Brytyjscy urzędnicy wyrażają zaniepokojenie dotyczące bezpieczeństwa dzieci w przestrzeni VR. I mają sporo racji
Jeśli wykorzystujecie gogle VR do "socjalizowania się", a więc do nawiązywania kontaktów z ludźmi z całego świata, z pewnością dostrzegliście już, jak spory potencjał tkwi w wirtualnej rzeczywistości. Wymiana doświadczeń czy przemyśleń z osobami z innych krajów i kultur bezsprzecznie rozwija, jednak nigdy do końca nie wiemy, czy "po drugiej stronie łącza" znajduje się osoba pełnoletnia czy też nie. Abstrahując już od naprawdę małych dzieci, które pojawiają się w metaświatach nie odzywając się wcale, stąd nie możemy stwierdzić, czy naszym "dorosłym" rozmowom przysłuchują się wyłącznie osoby 18+ czy też nie.
W VR-owej przestrzeni, w której spotykają się ludzie, dzieją się przeróżne rzeczy. Nic więc dziwnego, że brytyjscy urzędnicy naciskają firmę Meta, aby ta porządnie zadbała o bezpieczeństwo najmłodszych użytkowników.
HTC Vive Pro 2 – test gogli VR za niemal 4 tys. zł. Jak wypadają na tle poprzedniej generacji, a jak na tle tańszych Oculus Quest 2?
Ostatnio spędzam w goglach VR (Oculus Quest 2) sporo czasu. Głównie na rozmowach z innymi użytkownikami takich aplikacji jak np. Bigscreen, Multiverse czy Horizon Venues. Osobiście celuję w pokoje, w których toczą się merytoryczne dyskusje, jednak jak to w realnym świecie bywa, tak i w świecie wirtualnym od czasu do czasu pojawi się tematyka, która nie jest przeznaczona dla dziecięcych uszu (ostatnio np. jeden z amerykańskich pielęgniarzy ze szczegółami opisywał jak wygląda proces operacji osób transpłciowych). Twórcy gogli Oculus zaznaczają, że podobnie jak z Facebooka, z urządzenia Oculus mogą korzystać dzieci w wieku 13+. Z własnego doświadczenia mogę jednak dodać, że w wielu VR-owych pokojach toczą się dyskusje, którym sama nie chciałabym przysłuchiwać się nawet w wieku 15 lat. Po drugie zaś, w pokojach tych nie brakuje także dzieci jeszcze młodszych (10 lat i mniej), o czym świadczy ich głos oraz zachowanie.
Gogle PlayStation VR2 i kontrolery VR2 Sense – nowa generacja VR-u od Sony. W produkcji także pierwsza next-genowa gra
Nie dziwi więc, że brytyjskie Biuro Komisarza ds. Informacji (ICO) poinformowało, iż planuje przeprowadzić zaawansowane rozmowy z firmą Meta (Facebook) na temat wprowadzenia dodatkowych zabezpieczeń, mających na celu ochronę najmłodszych użytkowników. Nie chodzi tylko o ochronę dzieci przed nękaniem czy wulgarnymi treściami, ale także o ochronę ich danych osobowych. Urzędnicy mogą nie tylko wymagać od dostawców VR-owej rozrywki przestrzegania tego typu zasad bezpieczeństwa, ale także boleśnie je egzekwować, nakładając na przedsiębiorstwa karę nawet do 4% jej światowych obrotów. Oczywiście o to, w jaki sposób najmłodszym użytkownikom zostanie zapewnione bezpieczeństwo w VR, musi zadbać sam Facebook, przygotowując np. stosowne ustawienia gogli, jak i wymagania dla aplikacji firm trzecich. Na tę chwilę rodzic może ustawić na goglach zaledwie PIN, jednak często daje je swoim pociechom będąc nieświadomym, co wyprawia się w metaświatach.
Powiązane publikacje

The Walt Disney Company i NBCUniversal przeciwko Midjourney. Pozew o naruszenie praw autorskich w generatywnym AI
15
Raport TrendForce: Samsung spada o 11,3%, SMIC rośnie – dystans się kurczy, a TSMC pozostaje liderem
18
YouTube pozwala na więcej zmieniając podejście do moderacji treści. Kontrowersyjne nagrania już nie będą znikać tak szybko
85
NVIDIA może stracić miliony, ponieważ Trump blokuje dostawy chipów AI na Bliski Wschód. Co się kryje za tą decyzją?
29