Zgłoś błąd

X

Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.

Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
 
.
Załóż konto
EnglishDeutschРусскийFrançaisEspañol中国
 

13 urodziny PurePC - Starzejemy się razem. Jestem w redakcji 11 lat

Sebastian Oktaba | 05-06-2019 15:30 |

13 urodziny PurePC - Starzejemy się razem. Jestem w redakcji 11 latTik-tak, tik-tak, tik-tak - jeśli żaden globalny kataklizm nie nastąpi, PurePC będzie jutro obchodzić trzynastą rocznicę rozpoczęcia działalności. Dokładnie 6 czerwca 2006 roku wystartowała pierwsza wersja portalu, będącego wówczas tylko skromnym dodatkiem do gigantycznego forum, kontynuującego misję legendarnego Tweaka. Poważniejsza robota zaczęła się kilkanaście miesięcy później, bowiem poukładanie wszystkich spraw organizacyjnych, znalezienie odpowiednich ludzi, wygospodarowanie kawałka biurowej przestrzeni oraz skompletowanie niezbędnego sprzętu, wymagało solidnego planowania i nakładów finansowych. Dzisiaj jesteśmy dobrze prosperującą redakcją, możemy pochwalić się ugruntowaną pozycją, jednak początki do łatwych nie należały.

PurePC stuknęło 13 lat, a mnie 11 pracy w redakcji. Korzystając ze sposobności, pomyślałem, iż fajnie byłoby spojrzeć w przeszłość i chwilę powspominać.

Przetrwanie trzynastu wiosen na skądinąd niełatwym rynku, który wielokrotnie przechodził, ciągle zresztą przechodzi i przechodzić będzie kolejne metamorfozy, wymagało sporo determinacji, cierpliwości oraz perspektywicznego myślenia. Oglądaliśmy przecież zamknięcie egielda, nvision, frazpc i pomniejszych serwisów, których niegdyś istniało co najmniej kilkanaście. Wszystkie te portale zniknęły w czeluściach internetu niczym łzy wypłakane na deszczu. Czasami powodem było niewłaściwe zarządzanie, innym razem niedostatecznie ciekawa zawartość, kłopoty kadrowe bądź wybranie kiepskiego kontrahenta. Dlatego kilkukrotnie odrzuciliśmy propozycje od sponsorów strategicznych, którzy wprawdzie chętnie wspomogliby PurePC, aczkolwiek kosztem przejęcia strony. Większe pieniądze to teoretycznie większe możliwości, jednak kiedy sprzedasz swój dom, to nawet jeśli właściciel pozwoli Ci w nim mieszkać na pewnych zasadach, zawsze będziesz tylko lokatorem. Preferujemy więc podejście - wolnoć Tomku w swoim domku. Tak jest zresztą wygodniej, pewniej, no i zwyczajnie luźniej.

13 urodziny PurePC - Kiedyś to było... Teraz też jest... I jutro będzie! [1]

Tak sobie tutaj na co dzień siedzę i coś tam robię

Chociaż na lokalnym podwórku przeważają portale technologiczne będące własnością potężnych grup medialnych, PurePC pozostaje wydawnictwem niezależnym od podmiotów trzecich, samemu wyznaczając sobie priorytety, obierając ścieżki rozwoju bądź moment zmiany szaty graficznej. Jednocześnie nie narzekamy na oglądalność i społeczność mamy wyjątkowo aktywną, czego nawet najwięksi gracze mogą nam pozazdrościć. Summa summarum, trzynaście pracowitych lat zleciało błyskawicznie, a sam spędziłem tutaj niemały kawałek dorosłego życia - zamykam właśnie 11 rok działania w redakcji (obecność na forum pomijam). Zaczynałem od pisania newsów i recenzji gierek, potem sięgnąłem po peryferia oraz obudowy, powoli zmierzając w kierunku podzespołów, którymi dzisiaj się głównie zajmuję. Szczęśliwie się jednak składa, że pomimo ponad dziesięcioletniego trzaskania artykułów, poradników, newsów i zestawień, nie czuję żadnego wypalenia, więc pewnie jeszcze trochę „podowożę” materiałów :) Ciągle mnie to zajęcie bawi, chociażby aktualne szlifowanie procedur testowych dla procesorów - niby robota żmudna, ale efekt końcowy jest wysoce satysfakcjonujący.

