sterowniki
- 1
- 2
- 3
- …
- następna ›
Intel potwierdza problemy z wydajnością kart Arc. Starsze procesory mogą ograniczać ich potencjał przez zbyt duże obciążenie CPU

Wydajność kart graficznych zależy nie tylko od samego GPU, ale też od współpracy z procesorem. Intel oficjalnie potwierdził, że ich karty z serii Arc mogą działać gorzej w konfiguracjach ze starszymi CPU. Problem wynika ze zbyt dużego obciążenia jednostki centralnej, co skutkuje niższym FPS i niestabilnością. W sieci pojawiły się raporty użytkowników, które zmusiły firmę do rozpoczęcia wewnętrznego dochodzenia. Czy rozwiązanie zostanie wprowadzone przez sterowniki?
NVIDIA wypuszcza sterownik Game Ready 576.02. Następne poprawki dla kart graficznych, ale problemy dla GeForce RTX 5060 Ti

Od premiery kart graficznych GeForce RTX 5000 wśród entuzjastów utrzymuje się zgodna opinia: NVIDIA zatraciła swoją legendarną stabilność i niezawodność sterowników. Podobnie jak w poprzednich aktualizacjach, otrzymujemy zestaw poprawek dla nowej serii, w tym naprawianie błędów z zawieszaniem się systemu oraz czarnym ekranem. Jednak trudno oprzeć się wrażeniu, że sterowniki dla debiutujących GeForce RTX 5060 Ti wciąż nie są w pełni dopracowane.
Sterowniki NVIDIA Game Ready z serii 572.xx powodują poważne problemy na kartach graficznych GeForce RTX 4000 i RTX 5000

NVIDIA od czasu premiery kart graficznych GeForce RTX 5000 zmaga się z naprawą licznych błędów występujących na nowych sterownikach. Okazuje się jednak, że im bardziej firma poprawia działanie kart RTX 5000, tym bardziej pogarsza stabilność starszych modeli z serii GeForce RTX 4000. Wśród najczęściej zgłaszanych błędów znajdują się zawieszanie się systemu, czarne ekrany oraz błędy w wyświetlaniu obrazu, które skłaniają użytkowników do cofania się do starszych wersji.
AMD Radeon RX Vega 64 oraz RX 5700 XT ze wsparciem Ray Tracingu? Jest to możliwe na systemie Linux i o dziwo działa dobrze

Technika Ray Tracingu zadebiutowała wraz z premierą kart graficznych NVIDIA GeForce RTX 2000. Po 6,5 roku stała się nie tylko standardem w dużych tytułach AAA, ale coraz częściej staje się wręcz wymogiem. Nowoczesne gry wymagają jej choćby w minimalnym stopniu, wykorzystując ją jako formę oświetlenia. To zrodziło pytanie wśród entuzjastów: czy starsze karty AMD mogą obsłużyć Ray Tracing? Okazuje się, że tak i to o dziwo całkiem sprawnie.
NVIDIA GeForce RTX 5090D - pojawiły się pierwsze przypadki awarii kart po zainstalowaniu nowych sterowników

Premiera konsumenckich kart graficznych Blackwell nie będzie należała do najbardziej udanych w historii NVIDII. Obok poważnych problemów dostępnością układów, pojawiły się doniesienia dotyczące występowania awarii. Dotyczy to na razie w szczególności rynku chińskiego i dedykowanego mu modelu GeForce RTX 5090D, ale z racji dużego podobieństwa takie problemy mogą też występować w przypadku standardowego GeForce RTX 5090.
DLSS 4 już dostępne dla wielu gier, które nie wspierają tej techniki. Z opcji DLSS Override w NVIDIA App skorzysta sporo użytkowników

Wraz z rynkową premierą nowych kart graficznych NVIDIA GeForce RTX 5090 oraz GeForce RTX 5080 pojawiła się duża aktualizacja aplikacji NVIDIA App. Została w niej dodana zapowiadana wcześniej opcja DLSS Override, która pozwoli nam włączyć technikę Deep Learning Super Sampling 4 w wielu grach, które jeszcze jej nie obsługują, a oferują wsparcie dla wcześniejszych odsłon. Z nowości skorzystają wszyscy posiadacze układów graficznych z serii NVIDIA GeForce RTX.
NVIDIA App dostanie nową funkcję DLSS Override, która pozwoli na obsługę DLSS 4 w nieaktualizowanych przez deweloperów grach

