Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

AMD Radeon RX Vega 64 oraz RX 5700 XT ze wsparciem Ray Tracingu? Jest to możliwe na systemie Linux i o dziwo działa dobrze

Mateusz Szlęzak | 20-03-2025 12:30 |

AMD Radeon RX Vega 64 oraz RX 5700 XT ze wsparciem Ray Tracingu? Jest to możliwe na systemie Linux i o dziwo działa dobrzeTechnika Ray Tracingu zadebiutowała wraz z premierą kart graficznych NVIDIA GeForce RTX 2000. Po 6,5 roku stała się nie tylko standardem w dużych tytułach AAA, ale coraz częściej staje się wręcz wymogiem. Nowoczesne gry wymagają jej choćby w minimalnym stopniu, wykorzystując ją jako formę oświetlenia. To zrodziło pytanie wśród entuzjastów: czy starsze karty AMD mogą obsłużyć Ray Tracing? Okazuje się, że tak i to o dziwo całkiem sprawnie.

AMD Radeon RX Vega 64 oraz RX 5700 XT ze wsparciem ray tracingu? Okazuje się, że tak, choć wyłącznie na systemie Linux ze sterownikami RADV. Indiana Jones i Wielki Krąg udowadnia, że wydajność jest zaskakująco dobra, choć nie obyło się bez pewnych kompromisów.

AMD Radeon RX Vega 64 oraz RX 5700 XT ze wsparciem Ray Tracingu? Jest to możliwe na systemie Linux i o dziwo działa dobrze [nc1]

XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra - Test karty graficznej

AMD Radeon RX Vega 64 to jedna z ostatnich kart graficznych dla graczy opartych na architekturze GCN 5.0, natomiast Radeon RX 5700 XT to jeden z pierwszych modeli wykorzystujących architekturę RDNA 1. generacji. Obie karty zapisały się w 25-letniej historii marki Radeon, a jak się okazuje, mogą również obsługiwać Ray Tracing – choć wyłącznie w systemie Linux. Możliwe jest to dzięki otwartemu sterownikowi RADV, który jest rozwijany równolegle i bazuje na oficjalnym sterowniku AMDVLK. RADV pozwala na uruchomienie Ray Tracingu poprzez emulację instrukcji przecięć BVH w warstwie programowej, zamiast korzystać z dedykowanych jednostek obliczeniowych, jak ma to miejsce w nowszych kartach graficznych. RADV jest częścią biblioteki graficznej Mesa, ale funkcja emulacji RT nie włącza się automatycznie. Aby ją aktywować na starszych kartach AMD, należy uruchomić aplikację lub grę z ustawioną zmienną środowiskową: "RADV_PERFTEST=rt".

AMD Radeon RX Vega 64 oraz RX 5700 XT ze wsparciem Ray Tracingu? Jest to możliwe na systemie Linux i o dziwo działa dobrze [nc1]

AMD Radeon VII - ostateczna forma architektury VEGA

Test ASUS Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC - Red is bad?

Jak jednak emulacja Ray Tracingu przekłada się na wydajność? W grze Indiana Jones i Wielki Krąg na karcie graficznej Radeon RX Vega 64 możemy spodziewać się od 50 do 60 FPS, korzystając z dystrybucji Fedora 41 i skalowania rozdzielczości obrazu z HD (1280×720) do FullHD (1920×1080). Choć ustawienia graficzne w niżej załączonym materiale źródłowym są niestandardowe, to mieszczą się pomiędzy najniższymi a średnimi. W przypadku mocniejszego układu, jakim jest Radeon RX 5700 XT, gra uzyskuje od 70 do 80 FPS bez skalowania rozdzielczości obrazu i przy podobnych ustawieniach graficznych. Pierwsza konfiguracja działa z procesorem Intel Xeon E3-1245, a druga z procesorem Intel Core i5-12400F. Choć funkcja emulacji Ray Tracingu może wydawać się niszowa, biorąc pod uwagę, że większość użytkowników posiada już APU lub karty graficzne wspierające tę funkcję w jakiejś formie, z pewnością znajdą się osoby, które skorzystają z tego, jakby nie było, ciekawego rozwiązania.

Źródło: YT (@Clewless Clay, BK Benchmark, no RTX no problem)
Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 71

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.