13 urodziny PurePC - Kiedyś to było... Teraz też jest... I jutro będzie! [2]

Praca w redakcji nie należy do nudnych czy monotonnych

Korzystając z nadarzającej się sposobności, pomyślałem, iż fajnie byłoby spojrzeć w przeszłość i chwilę powspominać. Właściwie to miałem napisać stosowne podsumowanie przy okazji zeszłorocznego jubileuszu, ale oczywiście zabrakło czasu - testy okazały się ważniejsze. Ostatecznie po „małym” dwunastomiesięcznym poślizgu, wybrałem dziesięć publikacji z których jestem najbardziej zadowolony, no naprawdę dumny, więc chciałbym Wam dzisiaj o nich przypomnieć. Wbrew pozorom, poniższy ranking nie będzie autopromocją (;]), tylko lekko sentymentalną podróżą w czasie. W końcu dekada to znakomity moment do wszelkiej maści reasumpcji. Mam tutaj na myśli konkretne artykuły, nie będące zwykłymi recenzjami produktowymi, bowiem tych naliczyłbym około pięciuset. Wtedy większość miejsc zajęłyby takie kolubryny jak porównanie 100 procesorów albo 100 dysków SSD, natomiast co mnie osobiście cieszy najbardziej, to głównie nieszablonowe testy i historyczne opracowania.

Trochę wprawdzie żałuję, że zwyczajnie brakuje mi wolnego czasu na pisanie recenzji gier, jednak w świecie "ludzi od hardware" panuje obecnie taka posucha, że można by dzisiaj ze wszystkich tych bardziej rozgarniętych złożyć wspólną redakcję. Moje miejsce w tym dziale oddałem innym, a samemu zająłem się kartami graficznymi, procesorami, pamięciami masowymi, RAMami i zestawami komputerowymi. Roboty jest multum, a podobno rynek pecetowy umiera, tak przynajmniej słyszałem jeszcze w epoce dominacji Amigi, potem PlayStation i kolejnych konsol, skończywszy na ekspansji smartfonów. Tymczasem blaszaki, chyba nieświadome tego całego zamieszania, nadal się całkiem nieźle rozwijają. Rokrocznie następują ważne premiery, technologia idzie do przodu, a sezon ogórkowy zasadniczo nie występuje. Niebawem (w środku lata) doczekamy się premier AMD Ryzen 3000 i Radeon NAVI, potem coś nowego zaprezentują Intel i NVIDIA. Generalnie będzie co oglądać oraz analizować. Dobra, wróćmy do tego osobistego TOP10, bo powoli główny wątek się rozmywa :)

1. Historia 3Dfx VooDoo - Narodziny i upadek legendy - Fakty i testy

Jeden z artykułów do których wracam najczęściej. Jestem niestety nieuleczalnym wyznawcą 3DFx VooDoo, którego darzę niezdrowym sentymentem, nawet pomimo wiedzy ile błędów popełniła ta firma. Opracowanie jakie powstało w 2012 roku jest naprawdę potężne, zawiera wiele szczegółów, ciekawostek i smaczków. Powstało od fanboja dla fanbojów. Podczas pisania nawiązałem kontakt z osobami posiadającymi prototyp Rampage i VooDoo 6000, dzięki czemu mogłem wiele informacji zweryfikować i przygotować encyklopedię 3DFx.

2. Historia gier cRPG część I - Pamiętnik przygodożercy

Pierwsza i ostatnia część pamiętnika przygodożercy, będącego historią gier cRPG od zarania dziejów do 1995 roku. Druga ciągle się tworzy i kiedyś zostanie ukończona... Jeśli chcecie przypomnieć sobie jak wyglądał ten gatunek przed odrodzeniem, datowanym na moment premiery Fallouta, Baldur's Gate i pokrewnych tytułów, serdecznie polecam to opracowanie. Ująłem weń najważniejsze produkcje plus kilka zapomnianych perełek. Spokojnie możecie uronić łezkę i powiedzieć "kurła, kiedyś to robili gry. Dziś nie robią już gier".

3. FCAT vs FRAPS. Porównanie metod testowania kart graficznych

Pamiętacie jeszcze platformę FCAT? Algorytm opracowany przez NVIDIA do analizy obrazu wymagał nie tylko samej aplikacji (nakładki), ale przede wszystkim drogiego hardware (karta i splitter kosztowały około 10 000 złotych). Kiedy nasza konkurencja otrzymał FCAT od NVIDII, postanowiliśmy działać i cichaczem kupiliśmy konieczny sprzęt. Ogólne zaskoczenie takim posunięciem było niemałe, artykuł wywołał spore zamieszanie, a NVIDIA postanowiła wtedy naszą redakcję zaprosić na szkolenia do Monachium. Odmówiliśmy, bo dzięki kolegom z zachodnich redakcji wszystko sobie ogarnęliśmy wcześniej :) Wbrew zapewnieniom FCAT nie okazał się cudem deklasującym inne metody pomiarowe, chociaż posiadał kilka bardzo użytecznych funkcji. Podobno popsuliśmy też plany rywalom, którzy chcieli zrobić prezentacje tejże maszyny u siebie (nas oczywiście pomijając), ale skoro nie byli już jedyną redakcją w tej części Europy posiadającej FCAT, pomysł spalił na panewce. Przynajmniej takie rewelacje przekazała nam zaprzyjaźniona osoba z ówczesnej ekipy. Takie to były szalone czasy :)

4. Czy dysk SSD zwalnia po zapełnieniu? Test obciążeniowy

Temat zwalniania nośników półprzewodnikowych przy dużym zapełnieniu jest wiecznie żywy, jednak przed 2012 rokiem chyba nikt podobnego zestawienia nie wykonał. Wzięliśmy więc kilka popularnych modeli od różnych producentów, przygotowaliśmy odpowiednie próbki i wyszły ciekawe wyniki. Okazało się chociażby, że często polecane OCZ Agility bazujące na kontrolerze SandForce i asynchronicznych pamięciach, bardzo kiepsko znoszą przeładowanie. 

