AMD Radeon RX Vega 64 oraz RX 5700 XT ze wsparciem Ray Tracingu? Jest to możliwe na systemie Linux i o dziwo działa dobrze
Technika Ray Tracingu zadebiutowała wraz z premierą kart graficznych NVIDIA GeForce RTX 2000. Po 6,5 roku stała się nie tylko standardem w dużych tytułach AAA, ale coraz częściej staje się wręcz wymogiem. Nowoczesne gry wymagają jej choćby w minimalnym stopniu, wykorzystując ją jako formę oświetlenia. To zrodziło pytanie wśród entuzjastów: czy starsze karty AMD mogą obsłużyć Ray Tracing? Okazuje się, że tak i to o dziwo całkiem sprawnie.
AMD Radeon RX Vega 64 oraz RX 5700 XT ze wsparciem ray tracingu? Okazuje się, że tak, choć wyłącznie na systemie Linux ze sterownikami RADV. Indiana Jones i Wielki Krąg udowadnia, że wydajność jest zaskakująco dobra, choć nie obyło się bez pewnych kompromisów.
XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra - Test karty graficznej
AMD Radeon RX Vega 64 to jedna z ostatnich kart graficznych dla graczy opartych na architekturze GCN 5.0, natomiast Radeon RX 5700 XT to jeden z pierwszych modeli wykorzystujących architekturę RDNA 1. generacji. Obie karty zapisały się w 25-letniej historii marki Radeon, a jak się okazuje, mogą również obsługiwać Ray Tracing – choć wyłącznie w systemie Linux. Możliwe jest to dzięki otwartemu sterownikowi RADV, który jest rozwijany równolegle i bazuje na oficjalnym sterowniku AMDVLK. RADV pozwala na uruchomienie Ray Tracingu poprzez emulację instrukcji przecięć BVH w warstwie programowej, zamiast korzystać z dedykowanych jednostek obliczeniowych, jak ma to miejsce w nowszych kartach graficznych. RADV jest częścią biblioteki graficznej Mesa, ale funkcja emulacji RT nie włącza się automatycznie. Aby ją aktywować na starszych kartach AMD, należy uruchomić aplikację lub grę z ustawioną zmienną środowiskową: "RADV_PERFTEST=rt".
AMD Radeon VII - ostateczna forma architektury VEGA
Test ASUS Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC - Red is bad?
Jak jednak emulacja Ray Tracingu przekłada się na wydajność? W grze Indiana Jones i Wielki Krąg na karcie graficznej Radeon RX Vega 64 możemy spodziewać się od 50 do 60 FPS, korzystając z dystrybucji Fedora 41 i skalowania rozdzielczości obrazu z HD (1280×720) do FullHD (1920×1080). Choć ustawienia graficzne w niżej załączonym materiale źródłowym są niestandardowe, to mieszczą się pomiędzy najniższymi a średnimi. W przypadku mocniejszego układu, jakim jest Radeon RX 5700 XT, gra uzyskuje od 70 do 80 FPS bez skalowania rozdzielczości obrazu i przy podobnych ustawieniach graficznych. Pierwsza konfiguracja działa z procesorem Intel Xeon E3-1245, a druga z procesorem Intel Core i5-12400F. Choć funkcja emulacji Ray Tracingu może wydawać się niszowa, biorąc pod uwagę, że większość użytkowników posiada już APU lub karty graficzne wspierające tę funkcję w jakiejś formie, z pewnością znajdą się osoby, które skorzystają z tego, jakby nie było, ciekawego rozwiązania.
Powiązane publikacje

AMD rozważa stworzenie dedykowanej karty NPU. Układy AI na wzór osobnych kart graficznych mogą trafić do komputerów PC
31
Palit GeForce RTX 5070, RTX 5060 Ti i RTX 5060 WHITE - nowe karty graficzne. W sam raz dla posiadaczy białych komponentów
27
Karty graficzne NVIDIA GeForce RTX 50 SUPER mają ukazać się jeszcze w tym roku. To dobra wiadomość dla niecierpliwych graczy
275
NVIDIA N1X - Poznaliśmy pierwsze szczegóły specyfikacji układu SoC dla PC, opartego na architekturze ARM oraz Blackwell
27