Intel XeSS przetestowane w Shadow of the Tomb Raider. Technika zaoferuje coś, czego nie znajdziemy ani w DLSS 2.X, ani w FSR 2.0
Intel XeSS to kolejny na rynku rodzaj skalowania obrazu, pracujący z wykorzystaniem SI. W wielkim skrócie do upscalingu obrazu z rozdzielczości (przykładowo) 1080p do 4K, wykorzystywane będą informacje z obecnej i z poprzednich klatek obrazu. Dane te będą dołączane lub odrzucane na bazie algorytmów uczenia maszynowego, napędzanych przez jednostki obliczeniowe GPU o nazwie XMX (Matrix Engine). Jeszcze przed dostępnością kart oferujących to rozwiązanie sprawdzono, jak sprawuje się ono w grze Tomb Raider.
Zespół z Digital Foundry przetestował możliwości techniki Intel XeSS na podstawie gry Shadow of the Tomb Raider. Wyniki opublikowano w 28-minutowym materiale wideo, który zamieszczamy w newsie.
Skull and Bones z wymaganiami sprzętowymi dla PC. Na premierę dostaniemy Ray Tracing oraz techniki DLSS, FSR i XeSS
Nasi Czytelnicy z dużą pewnością kojarzą youtube'owy kanał Digital Foundry. Wspominamy o nim dlatego, że to właśnie osoby prowadzące ów kanał jako pierwsze otrzymały możliwość przetestowania techniki Intel XeSS na przykładzie gry Shadow of the Tomb Raider. Użyły do tego nie tylko karty graficznej Intel Arc A770, ale także (celem odniesienia) karty NVIDIA GeForce RTX 3070. Prowadzący kanał podsumowując testy, uznali XeSS przede wszystkim za technikę o jakości porównywalnej z rozwiązaniami NVIDIA DLSS 2.X oraz AMD FSR 2.0. W swoim materiale zwracają uwagę m.in. na to, że skalowanie XeSS z rozdzielczości 720p do 1440p powoduje wydłużenie czasu wyświetlenia kolejnych klatek obrazu o 2 ms. Skalując zaś z 1080p do 4K, czas wzrasta do 3,4 ms. Z kolei wynik na karcie graficznej od Zielonych wskazuje na 3,8 ms, a więc na nieco więcej, niż w przypadku uruchomienia gry w oparciu o DLSS 2.0.
Zmieniamy DLSS na FSR z pomocą nieoficjalnej modyfikacji. Porównujemy jakość obrazu i testujemy wydajność w grach
Co ciekawe, według Digital Foundry, XeSS będzie oferować także tryb Ultra Quality (ultra jakość), którego nie znajdziemy ani w DLSS 2.X, ani też w FSR 2.0. Jak się okazuje, ma on wykorzystywać jeszcze wyższe rozdzielczości bazowe niż w trybie Quality (jakość) - w grze Shadow of the Tomb Raider tryb ten zapewnia wzrost wydajności od 16% do 23% (mowa o rozdzielczościach odpowiednio 4K oraz 1440p). Z kolei tryb Performance (wydajność) ma zapewniać od 52% do 88% lepszy framerate (klatki na sekundę). Digital Foundry przyznaje także, że XeSS nie jest techniką bezbłędną, ale zanim dostanie się w ręce użytkowników, wiele z obecnych problemów z pewnością zostanie rozwiązanych. Po szczegóły zapraszamy do 28-minutowego materiału wideo od Digital Foundry, który znajdziecie powyżej.
Powiązane publikacje

AMD Radeon RX 7700 - zaskakujący debiut nowego układu RDNA 3. To może być tania alternatywa dla Radeona RX 9600 XT 16 GB
32
Intel oraz NVIDIA ogłaszają wieloletnie partnerstwo. Firmy będą tworzyć customowe układy dla centrów danych oraz dla PC
38
Intel Gaudi 3 PCIe w serwerach Dell. Nowa platforma AI oferuje 600 W TDP na układ i wsparcie dla modeli Llama4, Deepseek, Qwen3
15
NVIDIA GeForce GTX 2080 Ti - oto nigdy nie wydany układ z 12 GB VRAM. Ma lepszą specyfikację niż GeForce RTX 2080 Ti
14