Test AMD Ryzen 7 1800X vs Intel Core i7-6900K - Analiza wydajności
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Jak to jest z tymi procesorami i frame time?
- 2 - Platforma testowa i metodyka pomiarowa
- 3 - Platforma FCAT do zgrywania obrazu
- 4 - Test Battlefield 1 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 5 - Test Crysis 3 - 1920x1080 / Very High / DirectX 11
- 6 - Test Dishonored 2 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 7 - Test Deus Ex: Mankind Divided - 1920x1080 / Very High / DirectX 11
- 8 - Test Fallout 4 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 9 - Test Hitman - 1920x1080 / Ultra / DirectX 12
- 10 - Test Rise of the Tomb Raider - 1920x1080 / Very High / DirectX 12
- 11 - Test Total War: Warhammer - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 12 - Test Witcher 3: Wild Hunt - 1920x1080 / Uber / DirectX 11
- 13 - Podsumowanie - Komu w końcu lepiej idzie?
Wydajność ośmiordzeniowych i szesnasntowątkowych procesorów AMD Ryzen 7 nieustannie wywołuje gorące dyskusje, ponieważ okazała się zaskakująco nierówna, zwłaszcza w przypadku gier komputerowych będących zarazem największą bolączką poprzedniej architektury firmy z Sunnyvale. Pewnie dlatego wielu użytkowników ocenia możliwości tych procesorów w kategoriach ilości generowanych klatek na sekundę, chociaż jednostki dedykowane są ambitniejszym zajęciom. AMD Ryzen 7 1800X ustępuje tutaj bezpośredniej konkurencji, jednak natychmiast pojawiły sugestie, że oprogramowanie nie potrafi wykorzystać potencjału ośmiordzeniowych procesorów, zaś zdecydowanie ważniejszym parametrem od klatek na sekundę (frame per second) okrzyknięto czas i stabilność ich generowania, gdzie Ryzeny rzekomo dorównują bądź przewyższają Intela. Żeby sprawdzić prawdziwość powyższych teorii, zestawiłem i przetestowałem platformą FCAT technologiczne odpowiedniki obydwu producentów - AMD Ryzen 7 1800X oraz Intel Core i7-6900K. Wyniki tego pojedynku na pewno będą ciekawe.
Autor: Sebastian Oktaba
Niniejszy artykuł został zainspirowany komentarzami pod wpisami dotyczącymi Ryzenów, gdzie wielokrotnie przewijało się zagadnienie jakości rozgrywki na procesorach X oraz Y, bazujących najczęściej na subiektywnych odczuciach użytkownika (zwykle też posiadacza faworyzowanego zestawu). Owszem, zjawisko mikro-przycięć (micro-stuttering) można zdiagnozować poprzez obserwację generowanego obrazu na monitorze, aczkolwiek wizualizacja wyników wymaga już specjalistycznego sprzętu. Tutaj popularne metody programowe nawet jeżeli faktycznie działają, wcale nie gwarantują poprawnych odczytów, a ponad wszelką wątpliwość nie przedstawiają ostatecznego etapu wyświetlania poszczególnych ramek obrazu. Do mierzenia ilości FPS-ów wystarczy pospolity FRAPS, natomiast do sprawdzenia frame time niezbędna jest bardziej zaawansowania aparatura, czyli platforma FCAT (Frame Capture Analysis Tool), pozwalająca zapisywać oraz analizować nieskompresowany materiał z rozgrywki. Wszystko dzięki specjalnej nakładce programowej, karcie służącej do przechwytywania surowego obrazu i wydajnemu podsystemowi dyskowemu. Jak działa machina FCAT-em zwana możecie przeczytać we wcześniejszych wpisach, więc zainteresowanych odsyłam do naszego przepastnego archiwum.
Porównanie AMD Ryzen 7 1800X oraz Intel Core i7-6900K pod kątem czasu i stabilności wyświetlania ramek obrazu, to bardziej sprawdzenie technologii dwóch producentów, aniżeli test czysto wydajnościowy, jednak tego również przy okazji analizy FCAT-em nie zabrakło.