5. Ewolucja kart graficznych w latach 2009-2015. Test przekrojowy

Przekrojowy test wydajności kart graficznych od Radeonów HD 5000 do Radeonów R9 200, jak również od GeForce GTX 400 do GeForce GTX 900, obejmował sumarycznie 18 urządzeń. Większość trzeba było zwyczajnie kupić, ponieważ w 2015 roku praktycznie żadna firma starymi samplami nie dysponowała. Zabawa była jednak warta zachodu, bo zaowocowała obszernym zestawieniem kilku generacji GPU, dobitnie pokazującym jaki progres został wykonany na przestrzeni ostatnich lat. Trzeba to będzie kiedyś powtórzyć.

6. Jakie pamięci RAM wybrać? Test DDR3 1333-2400 MHz w grach

Taktowanie pamięci jest nieważne. Opóźnienia są nieważne. Tryb działania jest nieważny. Liczy się tylko pojemność - tak grzmiały kiedyś wszystkie fora internetowe. Nieliczni twierdzący inaczej byli przykładnie linczowani. Rzeczywistość okazała się jednak odmienna. Trudno było uwierzyć w takie przyrosty, zwłaszcza gdy dotychczas widywało się zwyczajnie źle wykonane testy z Anadtech czy TechPowerUP wykonywane w miejscach graficznych, a tutaj potrzebne są miejsca procesorowe. Tym testem na nowo otworzyliśmy dział pamięci RAM, gdzie od połowy 2014 roku pojawiło się kilkanaście przekrojowych publikacji o różnej tematyce.

7. Historia ewolucji grafiki w grach - Od Mario do Crysis i dalej...

O czym jak o czym, ale o grafice w grach to można dyskutować długo i namiętnie. Zwłaszcza jeśli weźmie się okres od 1972 do 2012 roku włącznie. Ogarnięcie tak obszernego materiału zajęło dobrych kilkanaście dni, wymagało też przewertowania kronik sięgających średniowiecza, ale powstało całkiem zgrabne zestawienie tzw. kamieni milowych. Za kilka(naście) lat pewnie napiszę drugą część, chyba że nadal będziemy stali w miejscu. I nie będzie RTX ON :)

8. Test Ryzen 5 2600 i Core i5-8400 vs GeForce GTX 1060 i Radeon RX 580

Testów polegających na zestawieniu dwóch procesorów i układów graficznych, pokazujących która kombinacja jest najlepsza, wykonałem w sumie kilkanaście. Ten powyżej jest wyłącznie poglądowy, ale chodzi o zaakcentowanie ich obecności oraz użyteczność. Cieszą się bowiem ogromną popularnością, odpowiadając na pytanie - co kupić w danym budżecie? Tego rodzaju poradniki na pewno będą jeszcze gościć na łamach PurePC, a zbliżające się premiery Ryzen 3000 i Radeon NAVI zdecydowanie będą temu sprzyjały.

9. Dysk SSD dla gracza - Co daje? Gdzie ten wzrost wydajności?

Gamingowe karty graficzne, płyty główne, obudowy, pamięci RAM, krzesła, oświetlenie... wszystko jest obecnie gamingowe. Gdziekolwiek nie spojrzysz. Kwestią czasu było więc pojawienie się gamingowych nośników SSD.  Jednak czy różnice między SSD i HDD podczas grania są faktycznie odczuwalne? W przypadku czasu wgrywania poziomów sprawa jest prosta, aczkolwiek wpływ SSD na płynność to znacznie słabiej naświetlona kwestia. I właśnie temu zagadnieniu została poświęcona niniejsza publikacja. 

10. Najbrzydsze karty graficzne - Ranking i galeria osobliwości

I ostatni wpis - pół żartem, pół serio - bo treści tutaj raczej niewiele. Wiecie, opiniowanie o produktach w kategoriach estetycznych, to stąpanie po cienkim lodzie, bo każdemu podoba się coś innego. Mimo wszystko zaryzykowałem. Latami zbierana galeria osobliwości, najczarniejsze karty historii rozwoju kart graficznych zostały wreszcie ujawnione :)

228
Zgłoś błąd
Sebastian Oktaba
Liczba komentarzy: 136

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.