Tuż po konferencji prasowej NVIDII na targach CES 2025 w sieci pojawiły się oficjalne informacje dotyczące implementacji DLSS 4. Samą technikę już szeroko omówiliśmy w poprzednich newsach na PurePC.pl, w tym jej realną jakość na przykładzie Cyberpunka 2077. Jak się jednak okazuje, wśród materiałów zdradzono, że NVIDIA App dostarczy funkcję, która umożliwi uruchomienie najnowszej techniki upscalingu w grach, które od jakiegoś czasu nie miały aktualizowanych bibliotek DLL.
NVIDIA App może obniżać wydajność sprzętu w grach. Przetestowano kilka gier na karcie graficznej GeForce RTX 4060

NVIDIA App, która zastąpiła niedawno całkowicie GeForce Experience, to aplikacja z wieloma przydatnymi funkcjami. Za jej pomocą można zmieniać ustawienia sterowników do kart amerykańskiej firmy, monitorować parametry GPU czy stosować specjalne filtry w grach. Oprogramowanie ma jednak też problemy. W sieci pojawiły się doniesienia o tym, że obniża ono wydajność sprzętu w grach, co poparte zostało testami. Do sprawy odniosła się też sama NVIDIA.
NVIDIA kończy wsparcie dla GeForce Experience. Ze sterownikami będzie odtąd dostarczane wyłącznie NVIDIA App

Aplikacja NVIDIA GeForce Experience, choć przez wiele osób pomijana podczas instalacji sterowników, od zawsze oferowała ciekawe funkcje. Narzędzie ma jednak już swoje lata, dlatego amerykańska firma postanowiła je przeprojektować. Od pewnego czasu na rynku obecne jest też NVIDIA App. Oprogramowanie wyszło jakiś czas temu oficjalnie z beta testów, teraz zaś całkowicie zastąpiło GeForce Experience w najnowszym pakiecie sterowników.
NVIDIA DLSS 3.8.10 usuwa większość ustawień wstępnych. Deweloperzy będą teraz korzystali z dwóch profili

Deweloperzy implementujący technikę NVIDIA DLSS 3 w grach komputerowych mogli dotychczas korzystać z sześciu profili, które różniły się ustawieniami wstępnymi. W teorii profile te pozwalały lepiej dostosować technikę do specyfiki danej produkcji, co pozwalało przykładowo na zmniejszenie występowania artefaktów oraz ograniczenie ghostingu. W najnowszej wersji bibliotek NVIDIA postanowiła ograniczyć wybór do zaledwie dwóch zestawów.
NVIDIA App - sprawdzamy co zaoferuje nowa aplikacja dla kart graficznych, która integruje panel ustawień i GeForce Experience

Już od jakiegoś czasu w internecie pojawiały się informacje o planach NVIDIA dotyczących odświeżenia oprogramowania do ustawień sterowników graficznych. Dziś (12 listopada 2024 roku) oficjalnie zadebiutowała nowa aplikacja NVIDIA App, która ma na celu połączenie funkcjonalności panelu sterowania i GeForce Experience w jednym nowoczesnym narzędziu. Przyjrzyjmy się, jak wygląda nowa aplikacja oraz jakie nowe funkcje zostały wprowadzone.
AMD Fluid Motion Frames 2 - generator klatek już oficjalnie. Stabilna wersja dostępna w AMD Software: Adrenalin Edition

W celu uzyskania lepszej wydajności w grach stosuje się obecnie wiele technik, takich jak NVIDIA DLSS, czy też AFMF. Ta druga pochodzi od firmy AMD i należy do grona generatorów klatek. Jest on zintegrowany ze sterownikami graficznymi w aplikacji AMD Software: Adrenalin Edition. Pod koniec lipca 2024 roku ukazała się druga wersja AMD Fluid Motion Frames, jednak w formie technical preview, a już teraz stabilna odsłona jest obecna w nowej edycji wspomnianej aplikacji.
AMD Fluid Motion Frames 2 i Variable Graphics Memory zadebiutowały na procesorach z serii Ryzen AI 300

