Steam Deck vs. Path Tracing. Handheld od Valve pokazuje swoje prawdziwe możliwości w grze Portal with RTX
Steam Deck nie jest już najwydajniejszym handheldem na rynku, a i tak potrafi czasem zaskoczyć swoimi możliwościami. Urządzenie oferuje bowiem wsparcie dla Ray Tracingu i jak na swoje dość "niepozorne" podzespoły wypada w tej kategorii całkiem dobrze (dla przykładu Doom Eternal w rozdzielczości 400p osiąga niemal stałe 30 FPS). Teraz przyszedł czas na przetestowanie jeszcze bardziej obciążającej technologii, a mianowicie Path Tracingu.
Steam Deck jest w stanie uruchomić grę Portal with RTX z włączonym Path Tracingiem i w tym zadaniu radzi sobie zaskakująco dobrze. Oczywiście sama rozdzielczość została zmniejszona, a technologia nieco "okrojona".
Recenzja Steam Deck OLED - odświeżona wersja handhelda do gier od Valve. Lepszy pod każdym względem, ale nie wolny od wad
Path Tracing jest bardzo wymagającą technologią, która potrafi sprawić trudność nawet najwydajniejszym obecnie układom graficznym. Eksperyment z udziałem Steam Decka musiał więc być odpowiednio dostosowany do jego możliwości. W omawianym wypadku w grze Portal with RTX wyłączona została funkcja śledzenia promieni wtórnych (Secondary Bounces), z kolei liczbę tych, które były śledzone tylko raz (bez kolejnych odbić), ograniczono do 4 (Raw Bounces). Natomiast rozdzielczość ustawiono na 864 x 486 pikseli. Dzięki wykorzystaniu oprogramowania NVIDIA RTX Remix taki scenariusz pozwolił na osiągnięcie niemal stałych 30 FPS.
Steam Deck OLED - pojawiła się modyfikacja, która pozwala zwiększyć częstotliwość odświeżania ekranu do 120 Hz
Całość robi wrażenie i to mimo tego, że rozdzielczość jest naprawdę bardzo niska. Nie ma co liczyć na wyraźne tekstury, więc Portal wygląda jak gra z segmentu retro, natomiast Steam Deck poradził sobie z obsługą Path Tracingu całkiem nieźle. Momentami otoczenie jest jednak zbyt ciemne, więc cały test można uznać jedynie za ciekawostkę i mały pokaz możliwości sprzętu od Valve. Jeśli chcemy sami przetestować swoje urządzenie, to autor materiału wideo udostępnia komendę, którą musimy wykorzystać przy starcie gry.