Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

AMD FSR 4 wykorzystujące instrukcje INT8 można uruchomić na kartach Radeon RX 7000 i RX 6000, a także GeForce RTX 3000

Damian Marusiak | 16-09-2025 15:30 |

AMD FSR 4 wykorzystujące instrukcje INT8 można uruchomić na kartach Radeon RX 7000 i RX 6000, a także GeForce RTX 3000Jakiś czas temu firma AMD przypadkowo opublikowała pliki z kodem źródłowym dla techniki skalowania FSR 4. Jak wiadomo, oficjalnie rozwiązanie to korzysta z obliczeń typu FP8, w związku z czym obsługa upscalingu AI została ograniczona do kart graficznych Radeon RX 9000, opartych na architekturze RDNA 4. Pliki z kodu źródłowego zawierały jednak także inną wersję FSR 4, wykorzystującą obliczenia INT8. Pliki te zdołano zawczasu pobrać, co pozwoliło pierwszym użytkownikom na ominięcie ograniczenia związanego z niekompatybilną kartą graficzną.

Pliki z kodu źródłowego dla techniki AMD FSR 4 są obecnie wykorzystywane, by umożliwić uruchomienie skalowania na kartach innych niż Radeony RX 9000. W tym celu wykorzystywana jest wersja FSR 4 na bazie INT8.

AMD FSR 4 wykorzystujące instrukcje INT8 można uruchomić na kartach Radeon RX 7000 i RX 6000, a także GeForce RTX 3000 [1]

Kod źródłowy AMD FSR 4 miał zostać udostępniony w formie Open-source, jednak publikacja plików okazała się pomyłką

Pliki z kodu źródłowego dla techniki AMD FSR 4, w których wykorzystywane były modele oparte na 8-bitowych liczbach całkowitych (INT8), pozwalają na uruchomienie upscalingu na starszych kartach graficznych. Dotychczas potwierdzono działanie na układach AMD Radeon RX 7000, Radeon RX 6000 oraz NVIDIA GeForce RTX 3000. Pliki te zostały wykorzystane do skompilowania innej wersji biblioteki .dll dla FSR 4, a według pierwszych opinii użytkowników, biblioteki te można potem przenieść do aplikacji Optiscaler, by w ten sposób wymusić zmianę skalowania z FSR 3.1 na wspomniany już FSR 4.

AMD FSR 4 wykorzystujące instrukcje INT8 można uruchomić na kartach Radeon RX 7000 i RX 6000, a także GeForce RTX 3000 [2]
FSR 3.1.5 w grze Cyberpunk 2077 na karcie AMD Radeon RX 7900 XTX (1440p + Ray Tracing)

AMD FSR 4 wykorzystujące instrukcje INT8 można uruchomić na kartach Radeon RX 7000 i RX 6000, a także GeForce RTX 3000 [3]
FSR 4.0.2 (INT8) w grze Cyberpunk 2077 na karcie AMD Radeon RX 7900 XTX (1440p + Ray Tracing). Gra oferuje nieco niższy framerate, jednak użytkownik wskazuje na wyraźnie lepszą jakość obrazu, na czele ze zredukowanym migotaniem np. na trawie

Nowe sterowniki AMD Adrenalin Edition 25.9.1 pozwalają na włączenie FSR 4 dla ponad 85 gier z bibliotekami DirectX 12

Według pierwszych opinii graczy, taka zmiana bardzo pozytywnie wpływa na jakość samego skalowania. AMD FSR 4 w trybie INT8 mimo swoich ograniczeń ma oferować wyraźnie lepszą jakość obrazu w porównaniu do standardowej wersji FSR 3.1. Mniejszy jest natomiast wzrost liczby klatek na sekundę, co wynika z wydłużonego czasu potrzebnego na przetworzenie ramek obrazowych. Według pierwszych opinii, FSR 4 w wariancie INT8 daje średnio o 6-7 FPS-ów mniej w porównaniu do FSR 3.1 w tych samych miejscach testowych, jednocześnie jednak cechując się wyraźniejszym, czystszym obrazem ze zredukowanym ghostingiem czy migotaniem. Niestety AMD wciąż nie potrafi się jasno zadeklarować, czy planowane jest rozszerzenie wsparcia dla FSR 4 z wykorzystaniem instrukcji INT8, nad którymi firma najwyraźniej sama pracowała.

Źródło: WCCFTech, X@ beyond_fps
Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 26

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.