Obok powszechnie znanej techniki AMD FSR, na układach graficznych Radeon można aktywować także AFMF 2 oraz VGM. Wszystkie służą zwiększeniu liczby FPS-ów w grach. Do tej pory jednak dwie ostatnie funkcje nie były dostępne na iGPU będącym częścią procesorów AMD Ryzen AI 300 (Strix Point). To jednak zmieniło się wraz z wypuszczeniem kolejnej wersji testowych sterowników Adrenalin. Włączenie omawianych opcji daje dobre rezultaty.
Intel ARC - nowa wersja sterowników dla układów graficznych już dostępna. Kolejny wzrost wydajności i mniej błędów

W segmencie dedykowanych układów graficznych do głównych graczy można zaliczyć dwie firmy: NVIDIĘ i AMD. Ich potyczka trwa już wiele lat, jednak w międzyczasie z cienia wyłoniło się inne przedsiębiorstwo, które znane było do tej pory z produkcji procesorów - mowa oczywiście o Intelu. Początkowo jego oferta nie była zbyt dobra z uwagi na słabe sterowniki, które nie pozwalały wykorzystać chipom pełnej mocy. Sytuacja bardzo się zmieniła, na co wskazują też nowe sterowniki.
AMD Radeon Anti-Lag 2 - zaprezentowano nową wersję technologii mającej przeciwdziałać opóźnieniom w grach

AMD wprowadziło w przeszłości na rynek funkcje Anti-Lag i Anti-Lag+. Głośno było zwłaszcza o tej drugiej. Przedstawiana jako konkurencja dla NVIDIA Reflex, miała przyczynić się do zmniejszenia opóźnień w grach, wśród posiadaczy kart graficznych Radeon. Okazało się jednak, że wiele korzystających z niej osób było narażonych na bany w tytułach sieciowych, ze szczególnym uwzględnieniem Counter-Strike 2. Teraz AMD powraca z nową wersją technologii.
Sterowniki NVIDIA dla Linuksa będą open-source. Jednak na razie tylko dla nowszych układów graficznych

Sterowniki graficzne NVIDII pod system operacyjny Linux w przeszłości nierzadko stawały się obiektem krytyki ze strony bardziej zaawansowanych użytkowników. Należy też zauważyć, że elementy oprogramowania amerykańskiej firmy mają ciągle charakter zamknięty. Kontrastuje to mocno z open-source’owym Linuksem. To między innymi z tego powodu NVIDIA zdecydowała, że już wkrótce domyślny w tym systemie będzie otwarto-źródłowy sterownik kernela.
AMD Radeon RX 7900 GRE - najnowsza aktualizacja sterowników Adrenalin usuwa limit taktowania dla pamięci VRAM

Niedawno informowaliśmy o błędzie sterowników AMD Adrenalin, który narzucał sztywny limit taktowania dla pamięci VRAM na kartach graficznych Radeon RX 7900 GRE. Wydaje się jednak, że wraz z najnowszą wersją oprogramowania 24.3.1, problem został rozwiązany. Dodatkowo nowe wydanie sterowników wprowadza nowe optymalizacje dla gier i funkcji HYPR-Tune oraz eliminuje poważny błąd funkcji AMD Fluid Motion Frames.
NVIDIA Studio - nowa aktualizacja sterowników przynosi więcej funkcji AI i wzbogaci oprogramowanie RTX Remix o DLSS 3.5

Choć większość z nas korzysta ze sterowników NVIDIA GeForce Game Ready, to karty graficzne ze stajni Zielonych posiadają również odmianę sterowników NVIDIA Studio. Jak możemy się domyśleć, ta wersja jest tworzona z myślą o pracy grafików komputerowych, a w ostatnim czasie również o wykorzystaniu algorytmów AI. Najnowsza aktualizacja 551.86 skupia się głównie na tym ostatnim aspekcie, choć gracze również powinni być zadowoleni za sprawą uaktualnienia RTX Remix.
Biblioteki Mesa Lavapipe wzbogacono o bazującą na procesorze obsługę Ray Tracingu. Wydajność jest na razie niewielka

