Problemy z dostępnością PS5, Xbox Series X/S oraz kart RTX 3000 i RX 6000 potrwają przynajmniej do początku 2022 roku
O problemach z dostępnością konsol nowej generacji (PlayStation 5 i Xbox Series X/S) i kart graficznych Nvidia GeForce RTX 3000 i AMD Radeon RX 6000 słyszymy od wielu miesięcy. Według dotychczasowych doniesień była nadzieja na wyraźną poprawę w drugiej połowie 2021 roku, ale to może być bardzo optymistyczna wizja. Według analityków popyt na chipy przewyższa obecnie podaż o około 30 procent i aby nadrobić zaległości producenci będą potrzebować aż trzech lub czterech kwartałów. Oznacza to w gruncie rzeczy, że niedobory nie skończą się wraz z 2021 rokiem i mogą trwać przynajmniej jeszcze przez cały pierwszy kwartał 2022 roku. Plany producentów rozmaitych podzespołów i komponentów zdają się potwierdzać analizy rynku.
Według najnowszych doniesień okres niedoboru chipów, które przełożą się na dostępność konsol PS5 i Xbox Series X/S oraz kart graficznych GeForce RTX 3000 i Radeon RX 6000, może utrzymywać się przynajmniej do drugiego kwartału 2022 roku.
AMD potwierdza: problemy z dostępnością podzespołów PC oraz konsol PS5 i Xbox Series X/S potrwają do drugiej połowy 2021 roku
Dla osób, które miały nadzieję, że dostępność konsol PlayStation 5 i Xbox Series X/S oraz kart graficznych GeForce RTX 3000 i Radeon RX 6000 poprawi się w najbliższym miesiącach, mamy złe wiadomości. Popyt na podzespoły PC i inne urządzenia elektroniczne jest generalnie bardzo duży, a stosowane chipy stają się coraz bardziej skomplikowane i ich liczba na dane urządzenie rośnie. Dodatkowo takie czynniki, jak pandemia koronawirusa i związane z nią lockdowny, przyczyniły się do ograniczenia możliwości fabryk czy transportu, a popyt na produkty jak chociażby wymienione konsole i GPU jest ogromny. Niestety, według źródeł producenci nie będą w stanie nasycić nimi rynku nawet do końca pierwszego lub drugiego kwartału 2022 roku.
Problemy z dostępnością NVIDIA GeForce RTX 3000 i AMD Radeon RX 6000. Kart graficznych może brakować do końca 2021
Przed oczami analityków rysuje się bardziej pesymistyczny obraz, niż sugerowały to wcześniejsze doniesienia. Zdaniem Harlana Sura, analityka współpracującego z bankiem J.P. Morgan, producenci półprzewodników potrzebują trzech lub czterech kwartałów, by podaż dogoniła popyt i nawet dwóch kolejnych, by dostępność wróciła do normalnego poziomu. Wtóruje mu Ben Bajarin z firmy Creative Strategies, który nie widzi końca tych problemów w zasięgu wzroku. Aby nadrobić zaległości, popyt musiałby się zmniejszyć, a nic na to nie wskazuje, przez co problemy produkcyjne będą trwać nawet w 2022 roku. Matthew Sheerin, analityk z firmy Stifel, również nie odnotowuje na horyzoncie żadnych znaczących korekt, za to niepokój budzą regularne zakłócenia w łańcuchach dostaw czy wzrosty kosztów wykorzystywanych materiałów. Jim Ryan, prezes Sony Interactive Entertainment, jest nieco bardziej optymistyczny i twierdzi, że dostępność PS5 będzie zwiększać się z miesiąca na miesiąc, ale nie gwarantuje, że do końca 2021 roku uda się kupić konsolę każdemu zainteresowanemu.
Powiązane publikacje

ASUS ROG Astral GeForce RTX 5080 DOOM Edition to limitowana karta graficzna dla fanów gry DOOM: The Dark Ages
36
NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti - Podkręcono pamięć karty graficznej. Kości GDDR7 od SK hynix osiągnęły 34 Gb/s
186
ASUS GeForce RTX 5000 ROG Astral - karty graficzne Blackwell, które posiadają akcelerometr i żyroskop
90
AMD Radeon RX 9070 GRE został oficjalnie zaprezentowany w Chinach - Potwierdzono specyfikację i cenę karty RDNA 4
56