Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

Frame Generation może trafić na GeForce RTX 3000. NVIDIA rozważa różne scenariusze, a przecież DLSS 4 nie potrzebuje już Optical Flow

Łukasz Stefaniak | 20-01-2025 13:30 |

Frame Generation może trafić na GeForce RTX 3000. NVIDIA rozważa różne scenariusze, a przecież DLSS 4 nie potrzebuje już Optical FlowJuż niebawem, wraz z konsumenckimi kartami graficznymi Blackwell, na rynku zadebiutuje technika NVIDIA DLSS 4. Funkcja pozwoli generować aż trzy dodatkowe klatki na każdą prawdziwą, co znacząco zwiększy liczbę FPS-ów w wybranych grach. Multi Frame Generation trafi jednak tylko na układy GeForce RTX 5000, a poprzednia wersja generatora klatek (z pewnymi ulepszeniami) pozostanie dostępna na kartach GeForce RTX 4000. To może się jednak zmienić w przyszłości.

NVIDIA zrezygnowała w przypadku DLSS 4 ze sprzętowego silnika Optical Flow. Multi Frame Generation będzie bazowało w pełni na rdzeniach Tensor i algorytmach sztucznej inteligencji. Teoretycznie otwiera to drogę do wprowadzenia generowania klatek na kartach GeForce RTX 3000.

Frame Generation może trafić na karty NVIDIA GeForce RTX 3000. Jest to możliwe dzięki rezygnacji z silnika Optical Flow w DLSS 4 [1]

NVIDIA DLSS 4 wprowadzi Multi Frame Generation oraz Reflex 2. Technika trafi wyłącznie do kart GeForce RTX 5000

Głównym argumentem NVIDII za ograniczeniem dostępności Frame Generation do dwóch najnowszych generacji kart graficznych są wymogi sprzętowe tej techniki. W przypadku GeForce RTX 4000 chodzi przede wszystkim o akcelerator Optical Flow, który jest nieobecny w starszych układach NVIDII. Ostatecznie udowodniono jednak, że generowanie klatek jest też możliwe bez takiego rozwiązania. Jako przykład służy technika AMD FSR 3, która działa zarówno na kartach graficznych Radeon RX, jak i GeForce RTX. Wiele zależy tu od konkretnej implementacji. Trochę światła na tę problematykę rzucił wywiad, jakiego udzielił kanałowi Digital Foundry Bryan Catanzaro - wiceprezes działu NVIDII odpowiedzialnego za badania nad praktycznym zastosowaniem uczenia głębokiego (deep learning). Jak przekonuje, NVIDIA zdecydowała, że DLSS 3 nie będzie działało na starszych układach, ponieważ takie były ówczesne wymogi algorytmu stojącego za tą techniką. Nie było wystarczającej liczby rdzeni Tensor mogących w zadowalający sposób udźwignąć funkcję na wcześniejszych generacjach sprzętu. W rezultacie sięgnięto po sprzętowy akcelerator Optical Flow, którego układy GeForce RTX 3000 i GeForce RTX 2000 są pozbawione. NVIDIA pracowała nad nim przez lata z myślą o wykorzystaniu go przy renderowaniu materiałów wideo czy w autonomicznych pojazdach. Dostępność tej technologii sprawiła, że jej użycie przez dział odpowiedzialny za karty graficzne było naturalnym krokiem.

NVIDIA DLSS 4 - opublikowano listę gier, które zaoferują wsparcie dla nowej wersji techniki w dniu jej debiutu

Technika DLSS 4 przyniesie znaczące zmiany, ponieważ Multi Frame Generation nie będzie wykorzystywało sprzętowego modułu Optical Flow. Zamiast tego silnik techniki będzie w pełni bazował na algorytmach sztucznej inteligencji i rdzeniach Tensor. Catanzaro argumentuje, że ta zmiana wynika z ograniczonych możliwości ulepszenia DLSS 3. Nowa wersja techniki będzie oczywiście znacznie mocniej obciążała rdzenie Tensor, ale ma też zalety. Wśród nich przedstawiciel NVIDII wymienia niższe zużycie pamięci VRAM, lepszą jakość obrazu (co szczególnie zyskuje na znaczeniu przy interpolowaniu aż trzech dodatkowych klatek), a także ograniczenie opóźnień powstałych w wyniku generowania klatek. Catanzaro został przy tym zapytany, co powstrzymuje NVIDIĘ przed wprowadzeniem Frame Generation na kartach GeForce RTX 3000, skoro najnowsza wersja techniki nie będzie już korzystała ze sprzętowego silnika Optical Flow. Okazuje się, że jedyną znaczącą przeszkodą są w chwili obecnej tylko kwestie optymalizacyjne i chęć zapewnienia użytkownikom doświadczenia o odpowiedniej jakości. Co warte podkreślenia, przedstawiciel NVIDII nie odrzucił całkowicie możliwości, że Frame Generation trafi docelowo na poprzednie generacje kart. Amerykańska firma ocenia obecnie, ile można wyciągnąć ze starszego sprzętu, zatem możliwe, że jakaś forma generowania klatek od NVIDII w przyszłości się na nich pojawi.

Frame Generation może trafić na karty NVIDIA GeForce RTX 3000. Jest to możliwe dzięki rezygnacji z silnika Optical Flow w DLSS 4 [2]

Źródło: Digital Foundry (YouTube), WCCFTech
Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 140

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.