Przeznaczone dla Linuksa biblioteki Mesa Lavapipe to w uproszczeniu software’owa implementacja API Vulkan. Nie może być w tym przypadku oczywiście mowy o wydajności zbliżonej do sprzętowo przyspieszanych rozwiązań, jednak biblioteki te wykorzystuje się w mniej wymagających zadaniach. Mesa Lavapipe zostało ostatnio wzbogacone o bazującą na procesorze obsługę Ray Tracingu. Jest to jednak na razie głównie ciekawostka.
AMD boryka się z problemami w implementacji sterownika HDMI 2.1 na Linuksie. W tle konflikt z HDMI Forum

Standard HDMI 2.1 zadebiutował na rynku już dawno. Choć na systemach operacyjnych z rodziny Windows nie ma żadnych problemów z jego pełnym wsparciem także na kartach AMD, to kuleje wciąż ono na Linuksie. Sprawa dotyczy open-source’owych sterowników graficznych amerykańskiej firmy i bardziej zaawansowanych funkcji wyświetlania obrazu. Głównym powodem jest konflikt z organizacją HDMI Forum, która certyfikuje sprzęt i oprogramowanie.
NVIDIA informuje o lukach bezpieczeństwa w swoich sterownikach. Osoby regularnie je aktualizujące nie mają powodów do obaw

W ostatnich kilkudziesięciu miesiącach nierzadko można było usłyszeć o lukach bezpieczeństwa dotyczących procesorów Intela i AMD. Odkrywane są one regularnie także w systemach operacyjnych i innym oprogramowaniu. NVIDIA opublikowała informacje o ośmiu lukach, które obecne były w sterownikach do kart graficznych firmy. Niektóre z nich mają dosyć poważny charakter. Na szczęście podatności zostały odpowiednio załatane już jakiś czas temu.
NVIDIA GeForce - wydano sterownik hotfix, który naprawia problemy z mikroprzycięciami obrazu podczas używania V-sync

Proces przygotowania sterowników do kart graficznych, które będą pracowały bezbłędnie na każdej konfiguracji sprzętowej, jest niezwykle skomplikowany. Zrozumiałe jest zatem, że czasami pojawiają się wersje obarczone jakimiś problemami. Z taką sytuacją mieliśmy do czynienia ostatnio w przypadku sterowników NVIDII. Jak deklaruje amerykańska firma, wersja 551.46 hotfix rozwiązuje dwa najpoważniejsze problemy, z którymi musieli borykać się niektórzy użytkownicy.
AMD Fluid Motion Frames już ogólnodostępne - wzrost wydajności we wszystkich grach pod DirectX 11 i DirectX 12

Dzisiaj debiutuje na rynku karta graficzna AMD Radeon RX 7600 XT i z tej okazji oczywiście wprowadzona została nowa paczka sterowników o oznaczeniu Adrenalin Edition 24.1.1. Obsługa debiutującego układu graficznego RDNA 3 to oczywiście nie jedyna nowość, ale kolejne zmiany będą już znacznie bardziej pożądane przez posiadaczy kart graficznych Radeon RX 6000, Radeon RX 7000 oraz procesorów APU ze zintegrowanymi układami graficznymi Radeon 700M. Mowa o wprowadzeniu techniki AMD Fluid Motion Frames.
AMD Fluid Motion Frames z aktualizacją, która zmniejsza problem z przycięciami obrazu w niektórych grach

Technika AMD Fluid Motion Frames ciągle jest w fazie eksperymentalnej. To pewnego rodzaju alternatywa dla konkurencyjnego DLSS 3, a także inne podejście do zagadnienia generowania dodatkowych klatek niż FSR 3. Jak to zwykle bywa w przypadku testowych rozwiązań, nie są one pozbawione pewnych problemów. Firma AMD pracuje jednak nad ich rozwiązaniem, czego dowodem jest najnowsza aktualizacja dla AFMF.
AMD odniosło się do problemu rzadkich aktualizacji sterowników przeznaczonych dla kart graficznych Polaris i Vega

Kilka dni temu posiadacze kart graficznych z rodzin Polaris i Vega doczekali się po dłuższej przerwie nowej wersji sterowników. Jak wiadomo, jakiś czas temu oprogramowanie do tych GPU zostało rozdzielone ze sterownikami przeznaczonymi do układów RDNA. Firma AMD do tej pory oficjalnie nie przyznawała, że wsparcie dla dwóch wspomnianych generacji zostało ograniczone. To zmieniło się wraz z najnowszą wypowiedzią przedstawiciela amerykańskiej spółki.
NVIDIA CMP 50HX - karta graficzna dla górników może służyć również graczom, ale jej wydajność rozczarowuje