Główną ideą towarzyszącą powstawaniu artykułu było porównanie efektywności architektur oraz technologii wielowątkowości stosowanych aktualnie przez obydwu producentów, gdzie kwestie opłacalności mają drugorzędne znaczenie. Pytacie dlaczego w zestawieniu widnieje Intel Core i7-6900K, chociaż jest dwukrotnie droższy od konkurenta w postaci AMD Ryzen 7 1800X? Odpowiedź jest banalnie prosta - ponieważ do przeprowadzenia analizy konieczne było wybranie technologicznych odpowiedników. Dzisiaj zaczynam od ośmiordzeniowych i szesnastowątkowych potworów, później podobnego zestawienia można oczekiwać na sześciordzeniowych i dwunastowątkowych Intel Core i7-6800K oraz AMD Ryzen 5 1600X, natomiast kolejnym etapem będzie porównanie czterordzeniowych i ośmiowątkowych Intel Core i7-7700K kontra AMD Ryzen 5 1500X. W dalszej perspektywie planuję również zestawienie Ryzen 3 oraz Core i3/i5. Wówczas powstanie kompleksowe porównanie kilkunastu modeli. Wybranie wyłącznie gier komputerowych jako narzędzia do analizy wydajności takich procesorów również ma solidne uzasadnienie. Tutaj płynność obrazu odgrywa bowiem kluczowe znaczenie.
FCAT vs FRAPS. Porównanie metod testowania kart graficznych
Przedstawmy teraz pokrótce bohaterów porównania, chociaż powinni być doskonale znani naszym czytelnikom. AMD Ryzen 7 1800X to najszybszy członek rodziny ośmiordzeniowych i szesnastowątkowych procesorów Summit Ridge dla gniazda AM4, którego producent pozycjonował jako bezpośredniego konkurenta dla Intel Core i7-6900K, mającego oferować podobną wydajność za dwukrotnie mniejsze pieniądze. Jednostka taktowana jest zegarem bazowym 3600 MHz, mogącym wzrosnąć do maksymalnie 4100 MHz dzięki technologii XFR. Oprócz tego procesor posiada 20 MB pamięci L2/L3, obsługując technikę wielowątkowości symultanicznej (SMT), zasadami działania przypominającą Hyper-Threading. Intel Core i7-6900K to również ośmiordzeniowy i szesnastowątkowy model, będący reprezentantem rodziny Broadwell-E, dedykowanej podstawce LGA 2011-3. Procesor posiada 20 MB pamięci podręcznej trzeciego poziomu (L3), jego bazowe taktowanie wynosi 3200 MHz wzrastając do nawet 3700 MHz w przypadku obciążenia pojedynczego rdzenia. Pierwszy kosztuje około 2500 złotych, drugi prawie 5000 złotych. Zaraz sprawdzimy czy obydwa zapewniają podobny komfort rozgrywki.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Jak to jest z tymi procesorami i frame time?
- 2 - Platforma testowa i metodyka pomiarowa
- 3 - Platforma FCAT do zgrywania obrazu
- 4 - Test Battlefield 1 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 5 - Test Crysis 3 - 1920x1080 / Very High / DirectX 11
- 6 - Test Dishonored 2 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 7 - Test Deus Ex: Mankind Divided - 1920x1080 / Very High / DirectX 11
- 8 - Test Fallout 4 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 9 - Test Hitman - 1920x1080 / Ultra / DirectX 12
- 10 - Test Rise of the Tomb Raider - 1920x1080 / Very High / DirectX 12
- 11 - Test Total War: Warhammer - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 12 - Test Witcher 3: Wild Hunt - 1920x1080 / Uber / DirectX 11
- 13 - Podsumowanie - Komu w końcu lepiej idzie?
Powiązane publikacje

Test AMD Ryzen 9 9950X3D - Najlepszy procesor do gier i pracy? Kosztuje sporo, jednak AMD zadaje mocny cios konkurencji
176
Test AMD Ryzen AI Max+ 395 - Najwydajniejsze APU na świecie, oparte na architekturze x86 i Zen 5. Test na różnych limitach mocy
71
Test tanich procesorów AMD Ryzen 5 7500F vs Intel Core i5-12400F - Który procesor zyskuje więcej na szybkiej pamięci RAM DDR5?
177
Jaki procesor kupić? Co wybrać w cenie od 400 do 3000 złotych? Lepszy Intel czy AMD? Poradnik zakupowy na listopad 2024
150