AMD FSR 4 wykorzystujące instrukcje INT8 można uruchomić na kartach Radeon RX 7000 i RX 6000, a także GeForce RTX 3000
Jakiś czas temu firma AMD przypadkowo opublikowała pliki z kodem źródłowym dla techniki skalowania FSR 4. Jak wiadomo, oficjalnie rozwiązanie to korzysta z obliczeń typu FP8, w związku z czym obsługa upscalingu AI została ograniczona do kart graficznych Radeon RX 9000, opartych na architekturze RDNA 4. Pliki z kodu źródłowego zawierały jednak także inną wersję FSR 4, wykorzystującą obliczenia INT8. Pliki te zdołano zawczasu pobrać, co pozwoliło pierwszym użytkownikom na ominięcie ograniczenia związanego z niekompatybilną kartą graficzną.
Pliki z kodu źródłowego dla techniki AMD FSR 4 są obecnie wykorzystywane, by umożliwić uruchomienie skalowania na kartach innych niż Radeony RX 9000. W tym celu wykorzystywana jest wersja FSR 4 na bazie INT8.
Kod źródłowy AMD FSR 4 miał zostać udostępniony w formie Open-source, jednak publikacja plików okazała się pomyłką
Pliki z kodu źródłowego dla techniki AMD FSR 4, w których wykorzystywane były modele oparte na 8-bitowych liczbach całkowitych (INT8), pozwalają na uruchomienie upscalingu na starszych kartach graficznych. Dotychczas potwierdzono działanie na układach AMD Radeon RX 7000, Radeon RX 6000 oraz NVIDIA GeForce RTX 3000. Pliki te zostały wykorzystane do skompilowania innej wersji biblioteki .dll dla FSR 4, a według pierwszych opinii użytkowników, biblioteki te można potem przenieść do aplikacji Optiscaler, by w ten sposób wymusić zmianę skalowania z FSR 3.1 na wspomniany już FSR 4.
FSR 3.1.5 w grze Cyberpunk 2077 na karcie AMD Radeon RX 7900 XTX (1440p + Ray Tracing)
FSR 4.0.2 (INT8) w grze Cyberpunk 2077 na karcie AMD Radeon RX 7900 XTX (1440p + Ray Tracing). Gra oferuje nieco niższy framerate, jednak użytkownik wskazuje na wyraźnie lepszą jakość obrazu, na czele ze zredukowanym migotaniem np. na trawie
I got it working, 7% performance delta in CP77 at 1440P with FSR in quality
— Beyond FPS (@beyond_fps) September 15, 2025
FSR cost went from 0.4ms to 1.2ms - ish @Sebasti66855537
Nowe sterowniki AMD Adrenalin Edition 25.9.1 pozwalają na włączenie FSR 4 dla ponad 85 gier z bibliotekami DirectX 12
Według pierwszych opinii graczy, taka zmiana bardzo pozytywnie wpływa na jakość samego skalowania. AMD FSR 4 w trybie INT8 mimo swoich ograniczeń ma oferować wyraźnie lepszą jakość obrazu w porównaniu do standardowej wersji FSR 3.1. Mniejszy jest natomiast wzrost liczby klatek na sekundę, co wynika z wydłużonego czasu potrzebnego na przetworzenie ramek obrazowych. Według pierwszych opinii, FSR 4 w wariancie INT8 daje średnio o 6-7 FPS-ów mniej w porównaniu do FSR 3.1 w tych samych miejscach testowych, jednocześnie jednak cechując się wyraźniejszym, czystszym obrazem ze zredukowanym ghostingiem czy migotaniem. Niestety AMD wciąż nie potrafi się jasno zadeklarować, czy planowane jest rozszerzenie wsparcia dla FSR 4 z wykorzystaniem instrukcji INT8, nad którymi firma najwyraźniej sama pracowała.
Powiązane publikacje

NVIDIA GeForce GTX 2080 Ti - oto nigdy nie wydany układ z 12 GB VRAM. Ma lepszą specyfikację niż GeForce RTX 2080 Ti
12
Borderlands 4 działa słabo na Twoim mocnym komputerze? Randy Pitchford ma dla Ciebie bardzo pomocną radę
62
NVIDIA będzie pierwszym klientem litografii TSMC A16. Nadchodzą duże zmiany we współpracy gigantów na najbliższe lata
20
Karty graficzne NVIDIA GeForce RTX 5000 Founders Edition nadal są produkowane. Producent zaprzecza niedawnym plotkom
17