W ostatnich latach dobitnie przekonaliśmy się, że gamingowe karty graficzne mogą świetnie nadawać się do wydawania kryptowalut. A co by było, gdyby gracze zaczęli wykorzystywać koparkowe jednostki do gier? Jak się okazuje, w drugą stronę nie za bardzo to działa... Na youtube'owym kanale Sfdx Show pojawił się właśnie filmik przedstawiający kartę NVIDIA CMP 50HX w wersji od MSI, która co prawda jest w stanie uruchomić wiele gier, ale i tak raczej nie nadaje się do celów rozrywkowych.
Razer wydał aktualizację, która umożliwia odpytywanie wybranych myszy bezprzewodowych z prędkością 8000 Hz

Razer już w 2021 roku pokazał światu pierwsze myszki dla graczy umożliwiające raportowanie ich przez komputery PC z prędkością 8000 Hz. Pozwoliło to uzyskać graczom niezwykłą dokładność i płynność ruchu w rozgrywce. Teraz producent przenosi tę technologię do swoich popularnych myszy bezprzewodowych, a to wszystko dzięki wydanej niedawno aktualizacji oprogramowania układowego, które możemy przeprowadzić sami w domowym zaciszu.
AMD udostępniło po dłuższej przerwie nowe sterowniki dla starszych kart graficznych z rodzin Polaris i Vega

Jakiś czas temu firma AMD rozdzieliła sterowniki do nowszych i starszych kart graficznych Radeon. W rezultacie układy z rodzin Polaris i Vega otrzymały odrębne oprogramowanie niż karty RDNA. Dla graczy nie powinno robić to większej różnicy, ale problemem może być częstotliwość aktualizacji sterowników w przypadku bardziej zaawansowanych wiekowo kart. Na ich kolejną wersję trzeba było czekać od września.
AMD kończy ze wsparciem sterowników Vulkan dla układów Polaris i Vega. Na razie krok ten dotyczy wyłącznie Linuksa

Zarówno NVIDIA, jak i AMD wspierają ciągle szeroki przekrój układów graficznych. Druga z wymienionych firm rozdzieliła jednak sterowniki dla nowszych i starszych kart. Najnowsza wersja oprogramowania dla posiadaczy GPU z rodzin Vega oraz Polaris została wydana 31 sierpnia. Upłynęło zatem już od tego momentu sporo czasu. Osoby korzystające z Linuksa muszą z kolei liczyć się z zakończeniem wsparcia API Vulkan dla tych układów graficznych.
AMD Anti-Lag+ - gracze z blokadą konta nałożoną przez Valve doczekali się rozwiązania problemu. Choć tylko częściowo

Niefortunna sytuacja związana z nowo wprowadzoną funkcją od AMD doczekała się swojego rozwiązania dla poszkodowanych graczy Counter-Strike 2. Mowa oczywiście o technologii Anti-Lag+, której celem jest poprawa opóźnienia w grze (input-lag). Korzystając z tej funkcjonalności, gracze otrzymywali bowiem blokady konta (VAC) od Valve, które skutkowały niemożnością rozgrywania gier sieciowych. AMD wycofało więc chwilowo swoje rozwiązanie, a właściciel Steama dość szybko ustosunkował się do tych działań.
AMD tymczasowo wycofuje Anti-Lag+ i publikuje oficjalne oświadczenie na temat problemów z technologią

Obecnie gracze mają sporo rozwiązań, które mogą pomóc im w zmniejszeniu opóźnienia wejścia-wyjścia, czyli tzw. input laga. Jedno z nich, jakim jest AMD Anti-Lag+, zostało zaprezentowane stosunkowo niedawno i doczekało się już implementacji w wielu grach sieciowych. W ostatnim czasie okazało się, że korzystając z tej funkcji w grze Counter-Strike 2, gracze otrzymywali bany VAC od Valve, ponieważ technologia naruszała biblioteki DLL tytułu, a dokładniej konkretne pliki. AMD odniosło się do całej...
Microsoft Windows 11 - najnowsza aktualizacja powoduje problemy z panelem kontrolnym w oprogramowaniu AMD Adrenalin

