła około 10 proc.. Podobne tendencje zaobserwowano w Unreal Engine, gdzie PCIe 4.0 x4 skutkowało 7 proc. spadkiem wydajności.

NVIDIA GeForce RTX 5090 bez pełnego PCIe 5.0 sporo traci w niektórych zastosowaniach. Jak bardzo może zwolnić? [2]

Karty NVIDIA GeForce RTX 5060 SUPER oraz GeForce RTX 5090 SUPER z kośćmi GDDR7 3 GB również mogą zadebiutować na rynku

Pozytywną informacją dla graczy jest fakt, że w tradycyjnych grach komputerowych różnice są minimalne. Testy Gamers Nexus pokazały, że przejście z PCIe 5.0 x16 na PCIe 3.0 x16 powoduje spadek wydajności o zaledwie 1-4 proc. Nawet w najbardziej wymagających scenariuszach różnica nie przekraczała 4,2 proc. To znaczy, że posiadacze starszych platform mogą nadal cieszyć się wysoką wydajnością w grach. Najważniejsze w tym przypadku znaczenie ma typ wykonywanej pracy. Renderowanie offline w aplikacjach takich jak Blender czy Octane praktycznie nie odczuwa ograniczeń przepustowości PCIe, ponieważ sceny ładowane są bezpośrednio do pamięci VRAM karty graficznej. Podobnie zachowują się modele językowe AI, gdzie głównym ograniczeniem jest pojemność pamięci GPU, a nie przepustowość interfejsu. Praktyczne implikacje dla użytkowników są jasne. Osoby zajmujące się montażem wideo, renderowaniem 3D czy też intensywną pracą kreatywną powinny upewnić się, że ich system oferuje pełną przepustowość PCIe 5.0 x16 dla karty RTX 5090. Instalacja dodatkowych kart rozszerzeń może spowodować automatyczne przełączenie głównego slotu GPU na tryb x8, co znacząco ograniczy wydajność w profesjonalnych aplikacjach.

Źródło: Puget Systems, WCCFtech, Tom's Hardware, Gamers Nexus
Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 26

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.