Systemy operacyjne Microsoftu otrzymują regularnie poprawki bezpieczeństwa i aktualizacje nowych funkcji. W ostatnich latach nie brakuje jednak doniesień o problemach, które napotykają osoby je instalujące. Czasami są to trudności mniejszego kalibru, ale zdarzają się też poważniejsze awarie systemu. Na szczęście najnowsze problemy zaliczają się raczej do tej pierwszej kategorii. Błąd dotyczy panelu kontrolnego oprogramowania AMD Adrenalin.
Intel wydał nową wersję sterowników, które rozwiązują część problemów z grą Starfield na układach z rodziny Alchemist

Gracze posiadający karty graficzne Intel ARC musieli do niedawna borykać się z poważnymi problemami w grze Starfield. Podczas rozgrywki pojawiały się błędy skutkujące jej wyłączaniem oraz artefakty graficzne. Wiele osób narzekało także długi czas ładowania rozgrywki czy niewystarczający poziom wydajności. Najpoważniejsze błędy naprawia nowa wersja sterowników, ale nie zmienia to ogólnego wrażenia, że Intel spóźnił się nieco z ich wydaniem.
Najnowszy standard Wi-Fi 7 nie dla systemu Windows 10. Użytkownicy będą musieli skorzystać np. z Windowsa 11

Każdego dnia korzystamy z któregoś ze standardów radiowej sieci bezprzewodowej, czyli najogólniej mówiąc - Wi-Fi. Towarzyszy on nam już od 1997 roku i od tamtego czasu zdążył się znacząco rozwinąć. Pierwsza wersja umożliwiała przesył danych z prędkością maksymalnie 2 Mb/s, a sam zasięg wynosił raptem 20 m. Obecnie mamy do czynienia ze standardami Wi-Fi 6 oraz 6E, które oczekują na swojego następcę. Siódma odsłona może mieć jednak problemy z Windowsem 10.
Intel ARC A380 otrzymał aktualizację firmware, która zwiększa jego taktowanie. Różnica jest znacząca, jak na tego typu poprawkę

Sterowniki do kart graficznych bardzo często zawierają poprawki optymalizacyjne, które poprawiają nieco wydajność układów w określonych grach. Wszyscy producenci dostarczają takowe z dużą regularnością. Bardzo często nowa wersja sterowników towarzyszy większym premierom gier. Nie zdarza się jednak, żeby oprogramowanie wprowadzało zauważalne zmiany do specyfikacji sprzętowej kart graficznych. Tak stało się jednak w przypadku Intel ARC A380.
Intel ARC - najnowsze sterowniki beta zawierają rozbudowany i opcjonalny moduł telemetryczny

Telemetria towarzyszy nam niemal na każdym kroku. Wykorzystują ją strony internetowe, gry, a także sterowniki do kart graficznych. Do tej pory wyjątkiem było oprogramowanie firmy Intel, które jeśli zawierało moduł telemetryczny, to był on szczątkowy. Najnowsza wersja beta sterowników najwyraźniej zmienia ten stan rzeczy. Choć komponent telemetrii jest opcjonalny, to osoby, które go zainstalują muszą przygotować się na to, że będzie wysyłał sporą ilość danych.
- 1
- 2
- 3
- …
- następna ›
Karta graficzna NVIDIA GeForce RTX 5070 już dostępna w cenie poniżej MSRP. Coraz tańszy jest również RTX 5070 Ti
AMD Radeon RX 9070 XT sprzedaje się 10 razy lepiej niż GeForce RTX 5080. A przynajmniej tak wynika z danych sklepu MindFactory
Test karty graficznej MSI GeForce RTX 5060 Ti Gaming 16 GB - Więcej pamięci graficznej, jednak czy proporcjonalnie do wydajności?
Linux Mint vs Windows 11 vs Fedora - który system jest lepszy do gier, pracy i sztucznej inteligencji? Test z NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti - Podkręcono pamięć karty graficznej. Kości GDDR7 od SK hynix osiągnęły 34 Gb/s